Πώς μπορεί η Ρωσία να ανταποκριθεί στις αεροπορικές ανάγκες της Ινδίας

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν επισκέφθηκε την Ινδία στις 6 Δεκεμβρίου. Η συνεργασία για τον COVID-19, την κλιματική αλλαγή και τις στρατιωτικές συμφωνίες ήταν τα θέματα της συζήτησης. Υπογράφηκε δεκαετές σύμφωνο αμυντικής συνεργασίας και 28 συμφωνίες.

Παύλος Αντωνόπουλος, ανεξάρτητος γεωπολιτικός αναλυτής - Παρουσίαση Freepen.gr *

Υψηλά τοποθετημένες ρωσικές αμυντικές πηγές υπέθεσαν ότι η τελική συμφωνία για τα ελαφρά ελικόπτερα Kamov Ka-226T θα ήταν ένα από τα κύρια θέματα συζήτησης. Η αποκάλυψη αυτή έγινε από πηγές που είχαν ήδη επιβεβαιώσει πως τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης του αντιαεροπορικού συστήματος S-400 θα οριστικοποιηθούν κατά την επίσκεψη Πούτιν στο Νέο Δελχί.

Ο ινδικός στρατός χρειάζεται απεγνωσμένα ένα ελαφρύ ελικόπτερο για να αντικαταστήσει τα γαλλικής σχεδίασης ελικόπτερα Cheetah και Chetak της δεκαετίας του 1960-70. Δεδομένου ότι αυτά τα ελικόπτερα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ινδικού στρατού στα σύνορα με την Κίνα και το Πακιστάν, η συντήρηση, η γενική επισκευή και το ποσοστό των ατυχημάτων προκαλούν τεράστια ανησυχία. Ο ινδικός στρατός αντιμετωπίζει επί του παρόντος μια έλλειψη κατά περισσότερο από το 25% των ελικοπτέρων Αναγνώρισης κι Επιτήρησης. Το 77% αυτών των ελικοπτέρων έχουν συμπληρώσει περισσότερα από 30 χρόνια υπηρεσίας ενώ ο μ.ο. των ελικοπτέρων πλησιάζουν τα 50 χρόνια ή έχουν ήδη συμπληρώσει 50 χρόνια. Επίσης, η τεχνική διάρκεια ζωής των παλαιότερων ελικοπτέρων θα αρχίσει να λήγει το 2023, επιδεινώνοντας την έλλειψη στην Ινδία.

Η αρχική προβλεπόμενη απαίτηση νέων ελικοπτέρων ήταν 400, με τα 200 να προμηθεύονται από τη Ρωσία και τα υπόλοιπα από την Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Το 2003, ο ινδικός στρατός προκήρυξε διαγωνισμό για την προμήθεια 197 ελαφρών ελικοπτέρων. Αυτό επρόκειτο να είναι ένας συνδυασμός απευθείας προμήθειας και παραγωγής αδειών από την HAL. Τον Απρίλιο του 2007, το Eurocopter AS 550 C3 Fennec ανακοινώθηκε ως ο πιθανός νικητής, αλλά η προσφορά αποσύρθηκε το Δεκέμβριο του 2007 λόγω καταγγελιών για διαδικαστικές παρατυπίες. Μια νέα Αίτηση Υποβολής Προσφοράς με τις ίδιες απαιτήσεις υποβλήθηκε ξανά το 2008 και οι δοκιμές και οι αξιολογήσεις ολοκληρώθηκαν μέχρι το 2011. Ωστόσο, δεν υπήρξε απόφαση μέχρι το 2014, όταν ο διαγωνισμός αποσύρθηκε οριστικά τον Αύγουστο.

Μόνο μετά από μια συνάντηση κορυφής μεταξύ του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι και του Πούτιν κατά την επίσκεψη του τελευταίου στην Ινδία τον Οκτώβριο του 2014, η διαδικασία ξεκίνησε ξανά. Το Ka-226T ανακοινώθηκε ως ο πρόδρομος σε μια κοινοποίηση του Συμβουλίου Άμυνας της Ινδίας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνόδου κορυφής για την πραγματοποίηση αυτής της επιλογής. Το Δεκέμβριο του 2015 υπογράφηκε Διακυβερνητική Συμφωνία (IGA) με τη Ρωσία για την προμήθεια 200 Ka 226T. Από αυτά, τα 60 επρόκειτο να εισαχθούν σε κατάσταση πτήσης και τα υπόλοιπα 140 να κατασκευαστούν στην Ινδία. Η παράδοση του πρώτου ελικοπτέρου είχε προγραμματιστεί σε 36 μήνες, με το όλο έργο να ολοκληρώνεται σε οκτώ χρόνια από την ημερομηνία υπογραφής, δηλαδή το 2023.

Ωστόσο, η υπόθεση δεν προχώρησε πέρα ​​από το στάδιο της τεχνικής αξιολόγησης, κυρίως λόγω διαφωνιών σχετικά με την αναλογία του γηγενούς περιεχομένου. Σύμφωνα με την IGA, το 70% του περιεχομένου είναι ρωσικό ή ανατίθεται σε εξωτερικούς συνεργάτες. Το υπόλοιπο 30% πρέπει να έχει πάνω από 70% εγχώριο περιεχόμενο. Αυτό οδηγεί σε ένα ποσοστό περίπου 21% Ινδικής κατασκευής για ολόκληρο το ελικόπτερο. Ωστόσο, σύμφωνα με τη HAL, οι Ρώσοι προσέφεραν αρχικά το πολύ 18%. Ουσιαστικά, η διαδικασία προμηθειών της Ινδίας έχει μείνει σε εκκρεμότητα λόγω διαφωνίας μόλις 2-3% σχετικά με την εγχώρια συμμετοχή.

Ο ινδικός στρατός έχει ήδη καθηλώσει συνολικά 280 ελικόπτερα μετά από ένα φρικτό δυστύχημα τον Νοέμβριο του 2016 που οδήγησε στο θάνατο τριών αεροπόρων. Συνολικά 19 άτομα σκοτώθηκαν σε αεροπορικά δυστυχήματα μεταξύ 2012-21, καταδεικνύοντας για άλλη μια φορά τη σημασία της ανάγκης της Ινδίας να αναβαθμίσει τον αεροπορικό της τομέα.

Η τιμή ενός μόνο Ka-226T σε κατάσταση πτήσης είναι 6 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, το συναρμολογημένο ελικόπτερο στην Ινδία θα κοστίσει κοντά στα 11 εκατομμύρια δολάρια λόγω του σχετικού κόστους απόκτησης γης, εργασίας, μεταφοράς τεχνολογίας και απαιτήσεων νερού και ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, η εισαγωγή ολόκληρης της παρτίδας των αρχικών 200 θα αναγκάσει την Ινδία να εξαρτηθεί πλήρως από τη Ρωσία για ανταλλακτικά και συντήρηση.

Αν και η HAL έλαβε άδεια για μια περιορισμένη σειρά 12 ιθαγενών ελικοπτέρων LUH (κινητήρες εξακολουθούν να εξαρτώνται από τη γαλλική τεχνογνωσία), με την πρώτη παρτίδα πιθανόν να εισάγεται το Δεκέμβριο του 2022, υπάρχουν ορισμένα επιχειρησιακά και τεχνικά ζητήματα. Το σύστημα του ουραίου ρότορα του LUH μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφικές συνέπειες όταν λειτουργεί σε μεγάλα υψόμετρα, τον πιο πιθανό τομέα απασχόλησης για αυτές τις πλατφόρμες. Επίσης, ο αυτόματος πιλότος δεν είναι ακόμη ενσωματωμένος σε αυτά τα ελικόπτερα, ένα ανάθεμα για τους πιλότους που επιχειρούν στον 21ο αιώνα.

Όσο αυτές οι σοβαρές ανησυχίες δεν αντιμετωπίζονται, ο ινδικός στρατός αντιμετωπίζει μια σημαντική επιχειρησιακή πρόκληση, ειδικά καθώς οι εντάσεις με το Πακιστάν και την Κίνα παραμένουν. Η εισαγωγή του Ka-226 αποτελεί πλέον μια υπαρξιακή επιχειρησιακή αναγκαιότητα, δεδομένου ότι τα ελικόπτερα LUH δεν είναι σε κατάσταση μαζικής παραγωγής και εισαγωγής σε επιχειρησιακές περιοχές μεγάλου υψομέτρου μέχρι την στιγμή που η τεχνική διάρκεια ζωής των παλαιότερων ελικοπτέρων Cheetah/Chetak λήξει το 2023.

Το ταξίδι του Πούτιν στο Νέο Δελχί και η επιβεβαίωση του γεγονότος ότι η τελική συμφωνία για το Ka-226T διαπραγματεύτηκε και επισφραγίστηκε, θέτει μακροπρόθεσμα μια σειρά αμφιβολιών για τις αεροπορικές δυνατότητες της Ινδίας. Το πιο σημαντικό, εδραιώνει περαιτέρω τις σχέσεις του Νέου Δελχί με τη Μόσχα σε μια περίοδο που ενισχύει τις σχέσεις με την Ουάσιγκτον για να αντιταχθεί στο Πεκίνο.

Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail