Έντονη κινητικότητα για τα F-35 – Όλο το παρασκήνιο: Γιατί έρχονται οι Αμερικανοί στην Ελλάδα

Η Αθήνα ναι μεν θα επιδιώξει να μπει στο πρόγραμμα των F-35 όμως ταυτόχρονα θέλει να αποφύγει τουλάχιστον τα αμέσως επόμενα χρόνια να καταβάλει μεγάλα ποσά, ώστε ήδη να έχει αποπληρώσει τόσο την αναβάθμιση των Viper όσο και την απόκτηση των 24 Rafale.

Από: newpost.gr - του Κώστα Σαρικά

Κλιμάκιο Αμερικανών εκπροσώπων της κατασκευάστριας εταιρείας των μαχητικών F-35 Lockheed Martin αναμένεται να επισκεφθεί την Ελλάδα το επόμενο διάστημα προκειμένου να ενημερώσει την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αλλά και να εξετάσει τα επόμενα βήματα ώστε η Πολεμική Αεροπορία να γίνει μέλος του «club» του stealth μαχητικού 5ης γενιάς.

Είχε προηγηθεί τις προηγούμενες εβδομάδες κύκλος επαφών και ενημερώσεις από τους εκπροσώπους της εταιρείας στην Ελλάδα αλλά και αναλυτική παρουσίαση στον αμυντικό τύπο όλων των τεχνικών ζητημάτων αλλά και τα οικονομικά μεγέθη που αφορούν το κόστος του μαχητικού αλλά και το κόστος χρήσης και συντήρησης. Με τους Αμερικανούς όπως αναφέρεται και στο νομοσχέδιο Μενέντεζ να ενθαρρύνουν την είσοδο της Ελλάδας στο πρόγραμμα και να περιμένουν το ελληνικό έγγραφο ενδιαφέρον μέσω LOR.

Οι εντυπώσεις των ελληνικών πληρωμάτων από την πρόσφατη μεγάλη αεροπορική άσκηση «BlueFlag 21» που πραγματοποιήθηκε στο Ισραήλ στην οποία συμμετείχαν και F-35 όχι απλά επιβεβαίωσε την άποψη των «γερακιών» της HAF για το αμερικανικό stealth μαχητικό. Η συνεργασία των F-35 με τα F-16 αλλά και τα Rafale κατέδειξε στους Έλληνες ιπτάμενους ότι πρόκειται πραγματικά για συνδυασμό που δεν θα αφήσει κανένα περιθώριο αντίδρασης στους γείτονες σε ενδεχόμενο αεροπορικό πόλεμο πάνω από το Αιγαίο.

Στο ζήτημα ενδεχόμενης απόκτησης αμερικανικών μαχητικών F-35 από την Ελλάδα αναφέρθηκε μέσα στην εβδομάδα ο πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στην Washington Post. «Υπάρχει ένα μεσομακροπρόθεσμο σχέδιο να προμηθευτούμε το μαχητικό F-35», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης απαντώντας σε σχετική ερώτηση, επιβεβαιώνοντας το ελληνικό ενδιαφέρον. 

Το δημοσιονομικό ζήτημα αφού ήδη για την Πολεμική Αεροπορία «τρέχουν» δύο μεγάλα προγράμματα αποτελεί ξεκάθαρα το μεγαλύτερο εμπόδιο. Ήδη έως το 2027 θα βρίσκεται σε εξέλιξη η αναβάθμιση των 83-πλέον μετά την ολική καταστροφή του F-16 block52+ στην Ανδραβίδα- Viper αλλά και η απόκτηση των 18+6 γαλλικών μαχητικών Rafale. Mε τα δύο προγράμματα να ολοκληρώνονται το 2027 και 2025 αντίστοιχα ωστόσο την Ελλάδα να έχει καταβάλει πολύ νωρίτερα σχεδόν το σύνολο των χρημάτων που απαιτούνται. Και με ανοιχτό το ζήτημα της αναβάθμισης των 38 μαχητικών F-16 block 50 η οποία φαίνεται ότι αποτελεί ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης.

Κατά συνέπεια η Αθήνα φαίνεται ότι ναι μεν θα επιδιώξει να μπει στο πρόγραμμα των F-35 όμως ταυτόχρονα θα επιδιώξει να αποφύγει τουλάχιστον τα αμέσως επόμενα χρόνια να καταβάλει μεγάλα ποσά ώστε ήδη να έχει αποπληρώσει τόσο την αναβάθμιση των Viper όσο και την απόκτηση των 24 Rafale. Άλλωστε, η σύμβαση για τα επιπλέον 6 Rafale ακόμη εκκρεμεί,  με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι θα προχωρήσει μέσα στο 2022 αλλά όχι τους πρώτους μήνες.

Επιπλέον, το ζήτημα της πολυτυπίας απασχολεί ιδιαίτερα τους επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας αφού με την απόκτηση των Rafale τα ελληνικά «γεράκια» θα διαθέτουν ήδη τέσσερις τύπους μαχητικών στο οπλοστάσιό τους, F-16 σε τρεις εκδόσεις, Μirage2000-5, Rafale και Phant om F-4. H απόκτηση των F-35 αναμένεται να έρθει όπως όλα δείχνουν ταυτόχρονα με την απόσυρση των «γερόλυκων» F-4 τα οποία υπηρετούν την HAF από τα μέσα της δεκαετίας του '70.

Σε κάθε περίπτωση ακόμα και τέσσερις τύποι μαχητικών δυσκολεύουν τόσο την συντήρηση όσο και την εκπαίδευση με το ιδανικό σενάριο για τα ελληνικά φτερά να είναι στόλος τριών τύπων μαχητικών, F-35, F-16 και Rafale. Συνδυασμός εξαιρετικά ποιοτικός που μετατρέπει την Πολεμική Αεροπορία σε κορυφαία παγκοσμίως αεροπορική δύναμη. Άλλωστε, έως τώρα καμία χώρα δεν διαθέτει στο οπλοστάσιό της αυτόν τον «φονικό» συνδυασμό μαχητικών.

Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail