Απειλή για την περιφερειακή ειρήνη η Τουρκία μέσω Κύπρου και σπόνσορας τρομοκρατίας

Η Επιτροπή κλείνει το μάτι στις κυρώσεις και η Λευκωσία αναμένει στο ακουστικό - Τι αναφέρει η Ευρ. Επιτροπή για την πολιτική της Άγκυρας, πώς η Τουρκία εντάχθηκε στις χώρες ξεπλύματος μαύρου χρήματος, ποιους βοηθά… και η έκθεση του ΓΓ του ΟΗΕ

Από: simerini.sigmalive.com - Γιάννος Χαραλαμπίδης 

Η Άγκυρα εμφανίζεται πλέον να απειλεί την περιφερειακή σταθερότητα μέσω Κύπρου και να σπονσάρει μέσω ξεπλύματος μαύρου χρήματος την τρομοκρατία. Αυτές είναι διαπιστώσεις της ΕΕ και άλλων διεθνών θεσμών, την ίδια στιγμή κατά την οποία η τουρκική λίρα βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση εδώ και καιρό, αλλά, για μια σειρά οικονομικών και γεωπολιτικών λόγων, ο Ταγίπ Ερντογάν παραμένει ζωντανός διότι, εκτός των άλλων, γνωρίζει να παίζει πολύ καλά την πολιτική τού εκκρεμούς. Όταν, δηλαδή, δεν του κάνουν τα χατίρια οι Αμερικανοί, στρέφεται προς τους Ρώσους και αντίστροφα.

Τι σημαίνει η αναφορά της ΕΕ ότι η Άγκυρα απειλεί την περιφερειακή σταθερότητα
Τι προνοεί η ΕΕ για τη λήψη μέτρων και η πολιτική Αθηνών - Λευκωσίας
Οι ευθύνες της Επιτροπής για την τελωνειακή ένωση και η ένοχη ανοχή

Τουρκική απειλή και παραβιάσεις

Η ουσία είναι ότι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την έκθεσή της στις 6 Οκτωβρίου, που αφορά τις σχέσεις τής Τουρκίας με την ΕΕ, κλείνει το μάτι στις κυρώσεις και η Λευκωσία αναμένει στο ακουστικό της. Στην έκθεση της Επιτροπής υπάρχουν χρήσιμα συμπεράσματα, τα οποία όμως έχουν περάσει απαρατήρητα. Και τα οποία μπορούν να αποτελέσουν βάση για την άσκηση πιέσεων επί της Άγκυρας. Το θέλει, όμως, αυτό η Λευκωσία; Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην έκθεση ότι:

  1. H στάση της Τουρκίας έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν είναι η ορθή και ότι είναι έκνομη και απαράδεκτη. Διότι η Άγκυρα παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, καθώς και ότι χρησιμοποιούνται πολεμικά μέσα. Η δράση της αυτή, τονίζεται, δεν αποτελεί μόνο απειλή σε βάρος της Κύπρου, αλλά και της Περιφερειακής Ασφάλειας και Ειρήνης. Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι αυτήν την εβδομάδα ανακοίνωσε νέες ασκήσεις στις κατεχόμενες θάλασσες της Κυπριακής Δημοκρατίας.
  2. Είναι ανοιχτό το θέμα της λήψης μέτρων, δηλαδή της επιβολής κυρώσεων επί τη βάσει του άρθρου 29 των Συνθηκών και του 215 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ. Στη δε τελευταία Σύνοδο των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων είχε γίνει λόγος από πλευράς Λευκωσίας και της ίδιας της ΕΕ για τη μελέτη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περί της λήψης μέτρων σε βάρος της Τουρκίας. Το ερώτημα είναι εάν όντως η Λευκωσία και η Αθήνα θέλουν τη λήψη μέτρων, δηλαδή κυρώσεων σε βάρος της Άγκυρα και ποιων; Και εφόσον θέλουν, τι έχουν πράξει μέχρι σήμερα για να το επιτύχουν; Διότι αυτό που γίνεται αντιληπτό είναι ότι ξεκίνησε μια διαδικασία πριν από ενάμιση και πλέον χρόνο προς αυτήν την κατεύθυνση, η οποία όμως διακόπηκε με τη δική μας βούληση και συγκατάθεση, αφού Αθήνα και Λευκωσία είχαν την ψευδαίσθηση ότι η μεν πρώτη θα ενεπλέκετο με την Τουρκία σε έναν εποικοδομητικό διάλογο για τα θέματα του Αιγαίου και της ευρύτερης περιοχής, η δε δεύτερη ότι θα πήγαινε σε μια Πενταμερή για μια νέα αρχή. Άνθρακας τελικά ο θησαυρός.

Νομικό πλαίσιο της ΕΕ και η Λευκωσία

Εκείνο που έχει σημασία αυτήν τη στιγμή είναι το εξής: Πρώτο, η ΕΕ έχει καθορίσει ένα νομικό πλαίσιο που αφορά ήδη τη λήψη μέτρων σε βάρος της Τουρκίας και δη κατά προσώπων που εμπλέκονται παράνομα στις έρευνες εντός της Κυπριακής ΑΟΖ. Συνεπώς ο κατάλογος αυτός, εάν υπήρχε πολιτική πρόθεση από τη Λευκωσία, θα ήταν δυνατό να διευρυνθεί και σε πρόσωπα πολιτικά και σε εταιρείες και σε πάγωμα κεφαλαίων. Γιατί δεν διευρύνεται το θέμα;

Δεύτερο, η αναφορά της ΕΕ ότι οι τουρκικές απειλές στρέφονται και σε βάρος τής περιφερειακής σταθερότητας και ειρήνης θα ήταν δυνατό να χρησιμοποιηθούν από την Κυπριακή Δημοκρατία σε επίπεδο Ην. Εθνών τόσο προς τον ΓΓ για να τις συμπεριλάβει στην έκθεσή του προς το Συμβούλιο Ασφαλείας, όσο και προς το ίδιο το Συμβούλιο Ασφαλείας προκειμένου, έστω και για την τιμή των όπλων, να κινηθεί διαδικασία κατά πόσον θα ήταν δυνατό να περιληφθεί το Κυπριακό στο κεφάλαιο 7 με απώτερο στόχο την επιβολή κυρώσεων σε βάρος της Άγκυρας εφόσον παραβιάζει τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και εφόσον συνεχίζει να κατέχει την Κύπρο και να θέτει σε κίνδυνο με την πολιτική της και την χρήση πολεμικών μέσων την ασφάλεια της Ανατολικής Μεσογείου. Γιατί δεν έγινε κάτι τέτοιο; Στο κάτω-κάτω, η διαπίστωση αυτή δεν είναι δική μας μόνο. Είναι διαπίστωση της ίδιας της ΕΕ και των κρατών-μελών της, καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία εκπροσωπεί τα συμφέροντα της Ένωσης στο σύνολό της. Πρόκειται περί αντικειμενικής διαπίστωσης, την οποία δύσκολα μπορεί να απορρίψει ο ΓΓ και το Συμβούλιο Ασφαλείας, όταν μάλιστα στις τάξεις του τελευταίου υπάρχουν κράτη της ΕΕ όπως είναι η Γαλλία. Ο ΓΓ του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες δεν έχει καμία δικαιολογία να μην περιλάβει στη δική του έκθεση όσα αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εφόσον το ζητήσει η ίδια η Κυπριακή Δημοκρατία, ακόμη και αν το Κυπριακό δεν περιληφθεί, λόγω άλλων συμφερόντων, στο Κεφάλαιο 7. Αλλιώς δεν θα ήταν αντικειμενικός. Εκτός και αν η Κυπριακή Κυβέρνηση και το κομματικό κατεστημένο δεν θα ήθελαν κάτι τέτοιο για να μη βρεθεί σε δύσκολη θέση η Τουρκία και να μη διαλυθούν οι ήδη διαλυμένες ψευδαισθήσεις ότι μπορεί να ξεκινήσει ένας νέος κύκλος συνομιλιών, ο οποίος θα ήταν δυνατό να καταλήξει σε θετικό αποτέλεσμα. Οι προηγούμενοι πάντως έστρωσαν το έδαφος σε τουρκικούς εκβιασμούς και σε ημέτερες υποχωρήσεις, που οδηγούν αρχικά στη νομιμοποίηση της διχοτόμησης στο πλαίσιο μιας, στην καλύτερη των περιπτώσεων, διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας συνομοσπονδιακού χαρακτήρα. Μιας φόρμουλας, δηλαδή, που αποτελεί το όχημα για την πλήρη τουρκοποίηση της Κύπρου, όπως είναι και ο στόχος της Άγκυρας.

Σπόνσορας της τρομοκρατίας

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο, το οποίο δεν πρέπει να μας διαφεύγει. Λίαν προσφάτως στη Γερμανική Βουλή, εξ αφορμής της υπόθεσης Καβαλά, που έχει σχέση με την απειλή του Τούρκου Προέδρου ότι θα κήρυττε ως persona non grata δέκα πρέσβεις Δυτικών χωρών, εκ των οποίων και αυτούς των Ηνωμένων Πολιτειών και της Γερμανίας, ζητήθηκε η επιβολή μέτρων από την ΕΕ. Και, μάλιστα, η επιβολή εμπάργκο στις πωλήσεις όπλων και άλλων υλικών και πρώτων υλών προς την Άγκυρα. Ταυτοχρόνως, είναι πρόδηλον ότι, εξ αφορμής της οικονομικής κρίσης, δηλαδή της νομισματικής και της τραπεζικής, η Τουρκία βρίσκεται ήδη στη λίστα των χωρών που διεξάγουν ξέπλυμα βρόμικου χρήματος βοηθώντας μάλιστα το Ιράν, το οποίο για τις ΗΠΑ συνιστά κράτος που σπονσάρει την τρομοκρατία.

Ήδη, η «Ομάδα Χρηματοοικονομικής Δράσης» (Financial Action Task Force – FATF) έχει περιλάβει την Τουρκία στις χώρες που εμπλέκονται στο ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Ο Γερμανός πρόεδρος της FATF, Μάρκους Πλέιερ, επισήμανε τις προάλλες τα εξής: «Η Τουρκία πρέπει να δείξει ότι αντιμετωπίζει αποτελεσματικά περίπλοκες υποθέσεις ξεπλύματος χρήματος και να πείσει ότι ασκεί διώξεις για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, δίδοντας… έμφαση σε περιπτώσεις τρομοκρατικών οργανώσεων όπως ο ISIS και η Αλ Κάιντα».

Κατάλογος κυρώσεων

Πρέπει, δε, να επισημανθεί ότι, όπως τα άρθρα 29 και 215 αναφέρουν, η λήψη των μέτρων έχει ως στόχο να πιέσει ένα κράτος προκειμένου να σεβαστεί τη διεθνή και δη ευρωπαϊκή έννομη τάξη. Η Άγκυρα δεν σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα ούτε των Κυπρίων, τα οποία παραβιάζονται από το 1974 έως σήμερα, αλλά, όπως αναφέρει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ούτε των Τούρκων πολιτών. Λήψη λοιπόν μέτρων σε βάρος της Άγκυρας δεν έχει ως αιτία μόνο τα όσα συμβαίνουν σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Διεθνούς Δικαίου, αλλά και τα όσα συμβαίνουν σε βάρος των Τούρκων πολιτών.

Συγκεκριμένα, η ΕΕ αναφέρει επί του θέματος της λήψης μέτρων και τα εξής:

«Σταδιακές κυρώσεις

Ένα ευρύ φάσμα σταδιακών κυρώσεων μπορεί να επιβάλλεται από την ΕΕ κατά τρίτων χωρών, συμπεριλαμβανομένων των παρακάτω.

  • Διπλωματικές κυρώσεις:
    • απέλαση διπλωματών, αναστολή επίσημων επισκέψεων·
    • αναστολή διμερούς ή πολυμερούς συνεργασίας με την ΕΕ, και
    • μποϊκοτάρισμα αθλητικών ή πολιτιστικών εκδηλώσεων.
  • Οικονομικές και χρηματοπιστωτικές κυρώσεις:
    • εμπάργκο όπλων σε στρατιωτικά προϊόντα που περιλαμβάνονται στον κοινό στρατιωτικό κατάλογο της ΕΕ·
    • περιορισμούς στις εισαγωγές και εξαγωγές αγαθών τόσο με πολιτική όσο και στρατιωτική χρήση.

Τα περιοριστικά μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • δέσμευση κεφαλαίων και οικονομικών πόρων που κατέχουν ή ελέγχουν στοχευμένα άτομα ή ργανώσεις (όπως μετρητά, τραπεζικές καταθέσεις, αποθεματικά, μετοχές κ.λπ.) και που δεν μπορούν να είναι προσβάσιμα, να μεταφερθούν ή να πωληθούν, καθώς και ακίνητη περιουσία που δεν μπορεί να πωληθεί ή να μισθωθεί·
  • απαγόρευση χορήγησης θεώρησης ή ταξιδιωτική που απαγορεύει την είσοδο ατόμων στην ΕΕ·
  • Απαγορεύσεις τομεακών μέτρων, για παράδειγμα, σε εισαγωγές ή εξαγωγές ορισμένων αγαθών ή τεχνολογιών.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να προβλέπονται παρεκκλίσεις από τη δέσμευση περιουσιακών στοιχείων, ώστε να υπάρξει η δυνατότητα εξαγωγής αγαθών για την κάλυψη των βασικών αναγκών (όπως τρόφιμα ή φάρμακα).

Ωστόσο, τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να προβλέψουν εξαιρέσεις σε ταξιδιωτικές απαγορεύσεις (για παράδειγμα, να επιτρέψουν σε μέλος κυβέρνησης μιας χώρας για την οποία υπάρχει απαγόρευση να συμμετέχει σε διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών που διεξάγεται στην επικράτειά τους).

Αντίκτυπος και αποτελέσματα

Οι κυρώσεις είναι σχεδιασμένες να έχουν πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις. Εφαρμόζονται σε:

  • οποιοδήποτε πρόσωπο εντός ή εκτός του εδάφους της ΕΕ που είναι υπήκοος κράτους μέλους·
  • εταιρείες και οργανώσεις που έχουν συσταθεί βάσει της νομοθεσίας ενός κράτους μέλους (συμπεριλαμβανομένων θυγατρικών που ανήκουν σε εταιρείες της ΕΕ σε τρίτες χώρες)·
  • οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα διεξάγεται σε τμήμα ή στο σύνολο της ΕΕ».

Η υπόθεση της Τελωνειακής Ένωσης

Όπως, λοιπόν, λέγεται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για άλλη μια φορά θα αναλάβει να εξετάσει τα μέτρα εκείνα που θα ήταν δυνατό να ληφθούν προκειμένου η Τουρκία να εναρμονιστεί με το Διεθνές και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και να αλλάξει την υφιστάμενη πολιτική της. Η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να απαλλάξει την Κυπριακή Δημοκρατία από τις δικές της ευθύνες και την υποβολή πολιτικών και νομικών θέσεων και στοιχείων περί της επιβολής κυρώσεων σε βάρος της Άγκυρας. Βεβαίως, η πολιτική της επιβολής κυρώσεων δεν έχει σχέση με εκείνην του εξευμενισμού και του μολυσμένου διαλόγου, που οδηγεί το Κυπριακό από το 1974 στη νομιμοποίηση της διχοτόμησης, αλλά συνιστά τμήμα μιας εναλλακτικής στρατηγικής για τον σεβασμό του Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Δικαίου. Επί τη βάσει του Πρωτοκόλλου 10 και της αντιδήλωσης της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005 καθίσταται σαφές από την ΕΕ προς την Άγκυρα ότι το μοναδικό κράτος που υπάρχει και αναγνωρίζεται στη νήσο Κύπρο είναι το ενιαίο κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο η Τουρκία αρνείται να σεβαστεί. Δεν το αναγνωρίζει. Αρνείται, μάλιστα, όπως αναφέρεται στην έκθεση της Επιτροπής, να εφαρμόσει την Τελωνειακή Ένωση όπως πράττει με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη. Πώς, λοιπόν, θα γίνει εμβάθυνση και αναβάθμιση; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί τούτου μπορεί αυτεπαγγέλτως να επιληφθεί της κατάστασης. Εφόσον όμως δεν το πράττει, η υποχρέωση ανάληψης δράσης ανήκει στην Κυπριακή Δημοκρατία, της οποίας τα πάσης φύσεως έννομα συμφέροντα πλήττονται. Γιατί δεν το πράττει; Ανεξαρτήτως της λήψης μέτρων, ας αρχίσουμε από εδώ, από την Τελωνειακή Ένωση. Αυτό σημαίνει ότι η κυπριακή Κυβέρνηση θα πρέπει να εγκαταλείψει την ένοχη ανοχή της και ότι, με τη σύμφωνη γνώμη των κομμάτων, θα πρέπει να καλέσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να στραφεί προς την Τουρκία για τον τερματισμό του αθέμιτου ανταγωνισμού που εφαρμόζει σε βάρος μας και αν δεν συμμορφωθεί θα πρέπει να παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Αυτή είναι μία πρακτική που θα αποδείξει ότι όντως δεν αστειευόμαστε και ότι θέλουμε να υπερασπιστούμε την ίδια μας την κρατική ύπαρξη όχι στα λόγια αλλά στις πράξεις. Έτσι θα αποδείξουμε ότι σεβόμαστε τον εαυτό μας και έτσι θα κατανοήσουν και οι εταίροι μας αλλά και η Διεθνής Κοινότητα ότι θα πρέπει να μας σεβαστούν και ότι το ελάχιστο που μπορούν να πράξουν είναι να προχωρήσουν στην επιβολή κυρώσεων σε βάρος της Τουρκίας για ηθικούς, πολιτικούς και πρακτικούς λόγους. Αλλά και για τα δικά τους συμφέρονταν και δη τα ενεργειακά…

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail