Οι στρατιωτικές απόρρητες πτήσεις της Ολυμπιακής σε Κονγκό, Σμύρνη και Λευκωσία

Από την ίδρυση της στα μέσα της δεκαετίας του 50, η Ολυμπιακή Αεροπορία εκτός από εμπορικός αεροπορικός φορέας με κοινωνικό προσανατολισμό, μέχρι το άδικο κλείσιμο της, το 2009, έπαιξε αρκετές φορές ουσιαστικό εθνικό ρόλο, αφού τα πληρώματα (χειριστές, μηχανικοί συνοδοί-φροντιστές, τεχνικοί, επιμελητές πτήσεων υπάλληλοι εδάφους), «ανήκαν» στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, έτοιμοι να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους συγκροτώντας μια εύρωστη Μοίρα Αερομεταφορών, όταν παριστατο ανάγκη και το επέβαλαν λόγοι προστασίας της πατρίδας.

Από: militaire.gr / Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Χαρακτηριστική είναι η αποκάλυψη ενός επιτελικού στελέχους της εταιρίας.

 Σωτήρης Κωτσόπουλος Επιμελητεία Πτήσεων της ΟΑ.

«Αρκετές φορές έλαβα μέρος σε ασκήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, σαν επιμελητής πτήσεων για τον σχεδιασμό αποστολών αεροσκαφών της ΟΑ σε διάφορους προορισμούς, κατόπιν εντολών τού στρατιωτικού Επιτελείου!

 Ή ΟΑ ήταν πάντα στις υπηρεσίες του κράτους και του ελληνικού λαού!»

Σχεδόν όλες οι στρατιωτικές πτήσεις  της Ο.Α, ήταν απόρρητες και δεν έγιναν γνωστές για ευνόητους λόγους.

Τις περισσότερες φορές στα χειριστήρια των αεροσκαφών βρίσκονταν παλιοί πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας, που έκαναν δεύτερη καριέρα ως κυβερνήτες στον εθνικό αερομεταφορέα μέχρις ότου παραδώσουν την σκυτάλη στους νεώτερους άξιους συναδέλφους τους που ολοκλήρωσαν τις  σπουδές τους στην Οξφόρδη και πήραν επάξια μια ζηλευτή θέση στον ευρωπαϊκό αεροπορικό χώρο.

Καθώς με τα χρόνια οι εμπιστευτικές πληροφορίες αποδεσμεύονται, στα site των παλιών υπαλλήλων της Ολυμπιακής, αποκαλύπτονται-από τους ίδιους, όπως τις έζησαν- πολύ ενδιαφέρουσες υποθέσεις που αναδεικνύουν τον εθνικό ρόλο της Ο.Α.

Ακολουθούν τέσσερις από αυτές.

Κονγκό 1960-1961

(14 Μαρτίου 1961 – 9 Νοεμβρίου 1961)


Το 1960, κατά τη διάρκεια της εξέγερσης των αφρικανών εναντίων των λευκών αποικιοκρατών στο Κονγκό, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, ύστερα    από απόφαση της κυβέρνησης, απέστειλε κλιμάκιο αεροσκαφών της 3ης Μοίρας Μεταφορών, μαζί με αεροπλάνα της Ο.Α, με σκοπό τη μεταφορά των ομογενών από τις επαναστατημένες περιοχές σε άλλες ασφαλείς.

Τα αεροσκάφη C-47 Dakota με προσωπικό 24 Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς στο διάστημα από 21 μέχρι 31 Ιουλίου που παρέμειναν εκεί πραγματοποίησαν 55 εξόδους, μεταφέροντας 157 ομογενείς σε ασφαλές έδαφος.

Το επόμενο έτος, η Ελληνική Αεροπορία συνέβαλε επίσης στην προσπάθεια του Ο.Η.Ε. για την εδραίωση της τάξης στην περιοχή του Κονγκό που μόλις είχε ανεξαρτητοποιηθεί.

Απέστειλε το Αεροπορικό Απόσπασμα Κονγκό, αποτελούμενο από 21 Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς.

Το προσωπικό αυτό μεταφέρθηκε στο Κονγκό με αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπορίας και του Ο.Η.Ε.

Μόνο κατά τον Απρίλιο το απόσπασμα πραγματοποίησε 110 αποστολές μεταφέροντας 126.184 λίβρες υλικού και 677 επιβάτες, ενώ από 1 Σεπτεμβρίου μέχρι 15 Οκτωβρίου 49 αποστολές μεταφέροντας 63.390 λίβρες και 197 επιβάτες.

Στις 9 Νοεμβρίου 1961 το κλιμάκιο, το οποίο εν τω μεταξύ είχε συμπληρωθεί με 4 ακόμη υπαξιωματικούς αναχώρησε για την Ελλάδα.

Η προσφορά του συνόλου του προσωπικού της Ελληνικής αποστολής στο Κονγκό, πιλότων και τεχνικών, οι οποίοι κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες πέτυχαν σε όλες τις αποστολές που τους ανατέθηκαν, αφήνοντας άριστες εντυπώσεις για το έργο τους και αποκομίζοντας εξαιρετικές κριτικές από τους ανωτέρους τους, δόξασε το όνομα της Ελλάδος.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΜΥΡΝΗ

Ιούλιος 1974


Το καλοκαίρι του 1974, έγινε η εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο.

Η Ολυμπιακή επιστρατεύτηκε και σήμανε συναγερμός.

Τα δύο Β-707 της Ολυμπιακής αεροπορίας, SX-DBA και SX-DBC των οποίων οι πτήσεις 259 προς Λονδίνο και 201 προς Παρίσι ματαιώθηκαν, απογειώθηκαν στις 13:50 για την Σμύρνη με αποστολή την παραλαβή των γυναικόπαιδων και ανδρών του Διπλωματικού Σώματος καθώς και των γυναικόπαιδων και αξιωματικών του εκεί κλιμακίου του ΝΑΤΟ, όπου και έφτασαν σε 35 λεπτά.

Το πλήρωμα του SX-DBA ήταν οι Ζορμπάς (κυβερνήτης), Καβάσιλας (συγκυβερνήτης), Θύμιος Καρδάσης (ιπτάμενος μηχανικός) ενώ του SX-DBC ήταν οι Πούλιος Ζαφειρόπουλος (κυβερνήτης), Μίλτος Χατζηγιαννάκης (συγκυβερνήτης),  Γιώργος Φιλιππίδης (ιπτάμενος μηχανικός).

 Στις 16:40 απογειώθηκε το πρώτο αεροσκάφος με 140 επιβάτες και το δεύτερο με 135 αντίστοιχα.

 Μετά από πτήση 45 λεπτών προσγειώθηκαν στο Ελληνικό.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ  1

Σάββατο 20 Ιουλίου 1974.


Το ζητούμενο στην αποστολή αυτή ήταν η μεταφορά από την Θεσσαλονίκη στην Λευκωσία της 2ης Μοίρας Καταδρομών, περίπου 400 καταδρομείς με τον ατομικό οπλισμό τους καθώς και η μεταφορά του βαρέως οπλισμού του τάγματος.

Τα μόνα κατάλληλα επιβατικά αεροσκάφη την δεδομένη χρονική στιγμή ήταν τα Β-707.

Η πτήση από Αθήνα προς την Θεσσαλονίκη έγινε στο κανονικό ύψος και η τελευταία προσγείωση έγινε στις 16:10. Τα καύσιμα ήταν αρκετά για ταξίδι Θεσσαλονίκης-Κρήτης.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 1 SX-DBC. Κυβερνήτης ο  Ιωάννης Μυσσίρης, συγκυβερνήτης ο Μιλτιάδης Ήτουνας, ιπτάμενος μηχανικός ο Διονύσιος Μεταξάς.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2 SX-DBP. Κυβερνήτης ο Γιώργος Τζουτζουράκης, συγκυβερνήτης ο Ευθύμιος Αποστολόπουλος, ιπτάμενος μηχανικός ο Ηλίας Καραστατήρης.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 3 SX-DBB. Κυβερνήτης ο Ζαφείρης Ρουσσίδης, συγκυβερνήτης ο Αντώνης Γιαλούρης, ιπτάμενος μηχανικός ο Σπύρος Κορακιανίτης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) Πρόδρομος Παπαϊωάννου.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 4 SX-DBE. Κυβερνήτης ο  Νίκος Ανδριανάκης, συγκυβερνήτης ο Λουκάς Γραμματικός, ιπτάμενος μηχανικός ο Νίκος Καϊμάκης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) ο Νίκος Χρυσικόπουλος.

Ο διοικητής της 2ης Μοίρας καταδρομών ήταν ο ταγματάρχης Γιώργος Ζβόλης και υποδιοικητής ο ταγματάρχης Δεμέστιχας.

Αργά το απόγευμα απογειώθηκαν για τον αερολιμένα των Χανίων προς ανεφοδιασμό.

 (Ο χώρος που είχε δοθεί στην ΥΠΑ για εξυπηρέτηση από την 115 Π.Μ. ήταν πολύ μικρός, ικανός να φιλοξενήσει μόνο 2 επιβατικά αεροπλάνα.)

Ο σχηματισμός ακολουθώντας την διαδρομή μέσω Ηπείρου, Κερκύρας, Ζακύνθου, Αράξου, Καλαμάτας προσγειώθηκε στην Σούδα στους παρακάτω χρόνους:

Το Αλέξανδρος 1 στις 21:23 και στάθμευσε στην θέση Νο 1.

 Το Αλέξανδρος 2 στις 21:25 και στάθμευσε στην θέση Νο 2.

 Το Αλέξανδρος 4 στις 21:40 και στάθμευσε στον μικρό τροχόδρομο που οδηγεί από τον κυρίως διάδρομο στην πίστα.

 Το Αλέξανδρος 3 στις 21:45 και στάθμευσε απέναντι από τον μικρό τροχόδρομο, δεξιά του κυρίως διαδρόμου , απ’ όπου ξεκινά ο μεγάλος τροχόδρομος που οδηγεί στους χώρους σταθμεύσεως των μαχητικών αεροσκαφών.

Αυτός ο τροχόδρομος είχε μεγάλη κλίση και ήταν ακατάλληλος για στάθμευση.

 Έτσι τοποθετήθηκαν τροχοεμποδηστήρες, από ένας σε κάθε αεροσκάφος αντί για δύο, λόγω ελλείψεως που υπήρχε.

Το Αλέξανδρος 3 λόγω του μεγάλου βάρους (μετέφερε τον βαρύ οπλισμό), της υπάρχουσας κατηφόρας και μιας βλάβης που παρουσιάστηκε (διαρροή της metering valve του συστήματος φρένων) κύλησε προς τα πίσω προς τον αεροδιάδρομο 110.

Το αεροσκάφος κύλισε στα χαλίκια που υπάρχουν στα πλάγια του διαδρόμου και κτύπησε στους ανασχετήρες (Barriers) με αποτέλεσμα να εκραγούν 2 ελαστικά του, να ακινητοποιηθεί και να βγει εκτός πτητικής ικανότητος.

Με την άμεση κινητοποίηση των τεχνικών και των καταδρομέων απελευθερώθηκε ο διάδρομος και επαναφορτώθηκε ο οπλισμός στα υπόλοιπα 3 αεροσκάφη.

Τα τρία αεροσκάφη ήταν έτοιμα από καύσιμα οπλισμό και καταδρομείς στις 24:30. Το κάθε ένα Β-707 είχε μέσα από 130 καταδρομείς και το Αλέξανδρος 4 είχε 140.

Ο διοικητής της 2ης ΜΚ απέτρεψε την άμεση απογείωση και μεταφορά στην Κύπρο κωλυσιεργώντας διαρκώς.

 Γεγονός όμως ήταν ότι ο κύριος διάδρομος του αεροδρομίου Λευκωσίας ήταν κατεστραμμένος.

Την Κυριακή, 21 Ιουλίου 1974, το Αλέξανδρος 1 μπήκε στον διάδρομο 290 στις 01:50 και περίμενε άδεια για απογείωση.

Τα άλλα δύο θα ήταν έτοιμα σε 10 λεπτά λόγω υπάρξεως μίας μόνο γεννήτριας για την εκκίνηση των κινητήρων.

Η άδεια ήρθε αλλά ήταν για την Θεσσαλονίκη γιατί ο διοικητής της 2ης ΜΚ εζήτησε και επέτυχε την ματαίωση της αποστολής λόγω της μη επαρκείας χρόνου.

 Το Αλέξανδρος 1 απογειώθηκε στις 02:00 και σε 40 λεπτά προσγειώθηκε στην Θεσσαλονίκη.

Το Αλέξανδρος 2 το ακολούθησε σε μία ώρα.

Το Αλέξανδρος 4 επέστρεψε στην Αθήνα για αντικατάσταση του πληρώματος.

 Το Αλέξανδρος 3 παρέμεινε στη Σούδα όπου έγινε πρόχειρη επισκευή και προωθήθηκε στην Αθήνα στις 20:00.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2

Στο Β-707 που προσεγειώθηκε στο Ελληνικό έγινε αλλαγή πληρώματος με τους Κυβερνήτη τον Ιωάννη Καλεντέρη, συγκυβερνήτη τον Δημήτρη Δουκάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Δημήτρη Καλιπόζη.

Επίσης απεφασίσθη η αποστολή ενός αεροσκάφους YS-11A στη Θεσσαλονίκη με τους κάτωθι για αντικατάσταση των εκεί πληρωμάτων των Β-707. Κυβερνήτη τον Σπύρο Κατσιλέρο, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Κοντέο, ιπτάμενο μηχανικό τον Αποστόλη Χαλικιά. Κυβερνήτη τον Σπύρο Χωραφά, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Αλεβιζάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Χρήστο Οικονόμου.

Λόγω αρχαιότητας ο Κατσιλέρος ορίσθηκε αρχηγός σχηματισμού των Β-707.

Στις 15:00 είχαν προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη, και στις 18:00 έγινε συμβούλιο για το σχέδιο πτήσεως. Απεφασίσθη να πάνε έως την Κρήτη πετώντας πάνω από ελληνικό έδαφος σε κανονικό ύψος όχι πάνω από 24.000 πόδια και μετά πετώντας στα 500 πόδια και χρησιμοποιώντας τα ραντάρ του αεροσκάφους σε διαμόρφωση χαρτογράφησης να προσεγγίσουν την Κύπρο από νότια.

 Θα περνούσαν δηλαδή πάνω από την Λάρνακα σε πολύ χαμηλό ύψος έχοντας κάθετο διαχωρισμό 200 πόδια και οριζόντιο μισό ναυτικό μίλι.

Στις 20:00 τα τρία Β-707 (Αλέξανδρος 1,2,3) ήταν έτοιμα για την αποστολή.

 Ο κατεστραμμένος κύριος διάδρομος του Αεροδρομίου ΛΕΥΚΩΣΊΑΣ ΔΕΝ επέτρεπε προσγείωση.

Στις 20:40 η αποστολή ματαιώθηκε και η δύναμις των καταδρομών αποβιβάσθηκε και στις 21:35 τα τρία Β-707 διετάχθησαν να αναχωρήσουν για Κέρκυρα και Άραξο για να μην αποτελούν εύκολο στόχο της Τουρκικής Αεροπορίας.

Ούτως ή άλλως ΔΕΝ υπήρχε αεροδρόμιο στην Κύπρο για να προσγειωθούν.
Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail