Ο εφιάλτης των ΗΠΑ: Το τερατώδες υπεραεροπλανοφόρο των Ρώσων που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ

Αυτός το ρωσικό αεροπλανοφόρο ήταν τόσο τερατώδες που δεν κατασκευάστηκε ποτέ  *
Αν είχε αποπλεύσει ποτέ, το σοβιετικό υπεραεροπλανοφόρο Ulyanovsk θα ήταν ένας ναυτικό μεγαθήριο μήκους άνω των 1.000 ποδιών, με εκτόπισμα 85.000 τόνων και αρκετό χώρο αποθήκευσης για να μεταφέρει μια αεροπορική ομάδα έως 70 σταθερών και περιστροφικών πτερύγων αεροσκαφών.

nationalinterest.org - Paul Richard Huard / Παρουσίαση Freepen.gr

Με έναν πυρηνικό κινητήρα-και σε συνεργασία με άλλα σοβιετικά πλοία και υποβρύχια επιφανειακού πολέμου- το Ulyanovsk θα είχε περάσει στους ωκεανούς με έναν σκοπό.

Δηλαδή, για να κρατήσει το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ μακριά από τις ακτές της Πατρίδας.

Αλλά το Ulyanovsk είναι μια συναρπαστική «σχεδόν» ιστορία. Η Μόσχα δεν ολοκλήρωσε ποτέ το έργο, επειδή έμεινε χωρίς χρήματα. Με το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, η Ρωσία βυθίστηκε σε χρόνια οικονομικής δυσπραγίας που κατέστησαν αδύνατη την κατασκευή νέων πλοίων.

Το Ulyanovsk "πέθανε" στα διαλυτήρια το 1992. Τώρα όμως το Κρεμλίνο ξοδεύει δισεκατομμύρια ρούβλια για τον εκσυγχρονισμό του στρατού του - και θέλει ένα νέο υπεραεροπλανοφόρο να ανταγωνιστεί τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μεγάλοι στόχοι, κακός χρόνος

Οι ναυπηγοί έβαλαν την καρίνα για το Ulyanovsk το 1988, ακριβώς όταν η σοβιετική αυτοκρατορία άρχισε να διαλύεται. Το πλοίο ήταν ένα τόσο μεγάλο έργο που οι κατασκευαστές δεν θα το είχαν τελειώσει μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '90.

Η κατασκευή πραγματοποιήθηκε στο Ναυπηγείο της Μαύρης Θάλασσας στην Ουκρανία, Nikolayev South Shipyard 444. Είναι μια παλιά εγκατάσταση, που χρονολογείται από τον 18ο αιώνα όταν ο πρίγκιπας Γκριγκόρι Ποτέμκιν υπέγραψε εντολές το 1789 που επέτρεπαν νέες αποβάθρες για την επισκευή ρωσικών ναυτικών πλοίων που είχαν καταστραφεί κατά τη διάρκεια του Ρωσο-Τουρκικού πολέμου.

Το διάσημο ρωσικό θωρηκτό Ποτέμκιν - σκηνή της περίφημης ναυτικής ανταρσίας του 1905 και το θέμα της κλασικής ταινίας του Σεργκέι Αϊζενστάιν - ξεκίνησε από το ίδιο ναυπηγείο.

Στις αρχές της Σοβιετικής περιόδου, το ναυπηγείο κατασκεύασε θωρηκτά. Κατά τη δεκαετία του '60 και του '70, οι εργάτες κατασκεύασαν αεροπλανοφόρα κλάσης Moskva και αεροπλανοφόρα κλάσης Kiev στο South Shipyard 444.

Αλλά κανένα από αυτά τα πλοία δεν πλησίασε το Ulyanovsk, που πήρε το όνομά του από τη γενέτειρα του Βλαντιμίρ Λένιν, τα πάντα για το super carrier ήταν τεράστια, ακόμη και με τα ρωσικά πρότυπα.

Το σύστημα προώθησής του θα περιλάμβανε τέσσερις πυρηνικούς αντιδραστήρες KN-3, ένα μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την τροφοδοσία τεράστιων cruisers κλάσης Kirov, όπως το βαρύ καταδρομικό πυροβόλων Frunze. Το Ulyanovsk θα μπορούσε εύκολα να φτάσει τους 30 κόμβους.

Ο αερομεταφορέας θα είχε τουλάχιστον 44 μαχητικά επί του σκάφους με ένα συνδυασμό αεροσκαφών Su-33 και MiG-29 που είχαν διαμορφωθεί για επιχειρήσεις αεροπλανοφόρων. Οι δύο καταπέλτες ατμού του Ulyanovsk, το άλμα σκι και τα τέσσερα σετ καλωδίων σύλληψης προσνήωσης θα είχαν δημιουργήσει ένα πολυσύχναστο κατάστρωμα πτήσης.

Οι σχεδιαστές του πλοίου σχεδίασαν τρεις ανελκυστήρες - ο καθένας ικανός να μεταφέρει 50 τόνους - για να μεταφέρει αεροσκάφη από και προς το κατάστρωμα. Επιπλέον, ο αερομεταφορέας θα είχε ελικόπτερα για εργασίες έρευνας και διάσωσης και αποστολές ανθυποβρυχιακού πολέμου.

Οι Σοβιετικοί σχεδίαζαν ένα πλήρωμα 3.400 ναυτικών-περίπου το ήμισυ του πληρώματος σε ένα αμερικανικό αεροπλανοφόρο κλάσης Nimitz, αλλά αρκετά μεγάλο σε σύγκριση με άλλα σοβιετικά πλοία.

Γιατί να το χτίσεις; 


Το ότι οι Σοβιετικοί ήθελαν ακόμη και έναν supercarrier ήταν αξιοσημείωτο. Τα τεράστια πλοία δεν έχουν καταγραφεί ποτέ σημαντικά στο ναυτικό απόθεμα της Σοβιετικής Ενωσης ή της Ρωσίας.

Επί του παρόντος, η Ρωσία έχει μόνο έναν αεροπλανοφόρο - το σημαντικά μικρότερο Ναύαρχο Κουζνέτσοφ - που καθελκύστηκε το 1985. Πολλά μηχανικά προβλήματα μαστίζουν το πλοίο από τότε και δεν πηγαίνει πουθενά χωρίς συνοδευτικό ρυμουλκό.

Αλλά υπήρχε μια λογική πίσω από το Ulyanovsk. Ο Τζέιμς Χολμς, καθηγητής στρατηγικής στο Αμερικανικό Πολεμικό Κολέγιο των ΗΠΑ, εξήγησε ότι οι Σοβιετικοί ήθελαν να δημιουργήσουν μια αμυντική «μπλε ζώνη» στα υπεράκτια νερά τους.

Η «μπλε ζώνη» ήταν ένας συνδυασμός χερσαίας, θαλάσσιας και αεροπορικής δύναμης που θα συνεργάζονταν για να αποτρέψουν τις αμερικανικές αεροπορικές και υποβρύχιες δυνάμεις. Η Ρωσία θα μπορούσε να υπερασπιστεί την πατρίδα παρέχοντας παράλληλα ασφαλείς περιοχές περιπολίας για υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων που εκτελούν πυρηνικές αποτρεπτικές αποστολές.

"Αυτοί οι boomers πρέπει να εξαφανιστούν για εβδομάδες κάθε φορά σε ασφαλή βάθη", δήλωσε ο Χολμς. "Οι σοβιετικοί υπερμεταφορείς θα μπορούσαν να έχουν βοηθήσει με τα εξαρτήματα του εναέριου και του επιφανειακού πολέμου μιας άμυνας με μπλε ζώνη, διώχνοντας τις ειδικές δυνάμεις του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ από τα ευρασιατικά ύδατα".

Αλλά η υπερηφάνεια και η εθνική τιμή ώθησαν επίσης την απόφαση να χτιστεί το Ulyanovsk.

«Υπάρχει επίσης η πτυχή της συμβατότητας με τον Τζόουνς στην ανάπτυξη του φορέα», συνέχισε ο Χολμς. «Εάν οι ΗΠΑ είναι η παγκόσμια υπερδύναμη και η ΕΣΣΔ θέλει να συμβαδίσει, τότε οι σοβιετικοί ηγέτες θέλουν τα ίδια παιχνίδια για να αποδείξουν πως συμβαδίζουν. Ακούγεται παιδικό, αλλά εδώ λειτουργούν βασικά ανθρώπινα κίνητρα».

«Δεν είναι μόνο οι ρόλοι και οι αποστολές που εκτελούν οι αερομεταφορείς», είπε. «Πρόκειται για εθνικό πεπρωμένο και αξιοπρέπεια».

Αλλά στα μέσα της δεκαετίας του '90, τα ρωσικά πολεμικά πλοία σκούριαζαν στα αγκυροβόλια τους, οι ναύτες υπηρετούσαν χωρίς αμοιβή και οι Ηνωμένες Πολιτείες μπήκαν για να βοηθήσουν στην απενεργοποίηση των πυρηνικών υποβρυχίων της σοβιετικής εποχής και να παρέχουν ασφάλεια στο ρωσικό πυρηνικό οπλοστάσιο.

«Οι Σοβιετικοί δεν ήταν χαζοί», εξήγησε ο Χολμς. «Δεν θα ξοδεύονταν στη λήθη για να συμβαδίσουν με τους Τζόουνς και ως μεγάλη χερσαία δύναμη, είχαν προφανώς τεράστιες αξιώσεις για τους πόρους τους για τη χρηματοδότηση του στρατού και της αεροπορίας. Υπήρχαν τόσα πολλά για να γίνουν ώστε παράλληλα να κάνουν έργα «στόλου πολυτελείας».

«Συμπερασματικά, εάν δεν μπορείτε να αντέξετε οικονομικά να κρατήσετε τον υπάρχοντα στόλο στη θάλασσα, από πού θα βρείτε τα χρήματα για να ολοκληρώσετε το πρώτο σας πυρηνικό μηχανοκίνητο σκάφος, ένα σκάφος που θα απαιτήσει ακόμη περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό που δεν μπορείτε να αντέξετε οικονομικά;».

Ο στρατός της Μόσχας μεγαλώνει ξανά…ή όχι;

Αλλά η Ρωσία φαίνεται τώρα πρόθυμη να αναβιώσει το όνειρό της για το supercarrier. "Το ναυτικό θα έχει αεροπλανοφόρο", δήλωσε πρόσφατα ο αρχηγός του ρωσικού ναυτικού ναύαρχος Βίκτορ Τσίρκοφ. «Οι ερευνητικές εταιρείες εργάζονται πάνω σε αυτό».

Άλλα δημοσιεύματα των ρωσικών μέσων ενημέρωσης αναφέρουν ότι οι σχεδιαστές βρίσκονται στην αρχική φάση του σχεδιασμού μιας νέας κατηγορίας αερομεταφορέων που θα ήταν ελαφρώς μεγαλύτερη από την κλάση Nimitz - και ικανός να φιλοξενήσει 100 αεροσκάφη.

Αλλά τα οικονομικά προβλήματα - συμπεριλαμβανομένης της επικείμενης ύφεσης - και τα έξοδα διατήρησης και εκσυγχρονισμού του υπόλοιπου γηράσκοντος στόλου της χώρας καθιστούν αμφίβολο αν η Ρωσία μπορεί να κατασκευάσει ένα τόσο ακριβό πλοίο.

Ο Χολμς εκτιμά ότι το κόστος ενός νέου ρωσικού αερομεταφορέα θα μπορούσε να φτάσει τα 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια και θα χρειαστεί έως και επτά χρόνια για να ολοκληρωθεί. Αλλά ο καθηγητής είπε επίσης ότι η ρωσική αναζήτηση για αερομεταφορέα είναι σοβαρή.

Τα μεγάλα έθνη έχουν αεροπλανοφόρα, η Ρωσία θεωρεί τον εαυτό της μεγάλο έθνος και επομένως το πλοίο θα ήταν σύμβολο της εθνικής αναβίωσης και του πεπρωμένου. Με άλλα λόγια, ένας νέος αερομεταφορέας θα ήταν ένας ακόμη λόγος για να ξεχάσουμε τις παλιές κακές εποχές όταν η Σοβιετική Ένωση διαλύθηκε.

«Σκεφτόμαστε τη Σοβιετική Ένωση ως ένα θλιβερό μέρος, αλλά οι Ρώσοι θυμούνται επίσης ότι είχε μεγάλη δύναμη», συνέχισε ο Χολμς. «Αυτή είναι μια ισχυρή ανάμνηση».

Για το ναυτικό της Μόσχας, η αποτυχία του έργου του Ulyanovsk είναι μια από τις μεγαλύτερες, χειρότερες αναμνήσεις όλων.

* φωτογραφία: https://www.reddit.com/r/WarshipPorn/comments/b0kq1c/nuclear_aircraft_carrier_ulyanovsk_during/

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail