Γνωρίστε το JAS-39 Gripen: Προσιτή εναλλακτική λύση της Σουηδίας στο F-35

Το JAS-39 Gripen είναι η μεγαλύτερη εξαγωγή της σουηδικής αμυντικής βιομηχανίας, οικονομικά. Το Gripen γνώρισε σημαντική επιτυχία αντικαθιστώντας τα γηράσκοντα μαχητικά στις πρώην χώρες του Συμφώνου της Βαρσοβίας, ενώ είχε επίσης πωλήσεις στην Αφρική, την Αμερική και την Ασία. Γιατί όμως το Gripen είναι επιτυχές στην εξαγωγική αγορά; Πώς στέκεται έναντι άλλων προϊόντων του ΝΑΤΟ και ρωσικών αεροσκαφών;

Charlie Gao - nationalinterest.org / Παρουσίαση Freepen.gr

Η πρωταρχική ευρωπαϊκή επιτυχία εξαγωγών για το Gripen είναι στα μετασοβιετικά κράτη. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στην ένταξη αυτών των κρατών στο ΝΑΤΟ και στην επακόλουθη ανάγκη να εγκατασταθούν αεροσκάφη «συμβατά με το ΝΑΤΟ» σε προσιτή τιμή. Άλλα ευρωπαϊκά έθνη είτε εκτοξεύουν τα δικά τους μοντέρνα αεροσκάφη όπως το Eurofighter Typhoon, είτε προμηθεύτηκαν αμερικανικά όπως το F-16 πριν από την πτώση του Συμφώνου της Βαρσοβίας, και επομένως δε χρειάζονται πραγματικά ένα νέο αεροσκάφος (αν και το Gripen NG μπορεί να καλύψει μια θέση εδώ).

Στα μετασοβιετικά κράτη, ένα κοινό νήμα είναι η αντικατάσταση του MiG-29 ως μαχητικού αεροσκάφους. Ενώ το MiG-29 όπως αξιολογήθηκε από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ και τη μετά την επανένωση Luftwaffe ήταν ένας ικανό μαχητικό, θεωρήθηκε ότι υστερεί όταν πρόκειται για ανεξάρτητη αναχαίτιση και ικανότητα εκτός οπτικού βεληνεκούς. Σχεδόν κάθε κράτος του Συμφώνου της Βαρσοβίας χειριζόταν αυτά τα αεροσκάφη ως μαχητικά πρώτης γραμμής, με τη Σοβιετική Ένωση να διατηρεί τα πιο προηγμένα αεροσκάφη Su-27S «Flanker» για τον εαυτό της. Έτσι, το MiG-29 γρήγορα ξεπεράστηκε στις αεροπορικές δυνάμεις της Πολωνίας, της Ουγγαρίας, της Τσεχίας, της Σλοβακίας και της Βουλγαρίας, απαιτώντας αντικατάσταση.

Η ουγγρική Πολεμική Αεροπορία αποφάσισε να αποκτήσει το Gripen το 2003, με την Τσεχία να ακολουθήσει το 2005. Η Σλοβακία τελικά αντικαθιστά τα MiG της το 2018, με την απόφαση να πάρει το Gripen ή το F-16.

Για τις μικρές ευρωπαϊκές χώρες με προϋπολογισμό, το Gripen έχει πολύ νόημα. Λόγω της μικρότερης περιοχής περιπολίας, ο σχεδιασμός διπλού κινητήρα δεν είναι τόσο απαραίτητος όσο στη Φινλανδία ή τον Καναδά (και οι δύο λειτουργούν με F/A-18s, σχεδιασμό διπλού κινητήρα). Η χαμηλότερη εμβέλεια μάχης και τα εξωτερικά τμήματα είναι λιγότερο θέμα, καθώς αναμένεται ότι τα αεροσκάφη θα επιστρέψουν γρήγορα στις βάσεις τους για να επανεξοπλιστούν.

Επίσης, το Gripen διαθέτει σχετικά σύγχρονα ραντάρ και συστήματα πλοήγησης σε σύγκριση με το MiG και έχει ενσωμάτωση με αμερικανικούς πυραύλους που έχουν λάβει εξαγωγικές άδειες. Ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες για την υιοθέτηση του Gripen είναι το πολύ χαμηλό κόστος ώρας πτήσης. Τα Gripen βαθμολογήθηκαν από το Jane's με κόστος περίπου 4700 $ ανά ώρα πτήσης. Το επόμενο φθηνότερο ήταν το F-16 με 7000 $ ανά ώρα πτήσης. Άλλα ευρωπαϊκά σχέδια και το F/A-18 ξεπερνούν τα $ 10.000 ανά ώρα πτήσης. Δεδομένου ότι το MiG-29 κοστίζει περίπου 4500 $ ανά ώρα πτήσης, το Gripen είναι μια λογική επιλογή για να κρατήσει τους προϋπολογισμούς μακριά από την υπερβολική αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα αεροσκάφη.

Αντιστρόφως, η άλλη σημαντική εξαγωγική επιτυχία του Gripen ήταν η αντικατάσταση αμερικανικών αεροσκαφών του Ψυχρού Πολέμου. Τόσο η Βραζιλία όσο και η Ταϊλάνδη απέκτησαν το Gripen για να αντικαταστήσουν τους στόλους των μαχητικών αεροσκαφών F-5. Ενώ η Ταϊλάνδη εκμεταλλεύεται επίσης τα F-16A και B, χειρίστηκαν αυτά τα αεροσκάφη μαζί με τον στόλο F-5 και αγόρασαν τα Gripens για να αντικαταστήσουν τα F-5 τους. Ομοίως, η Βραζιλία αγόρασε τα Gripens για να αντικαταστήσει επίσης τα F-5 της. Η Νότια Αφρική με τα Gripen αντικατέστησε τα γηρασμένα γαλλικά Mirage F1AZ και τις γηγενείς αναβαθμίσεις Mirage III σε αντίθεση με τα αμερικανικά αεροσκάφη. Όπως και να έχει, η τάση είναι ξεκάθαρη, όταν οι χώρες ήθελαν να έχουν ένα φτηνό, βραχυχρόνιο, αλλά αποτελεσματικό μαχητικό περιπολίας για να αντικαταστήσει τα παλαιότερα σχέδια του Ψυχρού Πολέμου που ήταν πέρα ​​από τον εκσυγχρονισμό, επιλέχθηκε το Gripen.

Το Gripen έχει κι αυτό τα προβλήματά του. Ενώ το NG Gripen διαθέτει ραντάρ AESA, το τυπικό ραντάρ παλμών-ντόπλερ στην παλαιότερη παραλλαγή C και D έχει μέση απόδοση του πακέτου. Έχει επίσης σχετικά κακή αναλογία ώσης προς βάρος. Ο μονός κινητήρας RM-12 βγάζει 18 k lbs με μετασχηματιστή και 12 χωρίς. Δεδομένου ότι το Gripen ζυγίζει 15 τόνους χωρίς εξοπλισμό, ένα φορτωμένο Gripen θα ήταν λιγότερο ευκίνητο και θα αντιμετώπιζε προβλήματα απόδοσης σε σχέση με Αμερικανικά ή Σοβιετικά μαχητικά, όπου αμφότερα τείνουν να έχουν υψηλές αναλογίες ώσης προς βάρος.

Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail