Το e-banking «κλείνει» τράπεζες

Την προσπάθεια περαιτέρω ψηφιοποίησής τους με παράλληλη μείωση των φυσικών καταστημάτων αλλά και του προσωπικού τους μέσω εκτεταμένων προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου συνεχίζουν οι ελληνικές τράπεζες.



 
Ειδικά σε ό,τι αφορά τους εργαζομένους, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα επεκτείνουν συνεχώς τις προθεσμίες των – στις περισσότερες περιπτώσεις – γενναιόδωρων προγραμμάτων οικειοθελούς αποχώρησης που προσφέρουν σε μία προσπάθεια να δελεάσουν όσο το δυνατόν περισσότερους, που ενδεχομένως να βρίσκονται σε δίλημμα τελικά να τα δεχτούν ή όχι.

Παράλληλα, οι τράπεζες προχωρούν με γοργούς ρυθμούς τα σχέδια μετασχηματισμού που έχουν θέσει εδώ και καιρό σε λειτουργία προκειμένου να γίνουν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικές, μέσω της ψηφιοποίησης των περισσότερων λειτουργιών και υπηρεσιών τους.


Στην κατεύθυνση λοιπόν του εξορθολογισμού του δικτύου καταστημάτων φυσικής εξυπηρέτησης των πελατών τους ενισχύουν τα ψηφιακά κανάλια διανομής προϊόντων και υπηρεσιών κυρίως μέσω της ανάπτυξης του e-banking.
Η προσπάθεια αυτή έχει στεφθεί με επιτυχία, ιδιαίτερα την τελευταία πενταετία, ενώ έξτρα ώθηση έδωσαν και οι ειδικές συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία.


Έτσι, ενώ το 2016 οι τράπεζες, που είναι μέλη της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, διέθεταν σε λειτουργία συνολικά 2.206 καταστήματα, στο τέλος του 2020 είχαν ανοικτά 1.624. Από αυτά, τα 628 βρίσκονται στην Αττική (-254 σε σχέση με το 2016), τα 158 στη Θεσσαλονίκη (-65) και τα 883 στην υπόλοιπη Ελλάδα (-263).
Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, τα περιοριστικά μέτρα λόγω της Covid-19 βοήθησαν την προσπάθεια ψηφιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, καθώς πολλοί πελάτες «αναγκάστηκαν» σε έναν βαθμό να εξοικειωθούν με πολλές από τις νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες.


Παρ’ όλα αυτά, τραπεζικοί παράγοντες επισημαίνουν ότι η πλήρης ψηφιοποίηση ενδεχομένως να μην φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα που αναμένουν οι τράπεζες.
Κι αυτό γιατί μπορεί η πανδημική κρίση να επιτάχυνε κάποιες διαδικασίες, όμως υπάρχουν ακόμα πολλοί πελάτες που δεν έχουν τις γνώσεις και την εξοικείωση με την τεχνολογία για να χρησιμοποιήσουν τα ψηφιακά εργαλεία συναλλαγών που προσφέρονται από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, το κινητό ή το τάμπλετ.

Ανώτερα και ανώτατα στελέχη του τραπεζικού κλάδου, αν και αναγνωρίζουν την ανάγκη περιστολής του λειτουργικού κόστους, η οποία επιτυγχάνεται με τη μείωση του αριθμού των καταστημάτων, «κρούουν τον κώδωνα» του κινδύνου, επισημαίνοντας πως τείνουν να μετατραπούν οι τράπεζες σε απρόσωπες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όπου δεν θα υπάρχει η προσωπική επαφή και η σχέση εμπιστοσύνης που με τόσο κόπο έχει καλλιεργηθεί με τον πελάτη στο πέρασμα των χρόνων.


Επίσης ειδικοί της αγοράς προειδοποιούν ότι θα περιοριστεί και η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση των «καλών» πελατών μέσω των συμβουλευτικών υπηρεσιών personal banking που γινόταν κυρίως μέσα στα φυσικά καταστήματα.
Πάντως τα τελευταία χρόνια τα προγράμματα εθελούσιας εξόδου που ανακοίνωσαν οι περισσότερες τράπεζες ήταν συνήθως χωρίς όριο αριθμού εργαζομένων και με «χαλαρά» κριτήρια σε ό,τι αφορά ηλικίες και θέσεις, έτσι ώστε να αποχωρήσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός τραπεζικών υπαλλήλων.


Η τακτική αυτή οδήγησε στο να αποχωρήσει τελικά πλήθος σημαντικών και έμπειρων στελεχών, καθώς τα ποσά αποζημίωσης ήταν ιδιαίτερα δελεαστικά, κυρίως για αυτούς που είχαν πολλά χρόνια υπηρεσίας και ήταν κοντά στη συνταξιοδότηση.
Εθελούσια έξοδος για χιλιάδες

Την περίοδο 2013-2020 αποχώρησαν με εθελούσια έξοδο 14.924 τραπεζοϋπάλληλοι και έκλεισαν περί τα 1.179 τραπεζικά καταστήματα, ενώ ήδη για το 2021 είναι σε εξέλιξη το νέο πρόγραμμα εθελούσιας της Εθνικής Τράπεζας με στόχο την αποχώρηση περίπου 700 ατόμων, με τους ίδιους όρους που αποχώρησαν εντός του 2020 άλλοι 600 υπάλληλοι, δηλαδή με αποζημίωση που μπορεί να φτάσει μέχρι 150.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή 25 καταστήματα της ΕΤΕ θα διακόψουν τη λειτουργία τους.


Αλλά και η Τράπεζα Πειραιώς εδώ και περίπου δύο εβδομάδες «αναζητά» 500 υπαλλήλους που θα αιτηθούν να αποχωρήσουν οικειοθελώς με την αποζημίωση να ανέρχεται μέχρι και το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 200.000 ευρώ.
Λίγο πριν από αυτή την ανακοίνωση, η τράπεζα γνωστοποίησε στο προσωπικό ότι 64 καταστήματα κλείνουν άμεσα, εντός του καλοκαιριού.


Πάντως σε πολλές περιπτώσεις η οικειοθελής αποχώρηση δεν επιλέγεται μόνο για τα χρήματα. Ιδιαίτερα στους πιο νέους, που δεν παίρνουν μεγάλη αποζημίωση, σίγουρα δεν είναι αυτό το βασικό κίνητρο.
Συχνά η απόφαση λαμβάνεται επειδή σε πολλούς όταν κλείνει το κατάστημα ή η υπηρεσία που δουλεύουν επιδεινώνονται οι συνθήκες εργασίας τους.
Για παράδειγμα, θα χρειαστεί να πάνε σε μία άλλη θέση πολύ μακριά από τον τόπο κατοικίας τους ή αλλάζει το αντικείμενο στο οποίο θα εργάζονται και στο οποίο δεν είναι τόσο εξειδικευμένοι.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μέχρι το 2023 την «έξοδο» θα δουν σχεδόν 3.000 τραπεζοϋπάλληλοι.

Αναπόφευκτα, το κλείσιμο των καταστημάτων αποτυπώνεται στο προσωπικό με την ΟΤΟΕ να υποστηρίζει ότι ο τραπεζικός κλάδος στην Ελλάδα έχει υποστεί υπερβολική συρρίκνωση σε σχέση με την Ευρώπη.
Πρόσφατα και η Attica Bank ανακοίνωσε το στρατηγικό της σχέδιο, που περιλαμβάνει και κλείσιμο αρκετών καταστημάτων σε Αττική, Θεσσαλονίκη αλλά και στην περιφέρεια.


Γι’ αυτόν τον λόγο η ΟΤΟΕ απέστειλε στον διευθύνοντα σύμβουλο της Attica Bank Θόδωρο Πανταλάκη επιστολή διαμαρτυρίας με την οποία εκφράζει την έντονη αντίθεσή της με την πολιτική συρρίκνωσης του δικτύου καταστημάτων και μείωσης του προσωπικού που ακολουθεί η τράπεζα.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail