Γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν μπορεί να κάνει ανασχηματισμό

Οι πέντε συν ένας λόγοι που ο πρωθυπουργός εγκαταλείπει στην παρούσα φάση τις σκέψεις για αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα.

Από: ieidiseis.gr - Γράφει ο Βασίλης Σκουρής

Τις δυο πρώτες φορές που ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε να κάνει αλλαγές στην κυβέρνηση, δεν είχε τα αποτελέσματα που επεδίωκε, κάτι που φέρεται να παραδέχεται και ο ίδιος.

-Στις 5 Αυγούστου 2020 πραγματοποιήθηκε ο πρώτος ανασχηματισμός της κυβέρνησης, που είχε προαναγγείλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνομιλία που είχε πολλές εβδομάδες πριν με δημοσιογράφους στο …Ισραήλ! Στην ουσία, ωστόσο, δεν επρόκειτο ούτε καν για έναν στοιχειώδη ανασχηματισμό, αλλά για κάποιες διορθωτικές κινήσεις, καθώς τα σχέδια του πρωθυπουργού δεν βγήκαν στην πράξη. Ο Θοδωρής Σκυλακάκης αναβαθμίστηκε σε αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, ο Νίκος Παπαθανάσης σε αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, ενώ τοποθετήθηκε ως υφυπουργός Εργασίας ο Παναγιώτης Τσακλόγλου, προφανώς για να τρέξει τις αλλαγές στο επικουρικό. Οι τοποθετήσεις ως υφυπουργών της Ζωής Ράπτη και του Νίκου Ταγαρά δεν είχαν ασφαλώς κάποια ιδιαίτερη πολιτική σημασία.

-Στις αρχές Ιανουαρίου το 2021 ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε να ολοκληρώσει αυτό που δίστασε να κάνει στον πρώτο ανασχηματισμό. Και πάλι όμως άφησε βασικές εκκρεμότητες για μετά, καθώς την τελευταία στιγμή δεν προχώρησε σε αλλαγές που είχαν σχεδόν …προαναγγελθεί, όπως στο υπουργείο Υγείας, στο υπουργείο Οικονομικών και στο υπουργείο Ανάπτυξης, ίσως δε και στα υπουργεία Παιδείας και Τουρισμού. Κορυφαίες κινήσεις η απομάκρυνση του Γιάννη Βρούτση, λόγω των αντιδράσεών του στο ασφαλιστικό (επικουρικό) και των καθυστερήσεων στην χορήγηση των συντάξεων, αλλά και του Τάκη Θεοδωρικάκου, παρά το έργο του στο υπουργείο Εσωτερικών. Η τοποθέτηση του Χρήστου Ταραντίλη στη θέση του κυβερνητικού εκπροσώπου δεν ευδοκίμησε, καθώς ο καθηγητής επέλεξε την υπεράσπιση της αξιοπρέπειάς του και υπέβαλε την παραίτησή του μέσα σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα, στις 28 Φεβρουαρίου, μην συμπληρώνοντας ούτε δυο μήνες στη θέση του. Αξίζει επίσης να σημειωθεί η αναβάθμιση του Γιώργου Γιατρομανωλάκη από Γραμματέα σε υφυπουργό Πολιτισμού, αλλά και η τοποθέτηση του Άγγελου Συρίγου σε υφυπουργό Παιδείας, αρμόδιο για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης, ώστε –κατά τη γνώμη μας- να μην μπορεί να αναπτύσσει δημοσίως τις θέσεις του για τα ελληνοτουρκικά και τα άλλα θέματα της εξωτερικής. Ο Άγγελος Συρίγος, άλλωστε, αξιολογικά, ούτως ή άλλως, άξιζε –πάντα κατά τη γνώμη της στήλης- ένα υψηλότερο χαρτοφυλάκιο. Θα ήταν δε λάθος να μην αναφέρουμε την ενίσχυση του «επιτελικού κράτους», με την τοποθέτηση ως υφυπουργού στο Μαξίμου του Θοδωρή Λιβάνιου.

Και αν στις δυο πρώτες απόπειρες ανασχηματισμού ο πρωθυπουργός δεν κατόρθωσε να πετύχει τις διορθώσεις που ήθελε στο κυβερνητικό σχήμα, τώρα δείχνει να μην μπορεί να κάνει καν έναν ανασχηματισμό που θα δώσει αέρα στην κυβέρνηση, η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα που αρχίζουν να αποτυπώνονται στο γενικότερο πολιτικό κλίμα.

Γιατί λοιπόν δεν μπορεί να κάνει ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης;

-Πρώτον, γιατί δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα μέσα του το χρόνο των εκλογών. Και συνεπώς δεν είναι σε θέση ακόμα να καθορίσει τα χαρακτηριστικά που νέου κυβερνητικού σχήματος. Η γρήγορη εξάπλωση της μετάλλαξης «Δέλτα» αποτελεί έναν ακόμα λόγο που δεν μπορεί το επόμενο τουλάχιστον διάστημα να προχωρήσει ο πρωθυπουργός σε αλλαγές στην κυβέρνηση, αλλά αυτός ήρθε να προστεθεί σε όλα τα υπόλοιπα.

-Δεύτερον, γιατί η μεγάλη κίνηση που συζητούνταν και που θα μπορούσε να ανοίξει το παιχνίδι, με τη μετακίνηση του Νίκου Δένδια, του δημοφιλέστερου υπουργού της κυβέρνησης, από το υπουργείο Εξωτερικών στο υπουργείο Οικονομικών, δεν δείχνει να βρίσκεται πια πάνω στο τραπέζι. Με την εμφάνισή του στην Άγκυρα, ο Νίκος Δένδιας κατόρθωσε να επιβάλλει την πολιτική του στο Μαξίμου και έτσι δεν υπάρχει λόγος μετακίνησής του, τουλάχιστον στην παρούσα περίοδο. Με δεδομένο ότι αμετακίνητος είναι καιο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, τα περιθώρια στενεύουν.

-Τρίτον, υπουργοί που ήταν υπό πίεση και φέρονταν υπό μετακίνηση ή και στην πόρτα της εξόδου δείχνουν να σώζουν την παρτίδα. Η στήλη ποτέ δεν πίστεψε, για παράδειγμα, παρά την –δίκαιη-κριτική που έχει ασκήσει στην οδό Κατεχάκη, πως υπήρξε ποτέ θέμα απομάκρυνσης του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, καθώς δύσκολα θα βρεθεί στέλεχος της ΝΔ να κάνει όσα κάνει ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Την παρτίδα δείχνει να σώζει και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη –η επιστροφή της Άννας Παναγιωταρέα βοηθάει πολύ- ενώ ο Άδωνις Γεωργιάδης έδειξε πόσο απαραίτητος είναι στον Κυριάκο Μητσοτάκη, αποδεικνύοντας πως παραμένει –παρά τον πόλεμο που δέχεται ένας πολύ ισχυρός παίκτης στο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας.

-Τέταρτον, παρότι Βασίλης Κικίλιας και Χρήστος Σταϊκούρας εξακολουθούν να βρίσκονται στο στόχαστρο του Μαξίμου, δύσκολα θα γίνει ανασχηματισμός με επίκεντρο τα πρόσωπά τους, ιδίως από τη στιγμή που ο πρωθυπουργός εμφανίζει ως «δυνατά χαρτιά» για την κυβέρνησή του την υγεία και την οικονομία.

-Πέμπτον και κυριότερο ίσως από όλα τα άλλα: Οι «γαλάζιοι» βουλευτές που θα μείνουν εκτός υπουργικού συμβουλίου ενδέχεται να δείξουν τη δυσαρέσκειά τους στο πεδίο του Κοινοβουλίου. Μπορεί πχ να έρθει η Συμφωνία των Πρεσπών στη Βουλή μετά από ανασχηματισμό;

-Έκτον, είναι περιορισμένα τα πρόσωπα που μπορεί να αφήσουν το στίγμα τους με την υπουργοποίησή τους, έστω με την πολιτική που ακολουθείται. Ο Τάκης Θεοδωρικάκος που έχει σοβαρές πιθανότητες να επιστρέψει στην κυβέρνηση, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος που δεν φαίνεται όμως τουλάχστον στην παρούσα φάση στην παρούσα φάση να συγκινεί τον πρωθυπουργό, ο Θοδωρής Ρουσόπουλος, ο Δημήτρης Καιρίδης και δυο-τρεις ακόμα!
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail