Φρεγάτες: Αποκλεισμός Ισπανίας – Δυναμικοί χειρισμοί Άγγλων

“Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, σήμερα Σάββατο 5 Ιουνίου, ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ενημερώθηκε από την Πολιτική και τη Στρατιωτική Ηγεσία για την αξιολόγηση των προτάσεων που έχουν υποβληθεί στο Πολεμικό Ναυτικό ως προς την ενίσχυσή του με τέσσερις νέες φρεγάτες.

Από: doureios.com - Σάββας Δ. Βλάσσης

Στη διάρκεια της σύσκεψης έγινε δεκτή η εισήγηση να εξεταστούν οι περαιτέρω δυνατότητες αξιολόγησης προμήθειας Φ/Γ από τις χώρες που παρατίθενται ακολούθως κατ’ αλφαβητική σειρά: Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιταλία, Ολλανδία“.

Αυτά ακριβώς ανέφερε η επίσημη ανακοίνωση Τύπου του ΥΠΕΘΑ.

Η εξέλιξη αφορά τον οριστικό αποκλεισμό της Ισπανίας από την επομένη φάση της διαδικασίας, η οποία θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί και ως “έκπληξη”, δεδομένου ότι το σχέδιο F110 αντιπροσωπεύει αντικειμενικώς μια τουλάχιστον αξιοπρεπέστατη πρόταση.

Η φράση “έγινε δεκτή η εισήγηση“, προφανώς επιτηδευμένα ασαφής, δημιουργεί την αίσθηση ότι ο αποκλεισμός της Ισπανίας και της F110 προήλθε από την εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού. Βεβαίως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, δεδομένου ότι η εισήγηση του επιχειρησιακού φορέα αφορούσε αξιολόγηση αυστηρώς βάσει επιχειρησιακών κριτηρίων και ούτε καν οικονομικών. Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, πρόκειται για απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη βασισμένη αποκλειστικώς σε πολιτικά κριτήρια. Πρόκειται για την πρώτη πολιτική απόφαση μετά την παρουσίαση (αλλά ασχέτως αυτής) της “ετυμηγορίας” του επιχειρησιακού φορέα.

Το δεύτερο που δεν ανακοινώθηκε, είναι ο αποκλεισμός του σχεδίου ΜΕΚΟ Α300 της γερμανικής TKMS. Ο αποκλεισμός αναφέρεται ότι στηρίχθηκε στο επιχείρημα πως πρόκειται για σχέδιο που δεν έχει ναυπηγηθεί μέχρι σήμερα και συνεπώς βρίσκεται “στα χαρτιά”. Απομένει λοιπόν η υποψηφιότητα της ΜΕΚΟ Α200.

Αυτό που καθίσταται σαφές είναι ότι τελικώς η εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού δεν χρησιμοποιήθηκε ως στάδιο για περιορισμό των υποψηφιοτήτων σε έναν πολύ μικρότερο αριθμό (short list). Το στοιχείο αυτό τονίζει έτι περαιτέρω την βαρύτητα των πολιτικών κριτηρίων στην επιλογή, στην αντίληψη της κυβερνήσεως.

Βρετανικό επενδυτικό ενδιαφέρον για ναυπηγεία

Σε πολιτικό επίπεδο, η βρετανική Babcock International εκδηλώνει πλέον ενδιαφέρον και για επένδυση στα ελληνικά ναυπηγεία. Όπως είχαμε αναφέρει, στις 3 Ιουνίου βρέθηκε στην Ελλάδα ο CEO της εταιρείας Ντέιβιντ Λόκγουντ και είχε επαφές με κυβερνητικά κλιμάκια και εκπροσώπους ναυπηγείων. Οι Βρετανοί παρουσιάζονται έτοιμοι να υποστηρίξουν επενδυτικές προτάσεις στον νέο διαγωνισμό για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλά και της αμερικανικής ΟΝΕΧ για τα ναυπηγεία Ελευσίνος.

Ενδεικτική της κινητοποιήσεως, είναι η αναμενόμενη άφιξη την ερχομένη εβδομάδα εκπροσώπων του κρατικού UK Export Finance (UKEF), που παρουσιάζεται έτοιμο να υποστηρίξει την προώθηση της προτάσεως της Babcock International, συζητώντας την εξασφάλιση χαμηλότοκου δανείου προς το ελληνικό Δημόσιο για χρηματοδοτική λύση αλλά και την υποστήριξη επενδυτικών προτάσεων για τα ναυπηγεία. Στην περίπτωση του Σκαραμαγκά παρακολουθείται το ενδιαφέρον του ομίλου Πριόβολου ενώ στην Ελευσίνα έχει τεθεί ζήτημα μειώσεως των οφειλών του από την ελληνική κυβέρνηση.

Το αμερικανικό “στρατόπεδο”

Καθώς το βρετανικό ενδιαφέρον δείχνει να εισαγάγει νέα δεδομένα στην περίπτωση των ναυπηγείων, ίσως δεν είναι τυχαίο ότι η Lockheed Martin προβάλει πλέον την πτυχή της αναζωογονήσεως της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας στην περίπτωση επιλογής της HF2. Στην διάσταση αυτή τονίζει την συνεργασία της με τα ναυπηγεία Fincantieri Marinette Marine στις ΗΠΑ, όπου η ιταλική Fincantieri επένδυσε 120 εκατ. $ για να τα ανατάξει και σήμερα ναυπηγούνται εκεί τα LCS για το Ναυτικό των ΗΠΑ. Η Lockheed Martin σημειώνει: “Όπως το ναυπηγείο FMM, τα ελληνικά ναυπηγεία έχουν μια σταθερή παράδοση στη ναυπηγική βιομηχανία. Ακριβώς όπως η Lockheed Martin συνεργάστηκε με την FMM για τον εκσυγχρονισμό του ναυπηγείου της, η Lockheed μπορεί να υποστηρίξει τα ελληνικά ναυπηγεία στην προσπάθεια αναβίωσης τους και να τα βοηθήσει να εκσυγχρονίσουν τις τεχνικές κατασκευής καθώς και τη γραμμή συναρμολόγησης των πλοίων. Η Lockheed Martin έχει δεσμευτεί να χρησιμοποιήσει και να προσαρμόσει το επιτυχημένο μοντέλο συνεργασίας με την FMM στα ελληνικά ναυπηγεία προκειμένου να ανακεφαλαιοποιήσουν την κατασκευή πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα με την Hellenic Future Frigate (HF2)“.
 
Ωστόσο, η αμερικανική εταιρεία δεν κομίζει η ίδια επενδυτική πρόταση για τα ναυπηγεία. Σε συνδυασμό με το διαφαινόμενο “πάγωμα” από την αμερικανική κυβέρνηση, διά του κρατικού DFC, του ενδιαφέροντος υποστηρίξεως επενδυτικής προτάσεως της ΟΝΕΧ για τα ναυπηγεία Ελευσίνος, η αμερικανική υποψηφιότητα δείχνει να χάνει έδαφος. Απομένει να διαπιστωθούν το επόμενο διάστημα, το βάθος του ενδιαφέροντος των Βρετανών για επένδυση στα ναυπηγεία, κατά πόσο αυτό μπορεί να λειτουργήσει ώστε να “αφυπνίσει” το αντίστοιχο ενδιαφέρον των ΗΠΑ και τι βαρύτητα θα αποδώσει τελικώς η ελληνική κυβέρνηση στο κριτήριο του επενδυτικού ενδιαφέροντος, για την επιλογή φρεγάτας.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.