Πως ο αλιευτικός στόλος της Κίνας λεηλατεί τους ωκεανούς

globaltimes.cn
Η κομμουνιστική Κίνα φαίνεται όλο και περισσότερο να εξαντλεί τους ωκεανούς της θαλάσσιας ζωής στον κόσμο. Η χώρα έχει μακράν τον μεγαλύτερο αλιευτικό στόλο στον κόσμο, οπουδήποτε μεταξύ 200.000 έως 800.000 αλιευτικών σκαφών - που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ της παγκόσμιας αλιευτικής δραστηριότητας - περίπου 17.000 από τα οποία ανήκουν στον αλιευτικό στόλο της απόμακρης θάλασσας. Η ανάπτυξη κατέστη δυνατή χάρη σε τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις. Το 2012, για παράδειγμα, το κινεζικό κράτος προχώρησε σε επιδοτήσεις 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στον αλιευτικό του τομέα, τα περισσότερα για καύσιμα. Ωστόσο, σύμφωνα με μια έκθεση του 2012, "η κρατική στήριξη στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας θα μπορούσε να φτάσει τα 500 δισεκατομμύρια CNY (80,2 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, 61,7 δισεκατομμύρια ευρώ) όταν λαμβάνονται υπόψη οι περιφερειακές και εθνικές επιδοτήσεις για τους ιχθυοκαλλιεργητές που βασίζονται σε αγροτικές περιοχές".

gatestoneinstitute.org -  Τζούντιθ Μπέργκμαν / Παρουσίαση Freepen.gr

Όπως σημείωσε το Ινστιτούτο Εξωτερικής Ανάπτυξης (ODI), πολλές βιομηχανικές χώρες, αφού έχουν εξαντλήσει τα εσωτερικά τους ύδατα, προχωρούν σε απομακρυσμένη αλιεία στα χωρικά ύδατα χωρών με χαμηλό εισόδημα, αλλά ο στόλος σκαφών αλιείας σε μακρινές αποστάσεις της Κίνας είναι μακράν ο μεγαλύτερος στον κόσμο. Το ODI σημείωσε επίσης ότι η ιδιοκτησία και ο επιχειρησιακός έλεγχος του στόλου της Κίνας είναι τόσο «περίπλοκος όσο και αδιαφανής».

"Οι ηγέτες της Κίνας βλέπουν τους υπεράκτιους στόλους ως έναν τρόπο προβολής της παρουσίας σε όλο τον κόσμο", δήλωσε η Tabitha Mallory, Διευθύνουσα Σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας China Ocean Institute και συνεργάτιδα του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον στο Axios. «Ο στόχος είναι να είναι παρόντες σε όλους τους ωκεανούς του κόσμου, ώστε να μπορούν να κατευθύνουν τα αποτελέσματα των διεθνών συμφωνιών που καλύπτουν τους θαλάσσιους πόρους".

Τα κινεζικά αλιευτικά σκάφη εξαντλούν τα αποθέματα χωρών όχι μόνο στη Νοτιοανατολική Ασία, αλλά και τόσο μακριά όσο ο Περσικός Κόλπος, η Νότια Αμερική, η Δυτική Αφρική και ο Νότιος Ειρηνικός. Οι αρπακτικές και μη βιώσιμες αλιευτικές τους μέθοδοι θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο τη θαλάσσια ζωή, αλλά και τα προς το ζην των τοπικών αλιέων. Η Κίνα θεωρείται ως ο μεγαλύτερος δράστης της παράνομης, λαθραίας και άναρχης αλιείας (IUU) στον κόσμο, καθώς και ο μεγαλύτερος επιδοτούμενος στον κόσμο τέτοιων πρακτικών.

Ο ναύαρχος Karl Schultz, ο διοικητής της ακτοφυλακής των Ηνωμένων Πολιτειών, προειδοποίησε:

"Η αλιεία IUU έχει αντικαταστήσει την πειρατεία ως η κορυφαία παγκόσμια απειλή για την ασφάλεια στη θάλασσα. Εάν η αλιεία IUU συνεχίσει ανεξέλεγκτη, μπορούμε να περιμένουμε επιδείνωση της κατάστασης των εύθραυστων οικονομικά παράκτιων κρατών και αυξημένη ένταση μεταξύ των αλλοδαπών αλιευτικών κρατών, απειλώντας τη γεωπολιτική σταθερότητα σε όλο τον κόσμο".

Οι συνέπειες είναι μερικές φορές τρομερές. Ένα από τα πιο συγκλονιστικά παραδείγματα είναι αυτό της Βόρειας Κορέας: Τα τελευταία πέντε χρόνια, περισσότερα από 500 εγκαταλελειμμένα ξύλινα αλιευτικά σκάφη, συχνά με σκελετωμένους από λιμοκτονούντες της Βόρειας Κορέας ψαράδες, ξεπλύθηκαν στις ακτές της Ιαπωνίας. Για χρόνια η αιτία ήταν άγνωστη, έως ότου ανακαλύφθηκε ότι ο πιθανός λόγος ήταν ότι «μια αρμάδα» κινεζικών βιομηχανικών σκαφών ψαρεύουν παράνομα στα ύδατα της Βόρειας Κορέας, αναγκάζοντας τους ντόπιους να προχωρήσουν περισσότερο μακριά από την ακτή, ενώ μερικοί από αυτούς πεθαίνουν ψάχνοντας μάταια για ψάρια και καταλήγοντας στην Ιαπωνία. Εκτιμάται ότι τα αλιευτικά σκάφη της Κίνας έχουν εξαντλήσει τα αποθέματα καλαμαριών στα ύδατα της Βόρειας Κορέας κατά 70%.

Στο Ιράν, τα ΜΜΕ ανέφεραν τον Ιούλιο ότι τα κινεζικά σκάφη «καθαρίζουν παράνομα τους αλιευτικούς πόρους στον Περσικό Κόλπο», ενώ «οι Ιρανοί ψαράδες αναγκάζονται να πληρώσουν δέκα χιλιάδες δολάρια σε δωροδοκίες σε Σομαλούς πειρατές για να τους αφήσουν να ψαρεύουν στις αφρικανικές ακτές». Τα περισσότερα από τα αλιευτικά σκάφη του στόλου της Κίνας είναι μηχανότρατες. "Η αλιεία με μέθοδο τράτας σαρώνει τον πυθμένα του βυθού στο νότο και εκμηδενίζει τους πόρους της", δήλωσε ένας εκπρόσωπος των ψαράδων. Σύμφωνα με μια δημοσίευση του Ιουλίου 2020 από το Iran News Update:

«Τα τελευταία χρόνια, αυτό το φρικτό ζήτημα [δραστηριότητα των κινέζικων μηχανότρατων] συνέβαλε στη μείωση των δύο τρίτων των υδάτινων αποθεμάτων του Ιράν και προκάλεσε συναγερμούς για τον αφανισμό του θαλάσσιου οικοσυστήματος της χώρας. Επιπλέον, αυτό το είδος αλιείας επηρέασε αρνητικά τις επιχειρήσεις Ιρανών αλιέων. ... "

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ιράν εκμισθώνει τα χωρικά του ύδατα στον Περσικό Κόλπο σε κινεζικά βιομηχανικά πλοία για περισσότερο από μια δεκαετία. Το 2018, ο αναπληρωτής λιμενικών υποθέσεων του λιμένα και του ναυτιλιακού οργανισμού του Ιράν, Mohammad Ali Hassanzadeh, παραδέχτηκε ότι τα κινεζικά πλοία «λειτουργούσαν με« μακροχρόνια μίσθωση "για ψάρεμα σε βάθος 200 μέτρων (περίπου 656 πόδια) Ιρανικά νερά".

Σε ορισμένες χώρες της Δυτικής Αφρικής - Σιέρρα Λεόνε, Λιβερία, Γκάνα, Νιγηρία και άλλες - οι κινέζικες τράτες έχουν επωφεληθεί εδώ και χρόνια από την κακή διακυβέρνηση, τη διαφθορά και την αδυναμία αυτών των κυβερνήσεων να επιβάλουν τους αλιευτικούς κανονισμούς σύμφωνα με το China-Africa project.

"Σήμερα, τα κινεζικά σκάφη λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό πέρα ​​από τον κυβερνητικό έλεγχο, προκαλώντας μια ολοένα και πιο σοβαρή περιβαλλοντική κρίση που προκαλείται από την υπεραλίευση που θέτει επίσης σε κίνδυνο τις τοπικές παράκτιες κοινότητες που εξαρτώνται από αυτά τα ύδατα για τα προς το ζην".

Τον Ιούλιο του 2020, έξι κινέζικες μηχανότρατες έφτασαν στη Λιβερία, ικανές να αλιεύσουν 12.000 τόνους ψαριών - σχεδόν διπλάσια από τα βιώσιμα αλιεύματα της χώρας.

Μια έκθεση της 24ης Μαρτίου από το Ίδρυμα Περιβαλλοντικής Δικαιοσύνης ανέφερε ότι οι κινεζικές κρατικές εταιρείες "στην Γκάνα καμουφλάρονται ως "τοπικοί ιδιοκτήτες μηχανότρατας που πληρώνουν χαμηλότερα τέλη αδείας και κυρώσεις για συμμετοχή σε παράνομες αλιευτικές δραστηριότητες", στερώντας τη χώρα από εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα για έκδοση σχετικών αδειών.

Το άρθρο περιγράφει λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο οι Κινέζοι ελέγχουν έως και το 93% των τρατών στη Γκάνα, μια χώρα που τώρα χάνει μεταξύ 14,4 εκατομμυρίων και 23,7 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ (12,1 εκατομμύρια ευρώ και 20 εκατομμυρίων ευρώ) ετησίως σε τέλη άδειας αλιείας και πρόστιμα από μηχανότρατες".

Στη Νότια Αμερική, η κινέζικη αρπακτική αλιεία είναι τώρα τόσο κρίσιμη που τον Μάρτιο, η Αργεντινή ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας θαλάσσιας κοινής διοίκησης για την καταπολέμηση των αρπακτικών αλιευτικών πρακτικών ξένων σκαφών. Σύμφωνα με το Diálogo, ένα στρατιωτικό περιοδικό που εκδόθηκε από τη Νότια Διοίκηση των ΗΠΑ:

«Κάθε χρόνο, ένας στόλος ξένων αλιευτικών σκαφών, κυρίως από την Κίνα, πλέει κατά μήκος των ακτών της Νότιας Αμερικής, απειλώντας τους θαλάσσιους πόρους στην περιοχή. Σύμφωνα με τον Περιφερειακό Οργανισμό Διαχείρισης Αλιείας του Νότιου Ειρηνικού, η συμμετοχή κινεζικών σκαφών στην αλιεία καλαμαριών στην περιοχή έχει αυξηθεί σταθερά τις τελευταίες δύο δεκαετίες».

Τον Ιούνιο, ένας τεράστιος κινεζικός αλιευτικός στόλος 300 σκαφών έφτασε στην περιοχή γύρω από το περιβαλλοντικά προστατευμένο θαλάσσιο καταφύγιο Γκαλαπάγκος του Εκουαδόρ. Τα κινεζικά σκάφη, τα οποία παρέμειναν στην περιοχή για ένα μήνα, αντιπροσώπευαν το "99% της ορατής αλιείας λίγο έξω από τα ύδατα του αρχιπελάγους [Γκαλαπάγκος] μεταξύ 13 Ιουλίου και 13 Αυγούστου", σύμφωνα με δημοσίευση. Ψάχνουν για καλαμάρια, τα οποία είναι απαραίτητα για τις μοναδικές φώκιες και καρχαρίες του Γκαλαπάγκος, και για εμπορικά ψάρια που διαφορετικά συμβάλλουν στην τοπική οικονομία. Το 2017, ο Ισημερινός φυλάκισε 20 Κινέζους ψαράδες για τη σύλληψη 6.600 καρχαριών από το Θαλάσσιο Καταφύγιο Γκαλαπάγκος. Οι καρχαρίες χρησιμοποιούνται στη σούπα πτερυγίων καρχαρία, μια κινεζική λιχουδιά.

Στο Νότιο Ειρηνικό, σύμφωνα με δύο πρώην αξιωματούχους των ΗΠΑ, «η παράνομη, ανεξέλεγκτη αλιεία από κινεζικά σκάφη είναι σύνηθες φαινόμενο στην Αμερικανική Σαμόα και το Γκουάμ και στην ανατολική πλευρά της Χαβάης». Η υπεραλίευση είναι τόσο επιζήμια για τους ντόπιους που ένα κονσερβοποιείο τόνου στην Αμερικανική Σαμόα, έναν από τους μεγαλύτερους εργοδότες του νησιού, έπρεπε να αναστείλει προσωρινά τις εργασίες λόγω έλλειψης ψαριών.

Ο κινεζικός αλιευτικός στόλος, ωστόσο, είναι κάτι πολύ περισσότερο από το ψάρεμα. Σε μια έκθεση του Αυγούστου 2020 που δημοσιεύθηκε από τη Σχολή Περιβάλλοντος του Γέιλ, ο ερευνητής δημοσιογράφος Ian Urbina έγραψε:

"Στο πλαίσιο των μεγαλύτερων γεωπολιτικών φιλοδοξιών της Κίνας, οι εμπορικοί ψαράδες της χώρας χρησιμεύουν συχνά ως εκ των πραγμάτων παραστρατιωτικό προσωπικό των οποίων οι δραστηριότητες μπορεί να χαρακτηρίσει η κινεζική κυβέρνηση ως ιδιωτικές ενέργειες. Με ένα πολιτικό πρόσχημα, αυτή η φαινομενικά ιδιωτική αρμάδα βοηθά στην επικράτηση της εδαφικής κυριαρχίας, ειδικά απωθώντας τους ψαράδες ή τις κυβερνήσεις που αμφισβητούν τους ισχυρισμούς της κυριαρχίας της Κίνας που καλύπτουν σχεδόν το σύνολο της Θάλασσας της Νότιας Κίνας.

Η χρήση αλιευτικών σκαφών από την Κίνα για να διεκδικήσει τη δύναμή της και οι εδαφικές της αξιώσεις παρουσιάστηκε πλήρως τον Μάρτιο, όταν ένας στόλος περισσότερων από 200 κινεζικών αλιευτικών σκαφών κατέπλευσε και αγκυροβόλησε στον ύφαλο Whitsun στη θάλασσα της Νότιας Κίνας. Ο ύφαλος βρίσκεται στην αποκλειστική οικονομική ζώνη των Φιλιππίνων. [1] Το 2018, περισσότερα από 90 κινεζικά αλιευτικά σκάφη αγκυροβόλησαν μίλια από το νησί Thitu των Φιλιππίνων, αφού η κυβέρνηση των Φιλιππίνων άρχισε να εργάζεται για τις υποδομές του νησιού.

Τον Σεπτέμβριο, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ δημοσίευσε μια έκθεση με τίτλο "Παράνομη, λαθραία και μη ρυθμιζόμενη στρατηγική προοπτική αλιείας", η οποία ανακοίνωσε "τη δέσμευση της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ να ηγηθεί μιας παγκόσμιας προσπάθειας για την καταπολέμηση της παράνομης εκμετάλλευσης των αλιευτικών αποθεμάτων του ωκεανού και για την προστασία των εθνικών μας συμφερόντων" . Η έκθεση υπογράμμισε την ανάγκη «(1) Προώθηση στοχευμένων, αποτελεσματικών, επιχειρήσεων υπηρεσιών πληροφοριών, (2) Καταπολέμηση της αρπακτικής και ανεύθυνης κρατικής συμπεριφοράς και (3) Επέκταση της πολυμερούς συνεργασίας για την επιβολή της αλιείας» και υποστήριξε ότι ένας συνασπισμός διακυβερνητικών και διεθνών οι εταίροι θα ήταν απαραίτητος. Τον Απρίλιο, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ ξεκίνησαν μια κοινή αποστολή στον Δυτικό και Κεντρικό Ειρηνικό για την καταπολέμηση της παράνομης, άναρχης και λαθραίας αλιείας (IUU fishing) και την ενίσχυση της περιφερειακής ασφάλειας. Τον Φεβρουάριο, το Γραφείο Πληροφοριών και Ανάλυσης, μια υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικής Ασφάλειας, συνέστησε στις ΗΠΑ να εξετάσουν το ενδεχόμενο να οδηγήσουν έναν πολυμερή συνασπισμό με τα έθνη της Νότιας Αμερικής για να αντισταθούν στην παράνομη αλιευτική και εμπορική πρακτική της Κίνας.

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.