Αυτή η δύναμη πυρός είναι περίπου ισοδύναμη με τρία καταδρομικά κατηγορίας τύπου 45 της Βρετανίας ή 3,5 από τις επερχόμενες φρεγάτες κατηγορίας 26 - κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένου του μικρού μεγέθους του στόλου επιφανείας της χώρας. Εν μέσω εκτεταμένων σημείων κακής αξιοπιστίας και υποαπόδοσης στα μεγάλα οπλικά συστήματα που αναπτύχθηκαν για το Βασιλικό Ναυτικό, από τα προβληματικά καταδρομικά κατηγορίας 45 έως τα αεροπλανοφόρα κατηγορίας Queen Elizabeth και τα μαχητικά στελθ F-35B, το υποβρύχιο πρόγραμμα φαίνεται να είναι ένα από τα πιο επιτυχημένα μακράν και συνεχίζει να παρέχει στη Βρετανία μια εξαιρετικά τρομερή επιθετική ικανότητα. Ωστόσο, τα ζητήματα με υπερβάσεις κόστους ήταν σημαντικά, με τα τρία πρώτα πλοία της κατηγορίας να είναι κατά μέσο όρο 58% πάνω από τον προϋπολογισμό και το τέταρτο να τον υπερβαίνει κατά ένα επίσης σημαντικό 16%.
Η κλάση Astute, σημειώνει το militarywatchmagazine.com, αναπτύχθηκε με συνεισφορές συμβουλών και εμπειρογνωμοσύνης της General Dynamics μέσω μιας σύμβασης σύμβασης Ναυτικού των ΗΠΑ και παρόλο που το πρόγραμμα αντιμετώπισε σημαντικές υπερβάσεις κόστους και καθυστερήσεις, αυτές ήταν γενικά σημαντικά μικρότερες από αυτές που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα άλλα προγράμματα πολεμικών πλοίων στη χώρα. Ορισμένοι δυτικοί αναλυτές έχουν κάνει τολμηρούς ισχυρισμούς σχετικά με τις δυνατότητες των υποβρυχίων Astute, συμπεριλαμβανομένου του ότι είναι τα πιο ικανά υποβρύχια πυρηνικής επίθεσης που αναπτύχθηκαν ποτέ.
Ίσως το πιο αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό των πλοίων είναι η ησυχία τους, με 39.000 προηγμένα αντι-ακουστικά πλακάκια που εξασφαλίζουν ένα επίπεδο θορύβου πρωτοφανώς χαμηλό για ένα δυτικό κατασκευασμένο πυρηνικό πλοίο και συγκρίσιμο με τα μικρά πετρελαιοκίνητα ηλεκτρικά επιθετικά σκάφη. Ο πυρηνικός αντιδραστήρας του πλοίου έχει διάρκεια ζωής 25 ετών και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανακύκλωση του αέρα και του νερού, γεγονός που επιτρέπει στο σκάφος να ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο χωρίς να χρειάζεται να αναδυθεί. Το πλοίο μπορεί επίσης να διαθέσει κάποιο χώρο σε ειδικές μονάδες ειδικών δυνάμεων, όπως το Αμερικανικό Ναυτικό χρησιμοποιεί τα υποβρύχια κατηγορίας Οχάιο για να αναπτύξει SEALS για επιχειρήσεις στο εξωτερικό.
Το σύστημα σόναρ 7026 των Astute ενσωματώνει παθητική / ενεργή αναζήτηση και επίθεση, έχει συστοιχίες πλώρης, τομής, πλευρών και ρυμουλκούμενων και υποστηρίζεται από τον παραγωγό ως το κορυφαίο σύστημα σόναρ στον κόσμο. Αυτά μπορούν να ανιχνεύσουν πλοία επιφανείας και υποβρύχια μέχρι 5.555 χιλιόμετρα μακριά, παρέχοντας ένα βαθμό συνειδητοποίησης της κατάστασης με λίγους αντιπάλους στον τομέα αυτό, αν και αυτές οι αποστάσεις είναι σημαντικά μικρότερες για τους στόχους με χαρακτηριστικά στελθ. Το αν τα υποβρύχια μπορούν να ανιχνεύσουν στόχους σε τέτοιες περιοχές όταν σαρώνουν προς όλες τις κατευθύνσεις ή μόνο όταν επικεντρώνονται σε μια συγκεκριμένη περιοχή, παραμένει αβέβαιο.
Παράλληλα με τους πυραύλους κρουζ Tomahawk για σκοπούς χερσαίας επίθεσης, οι αυτόχθονες τορπίλες βαρέων βαρών Spearfish των πλοίων προορίζονται για να κυνηγήσουν εχθρικά υποβρύχια και πλοία. Οι τορπίλες έχουν τεθεί σε λειτουργία από το 1992, και μετά από μια 17ετή παύση συνέχισαν την παραγωγή το 2020 με περίπου 500 να έχουν κατασκευαστεί από τότε που ξεκίνησε η παραγωγή το 1988. Τα όπλα φέρουν κεφαλές 300 κιλών και έχουν μια αξιοσέβαστη εμβέλεια 54 χιλιομέτρων. Τρία υποβρύχια κατηγορίας Astute είναι επί του παρόντος σε υπηρεσία, με ένα τέταρτο να υποβάλλεται σε θαλάσσιες δοκιμές και άλλα τρία υπό κατασκευή. Τα πλοία αντιμετωπίζουν έντονο επερχόμενο ανταγωνισμό από ανταγωνιστικά σχέδια που διοργανώνονται από ανταγωνιστικούς παραγωγούς υποβρυχίων πυρηνικής επίθεσης, όπως το Αμερικανικό Virginia Class Block V, το ρωσικό Yasen Class και το Laika Class και ίσως το πιο φιλόδοξο από όλα στο σχεδιασμό, του κινέζικο τύπου 95 Class.