Καμία δεύτερη παρτίδα Rafale; Η Ινδία στο δρόμο της Αιγύπτου για ρωσικά Su-35!

Egyptian Air Force Mig-29M2 with R-77 Air-to-Air Missile, Kh-38 Cruise Missile and T-220 Targeting Pod
Freepen.gr - Η Αίγυπτος και η Ινδία ήταν οι δύο πρώτοι πελάτες εξαγωγής για το μαχητικό "4+ γενιάς" της Γαλλίας, Rafale, με τις δύο χώρες να υπογράφουν συμβάσεις τον Φεβρουάριο του 2015 και τον Σεπτέμβριο του 2016 αντίστοιχα. Παρά το επιθετικό μάρκετινγκ από το Παρίσι, το γαλλικό αεροσκάφος είχε προηγουμένως κακή απόδοση στις εξαγωγικές αγορές λόγω έλλειψης ανταγωνιστικότητας όσον αφορά είτε την τιμή είτε την απόδοση σε σύγκριση με ανταγωνιστικά μη ευρωπαϊκά σχέδια μαχητικών όπως τα αμερικανικά F-15 και F-35. Αν και το Rafale κατάφερε να κερδίσει συμβάσεις, οι οποίες και οι δύο θεωρούνται ευρέως ότι έχουν έντονα πολιτικά κίνητρα, το μέγεθος των παραγγελιών που έγιναν δεν ήταν το επιθυμητό για το Γάλλο κατασκευαστή Dassault. 

Όπως αναφέρει το militarywatchmagazine.com η Αίγυπτος αγόρασε μόλις 24 μαχητικά, και παρά τις διαπραγματεύσεις για τις παραγγελίες followup δεν έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για την επέκταση είναι στόλου. Εν τω μεταξύ, η Ινδία αγόρασε 36 μαχητικά - μακράν το μικρότερο σώμα μαχητικών στην Πολεμική Αεροπορία της, το οποίο μειώθηκε κατά πάνω από 70% από μια αρχική προγραμματισμένη σειρά 126 αεροσκαφών.

Ενώ η Αίγυπτος αναμενόταν να είναι η πρώτη που θα έδινε παραγγελίες follow up για τα Rafales, τελικά παρήγγειλε ρωσικά μαχητικά που ήταν βαρύτερα και με πολλούς τρόπους πιο ικανά. Αγόρασε 46 μαχητικά μεσαίου βάρους MiG-29M από τη Ρωσία κι ακολούθησε μια παραγγελία το 2018 για περίπου 27 Su-35 '4++ γενιάς' βαρέων βαρών μαχητικά. Οι παραγγελίες follow up για το Su-35 και για τον πιο προηγμένο διάδοχο του MiG-29M, το MiG-35 που έγινε διαθέσιμο για εξαγωγή από το 2019, θεωρούνται πολύ πιο πιθανές από τις παραγγελίες για το Rafale. Το MiG-29M, αν και ανέρχεται σε περίπου ένα έκτο το κόστος του Rafale, ήρθε εξοπλισμένο με πιο ισχυρούς πυραύλους αέρος - αέρος - το πρώτο στην αιγυπτιακή υπηρεσία με μια εμβέλεια πάνω από 100 χιλιόμετρα-καθώς και αντι-πλοϊκούς πυραύλους ταχύτητας Mach 3 που ήταν πολύ πιο εξελιγμένοι από οτιδήποτε στη γαλλική υπηρεσία. Παρόλο που τα  αεροπλάνα είχαν ασθενέστερα ραντάρ και ελαφρώς μικρότερες εμβέλειες από το Rafale, ήταν πολύ ταχύτερα, μπορούσαν να λειτουργούν σε υψηλότερα υψόμετρα και επωφελήθηκαν από μια ανώτερη αναλογία ώσης/βάρους και συνολικά πολύ καλύτερη απόδοση πτήσης.

Η διαφορά στην τιμή σήμαινε ότι το MiG-29M δεν ήταν άμεσος ανταγωνιστής έναντι του Rafale, αλλά το Su-35 που κοστίζει περίπου διπλάσια από τα MiGs ήταν εξίσου ακριβό. Τα αεριωθούμενα αεροσκάφη Sukhoi πιστεύεται ότι έχουν αγοραστεί αντί για περαιτέρω μονάδες Rafale και επισκιάζουν τις δυνατότητες των Γαλλικών αεροσκαφών σε όλο το φάσμα. Τα ρωσικά αεριωθούμενα αεροπλάνα φέρουν μια πολύ μεγαλύτερη και πιο ισχυρή σουίτα αισθητήρων και επωφελούνται από την πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια, την πρόσβαση σε πολύ μακρύτερους πυραύλους αέρος σε αέρος και ανώτερη απόδοση πτήσης. Το μόνο σημαντικό πλεονέκτημα των Rafales ήταν το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και οι χαμηλότερες απαιτήσεις συντήρησης που προήλθαν από το ότι είναι ένα πιο ελαφρύ σχέδιο κατά περίπου 45%. Ίσως το πιο σημαντικό, το Su-35 ήταν επίσης ένα πολύ πιο βιώσιμο σχέδιο για την αιγυπτιακή Πολεμική Αεροπορία αν χρειαστεί να καταπολεμήσει τους δυτικούς ευθυγραμμισμένους αντιπάλους όπως το Ισραήλ ή ακόμα και η Αιθιοπία - με τη Γαλλία να έχει μακρά ιστορία παροχής των ευαίσθητων πληροφοριών σχετικά με τους μαχητικά που πωλούνται στους πελάτες του τρίτου κόσμου στους συμμάχους της για να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τέτοια αεροσκάφη. 

Όπου το Su-35 αντιπροσώπευε μια ανώτερη επιλογή έναντι του Rafale για την Αίγυπτο, αυτό μπορεί να ισχύει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό για την Ινδία. Η ινδική Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από τις μεταφορές τεχνολογίας που θα συνοδεύσουν μια αγορά Su-35, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του στόλου της χρησιμοποιεί ήδη παλαιότερα ρωσικά αεροσκάφη - και θα μπορούσε να επωφεληθεί από την ενσωμάτωση αυτών των τεχνολογιών. Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα ήταν η ρωσική προσφορά να επιτρέψει στην Ινδία να κατασκευάσει το Su-35 και να χρησιμοποιήσει τις τεχνολογίες της για να αναβαθμίσει τα αεριωθούμενα αεροσκάφη Su-30MKI με τους κινητήρες AL-41 επόμενης γενιάς και το ραντάρ Irbis-E για να βελτιώσει δραστικά τις επιδόσεις τους.

Σε αντίθεση με το Rafale, το οποίο αν και δυνητικά επικίνδυνο σε έναν ρόλο αέρος - εδάφους, είναι ένας κάτω του μέσου όρου ερμηνευτής στον τομέα αέρος - αέρος, όπου το Su-35 αντιπροσωπεύει έναν ειδικό μαχητικό υπεροχής στον αέρα - ένα asset που στην Ινδία λείπει ιδιαίτερα. Το αεροσκάφος θα μπορούσε να αποτελέσει δυνητικά σοβαρή πρόκληση για τα κινεζικά J-20 και J-16 και τα επερχόμενα J-31 και J-11D και θα ήταν επίσης καλύτερα προσαρμοσμένα για να αντιμετωπίσουν τα επερχόμενα JF-17 Block 3 του Πακιστάν. Τελικά, η φύση της απόφασης της Ινδίας, η οποία αναμένεται να επηρεαστεί τόσο από πολιτικούς όσο και από στρατιωτικούς παράγοντες και από την ανάγκη καλλιέργειας της Γαλλίας ως πολιτικού υποστηρικτή, παραμένει να φανεί. Υπάρχει και μια πολύ σημαντική πιθανότητα ότι δε θα δώσει παραγγελία για κανένα αεροσκάφος και αντ ' αυτού θα επικεντρωθεί στον εγχώριο μαχητικό Tejas light και σε μελλοντικά ή πιο ικανά ρωικά μαχητικά όπως το Su-57 - διάδοχο του Su-35 για τον οποίο έχει δείξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.