Οι χειριστές και τα F4E Ρhantom ήταν έτοιμοι να αναλάβουν δράση στην Κύπρο το 1974 – Γιατί δεν τους επέτρεψαν να πετάξουν;

Ο πτέραρχος ε.α. Παναγιώτης Μπαλές σε ένα από τα F4E Ρhantom, που αν και πανέτοιμα, δεν πέταξαν ποτέ για την Κύπρο, το 1974 - Αντισμήναρχος (Ι) ε.α. Δημ. Μπάτρης για τα F4E Ρhantom που δεν πέταξαν για Κύπρο, τις 22 Ιουλίου 1974

Από: infognomonpolitics.gr

Όλοι οι χειριστές των Ρhantom είχαν πρόσφατα επιστρέψει από τις ΗΠΑ ετοιμοπόλεμοι για κάθε αποστολή, τις 22 Ιουλίου 1974

22 Ιουλίου 1974

Μια ημέρα σημαντική. Όλη η ΠΑ βρισκόταν σε μεγίστη ετοιμότητα λόγω της εισβολής στην Κύπρο. Εγώ ως χειριστής κλιμακίου α/φών F5, Ανθυποσμηναγός (Ι) της 341 ΜΒ, είχαμε μετασταθμεύσει στο Αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης. Γύρω τις 11 με 12 το μεσημέρι, βλέπαμε να προσγειώνονται τα νέα μαχητικά F4E Ρhantom για την αποστολή βομβαρδισμού του προγεφυρώματος του Αττίλα 1 στην Κύπρο. Αρχηγός του σχηματισμού ήταν ο Αντισμήναρχος (Ι) Παναγιώτης Μπαλές. Εκεί τον γνώρισα για πρώτη φορά. Διακρίθηκε για το θάρρος και την πίστη του στην επιτυχία της αποστολής του, μια πίστη που είχε εμφυσήσει και στους χειριστές του.

Όλοι οι χειριστές των Ρhantom είχαν πρόσφατα επιστρέψει από τις ΗΠΑ ετοιμοπόλεμοι για κάθε αποστολή. Η συγκεκριμένη όμως αποστολή τελικά δεν πραγματοποιήθηκε, διότι ποτέ δεν δόθηκε η διαταγή αποδεσμεύσεως από τα Προϊστάμενα κλιμάκια της ΠΑ, εκείνα δηλ. που είχαν διατάξει την μεταστάθμευση των αφών από την Ανδραβίδα στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ούτε ποτέ μάθαμε γιατί το ΑΤΑ, που διέταξε την μεταστάθμευση των Phantom στο Ηράκλειο, δεν έδωσε, στην συνέχεια, την εντολή βομβαρδισμού του προγεφυρώματος της εισβολής. Πιστεύω βαθύτατα, ακόμα και σήμερα, πως εάν η αποστολή των Phantom είχε εκτελεστεί τότε, οι τουρκικές δυνάμεις του προγεφυρώματος θα είχαν εξουδετερωθεί και οι Τούρκοι τον Αττίλα 2 δεν θα μπορούσαν να τον επιχειρήσουν.

Αργότερα, ο Αντισμήναρχος Παν. Μπαλές ανέλαβε Αξιωματικός Επιχειρήσεων και Διοικητής της 2ης Μοίρας Ρhantom, της 338 Μ Δ/Β, όπου μόνιμος στόχος του κατέστη η επαύξηση της μαχητικής ικανότητας όχι μόνον των χειριστών της Μοίρας του, αλλά όλης της Αεροπορίας στο σύνολό της. Δοθείσης δε ευκαιρίας με την λήξη της Κρίσης του Κυπριακού, όταν ο Αρχηγός του ΑΤΑ Αντιπτέραρχος Δημήτριος Παπαγεωργίου ζήτησε, από τους εκπαιδευθέντες στις ΗΠΑ χειριστές των Ρhantom, εισηγήσεις για το πώς μπορεί να ενισχυθεί η μαχητική ικανότητα της Αεροπορίας μας στην εναέριο Μάχη, ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική στην αντιμετώπιση της εξ ανατολών απειλής, ο Ασμχος Μπαλές εισηγήθηκε με πειστικά επιχειρήματα, βασιζόμενος σε προσωπικά του βιώματα και εμπειρίες την ανάγκη δημιουργίας στην ΠΑ ενός Σχολείου Όπλων και Τακτικής για την ταχύρρυθμη αρχικά και κανονική στην συνέχεια εκπαίδευση των μαχητών μας τόσο στις εφαρμοζόμενες τακτικές στο πεδίο της Μάχης όσο και σε γνώσεις για την σωστή επιλογή και χρήση των όπλων τακτικού πεδίου. Ο Αρχηγός του ΑΤΑ Δημήτριος Παπαγεωργίου αποδέχθηκε αμέσως την εισήγηση και στις αρχές του 1975 ιδρύθηκε το ΣΟΤ. Οι αναχαιτιστές μας πολύ γρήγορα με τα ευέλικτα Ρhantom και Mirage F1C επέβαλαν γρήγορα και δυναμικά την κυριαρχία τους στο Αιγαίο και οι τούρκοι χειριστές, λόγω αδυναμίας αντιμετώπισης των πιλότων μας, τρεπόντουσαν συνήθως σε φυγή πριν οι Έλληνες πιλότοι καταφθάσουν στην περιοχή και τους εκδιώξουν.

Το ΣΟΤ διοργανώνει κάθε χρόνο στην Ελλάδα μεγάλη επιχειρησιακή άσκηση “ΗΝΙΟΧΟΣ”, με την συμμετοχή πολλών συμμαχικών αεροποριών και έχει δρέψει διακρίσεις και επαίνους για την υψηλού επιπέδου επαγγελματική εκπαίδευση που παρέχει στους χειριστές της ΠΑ. Είναι δε φανερό ότι το ποιοτικό αυτό άλμα στην μαχητική ικανότητα των πιλότων μας οφείλεται βασικά στην λειτουργία αυτού του Σχολείου, του ΣΟΤ, η ίδρυση του οποίου αναμφισβήτητα πιστώνεται στον Πτέραρχο Μπαλέ.

Πέραν της διακρατικής ασκήσεως ‘‘ΗΝΙΟΧΟΣ’’, η ΠΑ έχει διακριθεί κατ’ επανάληψη για την ικανότητα των άριστα εκπαιδευμένων πιλότων της κατά τις κοινές διασυμμαχικές ασκήσεις, καθώς και τις αξιολογήσεις στα σχολεία εξωτερικού. Οι πιλότοι μας των μαχητικών αεροσκαφών βραβεύονται κάθε χρόνο μεταξύ των πρώτων στη Συμμαχία. Που άραγε οφείλεται αυτό; Φυσικά στην ρεαλιστική τους εκπαίδευση σε συνθήκες μάχης, όπως αυτή παρέχεται από το ΣΟΤ, στην πολύ καλή γνώση του φακέλου και τον χειρισμό του αφους, ιδιαίτερα όταν τούτο υπερέχει στα χαρακτηριστικά πτήεως έναντι της αντιπάλου αεροπορίας, αλλά και στην καλή εκπαίδευση και γνώση των παραμέτρων των χρησιμοποιούμενων όπλων.

Τον Σμήναρχο Παν. Μπαλέ τον συναντώ πάλι, μετά από μερικά χρόνια όταν επέστρεψε από Αεροπορικός Ακόλουθος στην Ουάσινγκτον και του ανέθεσαν την Διοίκηση της μεγαλύτερης μάχιμης Μονάδος της ΠΑ, την 110ΠΜ στην Λάρισα, με 5 πολεμικές Μοίρες (και 7 τύπους) αεροσκαφών. Η αποστολή της Πτέρυγας και το έργο της πολύ μεγάλο, με πτήσεις σχεδόν όλο το 24ωρο και υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες για την αναχαίτιση οποιουδήποτε ξένου αφους θα παραβίαζε τον εναέριο χώρο της Χώρας μας. Στην Διεύθυνση Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης ήμουν και εγώ, βαθμού Σμηναγού τότε, στο Επιτελείο του και χειριστής στα Α7Η στην 347ΜΒ. Μάθαμε όλοι πολλά κοντά του. Άριστος επιτελικός, δίκαιος και μεγάλος δάσκαλος σε όλους τους τομείς. Η Μονάδα υπό την Διοίκηση του πέταγε. Έγιναν αξιολογήσεις απ’ το ΑΤΑ. Άριστα. Εκτεταμένη Τεχνική Επιθεώρηση απ’ την ΔΑΥ για την συντήρηση των αφών. Άριστα…

Κάποτε μας ξάφνιασε όλους! Όταν, με μία ασυνήθιστη σε όλους μας ενέργεια, όταν ήρθε η μετάθεση του, ζήτησε προσωπικά από τον Α/ΓΕΑ να επιθεωρήσει την 110 ΠΜ, πριν την αναχώρησή του. Ο Α/ΓΕΑ Πτέραρχος Ν Κουρής ανταποκρίθηκε αμέσως και αφού επιθεώρησε όλες τις επιστασίες της Πτέρυγας, συνεχάρη με λίαν επαινετικά λόγια το Προσωπικό της Μονάδος. Νοιώσαμε πολύ υπερήφανοι. Τις διαπιστώσεις του από την Επιθεώρηση της 110 ΠΜ τις έστειλε και εγγράφωςι με σήμα στην 110 ΠΜ, επιστρέφοντας στο Γραφείο του, στο ΓΕΑ. Παρόλα αυτά, μετά από μερικούς μόνο μήνες, από την μετάθεσή του στο ΓΕΑ, ο ίδιος Α/ΓΕΑ τον αποστράτευσε. Σαν κεραυνός έπεσε η απίστευτη είδηση. Αποκλείεται, μάλλον λάθος θα είναι, σκεφτήκαμε. Ένας Σμήναρχος είπε: «…. αν αποστράτευσαν τον Μπαλέ, εμείς καλά θα κάνουμε να πάμε από τώρα στο σπίτι μας»!

 
Έτσι λοιπόν, σ’ έναν διακεκριμένο και άξιο Αεροπόρο της γενιάς του, τον Μάρτιο του 1983, οι μισαλλόδοξοι κομματικοί εξουσιαστές της Αεροπορίας του έκοψαν πρόωρα τον δρόμο προς την κορυφή, ενώ πολλά θα μπορούσε ακόμη να δώσει και κυρίως το Άξιζε. Στο βιβλίο του: “Παρακαταθήκες Αετών”, που αποτυπώνονται ενδιαφέροντα περιστατικά και γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά την διάρκεια της υπηρετήσεώς του στην ΠΑ, είναι ταυτόχρονα κομμάτι της ίδιας της Ιστορίας της ΠΑ. Θα ευχόμουν δε και κάποια άλλα ιστορικά στοιχεία, σαν αυτά που δημοσιεύθηκαν στο διαδίκτυο, ως απάντηση στο ‘‘απαξιωτικό’’ άρθρο του κ. Καθηγητή, κόντρα στις ανυπόστατες δικαιολογίες του για την μη χρησιμοποίηση των Phantom στην εισβολή της Κύπρου, κάποια στιγμή να γίνουν κτήμα όλων των αεροπόρων, ιδίως των νεοτέρων, γιατί πολλά έχουν να διδαχθούν.

Είμαι πολύ ευτυχής που συνάντησα, γνώρισα στην ΠΑ και υπηρέτησα υπό τις διαταγές του Πτεράρχου (Ι) ε.α. Παναγιώτη Μπαλέ! Tο όνομά του έχει καταστεί συνώνυμο του θρύλου στην Αεροπορία.

Δημήτρης Μπάτρης

Αντισμήναρχος (Ι) ε.α.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.