Το Βατερλώ μιας υπουργού: Οι χειρισμοί της υπόθεσης Λιγνάδη προκαλούν χειρότερες παρενέργειες από την ίδια την υπόθεση

Το annus horribilis της διανύει το τελευταίο διάστημα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της θύελλας που έχει ξεσπάσει με το ελληνικό #metoo και τις καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση στον χώρο του θεάματος και ειδικά του θεάτρου.

Από: topontiki.gr - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ

Για έναν άνθρωπο με την τεράστια πείρα της στον χώρο του πολιτισμού – έχει διατελέσει γ.γ. του ΥΠΠΟ από το 1999 έως το 2004 και από το 2009 έως το 2015 πριν αναλάβει υπουργός τον Ιούλιο του 2019 – αλλά και στην πολιτική, οι χειρισμοί της στην υπόθεση Λιγνάδη προκάλεσαν (αρνητική) εντύπωση, καθώς την άφησαν εντελώς εκτεθειμένη στην κριτική από όλες τις πλευρές.
Η αλήθεια είναι ότι οι εξελίξεις στην υπόθεση αυτή ήταν πραγματικά ραγδαίες και συνολικά η κυβέρνηση φάνηκε να αιφνιδιάζεται, ωστόσο, η διαχείρισή της από την ΥΠΠΟ έστρεψε όλα τα πυρά επάνω της, καθώς επέτρεψε να δοθεί η εντύπωση ότι γίνεται απόπειρα συγκάλυψης μιας υπόθεσης σεξουαλικής κακοποίησης που συνδέεται με τον μεγαλύτερο θεατρικό φορέα της χώρας.

Η αποκάλυψη Ακρίτα
Όταν στις 2 Φεβρουαρίου η δημοσιογράφος Έλενα Ακρίτα έγραψε στον λογαριασμό της στο Facebook ότι «η Λίνα Μενδώνη ζήτησε την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη, σύμφωνα με αξιόπιστες δημοσιογραφικές πηγές. Θα παρακαλούσα να μη γίνουν εικασίες σχετικά με τους λόγους παραίτησης», ο ασκός του Αιόλου άνοιξε.
Ωστόσο, παρότι κι άλλα ΜΜΕ ανέφεραν ότι η Μενδώνη είχε καλέσει στο γραφείο της τον Λιγνάδη και ότι, μετά τις εξηγήσεις που της έδωσε, ζήτησε την παραίτησή του, το ΥΠΠΟ εξέδωσε ανακοίνωση όπου ανέφερε ότι «οι αποφάσεις της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνονται αποκλειστικά μέσω των δελτίων Τύπου του ΥΠΠΟΑ και όχι από ιδιωτικά προφίλ στα social media. Κάθε άλλη “αξιόπιστη πληροφορία” είναι παραπλανητική και εξυπηρετεί ασαφείς σκοπιμότητες».
Τελικά, στις 6 Φεβρουαρίου, ο Λιγνάδης παραιτείται από καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, θέση στην οποία είχε διοριστεί στις 13 Αυγούστου του 2019, ενώ προηγουμένως η Μενδώνη είχε ακυρώσει διαγωνισμό για τη θέση που είχε προκηρύξει η προκάτοχός της Μυρσίνη Ζορμπά. Της παραίτησης προηγείται η δημοσιοποίηση ανατριχιαστικής συνέντευξης στο διαδικτυακό περιοδικό 20/20mag ενός άνδρα ο οποίος περιγράφει πώς κακοποιήθηκε στα 19 του από «γνωστό σκηνοθέτη και ηθοποιό».

«Κάθε άνθρωπος έχει τις αντοχές του»
Η παραίτηση Λιγνάδη γίνεται δεκτή, ωστόσο η Μενδώνη, μιλώντας στον ρ/σ Θέμα FM, αναφέρει ότι «ο Δ. Λιγνάδης μου έστειλε την παραίτησή του, η οποία κι έγινε δεκτή. Ο ίδιος μέσα στην επιστολή παραίτησης αναφέρει και τους λόγους. Ξέρετε, μέσα σ’ αυτό το τοξικό κλίμα, ο καθένας έχει αντοχές και αυτό δεν μπορούμε να το παραγνωρίζουμε. Ο κάθε άνθρωπος έχει τις αντοχές του, πόσο μπορεί να δεχθεί και να ανεχθεί οποιεσδήποτε φήμες», επαναλαμβάνοντας, μάλιστα, ότι δεν υπάρχουν επίσημες καταγγελίες εναντίον του.


Η δήλωση αυτή πυροδοτεί πραγματική θύελλα αντιδράσεων, καθώς σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση, το ΣΕΗ και μεμονωμένοι καλλιτέχνες εξαπολύουν δριμεία επίθεση κατά της ΥΠΠΟ κατηγορώντας την για απόπειρα συγκάλυψης της υπόθεσης και ζητώντας «εδώ και τώρα» την παραίτησή της. Ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών Σπ. Μπιμπίλας ζητάει εισαγγελική παρέμβαση, ενώ η κυβέρνηση, αμήχανη, επιχειρεί να προωθήσει το σενάριο της παραίτησης Λιγνάδη για «προσωπικούς λόγους».
Μάλιστα, η ίδια η υπουργός, σε άρθρο της στα «Νέα», σημειώνει με νόημα ότι «η εμπειρία των τελευταίων ημερών ανέδειξε ταυτόχρονα και τον εχθρό της κάθαρσης του νοσηρού τοπίου. Ελλοχεύει πίσω από χαοτικές, “υπαγορευόμενες” ή ανέξοδες δηλώσεις προβολής προσκαλώντας σε δημόσιο λιθοβολισμό».

Η συνέντευξη - κόλαφος
Ωστόσο η συνέντευξη της Παρασκευής 19 Φεβρουαρίου ήταν για τη Λ. Μενδώνη ένα πολιτικό Βατερλώ, καθώς η ΥΠΠΟ ισχυρίζεται ότι «ο Δημήτρης Λιγνάδης μας εξαπάτησε. Με βαθιά υποκριτική τέχνη προσπαθούσε να μας πείσει πως δεν έχει σχέση με όλα αυτά» και ότι ο πρωθυπουργός «δεν ήταν προσωπικός φίλος του Δημήτρη Λιγνάδη, τον γνώριζε όπως όλοι από το σανίδι. Όπως και εγώ».
Δηλώνοντας ότι «ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος. Αυτό προκύπτει τώρα» και ότι έχει καταθέσει μηνυτήρια αναφορά στην εισαγγελία, η Μενδώνη, απαντώντας στις κριτικές για καθυστερήσεις, σημείωσε πως «ακούω πως η βασική κατηγορία είναι ότι συγκαλύψαμε. Τι να συγκαλύψουμε; Γιατί εμείς δεν ξέραμε. Αν αυτοί ήξεραν, αυτοί συγκάλυψαν. Το υπουργείο Πολιτισμού δεν διαθέτει τμήμα σεξουαλικού εγκλήματος. Εμείς γνωρίζουμε τον καλλιτέχνη και όχι την προσωπική του ζωή».
Ο αντίκτυπος της συνέντευξης ήταν τόσο βαρύς, ώστε η κυβέρνηση, διά της αναπληρώτριας εκπροσώπου της Αριστοτελίας Πελώνη, υποχρεώθηκε να κάνει λόγο για «ατυχή» έκφραση σχολιάζοντας τη δήλωση Μενδώνη ότι ο Λιγνάδης είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος. «Αυτό θα το κρίνει η Δικαιοσύνη» υπογράμμισε.

Πλήρης κάλυψη, αλλά...
Ωστόσο παρείχε πλήρη κάλυψη στη Μενδώνη λέγοντας ότι η υπουργός εξακολουθεί να απολαύει της εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού και σημειώνοντας ότι «ένας άτυχης χειρισμός δεν συνιστά λόγο αποπομπής της υπουργού Πολιτισμού». 
«Η κυβέρνηση στηρίζει την κ. Μενδώνη. Είναι μια καλή υπουργός, με σημαντικό έργο στο υπουργείο Πολιτισμού» τόνισε, ενώ, προαναγγέλλοντας τη σημερινή συζήτηση στη Βουλή, μίλησε για ανάγκη όλα τα κόμματα να τοποθετηθούν για την ποιότητα του διαλόγου και για τα ζητήματα δημοκρατίας.
Από την άλλη «κακοφωνίες» εντός της κυβέρνησης σχετικά με το αν και πότε ζητήθηκε η παραίτηση Λιγνάδη, αλλά και με το αν η Λ. Μενδώνη γνώριζε τον τέως καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού επιτείνουν την εικόνα σύγχυσης και βαραίνουν ακόμα περισσότερο το κλίμα για την ΥΠΠΟ.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.