Ο «Ιπτάμενος Έλληνας», που υπηρέτησε στη RAF και στην πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ, όταν απορρίφθηκε από τη σχολή Ικάρων

Οι Αμερικανοί τον αποκαλούσαν «Ιπτάμενο Έλληνα» και διακρίθηκε στο Β’ Παγκόσμιο πόλεμο υπηρετώντας στην Αμερικανική αεροπορία .

Από: Μηχανή του Χρόνου

Ο Σπύρος Πισσάνος γεννήθηκε στις 10 Νοεμβρίου 1919 στον Κολωνό. Σε ηλικία 12 ετών είδε ένα αεροπλάνο, σε χαμηλή πτήση. Το 1921 το θέαμα ήταν σπάνιο και σίγουρα εντυπωσιακό. Ο μικρός μαγεύτηκε και έβαλε σκοπό της ζωής του να γίνει πιλότος.

Κάθε μέρα έφθανε με το τρένο στην Κηφισιά και από εκεί περπατούσε μέχρι το αεροδρόμιο στο Τατόι για να δει από κοντά τα αεροπλάνα. Σε μία από τις συνηθισμένες του επισκέψεις έφτασε μέχρι την πύλη, ελπίζοντας ότι θα καταφέρει να μπει στον χώρο του αεροδρομίου. Παρά την επιτήρηση, ο νεαρός Σπύρος ανακάλυψε ένα χαντάκι στην περιφραγμένη περίμετρο από το οποίο μπορούσε να περάσει. Έμπαινε στην αεροπορική βάση της Δεκελείας στα κρυφά και χάζευε τα επιβλητικά αεροσκάφη.

Κάποια μέρα, όμως, συνελήφθη από αξιωματικούς που περιπολούσαν την περιοχή. Επικεφαλής ήταν ο υπαξιωματικός Γεράσιμος Γαβρίλης. Συγκινημένος από την αγάπη του έφηβου για τα αεροπλάνα τον άφησε ελεύθερο και σύντομα του έβαζε να κάνει διάφορες αγγαρείες για να είναι κοντά στο αεροδρόμιο, αλλά νόμιμα. Μόλις τελείωσε το σχολείο, η προσπάθειά του να φοιτήσει στη Σχολή Ικάρων, απέτυχε εξαιτίας της μέτριας βαθμολογίας του.

Το ταξίδι του στις ΗΠΑ

Αποφασισμένος να εκπληρώσει το όνειρό του, τον Απρίλιο του 1938, σε ηλικία 18 ετών, σάλπαρε για την Αμερική, με το εμπορικό πλοίο «Π. ΜΑΡΓΑΡΩΝΗΣ». Χωρίς να γνωρίζει ούτε μία λέξη στα Αγγλικά και με επτά δολλάρια στην τσέπη, έφτασε αρχικά στη Βαλτιμόρη και έπειτα με τρένο στη Νέα Υόρκη. Με τη βοήθεια δύο συμπατριωτών του που συνάντησε τυχαία, κατάφερε να βρει σπίτι και ξεκίνησε να εργάζεται σε αρτοποιείο. Ο εβδομαδιαίος του μισθός ήταν 13 δολλάρια.

Ο Σπύρος Πισσάνος ετοιμάζεται να πετάξει ένα F-102 (Πηγή εικόνας: Wikimedia Commons)

Δύο μήνες μετά κατάφερε να εξασφαλίσει αρκετά χρήματα ώστε να γραφτεί στη σχολή πιλότων του Long Island, απ’ όπου αποφοίτησε τον Αύγουστο του 1940, όταν τα πυρά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μάστιζαν την Ευρώπη. Ο Σπύρος θέλησε αμέσως να καταταγεί στον αμερικανικό στρατό. Ωστόσο το αίτημα του απορρίφτηκε καθώς δεν ήταν Αμερικανός υπήκοος. 

O «Ιπτάμενος Έλληνας» (The Flying Greek)

Το 1941 έμαθε ότι η Βρετανική αεροπορία RAF ζητούσε εθελοντές πιλότους με 200 ώρες πτήσης στο ενεργητικό τους. Παρά το γεγονός ότι εκείνος είχε συμπληρώσει 170 ώρες, οι Άγγλοι έκαναν «τα στραβά μάτια» και τον ενέταξαν στο δυναμικό τους. Στις 25 Σεπτεμβρίου ολοκλήρωσε την τρίμηνη εκπαίδευση για πιλότους μαχητικών και τον Φεβρουάριο του 1942 μαζί με 14 εθελοντές, ταξίδεψε στην Αγγλία κα ανέλαβε υπηρεσία με το βαθμό του ανθυποσμηναγού.

Η εκπαίδευσή του συνεχίσθηκε σε ένα από τα πιο επίλεκτα σμήνη της Βρετανικής πολεμικής αεροπορίας, το 71 Σμήνος των American Eagles. Ο Πισσάνος ήταν ο μόνος μη Αμερικανός σε αυτήν την ομάδα. Λίγο αργότερα του ζητήθηκε να αλλάξει εθνικότητα. Στο εξής θα ήταν ο Υποσμηναγός Steven Pissanos. Σύντομα σημείωσε τις πρώτες του καταρρίψεις και οι εφημερίδες τον ανέφεραν ως «Ιπτάμενο Ελληνα» (The Flying Greek). Ο Πισσάνος συμμετείχε σε επιχειρήσεις μεταξύ των κατεχομένων εδαφών της Γαλλίας, Βελγίου, Ολλανδίας και Γερμανίας.

Όταν οι αμερικανικές δυνάμεις ζήτησαν Άγγλους εμπειροπόλεμους πιλότους να επανδρώσουν την αεροπορία τους, η Μοίρα του Πισσάνου εντάχθηκε στην USAF. Το διάστημα εκείνο ο Πισσάνος εκτελούσε αποστολές προσβολής επίγειων στόχων στην κατεχόμενη Γαλλία, όπου δεν άργησε να σημειώσει την πρώτη του νίκη. Στις 3 Μαρτίου η USAF επιχείρησε την πρώτη της επιδρομή εναντίον του Βερολίνου. Ο Πισσάνος ήταν μέλος της αποστολής.

Η περιπέτεια του στη Γαλλία

Στις 5 Μαρτίου 1944 η Μοίρα του συνόδευσε βομβαρδιστικά εναντίον στόχων στην Ν. Γαλλία. Κατάφερε να καταρρίψει δυο αντίπαλα αεροσκάφη αλλά στην επιστροφή η μηχανή του σταμάτησε, με αποτέλεσμα να κάνει ανώμαλη προσγείωση στα περίχωρα της Χάβρης. Κρύφτηκε με τη βοήθεια των Γάλλων Αντιστασιακών Μακί, εντάχτηκε στις δυνάμεις τους και πολέμησε μαζί τους για έξι μήνες.

Ο Σπύρος Πισσάνος συνταξιούχος Συνταγματάρχης USAF με 33 διακρίσεις το 2000 Πηγή εικόνας Wikimedia Commons

Ταυτόχρονα εκτελούσε χρέη πράκτορα πληροφοριών για την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών OSS. Μετά τις μάχες του Παρισιού επέστρεψε στον Αμερικανικό Στρατό, όπου τον περίμενε μια δυσάρεστη έκπληξη. Πλέον δεν μπορούσε να πετάξει. Οι ανώτεροί του ανησυχούσαν πως σε περίπτωση αιχμαλωσίας του θα αποκάλυπτε ευαίσθητες πληροφορίες για να απελευθερωθεί. Έτσι προάχθηκε σε Σμηναγό και υπηρέτησε ως δοκιμαστής αεροπλάνων στις ΗΠΑ, ως το τέλος του πολέμου.

Η επιστροφή του στην Ελλάδα

Μετά το τέλος του πολέμου άρχισε να εκπαιδεύεται σε νέους τύπους αεροσκαφών ενώ βρέθηκε στην Ελλάδα για να συμβάλλει στην εκπαίδευση των Ελλήνων αεροπόρων πάνω στα F-4 Phantom που μόλις είχαν αποκτηθεί από την ελληνική αεροπορία. Ο Πισσάνος συνταξιοδοτήθηκε το 1974 έχοντας φτάσει στο βαθμό του σμηνάρχου, καθώς δεν είχε τελειώσει σχολή αξιωματικών για να φθάσει σε υψηλότερο βαθμό.
είχε κερδίσει όμως βαθμούς και παράσημα στο εναέριο πεδίο της μάχης και στο αντάρτικο. Επισκεπτόταν την Ελλάδα, για να βλέπει την αδερφή του. Πέθανε το 2016 στο Σαν Ντιέγκο σε ηλικία 96 ετών.

Πηγή αρχικής εικόνας: Wikimedia Commons

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.