Για ευχάριστους πονοκεφάλους με τις φρεγάτες κάνει λόγο ο ΥΕΘΑ

Απόσπασμα από τη συνέντευξη του ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου στην εκπομπή «Από τις 6» της ΕΡΤ1:

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΤΤΑΡΙΔΗΣ: Πάμε λίγο στα Εξοπλιστικά και στο θέμα που μάς απασχόλησε το προηγούμενο διάστημα. Συμφωνήσαμε για τα “Rafale”, τα οποία αναμένουμε. Έχει γίνει συζήτηση για φρεγάτες, την έθεσε και η Γαλλίδα ομόλογός σας που είχε έρθει, έχουμε τα «Μιράζ» τα οποία από ό,τι καταλαβαίνω θα γίνουν προσπάθειες να εκσυγχρονιστούν;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όλα αυτά γίνονται βάσει ενός πολύ συγκεκριμένου σχεδίου, με ιεράρχηση αναγκών, με προτεραιότητες, με προσαρμογή στην οικονομική δυνατότητα της χώρας έτσι ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες και των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Δεν θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε μία προμήθεια. δεν πρόκειται για μία προμήθεια ή για δύο. Πρέπει παράλληλα να φροντίζουμε για την αναβάθμιση, την υποστήριξη και τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων συστημάτων, όχι μόνο καινούργιες αγορές.

Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε στη βάση ενός οργανωμένου σχεδίου. Έγινε πάρα πολλή δουλειά. Δούλεψαν πάρα πολύ τα τρία επιτελεία του Στρατού Ξηράς, τουΠολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας υπό το συντονισμό του Α/ΓΕΕΘΑ, ο οποίος συζήτησε μαζί μας και αποφασίσαμε αυτό το σχέδιο, το οποίο παρουσιάσαμε στον Πρωθυπουργό.

Ο Πρωθυπουργός κατάλαβε αμέσως την ανάγκη να εξοπλιστούν καλύτερα οι Ένοπλες Δυνάμεις, να καλυφθεί χαμένο έδαφος. Επέτρεψε, έδωσε το «πράσινο φως» να αυξηθούν τα κονδύλια για την Άμυνα, για τις αμυντικές δαπάνες. Είναι πολύ βασικό αυτό. Το ψηφίσαμε στον Προϋπολογισμό που συζητήσαμε το Δεκέμβριο και τώρα προχωρούμε στην υλοποίηση αυτού του σχεδίου και μάλιστα μέσα σε δύσκολες συνθήκες.

Σας θυμίζω ότι μέσα στο 2020 αντιμετωπίσαμε πολλαπλές κρίσεις, όχι μόνο αυτή της πανδημίας αλλά και της έντασης με τη γείτονα. Από το Μάρτιο στην ουσία, το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων ήταν σε παρατεταμένη επιφυλακή με αποκορύφωμα την καθολική κινητοποίηση του καλοκαιριού και του φθινοπώρου, οπότε το σύνολο του Στόλου αναπτύχθηκε στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Δεν ήταν εύκολο, αλλά παράλληλα έπρεπε να το κάνουμε κι αυτό. Ήδη η προσπάθεια αποδίδει καρπούς.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Να σταθούμε λίγο στις συζητήσεις που είχατε με τους Γάλλους και τη Γαλλίδα συνάδελφό σας για τα “Rafale”. Τώρα φαντάζομαι θα είναι στο στάδιο υλοποίησης, δηλαδή κάποια στιγμή θα έρθει η πρώτη παρτίδα εδώ και θα αρχίσει η συνεκπαίδευση;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, ξεκινήσαμε τις συνομιλίες τον Σεπτέμβριο. Πήγαμε πάρα πολύ γρήγορα διότι έτσι έπρεπε να γίνει. Δεν υπήρχε περιθώριο. Δουλέψαμε πολύ, βοήθησε και η Γαλλική πλευρά έτσι για να καταλάβουν ορισμένοι ότι υπάρχει ζωντανή στρατηγική σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία. Δεν θα γινόταν να πάμε τόσο γρήγορα στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων, την ψήφιση των συμβάσεων από τη Βουλή, την υπογραφή και τώρα στο τελικό στάδιο, την υλοποίησή τους.

Οι Γάλλοι βοήθησαν. Έδωσαν απαντήσεις στα ερωτήματα, έλυσαν τα επιμέρους ζητήματα, ειδικά όσον αφορά στην απόκτηση μεταχειρισμένων αεροσκαφών. Η διαπραγμάτευση για την καλή κατάσταση των αεροσκαφών αυτών δεν ήταν απλή, αλλά βοήθησαν πάρα πολύ οι Γάλλοι. Δουλέψαμε και φτάσαμε σε αίσιο τέλος.

Τώρα πάμε στο επόμενο στάδιο: Ξεκινά η εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων και τεχνικών, εκείνων που θα πετάξουν και θα υποστηρίξουν τα “Rafale. Στόχος είναι από τον Ιούλιο, να παραληφθούν ένα-ένα τα αεροσκάφη έτσι ώστε ως το τέλος του έτους να παραλάβουμε την πρώτη εξάδα. Από κει και πέρα αλλά έξι το επόμενο έτος και τα τελευταία έξι (για να φτάσουμε στο σύνολο των δεκαοκτώ) το μεθεπόμενο έτος. Παράλληλα θα εκπαιδεύονται, αρχικά στη Γαλλία και εν συνεχεία την Ελλάδα, οι επόμενοι πιλότοι και τεχνικοί. Είναι αρκετός κόσμος και χρονοβόρος η διαδικασία, όμως ήδη βρισκόμαστε στο στάδιο υλοποίησής της.

Τα “Rafale ασφαλώς και θα ενισχύσουν απότομα, πάρα πολύ δραματικά και καταλυτικά, θα έλεγα, τη συνολική αεροπορική ισχύ μας. Είναι αεροσκάφη πολύ προηγμένης τεχνολογίας με ηλεκτρονικά συστήματα και όπλα τα οποία κάνουν τη διαφορά στο ισοζύγιο αεροπορικής ισχύος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Το ξέρουν όλοι αυτό.

Η συμφωνία που κλείσαμε είναι πλήρης αφού περιλαμβάνει την αγορά των αεροσκαφών και τη σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξής τους τόσο από τεχνικής απόψεως, όσο και στα όπλα τους. Επομένως, πρόκειται για ό,τι ακριβώς που χρειάζονται τώρα η Πολεμική Αεροπορία και οι Ένοπλες Δυνάμεις. Επίσης, τα «Μιράζ 2000-5» έχουν πλέον απρόσκοπτη ροή ανταλλακτικών και προστίθενται -διότι πολλά ήταν καθηλωμένα λόγω ελλείψεως ανταλλακτικών- στη διαθεσιμότητα της Πολεμικής Αεροπορίας.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΤΤΑΡΙΔΗΣ: Για πόσα μιλάμε; Πόσα είναι αυτά τα «Μιράζ»;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Στόχος μας είναι να πάμε σε μια πλήρη μοίρα από 24 αεροσκάφη πλήρως επιχειρησιακά, λειτουργικά και διαθέσιμα. Είχαμε πολύ λιγότερα επειδή δεν υπήρχε σύμβαση υποστήριξης στα ανταλλακτικά από το 2012. Την απέκτησαν πέρυσι και τώρα πλέον υλοποιείται, Έτσι, προστίθενται επιπλέον αεροσκάφη στις διαθεσιμότητες της Πολεμικής Αεροπορίας.

Παράλληλα υλοποιείται και το πρόγραμμα αναβάθμισης ογδόντα τεσσάρων μαχητικών F-16σε “Viper, την πιο προηγμένη εκδοχή. Αυτό το πρόγραμμα μπαίνει στην κρίσιμη φάση του φέτος, κατά την εκτίμησή μου. Σε λίγες μέρες το πρωτότυπο, το πρώτο “Viperθα πετάξει για την Αμερική ώστε να υποστεί κάποιες τελικές τεχνικές παρεμβάσεις και θα ακολουθήσει η φάση παραγωγής πλέον οκτώ έως δώδεκα αεροσκαφών κατ’ έτος. Θα έλεγα ότι αυτό είναι το κρίσιμο στάδιο, οπότε μπαίνουμε στο κυρίως θέμα αναβάθμισης των “Viper”.

Σε λίγες μέρες ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ελληνικής και της Ισραηλινής πλευράς για τη μετατροπή της Βάσης Εκπαίδευσης των Ικάρων στην Καλαμάτα σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης, το οποίο θα είναι σύγχρονο ώστε και οι ανάγκες των Ικάρων για Εκπαίδευση στο πτητικό αντικείμενο να ικανοποιηθούν στο απόλυτο, αλλά και να υπάρξει επιπλέον δυνατότητα προσέλκυσης πιλότων από άλλες χώρες. Θα εκπαιδεύονται στη βάση της Καλαμάτας, μετατρέποντας τη επί της ουσίας σε Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο γεγονός το οποίο, μεταξύ άλλων, θα διαδραματίσει θετικό αντίκτυπο στην οικονομία (όχι μόνο στην τοπική). Επομένως γίνονται πολλά πράγματα στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας.

Φροντίζουμε όμως και για τους άλλους Κλάδους. Η επόμενη μεγάλη απόφαση, αυτή που θα μας απασχολήσει τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, είναι αυτή για την απόκτηση των τεσσάρων φρεγατών και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων MEKO. Πρόκειται για μεγάλο πρόγραμμα…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Από πού θα είναι αυτές οι φρεγάτες;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πού θα είναι; Αυτή την στιγμή αξιολογούνται προτάσεις δεν μπορώ να σας πω τώρα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Η Γαλλίδα δήλωσε πρόθυμη να συμμετάσχει…

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε ένα ευχάριστο πρόβλημα. Ένα πρόβλημα διαφορετικό από αυτά που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Δεν ξέρουμε τι να πρωτοδιαλέξουμε για να το πω έτσι πολύ σχηματικά.

Έχουμε αρκετές ενδιαφέρουσες προτάσεις στο τραπέζι, κάποιες δεν έχουν ολοκληρωθεί αλλά τις περιμένουμε σύντομα από χώρες που θέλουν να αναλάβουν για λογαριασμό της Ελλάδας αυτό το πρόγραμμα. Όμως ζητούμε συγκεκριμένα πράγματα, όχι μόνο να αγοράσουμε τέσσερις φρεγάτες αλλά να εξασφαλίσουμε ότι κάποιες από αυτές θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα. Πρόκειται για κάτι πολύ σημαντικό θεωρώ. Θα δουλέψουν τα ελληνικά ναυπηγεία, δηλαδή η εγχώρια αμυντική βιομηχανία διά των ναυπηγείων. Έως ότου ναυπηγηθούν -διότι δεν έρχονται όπως τα “Rafale” σε ένα χρόνο και λιγότερο, αλλά σε βάθος χρόνου- ζητούμε και κάποια έτοιμα, κατά το δυνατόν, πολεμικά πλοία προκειμένου να αποτελέσουν την λεγόμενη «ενδιάμεση λύση» για το διάστημα που θα ναυπηγούνται οι νέες φρεγάτες.

Όλο αυτό το «πακέτο» θα τύχει μιας πολύ προσεκτικής αξιολόγησης από τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικούοι οποίοι θα υποδείξουν την καλύτερη πρόταση για να προχωρήσουμε. Πρέπει να πάμε γρήγορα. Έχει χαθεί χρόνος. Το Πολεμικό Ναυτικό πρέπει να ενισχυθεί με νέες κυρίες μονάδες κρούσης. Έδειξε την αξία του και τη μαχητική ικανότητά του το καλοκαίρι στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να ενισχυθεί με νέα πλοία.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail