Οι άγνωστες κυρώσεις των ΗΠΑ στην Τουρκία - Στο «ψυγείο» μαχητικά, ελικόπτερα και κορβέτες

Πολλαπλά τα πλήγματα στην τουρκική αμυντική βιομηχανία, καθώς σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα αναμένεται να παγώσουν ή να καθυστερήσουν αφού στηρίζονται στην αμερικανική τεχνολογία.

Από: newpost.gr

Σοβαρό πλήγμα στην τουρκική αμυντική βιομηχανία, την οποία τα τελευταία χρόνια διαφήμιζε με κάθε τρόπο η Αγκυρα, αναμένεται να επιφέρουν οι κυρώσεις των ΗΠΑ στην Τουρκία για τους S-400.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Τα Νέα», σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα τη Τουρκίας θα αναγκαστούν να παγώσουν ή να καθυστερήσουν σημαντικά, διότι πολλά από αυτά στηρίζονται σε αμερικανικές πατέντες και αμερικανική τεχνολογία. Και οι κυρώσεις κατά της Αγκυρας προβλέπουν απαγόρευση εξαγωγής αμερικανικών υλικών, τεχνολογίας και τεχνογνωσίας στην Τουρκία. Μπορεί οι επιπτώσεις να μην είναι άμεσες αλλά να εμφανιστούν στο κοντινό μέλλον, καθώς τα μέτρα δεν έχουν αναδρομική ισχύ για συμβάσεις με αμερικανικές εταιρείες που είχε η Τουρκική Αμυντική Βιομηχανία (SSB) αλλά προβλέπουν απαγόρευση μελλοντικών συνεργασιών ή επέκταση και ανανέωση των ήδη υπαρχουσών.

«Οι Ενοπλες Δυνάμεις της Τουρκίας θα χάσουν σημαντικό κομμάτι της ισχύος τους μεσοπρόθεσμα, αφού δεν θα μπορούν να συντηρήσουν συστήματα που είναι αμιγώς αμερικανικά ή άλλα που φέρουν αμερικανική τεχνολογία» τονίζει στα «ΝΕΑ» ο αναπληρωτής καθηγητής Γεωπολιτικής και Νέων Στρατιωτικών Τεχνολογιών στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, Κωνσταντίνος Γρίβας.

Οπως προσθέτει, «η Τουρκία δεν μπορεί να προμηθευτεί ούτε ανταλλακτικά για αμερικανικά οπλικά συστήματα, όπως τα ελικόπτερα Super Cobra. Μπορεί στο μέλλον η Τουρκία λόγω των κυρώσεων να επιχειρήσει να αυτονομηθεί πλήρως το πεδίο των αμυντικών εξοπλισμών, πράγμα που ήδη κάνει, όμως «άμεσα, αυτή η εξέλιξη και τα μέτρα από τις ΗΠΑ, μας βοηθούν αποτρεπτικά». Για παράδειγμα, η Τουρκία διαθέτει περί τα 240 μαχητικά αεροσκάφη F-16 και βέβαια για να μπορούν να πετάνε και να είναι αξιόμαχα χρειάζονται όλα συντηρήσεις και αναβαθμίσεις.

Τα F-35

Η πρώτη μεγάλη απώλεια για την Τουρκία μετά την απόφασή της να προμηθευτεί τους ρωσικούς πυραύλους S-400 ήταν βέβαια τα μαχητικά F-35. Oι ΗΠΑ όχι μόνο αποφάσισαν να απαγορεύσουν στην Τουρκία να πάρει τα Stealth αμερικανικά μαχητικά, αλλά την απέβαλαν και από το πρόγραμμα συμπαραγωγής τους.

Πλέον όμως μια σειρά προγραμμάτων παραγωγής όπλων και αμυντικών συστημάτων τα οποία η Αγκυρα προπαγάνδιζε ως 100% τουρκικά κινδυνεύουν να μείνουν πολύ πίσω, καθώς εξαρτώνται από αμερικανικές πατέντες. Για παράδειγμα, αμερικανικό κινητήρα (CTS-800A) χρησιμοποιούν τα τουρκικά ελικόπτερα Τ129 ΑΤΑΚ και τα Τ-625 Gokbey και η συνέχιση της παραγωγής τους ενδέχεται να παρουσιάσει προβλήματα. Eιδικά για τα ελικόπτερα ΑΤΑK η Τουρκία θα αντιμετωπίσει εμπόδια και στις εξαγωγές, καθώς σχεδίαζε την πώλησή τους και σε άλλες χώρες.
Φρένο στο TF-X.

Οι κυρώσεις αναμένεται να φρενάρουν και το μεγαλεπήβολο σχέδιο της Τουρκίας για παραγωγή δικού της μαχητικού, του TF-X. Το πρόγραμμα ουσιαστικά είχε ήδη παγώσει διότι η Αγκυρα αδυνατούσε να βρει κινητήρα για το υπό σχεδιασμό μαχητικό. Οι ΗΠΑ προεξοφλείται πως ήταν σίγουρα στις υποψήφιες χώρες και τώρα ο σχεδιασμός θα πάει ακόμη πιο πίσω.

Παρόμοια προβλήματα θα έχει όπως όλα δείχνουν και το πρόγραμμα των τουρκικών ελικοπτέρων Τ70 που ενσωματώνουν αμερικανική τεχνολογία. Επιπλέον, δυσκολίες δεν αποκλείεται να αντιμετωπίσει η Αγκυρα και στα σχέδιά της για εξαγωγή των κορβετών κλάσης Ada, καθώς διαθέτουν αμερικανικά όπλα (όπως τα βλήματα RIM-116 Rolling Airframe Missile) και άλλα αμερικανικά υλικά.

Ακόμη, καθυστέρηση ενδέχεται να παρουσιάσει και το πρόγραμμα αναβάθμισης των ραντάρ των τουρκικών F-16. Πραγματοποιείται μεν στην Τουρκία αλλά με αμερικανική συνδρομή.

Υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο 2 δισ. δολάρια φτάνει το ύψος των συμβάσεων της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας με αμερικανικές εταιρείες κάθε χρόνο.

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.