Πολεμικό Ναυτικό: Τέλος στο όνειρο των Arleigh Burke; Αποκλειστικά διαθεσιμότητα Ticonderoga;

Ενώ η ελληνική πλευρά φέρεται να έχει καταθέσει επισήμως αίτημα στις ΗΠΑ για την απόκτηση ενός (;) αντιτορπιλικού κλάσης Arleigh Burke, με στόχο τη γνωστοποίηση της πρόθεσης των Αμερικανών να αποδεσμεύσουν ή όχι τέτοια σκάφη στο πλαίσιο της ενδιάμεσης λύσης ενός ενδεχόμενου προγράμματος προμήθειας “φρεγατών” πολλαπλών ρόλων MMSC, το Seapower, επίσημη περιοδική έκδοση του USN, έρχεται να δώσει (για πολλοστή φορά…) την απάντηση στο ελληνικό ενδιαφέρον, αλλά και το επίσημο αίτημα.

Από: defence-point.gr

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Seapower με ημερομηνία 11 Δεκεμβρίου του 2020, το Ναυτικό των ΗΠΑ σύμφωνα με το  πρόγραμμα ναυπηγήσεων των 30 επόμενων ετών που έχει καταρτίσει και ανακοινώθηκε μία μόλις ημέρα νωρίτερα, στις 10 Δεκεμβρίου, δημοσιοποίησε τα ονόματα 48 συνολικά σκαφών διαφορετικών ειδών και κατηγοριών, τα οποία θα αποσύρει από την ενεργό υπηρεσία κατά την τετραετία 2022-2026.

Στα σκάφη αυτά περιλαμβάνονται το αεροπλανοφόρο CVN 68 Nimitz, το πρώτο σκάφος της ομώνυμης κλάσης που σχεδιάζεται να αποσυρθεί το έτος 2025, 11 πυρηνοκίνητα υποβρύχια κλάσης Los Angeles, δύο επίσης πυρηνοκίνητα υποβρύχια κλάσης Ohio, καθώς και 11 συνολικά ελαφρά καταδρομικά (από τα 22 σε υπηρεσία) κλάσης Ticonderoga.

Σύμφωνα με τον κατάλογο των σκαφών που θα αποσυρθούν ανά έτος, έξι Ticonderoga θα παροπλιστούν εντός του 2022, από δύο το 2023 και το 2024 και άλλο ένα το 2026. Από το δημοσίευμα προκύπτει ότι οι Αμερικανοί όχι μόνο δεν κάνουν την παραμικρή αναφορά έστω και σε ενδεχόμενη απόσυρση αντιτορπιλικών κατευθυνομένων βλημάτων της κλάσης Arleigh Burke, αλλά διατηρούν σε υπηρεσία μετά το 2026, τα μισά νεότερης ναυπήγησης Ticonderoga, για την κάλυψη των επιχειρησιακών τους αναγκών και για τη δεκαετία 2020-2030.

 

Μάλιστα η Raytheon υπέγραψε στις 10 Δεκεμβρίου, συμβόλαιο ύψους 38,8 εκατομμυρίων δολαρίων (αποτελεί τμήμα μεγαλύτερου συμβολαίου με την Διοίκηση Ναυτικών Συστημάτων Πληροφορικής Πεδίου Μάχης / Naval Information Warfare Systems Command) για την κατασκευή και ενσωμάτωση σε σκάφη DDG-51 (Arleigh Burke), δύο ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου πυρός Mk.99.

Πρόκειται για κρίσιμο κομμάτι του συστήματος AEGIS, που έχει το ρόλο της φόρτωσης και της ενεργοποίησης του όπλου που θα επιλεγεί εναντίον ενός στόχου, καθώς και της τερματικής καθοδήγησης προς αυτόν. Οι αναβαθμίσεις επομένως είναι συνεχείς στα σκάφη επιφανείας του USN, μέχρι της εξάντλησης της επιχειρησιακής τους ζωής. Κάτι που ισχύει και για τα παλαιότερα Ticonderoga που εντάχθηκαν σε υπηρεσία μεταξύ 1983 και 1990.

Υπό κανονικές συνθήκες εφόσον έχει κατατεθεί επίσημο ελληνικό αίτημα για σκάφη Arleigh Burke φυσικά θα πρέπει να περιμένουμε. Όσο κι αν ο χρόνος μας πιέζει. Περί της καταλληλότητας των Ticonderoga για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, είτε στο πλαίσιο της “ενδιάμεσης λύσης” είτε αυτόνομα, θα επιχειρήσουμε να τοποθετηθούμε σε ξεχωριστή ανάρτηση.

Με άλλα λόγια και με πρόθεση απλά και μόνο να προσθέσουμε μια υποκειμενική άποψη στη δημόσια συζήτηση, δεν θα κάνουμε κάτι περισσότερο από το να παραθέσουμε στοιχεία και αριθμούς που κατά τη γνώμη μας θα εξηγούν τα θετικά και τα αρνητικά ενδεχόμενης “συμβιβαστικής λύσης” για τα Ticonderoga ως “ενδιάμεση λύση”, αφού όλα δείχνουν ότι τα Arleigh Burke είναι άπιαστο όνειρο.

Εκτός κι αν αλλάξει κάτι με την καινούργια ηγεσία στις ΗΠΑ. Οι πιθανότητες μοιάζουν ελάχιστες. Σε αυτό το συμπέρασμα οδηγεί και η διαφαινόμενη απόπειρα προετοιμασίας της κοινής γνώμης να θεωρήσει ως μια κατάλληλη και αποδεκτή αμερικανική προφορά τα καταδρομικά Ticonderoga.

Προς το παρόν, το Πολεμικό Ναυτικό δείχνει να θέτει την παραχώρηση Arleigh Burke ως προϋπόθεση για να προχωρήσουν οι συζητήσεις για τη ναυπήγηση -ελληνικής διαμόρφωσης- φρεγατών MMSC της Lockheed Martin. Το αν η θέση αυτή θα “χαλαρώσει” προσθέτοντας και τα καταδρομικά Ticonderoga στα αποδεκτά ανταλλάγματα “ενδιάμεσης λύσης” μένει να αποδειχθεί.

Βέβαια, όπως έχει υποστηριχτεί και σε άλλη ανάρτηση για το θέμα, με δεδομένες τις διευκολύνσεις που λαμβάνουν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις σε ελληνικό έδαφος, υπό φυσιολογικές συνθήκες η Ελλάδα δεν θα έπρεπε καν να αποδέχεται σύνδεση του θέματος παραχώρησης μονάδων επιφανείας στο Πολεμικό Ναυτικό, με την υπόθεση της ναυπήγησης φρεγατών.

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.