Οκτώβριος του 1981 - Ρωσικό υποβρύχιο προσαράζει στη Σουηδία προκαλώντας φρενίτιδα στην Στοκχόλμη

Reuters
Το πρωί της 28ης Οκτωβρίου 1981 δύο Σουηδοί ψαράδες τραβούσαν τα αλιεύματά τους πίσω στο Karlskrona όταν παρατήρησαν μια μυστηριώδη πετρελαιοκηλίδα. Ένας εξ αυτών, ο Bertil Sturkmen επέστρεψε αργότερα στην περιοχή για να ερευνήσει και στις 10 π.μ. αντίκρυσε ένα εκπληκτικό θέαμα: ένα υποβρύχιο μήκους εβδομήντα έξι μέτρων σφηνωμένο στη δεξιά πλευρά του ενάντια στους αιχμηρούς βράχους του νησιού Torumskär. Ένας αξιωματικός στεκόταν στον Πύργο του υποβρυχίου, κοιτάζοντας τον μέσα από κιάλια—και κρατώντας ένα πολυβόλο.

Παρουσίαση Freepen.gr

Ο Sturkmen απέπλευσε πίσω στο Karlskrona και ενημέρωσε την κοντινή σουηδική ναυτική βάση, η οποία διέθετε δύο από τα τρία παράκτια αμυντικά στολίδια της Σουηδίας. Η Karlskrona ήταν καλά προστατευμένη από την επίθεση λόγω της θέσης της σε ένα ρηχό κόλπο θωρακισμένο από μια ζώνη των βραχονησίδων που απαίτουσε προσεκτικό περίπλου. Με κάποιο τρόπο, το υποβρύχιο είχε περάσει μέσα από αυτή την τρομακτική υδάτινη πορεία φτάνοντας σε ένα σημείο μόλις έξι μίλια μακριά από τη βάση.

Το περιπολικό σκάφος Smyge έφτασε στο υποβρύχιο μέχρι τις 11 π.μ., και ο πλωτάρχης Karl Andersson κατάφερε να συνομιλήσει με ένα μέλος του πληρώματος στα Γερμανικά—ο οποίος τον ενημέρωσε ότι το υποβρύχιο είχε απομακρυνθεί από την πορεία λόγω ενός ελαττωματικού συστήματος πλοήγησης.

Το εν λόγω σκάφος ήταν το S-363, ένα σοβιετικό υποβρύχιο παράκτιας περιπολίας κατηγορίας Whiskey-δίνοντας έτσι στο περιστατικό το παρατσούκλι του "the Whiskey on the Rocks" (Εκείνη την εποχή, το υποβρύχιο αναγνωρίστηκε ευρέως ως U-137). Το ντίζελ-ηλεκτρικό υποβρύχιο μικρής εμβέλειας είχε πλήρωμα 56 και είχε σχεδιαστεί στη δεκαετία του 1940 με τεχνολογία αναπνευστήρα και μπαταρίας που προέρχεται από το ηλεκτρικό σκάφος τύπου ΧΧΙ.Η Σοβιετική Ένωση έχτισε περισσότερα από διακόσια από τα υποβρύχια.

Η μεγάλη ακτογραμμή της Βαλτικής της Σουηδίας αντιμετώπισε τις βάσεις του Λένινγκραντ και της Σοβιετικής Ένωσης στα κράτη της Βαλτικής και την Πολωνία. Αν και το διεθνές δίκαιο ορίζει ότι τα χωρικά ύδατα μιας χώρας εκτείνονται δώδεκα ναυτικά μίλια (δεκατέσσερα μίλια) μακριά από την ηπειρωτική και νησιωτική κατοχή της, τα σοβιετικά υποβρύχια είχαν εντοπιστεί να εισβάλλουν στα Σουηδικά ύδατα σε πολλές περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 και του 1970.

Η Σουηδία ήταν θεωρητικά ουδέτερη κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, αλλά η αντιληπτή εγγύτητα της Στοκχόλμης προς τη Δύση προφανώς ώθησε τις σοβιετικές δραστηριότητες συλλογής πληροφοριών. Οι Σουηδοί επέστρεψαν την εύνοια σκιάζοντας σοβιετικά πλοία και αεροσκάφη με δικά τους αεριωθούμενα αεροπλάνα και υποβρύχια, οδηγώντας περιστασιακά σε τεταμένες καταστάσεις: για παράδειγμα, το 1985 μια αντιπαράθεση μεταξύ σουηδικών Viggen και Σοβιετικών αναχαιτιστικών Su-15 είχε ως αποτέλεσμα μια θανατηφόρα συντριβή.

Στην πραγματικότητα, το βράδυ πριν, στις 27 Οκτωβρίου, το σουηδικό υποβρύχιο Neptune και δύο ελικόπτερα είχαν δοκιμάσει ένα νέο τύπο τορπίλης που μπορεί να είχε σημαντικό ενδιαφέρον για τους Σοβιετικούς. Την εποχή εκείνη προσάραξε το S-363. Το πλήρωμά της έβαλε μπροστά τους πετρελαιοκινητήρες προσπαθώντας να δραπετεύσει—δημιουργώντας μια φασαρία που ακούστηκε στην ξηρά.

Καθώς τα νέα της προσάραξης του S-363 εξαπλώθηκαν, δημοσιογράφοι και βάρκες άρχισαν περιβάλλουν το υποβρύχιο. Η Στοκχόλμη απαίτησε το δικαίωμα να ανακρίνει τον καπετάνιο, Anatolij Gustjtjin. Η Μόσχα ισχυρίστηκε ότι το S-363 είχε εισέλθει στα Σουηδικά ύδατα ζητώντας βοήθεια, αν και φυσικά το S-363 δεν είχε εκδώσει σήμα κινδύνου.

Τα σουηδικά ραντάρ ανίχνευσαν τότε μια task force δώδεκα Σοβιετικών πλοίων που πλησίαζαν το S-363. Με επικεφαλής τον ναύαρχο Α. Kalinin, ο στόλος περιλάμβανε το καταδρομικό πυραύλων Obraztsovy, ένα παλαιότερο καταδρομικό πυροβόλων όπλων, δύο αντιπυραυλικά σκάφη, μια φρεγάτα και ένα ρυμουλκό.

Ενώ το υποβρύχιο Neptune έκανε το καλύτερο δυνατό για να επιβραδύνει τον πλησιάζοντα στόλο, το παγοθραυστικό Thule μεταφέρθηκε στη θέση του για να εμποδίσει την πρόσβαση στο S-363. Καθώς η Σοβιετική task force συνέχισε να προσεγγίζει, τα παράκτια πυροβόλα όπλα που καθοδηγούνται από ραντάρ ενεργοποίησαν τα ραντάρ στόχευσής τους, τα οποία σχεδιάστηκαν για να χτυπήσουν πολλαπλές συχνότητες για να αποφύγουν τα πυρά της συστοιχίας. Αυτό τελικά ώθησε τα σοβιετικά πολεμικά πλοία να σταματήσουν. Ένα ρυμουλκό συνέχισε να πλησιάζει, ωστόσο, έως ότου οι σουηδικές τορπιλικές βάρκες εμπόδισαν την πορεία του.

Εν τω μεταξύ, τα σουηδικά πλοία διεξήγαγαν φασματοσκοπικές αναλύσεις ακτίνων γάμμα του S-363 και ανίχνευσαν ίχνη από αυτό που φαινόταν να είναι ουράνιο 238-υποδηλώνοντας ότι υπήρχε πυρηνικό όπλο. Πίσω στη δεκαετία του 1950, η Σοβιετική Ένωση είχε αναπτύξει αρκετές πυρηνικές τορπίλες, συμπεριλαμβανομένων μικρότερων τύπων που σχεδιάστηκαν για να χτυπήσουν πολλαπλά εχθρικά σκάφη, καθώς και μεγαλύτερο τύπο για ναυτικές βάσεις και παράκτιες πόλεις—μια έννοια που πρόσφατα είδε μια αναγέννηση. Πράγματι, το κατηγορίας Whiskey, S-144 είχε δοκιμάσει μια Τ-5 αντι-πλοϊκή πυρηνική τορπίλη με κεφαλή πέντε κιλοτόνων το 1957.

Μετά από ημέρες παρατεταμένων διαπραγματεύσεων, ο καπετάνιος Gustjtjin, συνοδευόμενος από τον πολιτικό αξιωματικό Vassily Besedin, υπέβαλε τον εαυτό του σε έξι ώρες ανάκριση πάνω στη σουηδική τορπιλάκατο Vastervik στις 2 Νοεμβρίου. Επέμεινε ότι το S-363 είχε αντιμετωπίσει μια βλάβη των τεσσάρων διαφορετικών συστημάτων πλοήγησης και παρασύρθηκε εκατό μίλια από την ακτή της Πολωνίας. Ωστόσο, δεδομένου ότι η είσοδος τόσο μακριά στον κόλπο Karlskrona απαιτούσε πολυάριθμους ακριβείς ελιγμούς, ο Σουηδός συνομιλητής του σημείωσε ότι ένα τέτοιο λάθος ήταν "άξιο του βιβλίου Guinness Book of World Records".

Εν τω μεταξύ ξέσπασε μια καταιγίδα που δημιούργησε προβλήματα στα σουηδικά ραντάρ. Όταν καθαρίστηκε η εικόνα, εντοπίστηκαν δύο σκάφη που πλησίαζαν τα σουηδικά ύδατα. Υποθέτοντας ότι πρόκειται για μια ανανεωμένη σοβιετική εισβολή, ο Πρωθυπουργός Falldin είχε δώσει εντολή να σηκωθούν ναυτικά αεροπλάνα επίθεσης και παράκτια όπλα είχαν τεθεί σε αναμονή για να ανοίξουν πυρ για την υπεράσπιση των χωρικών υδάτων. Αλλά μετά από είκοσι λεπτά, ανακαλύφθηκε ότι επρόκειτο για γερμανικά εμπορικά πλοία.

Τέλος, μετά από μια δεκαήμερη αντιπαράθεση, η Μόσχα επέτρεψε στους Σουηδούς να απελευθερώσουν το προσαραγμένο υποβρύχιο. Τα σουηδικά ρυμουλκά τράβηξαν το σοβιετικό υποβρύχιο πίσω στο νερό και το παρέδωσαν στην Ομάδα Κρούσης του Ναύαρχου Καλίνιν. Το S-363 επέστρεψε στο λιμάνι 7 Νοεμβρίου.

Ο πολιτικός αξιωματικός Besedin είπε αργότερα σε Σουηδό δημοσιογράφο:

"Οι αξιωματικοί μας διατάχθηκαν να ανατινάξουν το υποβρύχιο μαζί με το πλήρωμά του εάν οι σουηδικές στρατιωτικές δυνάμεις προσπαθούσαν να πάρουν στην κατοχή τους το σκάφος. Αυτές οι εντολές θα είχαν ολοκληρωθεί.

"Επί του σκάφους, στους σωλήνες τορπιλών, υπήρχαν τορπίλες με πυρηνικές κεφαλές. Η επίδραση της έκρηξης μιας τέτοιας πυρηνικής κεφαλής είναι περίπου η ίδια με την επίδραση της βόμβας που απελευθερώθηκε στη Χιροσίμα [15 χιλιοτόνους]. Είναι τρομερό να σκεφτόμαστε όλες τις καταστροφές και τις μακροπρόθεσμες συνέπειες που θα είχε για τη Σουηδία στο σύνολό της".

Ο Karl Andersson αμφισβήτησε τον Besedin, ωστόσο, υποστηρίζοντας ότι το υποβρύχιο θα είχε βυθιστεί καταστρέφοντας τον άξονα της έλικας και τις βαλβίδες, χωρίς να πυροδοτήσει τις πυρηνικές κεφαλές επί του σκάφους.

Ο Besedin επέμεινε επίσης ότι είχε συμβεί σφάλμα πλοήγησης λόγω βλάβης από προηγούμενη σύγκρουση, αναγκάζοντας το πλήρωμα του S-363 να βασίζεται σε λιγότερο ακριβείς μεθόδους. Μια άλλη θεωρία είναι ότι το υποβρύχιο δοκίμαζε ένα νέο, αναξιόπιστο αδρανειακό σύστημα πλοήγησης.

Το επεισόδιο ολοκλήρωσε μια δεκαετία εντατικών υποβρυχίων κυνηγιών από το σουηδικό ναυτικό. Ωστόσο, παρά την ανάπτυξη πολυάριθμων τορπιλών, φορτίων βάθους και ναρκών σε πολλές δεκάδες επαφές, δεν καταστράφηκαν προφανώς σοβιετικά υποβρύχια. Η Στοκχόλμη άρχισε επίσης να εργάζεται για την αναβάθμιση της μυστικότητας και της αντοχής των υποβρυχίων της παράκτιας άμυνας με την ανάπτυξη προηγμένης τεχνολογίας πρόωσης ανεξάρτητης από τον αέρα.

Το υποβρύχιο κυνήγι προκάλεσε εγχώρια διαμάχη. Οι Σουηδοί δεξιοί είδαν το περιστατικό με το U-137 ως απόδειξη των κακών προθέσεων της Σοβιετικής Ένωσης και της ανάγκης δημιουργίας στρατιωτικής αποτροπής. Κάποιοι αριστεροί Σουηδοί υπονοούσαν ότι το σουηδικό ναυτικό κυνηγούσε σκιές και υποστήριξε ότι στην πραγματικότητα ήταν υποβρύχια του ΝΑΤΟ προκαλώντας τους Σουηδούς εναντίον των Σοβιετικών.

Οι υποβρύχιες διεισδύσεις φαίνεται να σταματούν με το τέλος του Ψυχρού Πολέμου—αλλά όχι για καλό. Καθώς οι σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και δύσης επιδεινώθηκαν απότομα το 2014 λόγω της κατάσχεσης της χερσονήσου της Κριμαίας από την Ουκρανία από τη Μόσχα, το σουηδικό ναυτικό πέρασε μια εβδομάδα προσπαθώντας να εντοπίσει ένα μίνι υποβρύχιο το οποίο φέρεται να θεάθηκε πολλές φορές στα σουηδικά ύδατα.

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.