MIRAGE 2000-9: Η επίσκεψη του Κυρ. Μητσοτάκη – ΗΑΕ ευκαιρία ενίσχυσης της Πολεμικής Αεροπορίας

Τα γεγονότα των τελευταίων εβδομάδων αποδεικνύουν ότι στην Ελλάδα μόνο για σχεδιασμό και ορθολογισμό δεν μπορούμε να μιλάμε σε ό,τι αφορά τα εξοπλιστικά. Επειδή το ίδιο βέβαια ισχύει και σε όλους τους άλλους κρίσιμους τομείς που επηρεάζουν την καθημερινότητα των Ελλήνων πολιτών (υγεία, εκπαίδευση, δημόσια διοίκηση…), καλό θα ήταν να αποκτήσουμε τουλάχιστον συναίσθηση των δυνητικών συνεπειών της εθνικής μας ανοργανωσιάς. Οι συνέπειες αυτές μπορούν να οδηγήσουν σε ανεπανόρθωτες ζημιές, τόσο από επιχειρησιακής όσο και από οικονομικής πλευράς.

Από: defence-point.gr - Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, είχαμε σχετικά πρόσφατα αναφερθεί στην προοπτική απόκτησης αριθμού μεταχειρισμένων μαχητικών Mirage 2000-9 της Αεροπορίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), από την Ελλάδα. Μία προοπτική που προκύπτει από το γεγονός ότι η μικρή αραβική χώρα θα προβεί στην παραγγελία (όπως όλα δείχνουν…) τουλάχιστον 50 μαχητικών 5ης γενιάς F-35A Lightning II.

Επιπρόσθετα, οι διμερείς σχέσεις οδεύουν από το καλό στο καλύτερο, το οποίο οφείλεται και στη συνειδητοποίηση από τους Άραβες φίλους μας ότι η Ελλάδα αποτελεί την πρώτη γραμμή άμυνας στον τουρκικό αναθεωρητισμό και επεκτατισμό, ο οποίος απειλεί πολυδιάστατα και τους ίδιους.

Φυσικά είχαμε αναφερθεί και στην προοπτική (βάσει διάφορων δημοσιευμάτων που είχαν κυκλοφορήσει τότε…) να ζητηθεί από τα ΗΑΕ και αριθμός μαχητικών F-16E/F Block 60. Της πλέον προηγμένης έκδοσης του μονοκινητήριου αμερικάνικου μαχητικού στον κόσμο. Οι πιθανότητες για μία τέτοια εξέλιξη βέβαια είναι εξαιρετικά μικρές. Για τον πολύ απλό λόγο ότι και τα μαχητικά αυτά έχουν υποστεί αναβαθμίσεις, αλλά και ότι οι δυνατότητές τους αναμένεται να επεκταθούν πολύ περισσότερο μέσω της παράλληλης αξιοποίησης με τα F-35A.

Η λογική επομένως υποδεικνύει ότι τα Block 60 παραμένουν ένα σημαντικό asset για την Αεροπορία των ΗΑΕ, κορυφαίο μέχρι την έλευση των F-35, την ισχύ του οποίου, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα ήταν διατεθειμένα τα Εμιράτα να απομειώσουν με οποιονδήποτε τρόπο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά για να έρθουμε στα καθ’ υμάς και να τα εξετάσουμε μέσα από το πρίσμα της διήμερης (17-18 Νοεμβρίου) επίσημης και βαρύνουσας σημασίας επίσκεψης του Έλληνα πρωθυπουργού στα ΗΑΕ.

Η ελληνική αεροπορική ισχύς εντός της ερχόμενης δεκαετίας…
Η Πολεμική Αεροπορία, εξακολουθεί να έχει ανάγκη άμεσης ενίσχυσης. Σε αντίθεση με την εντύπωση που έχει καλλιεργηθεί και που θέλει την προμήθεια 18 μόλις μαχητικών Rafale να λύνει ως δια μαγείας όλα της τα προβλήματα, τα πράγματα παραμένουν πολύ δύσκολα και περίπλοκα.

    – Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 84 F-16 στο επίπεδο -V (Block 72), αναμένεται να ολοκληρωθεί, αν εξελιχθεί βάσει χρονοδιαγράμματος, το μακρινό 2027…

         – Η παράδοση των 18 Rafale εντός της περιόδου 2021-2022, θα συνδυαστεί (βάσει των εξαγγελιών του Έλληνα πρωθυπουργού στη ΔΕΘ…), με την ταυτόχρονη απόσυρση των εναπομεινάντων 17 Mirage 2000EG/BG.

        – Ο αριθμός των εκσυγχρονισμένων F-4E AUP μειώνεται σταδιακά, οπότε το αργότερο μέχρι το 2025 όπως όλα δείχνουν, ο τύπος θα αποσυρθεί.

     – Ο κρίσιμος χρόνος για τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16C/D Block 30 (μέσης ζωής…) έχει παρέλθει με βάση τα διεθνώς ισχύοντα. Τα δεδομένα λένε ότι δεν μπορούμε να αξιοποιούμε για πολύ καιρό ακόμη επιχειρησιακά τα μαχητικά αυτά, λόγω των παρωχημένων συστημάτων αποστολής τους.

         -Από την άλλη πλευρά η Πολεμική Αεροπορία έχει καταβάλλει δυσανάλογα μεγάλα κονδύλια στο παρελθόν για την υλοποίηση ΔΥΟ προγραμμάτων δομικής αναβάθμισης (FALCON UP, FALCON STAR…) των F-16C/D Block 30, καθώς και αναβάθμισης των κινητήρων τους.

ΑΣΦΑΛΩΣ και θα συνέφερε ο εκσυγχρονισμός τους, παρά την προ πολλού παρέλευση του μέσου χρόνου ωφέλιμης επιχειρησιακής ζωής. Φανταστείτε ότι εδώ και χρόνια γίνεται πραγματική μάχη για το ποιος θα πάρει τελικά το πρόγραμμα των… 12 μόλις μαχητικών που επιθυμεί να αποκτήσει η Κροατία!

Γι’ αυτό τον λόγο η ελληνική άμυνα, απλά δεν έχει την πολυτέλεια να αποσύρει 32 πραγματικά υψηλών επιδόσεων μαχητικά. Παρόλα αυτά επί μία δεκαετία τουλάχιστον η ελληνική πλευρά “έπαιξε” το παιχνίδι των καθυστερήσεων, “διαρρέοντας” κάθε τρεις και λίγο την πρόθεσή της να τα πουλήσει! Ο λογαριασμός και αυτής της επιλογής αναμένεται αρκετά βαρύς για τον Έλληνα φορολογούμενο…

Διατηρούμε την ελπίδα ότι η “παρτίδα” θα σωθεί έστω και εν μέρει, διά του εκσυγχρονισμού των 37 εναπομεινάντων F-16C/D Block 50 στο επίπεδο Block 52+ Advanced. Είναι ένα πρόγραμμα κρίσιμης – ζωτικής σημασίας για την Πολεμική Αεροπορία, στο οποίο έχουμε αναφερθεί λεπτομερώς και στο οποίο θα επανέλθουμε…

Απευθυνόμενοι στους αριθμούς προκύπτει η ακόλουθη, μάλλον δυσάρεστη, εικόνα:
– Από το 2025 και μετά η Πολεμική Αεροπορία θα βρεθεί με 18 Rafale, 24 Mirage 2000-5Mk.2 και 84 F-16V με βάση τα ισχύοντα δεδομένα. Σύνολο μόλις 126 αξιόμαχων μαχητικών. Αν υποθέσουμε ότι θα υλοποιηθεί πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16C/D Block 50, προσθέστε 37 ακόμη μονάδες που θα ανεβάσουν αυτό το νούμερο στα 163 μαχητικά. Αξιόμαχα μαχητικά, επαναλαμβάνουμε…

– Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι θα υλοποιηθεί άμεσα η προμήθεια 24 (όχι 18…) μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35A Lightning II, πάμε στα 187 αξιόμαχα μαχητικά μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Μας λείπουν άλλα 13 για να πιάσουμε την οροφή των 200. Είναι υπερβολικό νούμερο όντως για τα ελληνικά οικονομικά δεδομένα. Τέτοιο αριθμό μαχητικών (ενεργών…) δεν διαθέτει καμία μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα (Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία), καθαρά για λόγους κόστους.

– Για την Ελλάδα είναι δυστυχώς αναγκαίος. Για τον πολύ απλό λόγο ότι πέραν της απειλής που συνιστά η Τουρκία, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τον παράγοντα ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ. Υπό ιδανικές συνθήκες, ακόμη και αν υποθέσουμε ότι σε αυτή τη δεκαετία θα κατορθώσουμε αυτό που δεν κατορθώσαμε ΠΟΤΕ, δηλαδή την τήρηση του ΝΑΤΟϊκού στάνταρ του 75% διαθεσιμότητας, θα έχουμε διαθέσιμα 150 μαχητικά σε καθημερινή βάση.

– Από αυτά τα 150 μαχητικά, τα 130 τουλάχιστον θα πρέπει να είναι ΜΟΝΙΜΑ διαθέσιμα, για την αστυνόμευση του Αιγαίου, την κάλυψη υπηρεσιών επιφυλακής και των εκπαιδευτικών αναγκών των ΣΜΕΤ και των πολεμικών Μοιρών.

– Ακριβώς επειδή ΔΕΝ μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα Rafale και F-35A για σκοπούς αστυνόμευσης, για να κυνηγάμε δηλαδή καθημερινά τους Τούρκους στο Αιγαίο, αλλά πρέπει να αξιοποιηθούν αποκλειστικά ως πλατφόρμες που θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές ισχύος σε ρόλους αέρος – αέρος μέσων και μεγάλων αποστάσεων (BVR) και αέρος – εδάφους/επιφανείας, επιβάλλεται η διάθεση ικανού αριθμού μαχητικών F-16 και Mirage 2000. Και για τη δεκαετία 2020-2030.

Κατόπιν όλων αυτών…
Ελπίζουμε και ευχόμαστε η επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στα ΗΑΕ, να έχει ως αποτέλεσμα, να παράξει, την απόκτηση τουλάχιστον 15 μαχητικών Mirage 2000-9. Για να πάρεις όμως πρέπει να ζητήσεις. Ευήκοον ους υπάρχει στο Άμπου Ντάμπι. Ξεχάσαμε τη δωρεάν προσφορά ανταλλακτικών για τις φρεγάτες “S”; Που αποδείχθηκαν καθοριστικά τους τελευταίους μήνες; Αξιόπιστους εταίρους και συμμάχους αναζητούν. Είμαστε; Τα υπόλοιπα όλα λύνονται.

Ελπίζουμε λοιπόν ότι η ηγεσία του ΓΕΕΘΑ και της Πολεμικής Αεροπορίας έχει ενημερώσει τον πρωθυπουργό για τα αυτονόητα. Για τους λόγους που προαναφέραμε, αλλά και για πολλούς άλλους που έχουμε αναλύσει στο παρελθόν. Τους επαναλαμβάνουμε επιγραμματικά:

– Τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ, είναι ΠΑΝΟΜΟΙΟΤΥΠΑ με τα δικά μας Mirage 2000-5Mk.2. Διαφέρουν μόνο ως προς το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου (IMEWS για τα -9 και ICMS 2000Mk.3 για τα -5Μκ.2). Ακόμη και αν τα -9 μας παραδοθούν χωρίς το IMEWS (έκδοση του ICMS 2000Mk.3), μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το παλαιότερο, αλλά εξαιρετικά αποτελεσματικό ακόμη και σήμερα, ICMS 2000Mk.1 των υπό απόσυρση Mirage 2000EG/BG.

> Μέσω της απόκτησης 15 Mirage 2000-9, η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να συγκροτήσει ΑΜΕΣΑ δύο ετοιμοπόλεμες Μοίρες με πρωτοποριακές δυνατότητες αέρος-αέρος. Γιατί τα μαχητικά αυτά πέραν των δυνατοτήτων που ήδη έχουν θα μπορούν χωρίς πιστοποίηση να αξιοποιήσουν και τον μεγάλης ακτίνας, διπλής καθοδήγησης, πύραυλο BVR, MICA NG, εντός των επόμενων δύο ετών!

Επιπρόσθετα δε, θα μπορούν να αξιοποιηθούν σε ρόλους στρατηγικής κρούσης (SCALP-EG), προσβολής στόχων επιφανείας (ΑΜ-39 Exocet) και ηλεκτρονικής επιτήρησης/υποκλοπών (ELINT/SIGINT με το ατρακτίδιο ASTAC που ήδη διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία σε αποθήκευση).

> Η δικαιολογία της πρόκλησης προβλημάτων “χωροταξικού” χαρακτήρα στην 114 Πτέρυγα Μάχης, στην Τανάγρα, ΔΕΝ μπορεί να “σταθεί”… Μία Μοίρα εξοπλισμένη με γαλλικά μαχητικά και όπλα μπορεί κάλλιστα να “στηθεί” είτε στην 117 Π.Μ. (Ανδραβίδα) με παράλληλη απόσυρση των F-4E AUP, είτε στην 110 Π.Μ. στη Λάρισα.

> Είχαμε γράψει παλαιότερα ότι τα ΗΑΕ υλοποιούν πρόγραμμα περιορισμένου εκσυγχρονισμού των Mirage 2000-9 και προμήθειας νέων όπλων και συστημάτων (SNIPER) για αυτά. Το πρόγραμμα αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Και δεν θα περιλάβει όλα τα μαχητικά του τύπου που βρίσκονται σε υπηρεσία (περισσότερα από 50…).

Επομένως στο πλαίσιο του αμυντικού σκέλους της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας – ΗΑΕ, 15 από αυτά θα μπορούσαν είτε να πωληθούν, είτε να παραχωρηθούν με αντάλλαγμα την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης τεχνικών και ιπταμένων από την ελληνική πλευρά, σε βάθος χρόνου.

Λύσεις υπάρχουν για όποιον επιθυμεί να τις βρει. Η γαλλική πλευρά, με βάση τη λογική, δεν έχει κανέναν λόγο να αποτρέψει την αποδέσμευση των Mirage 2000-9 των ΗΑΕ για την Ελλάδα. Γιατί πέρα από το ότι έχει επιδείξει ξεκάθαρα τη στήριξή της στη συμμαχία των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα – Ισραήλ – Αίγυπτος), στην οποία έχουν προσχωρήσει και στηρίζουν ολόπλευρα τα ΗΑΕ προς αναχαίτιση του τουρκικού επεκτατισμού, θα συμβάλει στην περαιτέρω ενίσχυση του γαλλικού οπλοστασίου στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η αύξηση του αριθμού των Μοιρών της Πολεμικής Αεροπορίας που είναι εξοπλισμένες με γαλλικά μαχητικά και όπλα σε τρεις, μόνο επιχειρησιακό κέρδος μπορεί να φέρει στην ελληνική άμυνα και επαυξημένη αποτρεπτική ισχύ. Όσο και αν στη θεωρία ενδεχομένως να μην είναι επιθυμητή ως εξέλιξη από άλλους, συμμαχικούς και μη, παράγοντες.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.