ΚΑΤΑΙΓΙΣΤΙΚΕΣ εξελίξεις: Φρεγάτες FACDAR και Karel Doorman για το Πολεμικό Ναυτικό

Σημαντικές εξελίξεις έχουμε στις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να εξεύρει σύγχρονα πολεμικά πλοία που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τις παλαιές φρεγάτες S μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ώστε το Πολεμικό Ναυτικό να μπορεί στο άμεσο μέλλον να ανταπεξέλθει των προκλήσεων που διαρκώς θέτουν οι Τούρκοι στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.


Πιο αναλυτικά τις δύο φρεγάτες που είχαν προτείνει οι Γάλλοι στην κυβέρνηση Τσίπρα το 2018 φαίνεται ότι προτείνουν εκ νέου να αποκτήσει με την μέθοδο lease and buy το Πολεμικό Ναυτικό, σύμφωνα με πληροφορίες.

Πρόκειται για τα δύο πλοία της υποκλάσης FACDAR (FREMM ASM à Capacités de Défense Aérienne Renforcées) Alsace (D656) και Lorraine (D657), οι οποίες αποτελούν την ενδιάμεση κλάση πλοίων μεταξύ των φρεγατών κλάσης Aquitaine (FREMM) και των Belh@rra.

Τα δύο πλοία αυτά διαθέτουν εν μέρει διαφορετικό εξοπλισμό από τις υπόλοιπες φρεγάτες FREMM αφού είναι εξοπλισμένες με 4 οκταπλούς κάθετους εκτοξευτές τύπου Α50 που φέρουν 32 πυραύλους Αster 15/30 και μια ισχυρότερη έκδοση του ραντάρ πολλαπλών ρόλων Herakles.

Χάρις στην νέα τεχνολογία που ενσωματώνει η νέα έκδοση του ραντάρ Herakles έχει εμβέλεια 400 χλμ. Κατά τα άλλα τα πλοία διατηρούν τον οπλισμό που φέρουν οι FREMM δηλαδή:

>Οκτώ αντιπλοϊκούς πυραύλους MM-40 Exocet Βlock 3 της MBDA
>Δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Narwhal των 20 χλστ της Nexter
>Σύστημα εκτόξευσης αναλωσίμων αντιμέτρων NGDS
>Ραντάρ ναυτιλίας Scanter 2001 της Terma
>Ηλεκτροοπτικό πανοραμικό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης Artemis IRST της Thales
>Σύστημα Διαχείρισης Μάχης SETIS
>Σύστημα Ελέγχου Πυρός Najir της Sagem για τον έλεγχο του κυρίου πυροβόλου των 76 χλστ/62 της OTO Melara
>Τέσσερις τορπιλοσωλήνες και
>Ελικοδρόμιο μετά υποστέγου για την φιλοξενία και υποστήριξη ελικοπτέρου 10 τόνων.

Σύμφωνα με μη επιβεβαιωμένες πληροφορίες το ετήσιο κόστος ενοικίασης των δύο πλοίων θα είναι 150 εκατ. ευρώ με δικαίωμα αγοράς μόλις ολοκληρωθεί η μίσθωση η χρονική διάρκεια της οποίας δεν είναι ακόμη γνωστή αν και η πρόταση των Γάλλων το 2018 προέβλεπε την μίσθωση των πλοίων για 5 χρόνια όσο διαρκεί δηλαδή η ναυπήγηση μιας Belh@rra.

Το πρώτο πλοίο το Alsace (D656) επρόκειτο να παραδοθεί στο Γαλλικό Ναυτικό το 2021 και το δεύτερο το Lorraine (D657) το 2022, οπότε εκτιμάται ότι εάν τελικά η περίπτωση αυτή έχει θετική κατάληξη, τα ελληνικά πληρώματα θα χρειαστεί να προετοιμαστούν να αναχωρήσουν για Γαλλία το 2021.

Εκτός από τα δύο αυτά πλοία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ακόμη μια εξαιρετικά σημαντική πρόταση για την αγορά -αυτή την φορά- μεταχειρισμένων αλλά εκσυγχρονισμένων πλοίων, προήλθε από την ολλανδική κυβέρνηση. Οι Ολλανδοί πρότειναν στην Ελλάδα την πώληση έναντι τιμήματος 250 εκατ. ευρώ των δύο προσφάτως εκσυγχρονισμένων φρεγατών πολλαπλών αποστολών κλάσης Karel Doorman (M).


Πρόκειται για τα νεότερης γενιάς «αδέλφια» εάν θα μπορούσαμε να πούμε των ελληνικών φρεγατών S που υπηρετούν στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού σχεδόν 40 χρόνια τα οποία εκσυγχρονίστηκαν πριν από μερικά χρόνια.

Τα δύο πλοία που οι Ολλανδοί προσφέρουν στην Ελλάδα είναι τα HNLMS Van Speijk (F828) και HNLMS Van Amstel (F831) τα οποία παραδόθηκαν στο Ολλανδικό Ναυτικό το Σεπτέμβριο του 1995 και τον Μάιο του 1993 αντίστοιχα.

Τα πλοία έχουν μήκος 122,25 μέτρα πλάτος 14.4 μέτρα εκτόπισμα με πλήρες φορτίο 3.320 τόνους, μέγιστη ταχύτητα 29 κόμβους, εμβέλεια 5.000 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 18 κόμβων, αυτονομία 30 ημερών και πλήρωμα 154 ατόμων.

Το προωστικό σκεύος περιλαμβάνει 2 αεροστροβίλους Rolls Royce (Spey 1A) των 16.700 hp (12.45 MW) και δύο κινητήρες ντίζελ Stork-Werkspoor των 4.895 hp (3.650 MW).

Ο εξοπλισμός του πλοίου μετά τον εκσυγχρονισμό του περιλαμβάνει:
• Το ραντάρ έρευνας LW-08 Thales Nederland,
• Το ραντάρ SMART-S 3D της Thales Nederland τοποθετημένου επί ολοκληρωμένου ιστού,
• Το ραντάρ παρακολούθησης εντοπισμού και εγκλωβισμού στόχων επιφανείαςτεχνολογίας AESA SeaWatcher 100,
• Το ηλεκτρο-οπτικό σύστημα περιμετρικής επιτήρησης Gatekeeper της Thales,
• Το ραντάρ επιφανείας Scout Thales,
• Δύο Συστήματα Ελέγχου Πυρός STIR-18 Thales,
• Το ραντάρ ναυτιλίας Decca 1609/9,
• Το ενεργό σόναρ τρόπιδας PHS-36
• Το σύστημα R-ESM Vigile APX της Thales
• Εκτοξευτή αντιμέτρων Mark 36 SRBOC
• Σύστημα Διαχείρισης Μάχης DAISY VII
• Πολυστατικό χαμηλής συχνότητας ενεργό/παθητικό σόναρ της Ultra Electronics Canada

Ο οπλισμός του πλοίου περιλαμβάνει:
• Το κύριο πυροβόλο OTO Melara 76 χλστ/62,
• 16 κυψέλες κάθετης εκτόξευσης τύπου Mark 48 VLS για 16 αντιαεροπορικούς πυραύλους Sea Sparrow,
• 8 αντιπλοικοί πύραυλοι RGM-84 Harpoon,
• Ένα σύστημα εγγύς αντιπυραυλικής άμυνας Goalkeeper CIWS,
• 4 τορπιλοσωλήνες τύπου Mk 32 των 324 χλστ για 4 τορπίλες Mark 46 και
• Ελικοδρόμιο και υπόστεγο φιλοξενίας ελικοπτέρου 10 τόνων.

Τα πλοία είναι άμεσα αξιοποιήσιμα αφού το ΠΝ έχει τεράστια εμπειρία από την 40χρονη αξιοποίηση των Ολλανδικών φρεγατών S, με πολλά από τα συστήματα των πλοίων κλάσης Karel Doorman να είναι γνωστά στο ΠΝ το οποίο κατέχει τόσο την εκπαίδευση όσο και την υποδομή υποστήριξης για την αξιοποίηση των περισσότερων υποσυστημάτων των πλοίων αυτών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ίδιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού πέρασαν και οι δύο βελγικές φρεγάτες κλάσης Karel Doorman (M), Louise-Marie (F931) και Leopold I (F930) οι οποίες είχαν αρχικά παραδοθεί το Ολλανδικό Ναυτικό το Νοέμβριο του 1991 και το Μάιο 1991 αντίστοιχα και αποκτήθηκαν από το Βέλγιο το 2005.

Δεν είναι γνωστό εάν υπάρχει οποιαδήποτε συζήτηση και με τους Βέλγους για να πουλήσουν στην Ελλάδα τα πλοία τους. Εκτιμάται ότι είναι λίγο δύσκολο. Τα πλοία τους, μαζί με τα ολλανδικά, θα αντικατασταθούν από τη νέα φρεγάτα που θα προέλθει από το αναπτυξιακό πρόγραμμα Future Surface Combatant με το πρώτο πλοίο να παραδίνεται στο Ολλανδικό Ναυτικό το 2028-2029.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.