Φρεγάτες για την ανατολική Μεσόγειο, όχι μόνο το Αιγαίο: Αυτό θέλει το Πολεμικό Ναυτικό

ΠΝ
Οι ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη από τη Θεσσαλονίκη που αφορούσαν το Πολεμικό Ναυτικό, είναι οι τέσσερις νέες φρεγάτες πολλαπλού ρόλου.

Από: Hellasjournal.com

Πρόκειται σαφώς για μια γενναία απόφαση αν λάβει κανείς υπόψιν του πως οι τέσσερις αυτές φρεγάτες θα είναι η αρχή για την αντικατάσταση της «ραχοκοκαλιάς» του πολεμικού στόλου, των φρεγατών τύπου S.

  • Από την άλλη πλευρά όμως παραμένει σε εκκρεμότητα, ένα πάγιο αίτημα του Πολεμικού Ναυτικού που είναι, κύριες μονάδες επιφανείας με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής.

Ένα αίτημα που μας γυρίζει πίσω στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν οι Επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού, διορατικοί, είχαν ζητήσει από την επομένη της απόσυρσης των τεσσάρων Αμερικανικών αντιτορπιλικών τύπου Adams, «ΚΙΜΩΝ», «ΝΕΑΡΧΟΣ», «ΦΟΡΜΙΩΝ», «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», πολεμικά πλοία που θα διέθεταν οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα ώστε να κλειδώνουν εναέριο χώρο αρκετά μακριά από τα σημεία που επιχειρεί ο στόλος και να μην έχουν πάντοτε την ανάγκη προστασίας της Πολεμικής Αεροπορίας.

Την δεκαετία εκείνη προηγήθηκε (και πάλι) η Πολεμική Αεροπορία καθώς υπήρξε επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης του αεροπορικού στόλου, με την προμήθεια των F-16 & Mirage 2000. Η ανάγκη εκείνη και η σωστή επιλογή, φάνηκε και στις μέρες μας, εν έτη 2020 διότι καλύπτονται επαρκώς προς το παρόν οι επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων απέναντι σε μια εντεινόμενη Τουρκική προκλητικότητα, η οποία δεν σταματά να λαμβάνει την ισχυρή απάντηση της αεροπορικής Ελληνικής υπεροχής.

  • Το Πολεμικό Ναυτικό όμως, η αλήθεια είναι ότι έμεινε αρκετά πίσω, με τα στελέχη του στόλου να δίνουν αγώνα ώστε να κρατηθούν τα πλοία σε εξαιρετική επιχειρησιακή κατάσταση. Και τώρα η ηγεσία του υπουργείου άμυνας, όπως και των Ενόπλων Δυνάμεων, εφόσον ομιλούμε για ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, καλούνται να επιλέξουν αρχικά τον τύπο των τεσσάρων φρεγατών πολλαπλού ρόλου, αλλά και να επανεξετάσουν το πάγιο αίτημα του ΠΝ για συν δυο φρεγάτες με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής.

Η απουσία πλοίων επιφανείας με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής σημαίνει ότι το Πολεμικό Ναυτικό σε μεγάλο βαθμό είναι απροστάτευτο από αεροπορικές απειλές όταν αυτό επιχειρεί σε περιοχές μακράν των παραδοσιακών χώρων- αντί του Αιγαίου δηλαδή στην Αν. Μεσόγειο- κάτι που είδαμε όλο το προηγούμενο διάστημα.

Βέβαια οι ιπτάμενοι ξεκαθαρίζουν ότι σε περίοδο επιχειρήσεων ακόμη και απέναντι από φρεγάτες που δεν διαθέτουν όπλα μεγάλου βεληνεκούς, αποφεύγουν να εμπλακούν κι όποια επίθεση θέλουν να κάνουν, θα το πράξουν πολύ πιο μακριά από την εμβέλεια των αντιαεροπορικών όπλων των πλοίων.

Το τακτικό πεδίο είναι στη Μεσόγειο

Όμως οι εξελίξεις σε τακτικό πεδίο δείχνει στο Επιτελείο ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις καλούνται κυρίως ν’ ανταπεξέλθουν στο ανοιχτό από απειλές περιβάλλον της ανατολικής Μεσογείου.

Η ανακοίνωση για τις φρεγάτες πολλαπλού ρόλου, είναι (;) μια έμμεση «μαρτυρία» ότι το ΠΝ έχει προτείνει -και για λόγους οικονομίας- την αρχική αντικατάσταση των τριών φρεγατών τύπου S, στις οποίες δεν έχει γίνει εκσυγχρονισμός μέσης ζωής κι έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια ζωής εν πλω.

  • Πάνω από έναν μήνα τα πλοία του Ελληνικού στόλου όργωσαν τα βαθιά και ιδιαίτερα ζεστά νερά -από πολλές απόψεις- της ανατολικής Μεσογείου. Από τις πρώτες εβδομάδες γράψαμε ότι μέσα σε περίπου δυο μήνες οι φρεγάτες του Ελληνικού στόλου έγραψαν όσα ναυτικά μίλια θα είχαν καλύψει σε δυο- τρία χρόνια. Τα πληρώματα έκαναν τα πάντα ώστε οι μηχανές και τα συστήματα να μην τους προδώσουν σε αυτή την κρίσιμη κατάσταση και τα κατάφεραν.

Η ηγεσία έχει κληθεί να επιλέξει το πλοίο των επόμενων, το λιγότερο, 30 ετών για το Πολεμικό Ναυτικό και τα ζυγίζει όλα, όπως για παράδειγμα ακόμη και την ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της Ελλάδας, διότι ανάμεσα στους έξι άξονες που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός και αφορούν την άμυνα είναι και η αμυντική βιομηχανία. Μπορεί αυτή ν’ ανήκει σε άλλα υπουργεία, (ανάπτυξης & οικονομίας) αλλά έχει άμεση σχέση και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Σε κάθε περίπτωση από τους έξι «μνηστήρες» ένα ολοκληρωμένο πακέτο που αφορά νέες φρεγάτες, πλοία ενδιάμεσης λύσης, εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ και κατασκευή πλοίων στην Ελλάδα, λίγες μπορούν να το υποστηρίξουν…

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.