Πολεμικό Ναυτικό… Η τελευταία, ίσως ιδανική ευκαιρία, έχει το “βασιλικό άρωμα” Type 23, φ/γ ROYAL NAVY

Επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες για το ενδιαφέρον της Ελλάδας να αποκτήσει απροσδιόριστο αριθμό μεταχειρισμένων φρεγατών κλάσης Duke (Type 23) των οποίων σύντομα το Βασιλικό Ναυτικό πρόκειται να ξεκινήσει την απόσυρσή τους από την ενεργό δράση. Το θέμα, πληροφορίες αναφέρουν, αποτέλεσε ένα εξ αυτών που συζητήθηκαν στην τηλεφωνική επικοινωνία των υπουργών Άμυνας της Ελλάδας και του Ηνωμένου Βασιλείου, υποδεικνύοντας πως οι συνομιλίες είναι προχωρημένες και ίσως να βρισκόμαστε ενώπιον συμωνίας.


Σύμφωνα με τα δημοσίευμα της Καθημερινής η Βρετανοί παρουσίασαν στο ΠΝ την πώληση αριθμού φρεγατών αυτής της κλάσης ως μια άμεση λύση στο επιτακτικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει για την αντικατάσταση σε πρώτη φάση των τριών μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών κλάσης Έλλη (ΝΑΤΟ: Standard) και πιο ειδικά των φρεγατών Κανάρης (F-464) Batch III, Θεμιστοκλής (F-465) Batch III και Νικηφόρος Φωκάς (F-466) Batch III.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του DP οι συζητήσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει περιλαμβάνουν την απόκτησή αριθμού φρεγατών που θα προέρχονται από τις 5 φρεγάτες κλάσης Duke, HMS Argyll (F231), HMS Lancaster (F229), HMS Iron Duke (F234), HMS Monmouth (F235) και HMS Montrose (F236), οι οποίες έχουν εκσυγχρονιστεί πρόσφατα στο πλαίσιο του προγράμματος LIFEX με προϋπολογισμό για τις 13 φρεγάτες συνολικά 600 εκατ. Λίρες Αγγλίας το οποίο ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2014 με

1. Τη φρεγάτα HMS Westminster (F237) ηλικίας 26 ετών, η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη τον Ιανουάριο του 2017, ακολούθησε
2. Η φρεγάτα HMS Argyll (F231) ηλικίας 29 ετών, η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη το Φεβρουάριο του 2017 και συνεχίστηκε με
3. Τη φρεγάτα HMS Montrose (F236) ηλικίας 26 ετών, η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη τον Ιούλιο του 2017,
4. Τη φρεγάτα HMS Northumberland (F238) ηλικίας 26 ετών, η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη τον Μάρτιο του 2018,
5. Τη φρεγάτα HMS Kent (F78) ηλικίας 20 ετών η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη τον Αύγουστο του 2018,
6. Τη φρεγάτα HMS Lancaster (F229) ηλικίας 28 ετών, η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη τον Φεβρουάριο του 2019
7. Τη φρεγάτα HMS Portland (F79) ηλικίας 19 ετών, η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη το 2020
8. Τη φρεγάτα HMS Richmond (F239) ηλικίας 25 ετών, η οποία παραδόθηκε εκσυγχρονισμένη την Άνοιξη του 2020
9. Τη φρεγάτα HMS Somerset (F82) ηλικίας 24 ετών, η οποία θα παραδοθεί εκσυγχρονισμένη το 2020
10. Τη φρεγάτα HMS St Albans (F83) ηλικίας 18 ετών, η οποία βρίσκεται υπο εκσυγχρονισμό
11. Τη φρεγάτα HMS Sutherland (F81) ηλικίας 23 ετών, η οποία βρίσκεται υπο εκσυγχρονισμό
12. Τη φρεγάτα HMS Iron Duke (F234) ηλικίας 27 ετών, η οποία βρίσκεται υπο εκσυγχρονισμό
13. Τη φρεγάτα HMS Monmouth (F235) ηλικίας 27 ετών η οποία πρόκειται να εκσυγχρονιστεί το 2022

Το πρόγραμμα Life Extension (LIFEX) το οποίο σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί το 2024, περιλαμβάνει
 
• Την αντικατάσταση του ραντάρ έρευνας 3D Type 996 Mod 1 με το ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών 3D Type 997 Artisan (Advanced Radar Target Indication Situational Awareness and Navigation), της BAE Systems, το οποίο μπορεί να παρακολουθεί ταυτοχρόνως 900 στόχους μεγέθους ενός μικρού πτηνού, διαθέτει ισχυρή αντοχή σε παρεμβολές και εμβέλεια 200 χλμ.

• Την ολοκλήρωση στα πλοία του νέου αντιαεροπορικού συστήματος GWS-35 Sea Ceptor με τον πύραυλο ψυχρής εκτόξευσης, Fire and Forget CAMM εμβέλειας 25+ χλμ, ο οποίος εκτοξεύεται κάθετα από το τροποποιημένο σύστημα GWS-26 Mod 1 Vertical Launch Seawolf (VLSW) και χρησιμοποιεί αισθητήρα ενεργού ραντάρ επιτρέποντας την μαζική εκτόξευση των 32 βλημάτων που το πλοίο μπορεί να φέρει σε διαφορετικούς στόχους με χρονική διαφορά λίγων δευτερολέπτων.

• Την εγκατάσταση δύο συστημάτων PDLT (Platform Data Link Terminal) ζεύξης δεδομένων για την αρχική καθοδήγηση των αντιαεροπορικών πυραύλων, στη θέση του Συστήματος Ραντάρ Ελέγχου Πυρός Type 911 το οποίο χρησιμοποιείτο για τους πυραύλους Sea Wolf που παλαιότερα διέθετε το πλοίο.

• Την σημαντική βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης του πληρώματος με ουσιαστικές παρεμβάσεις,
 
• Την αναβάθμιση του κύριου πυροβόλου των 4.5 ιντσών Mk8 mod 0 στην έκδοση Μk8 mod 1.

• Την εγκατάσταση του ρυμουλκούμενου συστήματος παραπλάνησης τορπιλών Surface Ship Torpedo Defence (SSTD) S2170 ή αλλιώς Sea Sentor της εταιρείας Ultra Electronics, και

• Την εφαρμογή μιας τεχνικής για την προστασία του σκάφους από την διάβρωση και την ανάπτυξη της άλγης γεγονός που συμβάλει στην αύξηση της ταχύτητας του πλοίου το οποίο σε δοκιμές έφτασε τους 34.4 κόμβους.

Από τα συνολικά 13 πλοία τα 11 θα υποστούν το πρόγραμμα Power Generation Machinery Upgrade (PGMU) το οποίο περιλαμβάνει την αντικατάσταση των 4 ντιζελοκινητήρων Paxman Valenta 12CM (2,025 hp) παροχής ηλεκτρισμού με τους κινητήρες MTU 12V4000 M53 (2,210 shp). Τα πλοία που δεν θα αντικαταστήσουν του κινητήρες είναι το HMS Argyll (F231) και το HMS Lancaster (F229).

Επιπλέον σε 8 από τα 13 πλοία θα αντικατασταθεί το συρόμενο σόναρ της Ultra Electronics Type 2031Z παθητικής αναζήτησης, με το ενεργό σόναρ χαμηλής συχνότητας (LFAS) Thales Underwater Systems Type 2087. Λόγω της αντικατάστασης του ρυμουλκούμενου σόναρ το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης DNA(2) των πλοίων αυτών έχει αναβαθμιστεί.

Τα πλοία στα οποία δεν θα αντικατασταθεί το παλαιό σόναρ Type 2031Z πλοία είναι τα HMS Argyll (F231), HMS Lancaster (F229), HMS Iron Duke (F234), HMS Monmouth (F235) και HMS Montrose (F236), ενώ όπως και τα υπόλοιπα 8 πλοία της κλάσης είναι εξοπλισμένα με το σόναρ γάστρας Type 2050 της Thales Underwater Systems.

Τέλος αξίζει να επισημανθεί ο λοιπός εξοπλισμός του πλοίου ο οποίος περιλαμβάνει
 
• Το σύστημα δορυφορικών επικοινωνιών είναι το Astrium SCOT 1D
• Το σύστημα δολώματα εκτόξευσης αναλωσίμων Sea Gnat (Outfit DLB) με τέσσερις εξαπλούς εκτοξευτές της System Engineering & Assessment (SEA) Ltd
• Το ρυμουλκούμενο σύστημα παραπλάνησης τορπιλών Type 182
• Το σύστημα ESM UAF-1, της Thales Defense, στα πρώτα 7 πλοία και το σύστημα UAT Mod 1 της Thales Defence στα υπόλοιπα 6 πλοία.
• Tον παρεμβολέα ECM Scorpion του Thales Defence
• Το πρόσφατα αναβαθμισμένο (πριν από περίπου 10 χρόνια) Σύστημα Διαχείρισης Μάχης DNA(2) της BAE Systems βασισμένο στα Windows OS
• Τον σταθεροποιημένο ηλεκτροπτικό αισθητήρα ημέρας/νύκτας Sea Archer 30 (GSA 8) για τον έλεγχο του κυρίου πυροβόλου.

Σύμφωνα με απάντηση που έδωσε ο Βρετανός Υπουργός Άμυνας σε κοινοβουλευτική ερώτηση το 2016 η φρεγάτα HMS Argyll (F231) πρόκειται να αποσυρθεί από το Βασιλικό Ναυτικό το 2023 η φρεγάτα HMS Lancaster (F229) το 2024 και οι υπόλοιπες σταδιακά ανά ένα χρόνο.
Τα πλοία αν και κάποιας ηλικίας έχουν εκσυγχρονιστεί τα τελευταία 10-15 χρόνια δύο φορές αφού πριν από το πρόγραμμα Life Extension (LIFEX) είχε προηγηθεί ένα πρόγραμμα συντήρησης αναβάθμισης των πλοίων με σημαντικές παρεμβάσεις. Ουσιαστικά κανένα σημαντικό σύστημα του πλοίου με εξαίρεση τα σόναρ στα δύο πρώτα πλοία δεν είναι μεγάλης ηλικίας ή δεν έχει αναβαθμιστεί.

Αυτό που θα μπορούσε να εξεταστεί εάν τελικά αποκτηθούν είναι η απόκτηση βλημάτων CAMM και CAMM-ER ώστε το πλοίο να διαθέτει πολυστρωματική αεράμυνα αφού ο πρώτος πύραυλος έχει εμβέλεια 25+ χλμ και ο δεύτερος 60 χλμ.

Και τα δύο βλήματα είναι Fire and Forget που επιτρέπει στο πλοίο να αντιμετωπίζει 32 διαφορετικούς στόχους εντός μερικών δευτερολέπτων ενώ η εγκατάσταση ενός συστήματος Phalanx CIWS πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου θα ολοκλήρωνε με τον καλύτερο τρόπο την αντιαεροπορική ομπρέλα του πλοίου.

Εάν σε όλα αυτά συνυπολογίσουμε ότι το κόστος υλοποίησης του προγράμματος Life Extension (LIFEX) ήταν 35 εκατ. λίρες Αγγλίας εκτιμάται ότι τουλάχιστον σε αυτή την φάση δύο πλοία θα μπορούσαν να αποκτηθούν από το ΠΝ σε λογικό κόστος σε συνδυασμό φυσικά με την απόκτηση και των πυραύλων CAMM και CAMM-ER οι οποίοι (οι δεύτεροι) έχουν ήδη εξεταστεί για να εξοπλίσουν τις φρεγάτες Belh@rra.

Το βέβαιο είναι ότι η βρετανική πρόταση είναι στο τραπέζι οι δύο Υπουργοί εκτιμάται ότι έχουν συζητήσει το θέμα και αυτό που απομένει είναι να δούμε την αντίδραση του Πολεμικού Ναυτικού. Από τη μία πλευρά πιέζεται να αποκτήσει μονάδες νεώτερης ηλικίας και από την άλλη επιθυμεί να αποκτήσει ό,τι πιο σύγχρονο και πιο εντυπωσιακό σκάφος επιφανείας υπάρχει.

Με το ανάλογο φυσικά κόστος, είτε αυτό είναι οι Belh@rra είτε τα καταδρομικά Arleigh Burke ή Ticonderoga, κινδυνεύοντας να μείνει στο τέλος δίχως πλοία…
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.