Τα αεροδρόμια βρίσκουν νέους τρόπους να βγάλουν χρήμα

Στις έρευνες που γίνονται για τα καλύτερα αεροδρόμια του κόσμου, το Changi της Σιγκαπούρης καταλαμβάνει συχνά την κορυφή. Έχοντας εξελιχθεί από έναν απλό κόμβο μεταφορών σε έναν αναβαθμισμένο εμπορικό προορισμό, το 2019 το Διεθνές Αεροδρόμιο της Σιγκαπούρης πρόσθεσε το Jewel, έναν φουτουριστικό χώρο αναψυχής με έκταση 140 στρεμμάτων ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, καταστήματα αλλά και αξιοθέατα όπως ένα τροπικό δάσος, έναν λαβύρινθο και τον μεγαλύτερο καταρράκτη εσωτερικού χώρου στον κόσμο. Επίσης φέτος η κυβέρνηση σχεδίαζε να ξεκινήσει την κατασκευή ενός γιγάντιου τερματικού, του 5ου στη σειρά, με στόχο το αεροδρόμιο να εξυπηρετεί συνολικά 140 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Από: capital.gr

Αλλά ήρθε ο κορονοϊός. Η κίνηση στο Changi συρρικνώθηκε κατά περισσότερο από 99% τον Απρίλιο, τον Μάιο και τον Ιούνιο σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.

H πανδημία κατέστρεψε το επιχειρηματικό μοντέλο των ανά τον κόσμο αεροδρομίων, το οποίο βασίζεται στη σταθερή εισροή των αεροπορικών εταιρειών και των πρόθυμων να ξοδέψουν επιβατών τους. Τώρα οι διαχειρίστριες εταιρείες που απέμειναν με άψυχα κτίρια προσπαθούν να εφεύρουν νέους τρόπους για να δημιουργήσουν εισόδημα. Το Changi ενθαρρύνει τους Σιγκαπουριανούς που δεν ταξιδεύουν να ψωνίζουν στα καταστήματα αφορολογήτων ειδών του αεροδρομίου. Πουλά επίσης τρίμηνα πακέτα εισόδου στο Jewel. Για άλλα αεροδρόμια, οι νέοι τρόποι για να κερδίσουν χρήματα περιλαμβάνουν τη μετατροπή χώρων στάθμευσης σε drive-in κινηματογραφικές αίθουσες ή της ανεκμετάλλευτης γης σε πάρκα ΑΠΕ. "Αυτό που έχει διδάξει η Covid-19 στα αεροδρόμια είναι ότι πρέπει να διαφοροποιήσουν τις πηγές εσόδων τους", λέει ο Max Hirsh, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ.

Είναι μια μεγάλη αλλαγή σε σχέση με την προ κορονοϊού εποχή, όταν οι αεροπορικές εταιρείες έδιναν μάχη για περισσότερους διαδρόμους, πύλες και τερματικούς σταθμούς για να διατηρήσουν την παγκόσμια έκρηξη των αεροπορικών ταξιδιών. Τώρα οι πανδημικοί φόβοι και οι ταξιδιωτικές απαγορεύσεις έχουν παγώσει το ενδιαφέρον για ταξίδια και έχουν μειώσει δραματικά τα επαγγελματικά και τα διεθνή ταξίδια – την πιο προσοδοφόρο πηγή εσόδων για τις αεροπορικές αλλά και τα αεροδρόμια.

Η γαλλική Vinci, η οποία εκμεταλλεύεται το Gatwick του Λονδίνου και άλλα 44 αεροδρόμια στην Ασία, την Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική και τις ΗΠΑ, ανακοίνωσε 96% πτώση στην επιβατική κίνηση το δεύτερο τρίμηνο. Η Japan Airport Terminal, η οποία διαχειρίζεται το Haneda του Τόκιο, εμφάνισε λειτουργικές ζημιές περίπου 17,5 δισ. γεν (165 εκατ. δολάρια) το τρίμηνο έως τον Ιούνιο, με τα έσοδα να πέφτουν 87%.

Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών αναμένει απώλειες 100 δισ. δολαρίων στον κλάδο των αερομεταφορών έως το επόμενο έτος, με την επιβατική κίνηση να μην επιστρέφει στα προ πανδημίας επίπεδα νωρίτερα από το 2024. Ακόμα χειρότερα, η διεθνής κυκλοφορία ενδέχεται να μην ανακάμψει πριν από το 2027, εκτίμησε σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές, ο Philippe Pascal, εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Αεροδρομίου του Παρισιού.

Ωστόσο, παρόλο που οι πελάτες έχουν γίνει είδος προς εξαφάνιση, οι εγκαταστάσεις πρέπει να παραμείνουν ανοιχτές, λέει η Mirjam Wiedemann, λέκτορας και ερευνήτρια του κλάδου αεροπορίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας. "Καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να επιτρέψει το κλείσιμο ενός κόμβου", λέει. "Είναι αδιανόητο να κλείσει ένα μεγάλο αεροδρόμιο".

Οι μεγάλες διαχειρίστριες εταιρείες ζητούν βοήθεια από τους πιστωτές. Η Heathrow Airport Holdings εξασφάλισε ευνοϊκή μεταχείριση από τους πιστωτές της έως το 2021. Η Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide έχει αποταθεί στις τράπεζες. Τα 10 μεγαλύτερα αεροδρόμια στις ΗΠΑ αντιμετωπίζουν χρέη συνολικού ύψους περίπου 14 δισ. δολαρίων έως το 2022, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence.
Εναλλακτικές

Καθώς αναμένουν να έρθει η ανάκαμψη, ορισμένα αεροδρόμια επιχειρούν να αξιοποιήσουν την ακίνητη περιουσία τους. Το Ontario International της Νότιας Καλιφόρνιας λειτούργησε μια drive-in κινηματογραφική αίθουσα στον χώρο στάθμευσης τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Για να εξασφαλίσει μακροπρόθεσμα έσοδα, η Edmonton International στην Αλμπέρτα σχεδιάζει το άνοιγμα φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 120 megawatt. Το αεροδρόμιο του Μονάχου κατέληξε σε συμφωνία με την DHL Express Germany για την ανοικοδόμηση εγκαταστάσεων φορτίου αξίας 70 εκατ. ευρώ σε έκταση που χρησιμοποιεί σήμερα για στάθμευση.

Για να εξοικονομήσουν χρήματα, πολλές εταιρείες απολύουν εργαζόμενους ή κλείνουν εγκαταστάσεις. Η Copenhagen Airports θα περικόψει το προσωπικό των 2.600 εργαζομένων και θα μειώσει τα κόστη της κατά 51 εκατ. δολάρια. Η Corporation America Airports θα κλείσει το Aeroparque, ένα από τα δύο αεροδρόμια που εξυπηρετούν το Μπουένος Άιρες, για περίπου τέσσερις μήνες για να κάνει εργασίες ανακαίνισης και επέκτασης.

Υπάρχει επίσης η δυνατότητα κρατικής βοήθειας. Στις ΗΠΑ, ο νόμος Cares προβλέπει χρηματοδότηση 10 δισ. δολ. που προορίζεται κυρίως για περιφερειακά και εμπορικά αεροδρόμια. Στις διαπραγματεύσεις για τον επόμενο γύρο τόνωσης, οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν προτείνει επιπλέον 10 δισ. δολάρια για μεγάλους κόμβους. Οι επενδυτές ομολόγων έχουν φανεί μέχρι στιγμής εξυπηρετικοί: το Διεθνές Αεροδρόμιο Dallas Fort Worth πούλησε 2 δισ. δολάρια ομολόγων τον Ιούλιο, αν και τα κρούσματα κορονοϊού στο Τέξας αυξάνονταν.
Η μεγάλη ευκαιρία

Όταν επιστρέψουν οι επιβάτες, τα αεροδρόμια πρέπει να επανεκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο κερδίζουν χρήματα, λέει ο Greg Fordham, CEO της Airbiz, εταιρείας συμβούλων που εργάστηκε σε έργα αεροδρομίων στις Βρυξέλλες, το Ντουμπάι, το Χονγκ Κονγκ και τη Σιγκαπούρη. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει την οργάνωση της διαμονής για τα πληρώματα καμπίνας και την άμεση παροχή στους επιβάτες των πάντων, από καλό φαγητό έως υπηρεσίες υγείας. Η κρίση "είναι η μεγάλη ευκαιρία των αεροδρομίων να καταπιαστούν με πράγματα με τα οποία δεν ασχολούνταν στο παρελθόν", λέει.

Για την ώρα, ωστόσο, τα αεροδρόμια επικεντρώνονται στην προσαρμογή των λειτουργιών τους για να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα των ταξιδιών της πανδημικής εποχής. Το Auckland International της Νέας Ζηλανδίας ανακοίνωσε στις 3 Αυγούστου ότι θα χωρίσει τον διεθνή τερματικό σταθμό του σε δύο ζώνες – μία για τους επιβάτες που ταξιδεύουν από και προς χώρες που θεωρούνται ασφαλείς, και μία για ταξιδιώτες που χρειάζεται να μπουν σε καραντίνα. Το αεροδρόμιο ανέστειλε επίσης έργα ύψους 1,3 δισ. δολαρίων.

"Δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο τι μορφή θα πάρει η ανάκαμψη", λέει ο CEO του αεροδρομίου του Auckland, Adrian Littlewood. "Δεν μπορείτε να περιμένετε από τις κυβερνήσεις να βρουν όλες τις απαντήσεις. Ο κλάδος πρέπει να σταθεί στα πόδια του και να προτείνει λύσεις για το πώς θα μπορέσουμε να ζήσουμε με αυτό".
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.