Το ΠΝ σκέφτεται εκτενέστερο εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, σαν “αντισταθμιστικά” για την πιθανή αγορά 4 φρεγατών MMSC

O εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ του ΠΝ είναι ένα από τα σημαντικότερα προγράμματα του ΠΝ, και μάλιστα, αν όλα πάνε καλά, αναμένεται να προχωρήσει τους επόμενους μήνες. Το πρόγραμμα έχει ήδη “περάσει” από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ είναι προς “εισαγωγή” στο ΚΥΣΕΑ. Αμέσως μετά, ο Υπουργός θα δώσει εντολή στη ΓΔΑΕΕ να ξεκινήσει η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Λογικά, θα κληθούν περίπου 6 ή 7 εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες οι Lockheed Martin, SAAB, Thales, ενώ δεν αποκλείονται και γαλλικές, ιταλικές ή άλλες λύσεις.


Αμέσως μετά, θα κληθούν όλοι οι συμμετέχοντες να φέρουν νομιμοποιητικά στοιχεία και εγγυητικές επιστολές. Στη συνέχεια, θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις, που θα χρειαστούν περίπου ένα εξάμηνο για να ολοκληρωθούν. Συνεπώς, για να είμαστε ρεαλιστές, δεν πρέπει να περιμένουμε υπογραφή σε μια σύμβαση αναβάθμισης για τις φρεγάτες του ΠΝ πριν τις αρχές του 2021. Αντιλαμβανόμαστε την απογοήτευση των αναγνωστών μας, αλλά… αλλά. Δεν έχουμε άλλη επιλογή, η άλλη είναι η εγκατάλειψη των πλοίων.

Τώρα, ασχέτως με το τι έχει γραφτεί, το ΠΝ επιθυμεί μια ευρύτερη αναβάθμιση των πλοίων. Ουσιαστικά, το ΠΝ έχει κάνει το ακατόρθωτο, αλλάζει το ραντάρ 2D με ένα εξαιρετικό ραντάρ 3D (όλες οι προτάσεις αφορούν πολύ καλά ραντάρ), ενώ αλλάζει και το CMS με κάποιο σύγχρονο. Ενώ όλοι οι κατασκευαστές στην αρχή “κορόιδευσαν” το ΠΝ, μετά “διαμαρτυρήθηκαν” για τον περιορισμένο προϋπολογισμό, μετά πρότειναν εκσυγχρονισμό μόνο 2 ή 3 πλοίων, και τελικά, ήρθαν όλοι με προτάσεις για εκσυγχρονισμό και των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αυτό το λες και επιτυχία του ΠΝ, ειδικά αν δούμε πόσο πληρώνουν οι υπόλοιπες χώρες για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ.

Μιας και μιλάμε για το ραντάρ, να πούμε πως οι ESSM στις ΜΕΚΟ200ΗΝ παίρνουν δεδομένα από το DA-08 2D radar. Όταν επιλέχθηκε, ήταν η μόνη λύση μεγάλης εμβέλειας. Σήμερα, είναι ένας αναχρονισμός, που περιορίζει λόγω πτώσης επιδόσεων με τα χρόνια, την αποτελεσματικότητα του ESSM Block I. Για όσους ονειρεύονται τους ESSM Block 2, ας τους ξεχάσουν. Θυμίζουμε, πως υπάρχουν πληροφορίες που αναφέρουν πως οι Mk48 μπορούν να φέρουν 2 ESSM Block 2 σε κάθε κελί, άρα οι εκσυγχρονισμένες MEKO200HN θα μπορούν να φέρουν 32 συνολικά ESSM Block 2. Τονίζουμε πως αυτό χρήζει επιβεβαίωσης.

Η ντρίπλα του ΠΝ!

Το ΠΝ είναι αρκετά ικανότερο από όσο κάποιοι θέλουν να διαδίδουν. Όχι μόνο ο οργανισμός του ΠΝ, τα στελέχη. Θυμίζουμε πως όταν το ΠΝ αφέθηκε να επιλέξει μόνο του πλοία, αγόρασε κάποτε τις καλύτερες φρεγάτες γενικής χρήσης στον κόσμο, τις καλύτερες πυραυλακάτους στον κόσμο, και τα καλύτερα υποβρύχια του κόσμου. Μην αναρωτιούνται κάποιοι γιατί οι Γάλλοι “φαγώθηκαν” να μας πουλήσουν Belh@rra, κι όχι Gowind ή FREMM. Η αγορά ενός πλοίου από το ΠΝ είναι για τα υπόλοιπα ναυτικά, όχι απλά ένα proof of project, αλλά ένα proof of excellence.

Δεν ήταν λοιπόν η Lockheed Martin που πρότεινε τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών σαν “αντισταθμιστικό” (λάθος ορολογία με το νέο Νόμο), ή μάλλον σαν “επιστροφή” για την πιθανή κατασκευή τεσσάρων φρεγατών κλάσης MMSC στην Ελλάδα, αλλά το ίδιο το ΠΝ. Το συμβόλαιο, που θα φτάσει ίσως και τα 4 δις ευρώ (τίποτα δεν είναι δωρεάν σε αυτό τον κόσμο), μαζί με όπλα, FOS και εκπαίδευση. Λογικό θα είναι λοιπόν, το ΠΝ να “πρότεινε” , “μήπως να μας φέρετε και μια πρόταση αναβάθμισης των πλοίων κάνοντάς τα κι αυτά στο επίπεδο των MMSC“;

Έτσι λοιπόν, οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως η LM αναπτύσσει μια πρόταση αναβάθμισης των MEKO200HN παράλληλα με αυτή που θα “κατεβεί” στον διαγωνισμό, η οποία θα είναι αφενός ανώτερη, αφετέρου “δωρεάν” και θα προσφερθεί στην περίπτωση που το ΠΝ (και η Ελλάδα) επιλέξει τις φρεγάτες MMSC σαν νέα φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων για το Στόλο, με σκοπό να αντικαταστήσει μέρος από τις γερασμένες S.

Το συνολικό “πακέτο” μπορεί και να φτάσει τα 400 εκ. ευρώ, ένα ποσό πολύ κοντά σε αυτό που το ΠΝ είχε ζητήσει και είχε πάρει το 2014 για τα πλοία. Μετά όμως την απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των Ρ-3Β, τα διαθέσιμα κονδύλια για το ΠΝ μειώθηκαν δραματικά, και προκειμένου να “πείσει” για τις τορπίλες και τα αντίμετρα (που έχουν καθυστερήσει), αναγκάστηκε να “δεχτεί” την μείωση του κονδυλίου για τον εκσυγχρονισμό στα 100 εκ. ευρώ αρχικά, μετά “πήγε” στα 120 για να είναι σήμερα “κάπου” στα 140 με 160 εκ ευρώ. Βέβαια, όπως είπαμε εκεί μέσα το ΠΝ έχει “στριμώξει” έναν τίμιο εκσυγχρονισμό των πλοίων.

Σε περίπτωση που η πρόταση των Αμερικανών προχωρήσει, τότε θα υπάρξει μια ευρεία ομοιοτυπία μεταξύ LCS/MMSC Hellenic, αλλά και των ΜΕΚΟ200ΗΝ, με κοινά CMS, κοινά ραντάρ, συστήματα επικοινωνιών, κοκ. Αυτό θα μειώσει τα κόστη λειτουργίας και εκπαίδευσης για το ΠΝ σημαντικά. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως υπάρχει η περίπτωση, το ΠΝ να βρεθεί με μέχρι και 4 διαφορετικά κύρια πολεμικά πλοία (κλάσεις πλοίων), Belh@rra, LCS/MMSC, ΜΕΚΟ200ΗΝ-UPG και κάποιες από τις εκσυγχρονισμένες S που φυσικά θα παραμένουν σε υπηρεσία προκειμένου βγαίνουν τα “νούμερα”. Μια λύση τοποθέτησης του “πακέτου” των MMSC στις ΜΕΚΟ200ΗΝ θα ήταν ίσως “ανάσα” για το ΠΝ.

Η κατασκευάστρια εταιρεία θα είχε επίσης οικονομίες “κλίμακος” καθώς ναι μεν θα αγόραζε ακριβότερα 4 ραντάρ TRS-4, αλλά θα τα αγόραζε μαζί με αυτά των σαουδαραβικών και αμερικανικών LCS, συνεπώς θα ήταν σε ανταγωνιστική τιμή με το να αγόραζε 4 SMART-S Mk2 ή αντίστοιχο. Έτσι, και το ΠΝ θα έβγαινε κερδισμένο, αλλά και η κατασκευάστρια εταιρεία. Για όσους δεν το κατάλαβαν, θα πούμε πως η LM έχει κατεβάσει “λύση” για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ προκειμένου να “χωρέσει” ο προϋπολογισμός στα 160 εκ. ευρώ που έχει διαθέσιμα το ΠΝ. Κι όχι μια state of the art λύση, που θα έφερνε τις ΜΕΚΟ200ΗΝ κοντά στις LCS.

Τώρα, από όσο γνωρίζουμε, το ΠΝ δεν σταματά φυσικά τις διαδικασίες για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, κι όλα συνεχίζονται κανονικά και χωρίς διακοπές, καθυστερήσεις ή κάτι άλλο. Αν οι Αμερικανοί προλάβουν και φέρουν λύσεις για το ΠΝ πριβ την τελική απόφαση, έχει καλώς, αλλιώς δεν θα υπάρξει καθυστέρηση. Πάντως, οι αναγνώστες μας καλό είναι να γνωρίζουν το εξής. Οι ΜΕΚΟ200ΗΝ, όπως έχουμε γράψει, θα περάσουν και πλήρη δεξαμενισμό, και θα συντηρηθούν όλα τα συστήματά τους. Αυτό το κόστος θα καλυφθεί από τους πόρους του ΠΝ για τη συντήρηση, και δεν θα επιβαρύνει το κόστος εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ.

Η συντήρηση αυτή, θα προηγηθεί του εκσυγχρονισμού. Καθώς το ΠΝ έχει “πάθει κι έχει μάθει”, θέλει τα πλοία να βγουν αμέσως στη θάλασσα μετά τον εκσυγχρονισμό, και εκεί να “τρέχουν” οι εγγυήσεις των κατασκευαστών. Δεν θέλει να μάθει πιθανά προβλήματα αφού τα συστήματα μείνουν πάνω στα πλοία στη δεξαμενή, έξω από το νερό. Είναι πολύ σημαντικό αυτό που λέμε, γιατί η συντήρηση, θα πάρει μήνες για το κάθε πλοίο. Συνεπώς, ακόμη κι αν έχουμε σύμβαση εκσυγχρονισμού άμεσα, ο εκσυγχρονισμός δεν θα ξεκινήσει άμεσα.

Κλείνοντας, θα πούμε το εξής. Αν προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ μέσω του ναυπηγικού προγράμματος των LCS/MMSC, τότε θα έχουμε πολύ ικανότερες ΜΕΚΟ200ΗΝ, αντίστοιχες ίσως των αυστραλιανών. Με τη διαφορά πως οι ελληνικές θα είναι ταχύτερες, και με ανώτερη ευστάθεια. Απλά ελπίζουμε, η ταχύτητα με την οποία διαπραγματεύονται οι Αμερικανοί, να είναι μεγαλύτερη από αυτή των Γάλλων. Και με την ευκαιρία, μας κάνει εντύπωση που οι Γάλλοι δεν έχουν κάνει αντίστοιχη πρόταση, όχι φυσικά βάζοντας το SeaFire στις ΜΕΚΟ200, αλλά ένα NS50 θα μπορούσαν άνετα να σκεφτούν να φέρουν… Λέμε εμείς τώρα!


Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.