Πολεμικό Ναυτικό: Πρώτα κοιτάς τις κύριες μονάδες επιφανείας… μετά τα ελικόπτερα

Προσπαθούμε πάντα να στοιχειοθετούμε και να διασταυρώνουμε όσα γράφουμε. Τα επιχειρήματα και η συλλογιστική μας βασίζονται, “πατάνε”, σε αριθμούς που προέρχονται όχι μόνο από ελληνικές αλλά και ξένες επίσημες κυβερνητικές πηγές, αλλά και στοιχεία. Παραθέτουμε δε πάντα την πηγή (μέσω Link), από την οποία προέρχεται η πληροφορία που δημοσιεύουμε. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι δεν είναι μόνο το Ναυτικό των ΗΠΑ που επιθυμεί να πουλήσει τα πλεονάζοντα ελικόπτερα MH-60R που διαθέτει… Είναι και το Πολεμικό Ναυτικό που τα θέλει για να αντικαταστήσει τα απαρχαιωμένα AB-212ASW. Επειδή τα δημοσιεύματα του DP προκάλεσαν αντιδράσεις, αναγκαζόμαστε να επανέλθουμε…


Αυτό που υποστηρίξαμε εξαρχής και τονίσαμε επανειλημμένα, είναι ότι δεν υπάρχει ΤΩΡΑ ανάγκη προμήθειας αυτών των ελικοπτέρων. Προφανώς τα χρειαζόμαστε αλλά κατά την υποκειμενική μας άποψη όχι, διότι τα κονδύλια είναι απελπιστικά λίγα και οι προτεραιότητες πρέπει αν δικαιολογηθούν εξαντλητικά. Όχι ό,τι προλάβω αρπάζω. Άλλωστε συμφωνούσε και το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και η Βουλή των Ελλήνων πριν από λίγα μόλις χρόνια όπως θα δούμε παρακάτω!

Η δημοσιονομική συγκυρία είναι αυτή που δεν επιτρέπει την πλήρη επιχειρησιακή τους αξιοποίηση. Για τον πολύ απλό λόγο ότι τα 11 συνολικά S70B/B-6 Aegean Hawk που έχει στη διάθεσή της η Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού μπορούν να επιχειρούν από τα ελικοδρόμια των τεσσάρων φρεγατών MEKO 200HN και τριών “S”, που έχουν υποστεί τις αναγκαίες τροποποιήσεις στα υπόστεγα φύλαξης και ασφάλισης. Πρόκειται για τις F451 “ΛΗΜΝΟΣ”, F459 “ΑΔΡΙΑΣ” και F461 “ΝΑΥΑΡΙΝΟΝ”.

Όλες οι υπόλοιπες “S” του Πολεμικού Ναυτικού μπορούν να δεχθούν μόνο ελικόπτερα ΑΒ 212ASW. Η λογική επομένως επιβάλλει ΠΡΩΤΑ να βρούμε τρόπο να αντικαταστήσουμε αυτές τις κύριες μονάδες της Διοίκησης Φρεγατών και κατόπιν να κοιτάξουμε για πρόσθετα ελικόπτερα. Το ίδιο δε το ΠΝ το λέει αυτό επίσημα, όχι εμείς… Η επίσημη κρατούσα αντίληψη του για τον Στόλο, είναι η αξιοποίηση ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων από τις φρεγάτες ως οργανικών και όχι από χερσαία αεροδρόμια.

Προς αυτή την κατεύθυνση ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων MEKO 200HN, ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 400 εκατομμυρίων ευρώ (όχι 150 που έγινε το 2019…), περιλαμβάνονταν στα 42 προγράμματα που ενέκρινε στις 30 Ιουλίου του 2014, η Ειδική Διαρκής Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής.

Με βάση τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας τότε, το ΠΝ ολοκλήρωσε (εδώ και πέντε τουλάχιστον χρόνια δηλαδή…) την προετοιμασία των προδιαγραφών και απλά περίμενε την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας (και την εξασφάλιση χρηματοδότησης φυσικά…) για την έκδοση επίσημων προσκλήσεων κατάθεσης προσφορών.

Δεν μπορεί παρά να απασχολεί και να προβληματίζει το πώς από την επίσημη απόφαση επένδυσης 400 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων MEKO 200HN του καλοκαιριού του 2014, φτάσαμε στις αρχές του 2019 (τέλη Ιανουαρίου) να μιλάμε για τέσσερα τουλάχιστον ελικόπτερα MH-60R αξίας 300 περίπου εκατομμυρίων δολαρίων και για προϋπολογισμό 150 μόλις εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ…

Αν δεν μας απασχολούσε η εξέλιξη αυτή και δεν την επισημαίναμε, τότε πολύ απλά δεν θα κάναμε τη δουλειά μας. Είμαστε άρα ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ εκ των πραγμάτων να αναφερθούμε στη σχεδιαζόμενη προμήθεια των MH-60R. Γιατί όπως και να το δει κανείς, η συγκεκριμένη υπόθεση εξελίσσεται σε άλλη μία χαρακτηριστική περίπτωση ασυνέχειας της ελληνικής πολιτικής εξοπλισμών (αν μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι υφίσταται τέτοιο πράγμα τέλος πάντων…) και ασυνέπειας του ελληνικού Κράτους.

Οι απαιτήσεις των νέων επιχειρησιακών δεδομένων στη νοτιοανατολική Μεσόγειο

Θα παραμείνουμε λοιπόν στην άποψη ότι το Πολεμικό Ναυτικό, δεν χρειάζεται ΤΩΡΑ αυτά τα ελικόπτερα. Πιστεύουμε ότι μπορεί και πρέπει να συνεχίσει να αξιοποιεί τα AB212ASW σε ρόλο έρευνας και διάσωσης (SAR), ξηλώνοντας τον απαρχαιωμένο εξοπλισμό αποστολής τους. Μπορεί κατά τον τρόπο αυτό και σε συνδυασμό με τα AS365N2 Dauphin 2 του Λιμενικού Σώματος να αναλάβει την κάλυψη ολόκληρου του Ιονίου.

Από την Κέρκυρα φτάνοντας μέχρι και τη δυτική Κρήτη. Θα αποδεσμευθούν έτσι τα πολύτιμα Super Puma της Π.Α. και θα τα εκμεταλλευτούμε αποκλειστικά και μόνο στο χώρο του Αιγαίου, όπου υπάρχει ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΝΑΓΚΗ μεγαλύτερης και διαρκούς παρουσίας τους. Σταθερή άποψή μας είναι επίσης ότι το ΠΝ θα πρέπει να αποδώσει έμφαση στον επιμέρους εκσυγχρονισμό των συστημάτων και της αύξησης της διαθεσιμότητας των 11 Aegean Hawk και των όπλων τους.

Τέλος, πιστεύουμε και υπογραμμίζουμε -προς αξιολόγηση- ότι το Πολεμικό Ναυτικό οφείλει να επιδιώξει άμεσα την προμήθεια αερομεταφερόμενων όπλων για τα εκσυγχρονισμένα P-3H Orion. Δηλαδή τορπιλών και αντιπλοϊκών πυραύλων AGM-84 Harpoon. Και αυτό για τον πολύ απλό λόγο ότι η εν λόγω πλατφόρμα θα του επιτρέψει να επιχειρήσει αποτελεσματικά και αποτρεπτικά στους σχεδιασμούς της Τουρκίας σε ΑΝΟΙΚΤΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ. Όχι μόνο στο Αιγαίο και το Ιόνιο.

Αν η Τουρκία αρχίσει τις έρευνες με τα εξειδικευμένα σκάφη που έχει προμηθευτεί για το σκοπό αυτό, ανατολικά ή νότια της Κρήτης (στη λωρίδα που έχει καθορίσει ως κοινή ζώνη εκμετάλλευσης θαλάσσιων κοιτασμάτων με την κυβέρνηση Σάρατζ στη Λιβύη), θα πρέπει να γνωρίζει (και να φοβάται…) ότι η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να τα χτυπήσει, μαζί με τα συνοδά σκάφη επιφανείας, από μεγάλες αποστάσεις, καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου, υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και σε ελάχιστο χρόνο.

Αυτό μπορούν να το κάνουν τα υποβρύχια, τα P-3H με φορτίο Harpoon και τα Mirage 2000EG με φόρτο δύο AM-39 Exocet. Όχι τα ελικόπτερα… Όποιος διαφωνεί ας το καταθέσει.

Δηλαδή, όχι τα S70B/B-6 ή τα MH-60R με τους αερομεταφερόμενους Penguin AGM-119B Mk.II Mod.7 που έχει στην κατοχή του το ΠΝ. Γιατί η ακτίνα του τελευταίου δεν ξεπερνά τα 35 χιλιόμετρα υπό ιδανικές συνθήκες, τη στιγμή που το αντίστοιχο νούμερο για τον NSM είναι 180+ χιλιόμετρα!

ΑΣΦΑΛΩΣ και γνωρίζουμε λοιπόν ότι ο Penguin είναι όπλο των Aegean Hawk και δυνητικά και των Romeo… Δεν έχει όμως καμία σχέση με τον NSM. Και για αυτό το λόγο θέσαμε την απόκτηση του ως ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ που θα αιτιολογούσε απόλυτα την προμήθεια των MH-60R.

Τα οποία, εξοπλισμένα με τους NSM θα αποτελούσαν θανάσιμο κίνδυνο και για τις μεγάλες μονάδες επιφανείας του τουρκικού ναυτικού ακόμη και σε ανοικτές θάλασσες. Θα μπορούσαν να τα πλήξουν θανάσιμα και να επιβιώσουν λαμβάνοντας εικόνα μέσω data link από τα P-3H και το εξαιρετικό ραντάρ έρευνας ELM-2022 της ισραηλινής ΙΑΙ ELTA που φέρουν.

Το συγκεκριμένο ραντάρ με τη σειρά του, παρέχει μέσω δύο κεραιών στο ρύγχος και την ουρά του αεροσκάφους κάλυψη 360 μοιρών και έχει τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων επιφανείας σε αποστάσεις της τάξης των 200 χιλιομέτρων!

Να γιατί γράφαμε ότι η πλατφόρμα που θα δώσει πραγματική επιχειρησιακή υπόσταση στη νεοσύστατη Ναυτική Αεροπορία, είναι το αναβαθμισμένο P-3H Orion. Χωρίς αυτό περιορίζεται η επιχειρησιακή αξία ακόμη και του MH-60R που θα φέρει (λέμε τώρα…) τους μακρού πλήγματος, αντιπλοϊκούς NSM.

Περιορίζεται δε γενικά η ικανότητα του Πολεμικού Ναυτικού να έχει ακριβή εικόνα των κινήσεων του Τουρκικού Ναυτικού, οπουδήποτε σε Αιγαίο, Ιόνιο, μεταξύ Κρήτης – Κύπρου και φυσικά νοτίως της Κρήτης…

Θα τα δούμε αναλυτικά όλα αυτά σε μελλοντικό αφιέρωμα. Που θα επιχειρήσει να εξηγήσει με ποια μέσα και όπλα η Ελλάδα μπορεί να τερματίσει δια παντός το τουρκικό όνειρο της “Γαλάζιας Πατρίδας”. Εφόσον βέβαια το θελήσει…
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.