Κι αν τώρα είχαμε τις δυο γαλλικές FREMM; Σκέψεις ενός μέλλοντος που δεν ήρθε ποτέ…

Το έχουμε γράψει πολλές φορές, το 2018 η Ελλάδα έφτασε πολύ κοντά στο κλείσιμο μιας συμφωνίας για μίσθωση δυο φρεγατων FREMM του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού. Η συμφωνία αυτή, που περιελάμβανε μια -πιθανά- 5ετή μίσθωση, θα είχε και την πρόβλεψη της μεταβίβασης των πλοίων στο ΠΝ έναντι συμβολικού τιμήματος.


Ας μην κοροϊδευόμαστε, ουσιαστικά τα μισθώματα θα ήταν τοκοχρεωλυτικές δόσεις, και στο τέλος του leasing τα πλοία θα έμεναν στον πελάτη, δηλαδή το ΠΝ. Μάλλον ένας έξυπνος τρόπος για να καμφθούν οι γερμανικές αντιδράσεις.

Έτσι, δεν θα χρειαζόμασταν δανεισμό, καθώς η μίσθωση θα γινόταν από την γαλλική κυβέρνηση προς την ελληνική. Έτσι ουσιαστικά δεν είχαμε κάτι περισσότερο από ένα δάνειο της Γαλλίας προς την Ελλάδα, και αφορούσε την αγορά, από ελληνικής πλευράς, την απόκτηση των δυο φρεγατών. Όλοι οι αναγνώστες μας θυμούνται πολύ καλά, ο τότε ΥΦΕΘΑ είχε αποκαλύψει επίσημα την όλη ιστορία, αν και οι συζητήσεις είχαν ξεκινήσει από τις αρχές του έτους.

Από όσα έχουμε καταλάβει, η συμφωνία είχε γίνει σε υψηλό επίπεδο, μεταξύ του τότε πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, και του γάλλου προέδρου Εμμανουέλ Μακρόν. Η αποκάλυψη του ΥΦΕΘΑ Κουβέλη τότε, απλά έδινε περισσότερες πληροφορίες, καθώς μιλούσε για hot transfer δυο γαλλικών πολεμικών εντός του 2018 στην Ελλάδα.

Μην πούμε περισσότερα… Η όλη ιστορία κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος εκείνη τη μέρα. Ακόμη δεν έχουμε μάθει τι πραγματικά συνέβη, αλλά όπως έχουμε γράψει και άλλες φορές, η ιστορία ήταν πραγματική. Το ΠΝ είχε ήδη λίστες με γαλλόφωνο προσωπικό, και ανθρώπους που θα στελέχωναν τα πλοία. Ταυτόχρονα, υπήρχε ανακατάταξη στα πληρώματα, προκειμένου να μείνουν σε υπηρεσία και όλες οι φρεγάτες S!

To αποτέλεσμα του τι έγινε, το ξέρουμε. Κλεισμένοι όμως στην καραντίνα μας, θα θέλαμε να συζητήσουμε αν η όλη ιστορία είχε διαφορετική κατάληξη… τι θα είχε φέρει στο Αιγαίο; Το γιατί δεν τις πήραμε, δεν ενδιαφέρει πια, αν και οι κακές γλώσσες λένε πως είχε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη η Γερμανία, που το μόνο που την ενδιαφέρει είναι να καθησυχάζει τους λαϊκιστές της χώρας (της) πως οι Έλληνες θα πληρώσουν τα δανεικά.

Αν έχει συμβεί αυτό, εμείς πιστεύουμε πως τα γερμανικά ελατήρια είναι πολύ πιο ταπεινά, καθώς η Ελλάδα δεν μπορούσε να πάρει πλοία από το Γερμανικό Ναυτικό, και τα δανεικά από την Γερμανία ευρώ της Ελλάδας, θα κατέληγαν σε γαλλικές τσέπες…

Τώρα, ότι έγινε, έγινε. Τι θα είχε συμβεί όμως αν οι δυο γαλλικές FREMM, από το 2018 έφεραν ελληνικά χρώματα;

Καταρχάς, το ΠΝ θα είχε επιτέλους, για πρώτη φορά, δυνατότητα αεράμυνας περιοχής. Αν και οι γαλλικές FREMM δεν φέρουν ASTER 30, εντούτοις μπορούν να εκτοξεύσουν τον πύραυλο (από τον εκτοξευτή Α70). Επίσης, θα είχε μπει σε υπηρεσία ο SCALP Naval, ένας πύραυλος που αν και έχει σημαντικές δυνατότητες κρούσης, εντούτοις δεν θα μπορούσε να προσφέρει και πολλά σε μια σύγκρουση λόγω μικρού αποθέματος. Αλλά ψυχολογικά, έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.

Το θέμα όμως είναι πως τα πλοία, αν είχαν έρθει, με το όποιο κόστος, θα προσέφεραν στην συλλογική αμυντική προσπάθεια; Αναμφίβολα ναι.

Η τουρκική προκλητικότητα είναι κλιμακωτή, κάθε πέρσι είναι και καλύτερα, κάθε φέτος και χειρότερα. Έστω, και δυο μόνο σύγχρονα πλοία, με κορυφαίες δυνατότητες ASW επιχειρήσεων, θα έδινε δυνατότητα για επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι έστω και 16 πύραυλοι ASTER, θα επέτρεπαν τις επιχειρήσεις ακόμη και υπό καθεστώς εχθρικής αεροπορικής υπεροχής.

Βέβαια, τα πλοία στερούνται δυνατότητων CIWS. Αυτό, σύμφωνα με τους Γάλλους είναι ήσσονος σημασίας, καθώς πιστεύουν πως το σύστημα ECM μπορεί να αντιμετωπίσει επαρκώς επιθέσεις κορεσμού αντιπλοϊκών πυραύλων, τη στιγμή που κανένα σύστημα CIWS δεν μπορεί. Το ότι οι Belh@rra δεν έχουν ακόμη σύστημα ECM, είναι κάτι που θα το εξετάσουμε σε νεότερο άρθρο μας.

Έχει ειπωθεί, πως οι δυο FREMM, θα σταματούσαν κάθε νέα συζήτηση για πλοία με πυραύλους SM-2, καινούργια ή μεταχειρισμένα. Αυτό δεν στερείται λογικής, αν και οι ASTER 15/30 θεωρούνται ικανότεροι της οικογένειας SM-2, αν και υστερούν σε ακτίνα δράσης.

Κάπου που πρέπει να σταθούμε, είναι το περιορισμένο πλήρωμα των 145 στελεχών που απαιτούν οι FREMM, λιγότερες από τις πολύ λιγότερο ικανές Kortenaer. Αν η ενοικίαση/απόκτηση των φρεγατών συνδυαζόταν με την αγορά 2+2 αργότερα Belh@rra, τότε, το νέο Ελληνικό ΠΝ εξ Γαλλίας, θα είχε μοναδικές δυνατότητες στην περιοχή.

Ακόμη κι αν δεν συνεχιζόταν η συνεργασία με την Γαλλία και στις Belh@rra, εντούτοις, σε μια κρίσιμη περίοδο, θα είχαμε δυο υπερσύγχρονες φρεγάτες που θα συνεισέφεραν άμεσα. Έχουμε ήδη ξεκαθαρίσει πως το ΠΝ δεν θα αποστράτευε άμεσα στις 3 μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer, σε μια προσπάθεια να συμπληρώσει αριθμούς σε όλα τα ανοιχτά μέτωπα.

Σήμερα, είναι μια περίεργη περίοδος. Οι περισσότεροι από εμάς, παγωμένοι από τον κίνδυνο της πανδημίας, ελάχιστα ενδιαφερόμαστε για τις αμυντικές προμήθειες. Όμως το ΠΝ είναι παντού, στην Ανατολική Μεσόγειο, στο Σύμπλεγμα της Μεγίστης, στα σύνορα αναχαιτίζοντας λαθρομετανάστες, στη Λιβύη εφαρμόζοντας το εμπάργκο και μην επιτρέποντας στους Τούρκους να εξοπλίσουν τον Σαράζ με όπλα. Πολεμά για την Ελλάδα, και η Ελλάδα του έχει δώσει πλοία 40 ετών ή περισσότερο.

Πλοία το ΠΝ πρέπει να πάρει, είτε με τον Α είτε με τον Β τρόπο. Και θα τα πάρει.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.