Τουρκικές επιχειρήσεις ανορθόδοξου πολέμου στο Αιγαίο και σενάρια ασύμμετρων απειλών

Νέο συμβάν με τουρκικό φορτηγό πλοίο να μεταφέρει λαθρομετανάστες είχαμε το προηγούμενο τριήμερο στο Αιγαίο. Πρόκειται για το τουρκικό δεξαμενόπλοιο με την ονομασία “AKINTURK 2”. Απέπλευσε από τα διυλιστήρια του Αλί Αγά και σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΥΠ το πλοίο έφερε δεκάδες παράνομους αλλοδαπούς. 


Το πλοίο έπλεε στο Νοτιανατολικό Αιγαίο μεταξύ Χίου και Σάμου εντός τουρκικών χωρικών υδάτων.

Αυτή τη φορά έγκαιρα η ελληνική πλευρά κινητοποιήθηκε έχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες σε πρότερο χρόνο και κινητοποιήθηκε η Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών. Η σχεδίαση της επιχείρησης από τους βατραχανθρώπους του ΛΣ προέβλεπε ρεσάλτο στο πλοίο σε περίπτωση που αυτό ήταν εντός εθνικών χωρικών υδάτων. Παρά το γεγονός πως έγιναν επανειλημμένες προσπάθειες επικοινωνίας του τουρκικού τάνκερ “AKINTURK 2” με τον θάλαμο επιχειρήσεων του Αρχηγείου ΛΣ και τα πλωτά του ΛΣ δεν υπήρξε ανταπόκριση επιβεβαιώνοντας τις αρχές εκτιμήσεις των ελληνικών πληροφοριών περί τάνκερ που αξιοποιείται ως δουλεμπορικό.

Εγγύς του πλοίου βρέθηκε περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης ενώ σε ετοιμότητα ήταν και κανονιοφόρος της Διοίκησης Πλοίων Επιτήρησης του ΠΝ.

Είναι γεγονός πως αυτή τη φορά τόσο σε επίπεδο πληροφοριών όσο και σε επιχειρησιακό καθώς και τακτικό επίπεδο υπήρξε κινητοποίηση και ανάληψη ενεργειών σε επίπεδο ΓΕΕΘΑ και ΛΣ.

Όπως μας εξηγούν επιτελείς του ΠΝ η ελληνική πλευρά με τη παρακολούθηση του πλοίου “AKINTURK 2” είχε ως σκοπό να το αποτρέψει να εισέλθει σε εθνικά χωρικά ύδατα και να αποβιβάσει τους λαθρομετανάστες με προσάραξη του πλοίου. Είχε λάβει χώρα όλη η προετοιμασία και ενέργειες για επιχείρηση της ΜΥΑ σε συνεργασία με το ΠΝ. Όμως το στοίχημα είναι ο έγκαιρος εντοπισμός και αναγνώριση και η αποτροπή του διότι σε περίπτωση ρεσάλτου έπρεπε το πλοίο να οδηγηθεί σε ελληνικό λιμάνι και οι λαθρομετανάστες σε κέντρο κράτησης κάτι που η ελληνική πλευρά δεν επιδιώκει.

Σε στρατηγικό επίπεδο για πολλοστή φορά τονίζεται ο χαρακτήρας των πληροφοριών. Σε προηγούμενο περιστατικό προ μιας εβδομάδας τουρκικό φορτηγό πλοίο με τη συνοδεία τουρκικής φρεγάτας αφού πρώτα είχε φορτώσει όπλα και πυρομαχικά από λιμάνι της θάλασσας του Μαρμαρά εγγύς της Κωνσταντινούπολης κινήθηκε εντός τουρκικών χωρικών υδάτων προς τη Ρόδο και ακολούθως είχε πάρει πορεία προς τη Λιβύη κινούμενο εντός διεθνών υδάτων.

Και σε αυτή τη περίπτωση υπήρξαν πληροφορίες περί των προθέσεων και του φορτίου του πλοίου. Τελικώς, το πλοίο κατέπλευσε στη Αττάλεια. Για το συμβάν της μεταφοράς τουρκικού οπλισμού στη Λιβύη είχαν ενημερωθεί η Αμερικανική και η Γαλλική πλευρά γεγονός που κινητοποίησε δύο μονάδες επιφανείας των παραπάνω χωρών που έσπευσαν στη περιοχή. Ανάλογη ετοιμότητα υπήρξε και στην Ελληνική πλευρά τόσο του ΠΝ όσο και του ΛΣ. Σημαντικός υπήρξε ο ρόλος της ελληνικής πλευράς σε επίπεδο ΝΑΤΟ αφού έγκαιρα ενημερώθηκε το ΝΑΤΟ τόσο από τον Έλληνα εθνικό στρατιωτικό αντιπρόσωπο στο ΝΑΤΟ Αντιναύαρχο Ιωάννη Παυλόπουλο ΠΝ όσο και από τον διπλωματικό αντιπρόσωπο της χώρας μας στο ΝΑΤΟ.

Όπως πληροφορούμαστε η τουρκική επιχείρηση είχε ενορχηστρωθεί με ένα ιδιαίτερο τρόπο συγκάλυψης αφού τούρκοι ένοπλοι με πολιτικά φυλούσαν το πλοίο στη θάλασσα του Μαρμαρά.

Από τον επόμενο μήνα ξεκινά η επιχείρηση «Ειρήνη» («Irini») με σκοπό την εφαρμογή των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για το εμπάργκο όπλων στη Λιβύη. Το ΠΝ αρχικώς θα συμμετέχει με φρεγάτα και ομάδα ΟΥΚ για επιχειρήσεις ναυτικής αποτροπής. Το δεύτερο εξάμηνο του 2020 η Ελλάδα θα είναι χώρα που θα διοικεί την επιχείρηση.

Οι Ισραηλινοί και η αμυντική συνεργασία

Όπως προαναφέραμε ο ρόλος και η σημασία των πληροφοριών είναι εξαιρετικά κομβικός. Τον πρώτο λόγο έχει η συνεργασία Ελλάδας και Ισραήλ στο σκέλος των ναυτικών επιχειρήσεων με πληροφορίες προς το ΠΝ από τους Ισραηλινούς.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες οι Ισραηλινοί συνεργάζονται στενά με το ΠΝ σε επίπεδο ανταλλαγής πληροφοριών και ναυτικής εκπαίδευσης. Το Ισραηλινό Ναυτικό επιθυμεί διαρκείς συνεκπαιδεύσεις με το ΠΝ στη θάλασσα του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου. Η αμυντική συνεργασία έχει αποδώσει καρπούς στον κρίσιμο τομέα των πληροφοριών λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες εξελίξεις που προαναφέρθηκαν.

Σενάρια ασύμμετρου πολέμου

Το συμβάν της Κέας έπειτα και από την μεγάλη ανάδειξη μέσα από το DefenceReview.gr προβλημάτισε ιδιαιτέρως τις αρμόδιες υπηρεσίες. Και αυτό γιατί ένα οποιοδήποτε πλοίο που πλέει δίχως να γνωρίζουμε τις προθέσεις του, το φορτίου του και τον σκοπό του πλου του αποτελεί μια σοβαρή απειλή εθνικής ασφάλειας.

Αξίζει να τονιστεί πως ένα φορτηγό πλοίο μπορεί να εκτελέσει σωρεία ενεργειών ασύμμετρου και ανορθόδοξου πολέμου. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

Να αποβιβάσει λαθρομετανάστες σε ακατοίκητη ελληνική βραχονησίδα καθώς και συγκεκαλυμμένους τούρκους άνδρες των ειδικών δυνάμεων με περιβολή λαθρομεταναστών οι οποίοι δύναται να επιτεθούν σε μια ελληνική φρουρά με τρόπο αιφνιδιαστικό. Χαρακτηριστικά να αναφερθεί πως με στόχο οι Τούρκοι να πετύχουν κατηγορίες εναντίον της ελληνικής πλευράς για βία κατά «προσφύγων» θα μπορούσαν τούρκοι μέσα στους αλλοδαπούς να πυροβολήσουν κατά της ελληνικής φρουράς σε μια μικρονησίδα έχοντας ανθρώπινη ασπίδα άλλους αλλοδαπούς και γυναικόπαιδα.

Να προσαράξει εντός ελληνικού ναυστάθμου όπως της Σκύρου, της Σύρου ή ακόμα και να πέσει πάνω σε ελληνικά πλοία. Είναι γνωστό επίσης πως ο ναύσταθμος της Σαλαμίνας είναι σε επικίνδυνο σημείο και εύκολα με τη προσάραξη ενός μεγάλου πλοίου μπορεί να «κλείσει».

Να προκαλέσουν ρεσάλτο του ΛΣ και ακολούθως «κατατρεγμένοι λαθρομετανάστες» να επιτεθούν στους Έλληνες βατραχανθρώπους σε μια επανάληψη του MAVI MARMARA το 2009. Ο στόχος θα είναι προφανής: υπερβολική ελληνική βία σε αθώους μετανάστες και προφανής καταδίκη της Ελλάδας από τα διεθνή media. Το επιχείρησαν ανεπιτυχώς στον Έβρο.

Να αποβιβάσει τούρκους άνδρες των ειδικών δυνάμεων σε αποστολή συλλογής πληροφοριών εγγύς ελληνικού στόχου λειτουργώντας ως πλοίο φορέας για αφανή και αθέατη διείσδυση.

Όλα τα παραπάνω χρήζουν μεγάλης ανάλυσης και προσοχής. Απαιτείται έγκαιρη και αξιόπιστη πληροφόρηση των ελληνικών αρχών και παρακολούθηση του πλου ενός μεγάλου φορτηγού πλοίου ή ενός δεξαμενόπλοιου.

Μόνον με στενή συνεργασία της ΕΥΠ, του ΛΣ και του ΠΝ μπορεί να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα που είναι η αποτροπή ενός σεναρίου όπως αυτά που επεξηγήθηκαν παραπάνω.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.