Βραχυκυκλώνει την Ελλάδα η εκτίναξη χρέους στο 210% – Αναλογούν 30 δις από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πάρει 10 δις - Το ΑΕΠ -19% β΄ και -7% στο γ΄ τρίμηνο

H Ελλάδα που δεν διαθέτει πρωτογενή πλεονάσματα και δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό μαξιλάρι σέρνεται σε ημιτελείς λύσεις…

 
Η εκτίναξη του ελληνικού χρέους – κεντρικής διοίκησης - ακόμη και στο 210% με 215% από 185%, η επιδείνωση της βιωσιμότητας και οι αυξημένες ανάγκες λόγω των νέων δημοσιονομικών ελλειμμάτων οδηγούν την ελληνική κυβέρνηση σε πολύ συντηρητικά μοντέλα χρηματοδότησης εις βάρος της γρήγορης ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.
Το βασικό σενάριο είναι ότι η ύφεση στην Ελλάδα θα ανέλθει στο -8% το 2020, με το ΑΕΠ να συρρικνώνεται -19% στο β΄ τρίμηνο του 2020 και -7% στο γ΄ τρίμηνο του 2020.
Μια τέτοια εξέλιξη οδηγεί σε αύξηση ανεργίας, μείωση μισθών σχεδόν οριζόντια.
Όμως η Ελλάδα βρέθηκε αντιμέτωπη σε αυτή την κρίση απροετοίμαστη οικονομικά.
Με υγειονομικούς όρους τα πήγε η Ελλάδα πολύ καλά και αυτό αναγνωρίζεται αλλά με οικονομικούς όρους είναι βέβαιο ότι ούτε τα χρήματα υπάρχουν και ελλείψει ρευστότητας ο σχεδιασμός είναι ημιτελής.
Την ίδια στιγμή οποιαδήποτε επιθετική αύξηση δανεισμού ή άντλησης κεφαλαίων θα εκτινάξει σε επικίνδυνα μη βιώσιμα επίπεδα το ελληνικό χρέος.
H Ελλάδα που δεν διαθέτει πρωτογενή πλεονάσματα και δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό μαξιλάρι σέρνεται σε ημιτελείς λύσεις…
Η Ελλάδα πριν την κρίση επιτύχγανε πρωτογενή πλεονάσματα 7 δισ ενώ τώρα θα εμφανίσει δημοσιονομικό έλλειμμα περίπου -7% το 2020 και -3% το 2021
Επίσης η Ελλάδα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό απόθεμα ειδικά τα κεφάλαια από τον ESM καθώς θα έστελνε λάθος μήνυμα στις αγορές, οι οποίες θα κερδοσκοπούσαν ανεβάζοντας τις αποδόσεις των ομολόγων έστω και οριακά.
Με το πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ η Ελλάδα συμμετέχει, οπότε η ΕΚΤ μπορεί να αγοράσει 12 με 14 δισεκ. ελληνικά ομόλογα εξέλιξη που περιορίζει την κερδοσκοπία.
Εάν τα ελληνικά ομόλογα δεν είχαν ενταχθεί στο πρόγραμμα Πανδημίας το 10ετές θα ήταν στο 4% από 2,15%

Τα 30 δισεκ. που θα γίνουν 10 δισεκ. ευρώ

Η Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης που δυνητικά θα διαθέτει κεφαλαιακή δύναμη πυρός 1,5 τρισεκ. (540 δισεκ. που έχουν ήδη εγκριθεί και 1 τρισεκ. επιπρόσθετη ενίσχυση) θα μπορούσε να πάρει έως 30 δισεκ. ευρώ.
Τα 30 δισεκ. ευρώ θα μπορούν να κατανεμηθούν 24 με 25 δισεκ. δάνεια και 5-6 δισεκ. επιδοτήσεις.
Ωστόσο με το συνολικό χρέος στα 356 δισεκ. οποιαδήποτε αύξηση χρηματοδότησης θα προκαλέσει μεγάλη επιδείνωση στην σχέση χρέους προς ΑΕΠ καθιστώντας την Ελλάδα ακόμη πιο ευάλωτη στο μέλλον.
Για τον λόγο αυτό εάν τελικώς τα κεφάλαια που αναλογούν στην Ελλάδα φθάσουν στα 30 δισεκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει μόνο τα 10 δισεκ. εκ των οποίων 8 δισεκ. με δάνειο και 2 δισεκ. με επιδοτήσεις.
Η Ελλάδα θα προχωρήσει και σε εκδόσεις ομολόγων για να αντλήσει κεφάλαια.
Ήδη έχει εκδώσει 7ετές ομόλογο και θα εκδώσει έως τέλη Μαΐου 10ετές ομόλογο και ακολούθως 5ετές ομόλογο Ιούνιο ή Ιούλιο 2020.
Συνολικά από αυτές τις τρεις εκδόσεις θα αντλήσει 7,5 δισεκ. ευρώ.
Ως εκ τούτου το βασικό σενάριο είναι ότι η Ελλάδα δεν θα κάνει χρήση των 30 δισεκ. καθώς τα 24 δισεκ. είναι δάνειο που θα αυξήσουν το δημόσιο χρέος σε αντίθεση με την επιδότηση που δεν επιβαρύνει το δημόσιο χρέος.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να πάρει 10 δισεκ. περίπου 8 δισεκ. δάνειο και 2 δισεκ. επιδοτήσεις και 7 με 10 δισεκ. από εκδόσεις ομολόγων ουσιαστικά η επιβάρυνση του χρέους θα ήταν 15 με 18 δισεκ. που συνεπάγεται με όρους ΑΕΠ του 2020 στα 172 με 174 δισεκ. ότι η σχέση χρέους προς ΑΕΠ θα εκτιναχθεί στο 215% ή 210% σε ένα πιο συντηρητικό σενάριο…

Τα 3 μοντέλα κατανομής των κεφαλαίων

Με βάση ορισμένες πληροφορίες τα μοντέλα για την κατανομή των κεφαλαίων είναι τρία
1)Το κλειδί κάθε χώρας στην ΕΚΤ που στην Ελλάδα αντιστοιχεί το 2,47%.
2)Το ποσοστό συμμετοχής της Ελλάδος στον προϋπολογισμό της ευρωζώνης στο 2%
3)Υπάρχει μια πρόταση που προωθούν κάποιες χώρες και ζητούν να ληφθεί υπόψη ο συντελεστής δαπάνης κάθε χώρας σε εθνικό επίπεδο.
Δηλαδή η Ελλάδα που έχει δαπανήσει συνολικά το 3,6% του ΑΕΠ της για να στηρίξει την οικονομία δεν μπορεί να συγκριθεί με την Γερμανία που έχει φθάσει στο 60% του ΑΕΠ μαζί με τις κρατικές εγγυήσεις ή την Γαλλία που έχει εισφέρει σε στήριξη περίπου το 26% του ΑΕΠ.

Το Ταμείο Ανάκαμψης

Όπως έχει αναφέρει το bankingnews το Ταμείο Ανάκαμψης θα έχει συνολική κεφαλαιακή ισχύει 1,5 τρισ με δάνεια 1,2 με 1,3 τρισ με επιτόκιο τo benchmark κάθε χώρας και 200 με 300 δισ με επιδοτήσεις
Το επιτόκιο θα είναι ανάλογα με την διάρκεια των δανείων τα οποία θα έχουν κατά βάση διάρκεια πάνω από 10 χρόνια.
Π.χ. μια χώρα δεν μπορεί να πάρει μόνο επιδότηση αλλά οι επιδοτήσεις να αντιστοιχούν στο 13% με 15% της συνολικής χρηματοδότησης.
Εάν ένα κράτος π.χ. δικαιούται να πάρει από το Ταμείο Ανάκαμψης 100 ευρώ τα 85 ευρώ να έχουν την μορφή δανείου που θα επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και 15% επιδότηση.
Βέβαια αξίζει να αναφερθεί ότι η Δανία έχει ζητήσει το συνολικό ποσό της κεφαλαιακής δύναμης πυρός του Ταμείου Ανάκαμψης να δοθεί αποκλειστικά με δάνεια.
Να σημειωθεί ότι στην τελευταία Σύνοδος Κορυφής 4 χώρες τάχθηκαν υπέρ της άποψης ότι όλη η χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να δοθεί μέσω δανεισμού.
Οι 4 χώρες ήταν η Δανία, Σουηδία, Ολλανδία και Αυστρία.
Η Γερμανία είχε κρατήσει ουδέτερη στάση αλλά επί της ουσίας δέχεται ότι η καθολική πλειοψηφία της χρηματοδότησης πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω δανείων.
Οι χώρες της Νοτίου Ευρώπης είχαν ζητήσει αρχικώς όλη η χρηματοδότηση να πραγματοποιηθεί με επιδοτήσεις.
Η πρόταση αυτή στην πράξη είναι μη υλοποιήσιμη γιατί επιδοτήσεις 1,5 τρισεκ. ευρώ θα μπορούσε να οδηγήσει όχι σε ανάκαμψη αλλά σε πάρτι ακραίας σπατάλης και αλόγιστων δαπανών.
Τα κράτη της Νότιας Ευρώπης ήδη έχουν μειώσει τις απατήσεις τους και ζητούν το 40% με 50% της χρηματοδότησης να είναι επιδοτήσεις και το υπόλοιπο 50% με 60% δάνεια.
Τα δάνεια επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και φέρουν επιτόκιο άρα τοκοχρεολύσια.
Οι επιδοτήσεις ουσιαστικά δίδονται χωρίς να επιστραφούν ως υποχρέωση από το κράτος που θα κάνει χρήση του μηχανισμού επιδοτήσεων.
Με βάση μια γερμανική πηγή από τα 1,5 τρισεκ. ευρώ του Ταμείου Διάσωσης τα 1,300 τρισεκ. ευρώ θα αφορούν δανεισμό και τα 200 δισεκ. ή περίπου 13% με 15% επιδοτήσεις.
Ο σχεδιασμός είναι αρχές Φθινοπώρου το Ταμείο Διάσωσης θα είναι έτοιμο ή θα έχουν μπει οι κύριες βάσεις με στόχο να ξεκινήσει την χρηματοδότηση.
Μια σκέψη που έχει τεθεί είναι το Ταμείο Διάσωσης να έχει κεφαλαιακή δύναμη πυρός 1,5 τρισεκ. εκ των οποίων περίπου 500-540 δισεκ. του προγράμματος που έχει εγκριθεί και 1 τρισεκ. ευρώ που θα εγκριθεί συνολικά 1,5 τρισεκ. ευρώ.
Όπως έχει αναφερθεί στο προσεχές Eurogroup θα προετοιμαστεί το έδαφος ώστε από αρχές Ιουνίου να ξεκινήσει η έναρξη της διαδικασίας καταβολής κεφαλαίων στις πάσχουσες χώρες, οι οποίες αίρουν τα μέτρα κοινωνικού περιορισμού.
Στις 4 Μαΐου μεγάλο κύμα χωρών θα άρει σταδιακά τα μέτρα κοινωνικού περιορισμού με στόχο να επανέλθει η κανονικότητα.
Η επιστροφή στην κανονικότητα θα είναι σταδιακή ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος εκδήλωσης νέου κύματος είτε μέσα στο Καλοκαίρι, είτε αργότερα μέσα στο Φθινόπωρο.

Επαρκούν το 1,5 τρισεκ. ευρώ;

Το 1,5 τρισεκ. ευρώ επαρκεί για να στηρίξει την ανάκαμψη της οικονομίας της ευρωζώνης;
Το 1,5 τρισεκ. είναι ίσο με το πακέτο οικονομικής στήριξης που έχει ανακοινώσει η Γερμανία – σε δαπάνες και εγγυήσεις – σε εθνικό επίπεδο, 1,5 τρισεκ. ή 45% περίπου του γερμανικού ΑΕΠ.
Το ποσό του 1,5 τρισεκ. δεν επαρκεί αλλά σίγουρα μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά στα εθνικά σχέδια δράσης, που περισσότερο εστιάζουν στον μετριασμό της ύφεσης παρά στοχεύουν στην ανάκαμψη.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.