Θα προχωρήσει “τίποτα” στο ΠΝ; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ, τορπίλες, MH-60R, νέα ή μεταχερισμένα πλοία; Enough is enough

Υπάρχει ένα σημείο που η όποια υπομονή εξαντλείται. Αν έχει εξαντληθεί η δική μας, φανταζόμαστε την υπομονή που έχουν τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού που επιχειρούν με τα πλοία του. Δεν μιλάμε μόνο για τις φρεγάτες κλάσης S, που οι άνθρωποι πάνω σε αυτές δεν πρέπει απλά να τις βγάζουν στο πέλαγος, αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να πολεμήσουν κιόλας, αλλά για πολλά από τα πλοία, από υποβρύχια μέχρι πυραυλακάτους και κανονιοφόρους.


Δεν θα μασήσουμε τα λόγια μας. Τα έχουμε γράψει πολλές φορές έξω-έξω, ας τα πούμε και μια φορά ευθέως. Ποιος θα είναι αυτός που θα πληρώσει ΑΝ σε περίπτωση πολεμικής σύγκρουσης, μικρής ή μεγάλης, έχουμε απώλειες, δυσανάλογα μεγάλες της μάχης, ποιος θα είναι υπεύθυνος. Ο τοπικός διοικητής, το Στρατηγείο ή τα Επιτελεία; Και ποιος θα φταίει για πιθανή ήττα;

Ή μήπως θα ευθύνονται όσοι θα στείλουν πανάκριβα κορυφαία υποβρύχια 214ΗΝ να πολεμήσουν τον εχθρό με απαρχαιωμένες τορπίλες, αναγκαζόμενα να πλησιάσουν επικίνδυνα πολύ τον αντίπαλο;

Αυτοί που θα πρέπει να πολεμήσουν με υποβρύχια 50 ετών;

Όταν οι φρεγάτες S δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν επιθέσεις κορεσμού ακόμη και από σμήνος εχθρικών μαχητικών, πάλι, ποιος θα φταίει;

Όταν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν είναι 100% λειτουργικές γιατί τα συστήματά τους δεν εκσυγχρονίστηκαν ποτέ;

Όταν τα εχθρικά υποβρύχια πετσοκόβουν τις δυνάμεις ενίσχυσης για τα νησιά γιατί τα Ρ-3 δεν “κάνουν” ή τα S70B6/MH-60R δεν ήρθαν ποτέ;

Όταν χάνουμε τις 50ετείς πυραυλακάτους μας ακόμη κι από UCAV, γιατί χωρίς ικανή αντιαεροπορική άμυνα δεν έχουν καμία ελπίδα επιβίωσης, αλλά τα πληρώματα πήγαν να κάνουν το καθήκον τους;

Ας μην μείνουμε εκεί, μπορούμε να γράψουμε κι άλλα…

Όταν χάνουμε υπερσύγχρονα Leo2 από ενέδρες πεζικού γιατί δεν τα συνοδεύουν ΤΟΜΑ;

Όταν έχουμε απώλειες στρατιωτών μέσα σε Μ113 της εποχής του Βιετνάμ;

Όταν η ΑΣ αναγκαστεί να πετάει με αρχαιοπρεπή UH-1H ενώ κάπου δίπλα τους η εχθρική αεροπορία καταστρέφει στο έδαφος τα υπερσύγχρονα αλλά ανίκανα να πετάξουν ΝΗ90;

Και δεν μπαίνουμε καν στο θέμα Πολεμική Αεροπορία… που θα χρειαστεί να κάνει την ανάγκη φιλοτιμία και τις iron bombs… κατευθυνόμενες. Δεν συζητούμε καν για τις ανάγκες για ανταλλακτικά, για τα C-130 που έχουν περάσει σε χρόνο αξιοποίησης τα C-47 κοκ

Ας μείνουμε στο ΠΝ, που πραγματικά έχουμε “βαρεθεί” να ενισχύεται, και τελικά, το μόνο που γίνεται είναι οι δωρεές του Ιδρύματος Λασκαρίδη. Οκ, εντάξει, ήρθαν και 4 ταχύπλοα Mark V. Λες και η ΜΥΚ αρκεί από μόνη της να κερδίσει τον πόλεμο… (εντάξει, θα τον κερδίσει αν χρειαστεί, αλλά μήπως να κάνουμε και τίποτε άλλο;).

Απλά, είναι πια εξαιρετικά κουραστικό να μαθαίνουμε “πολλά και διάφορα”, στελέχη του ΠΝ να δουλεύουν νυχθημερόν να φτιάξουν προδιαγραφές, να κάνουν διαγωνισμούς, να κάνουν αξιολογήσεις, και τελικά το αποτέλεσμα να είναι μηδέν. Όχι απλό μηδέν βέβαια, αλλά μηδέν με τόνο. Και η ζωή συνεχίζεται (με πλοία 40 και 50 ετών).

Ας τα πιάσουμε ένα-ένα.

Συμπληρώθηκαν δυο έτη από τότε που ο τότε ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος μίλησε ξεκάθαρα για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ (βασικά τον “ξεκίνησε” αλλά μόνο στα λόγια). Τι έγινε γίνει από τότε; Το ΠΝ ξέρει ποια το short list για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, ξέρει με ποιους θα κάνει τον ανταγωνιστικό διάλογο για να πετύχει αυτά που θέλει. Γιατί δεν προχωράμε επιτέλους; μήπως δεν βιαζόμαστε; Όλα καλά με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ;

Το ΠΝ πλέον έχει εξαντλήσει τους ενδιαφερόμενους για τις τορπίλες σε ότι αφορά τις αξιολογήσεις. Δεν είναι και κανά τεράστιο ποσό η αγορά τους. Τα 214ΗΝ μπορούν από μόνα τους να νικήσουν τον εχθρικό στόλο. Πως όμως; με τις τορπίλες των 40 ετών; Γιατί δεν προχωρά επιτέλους αυτό το τόσο σημαντικό πρόγραμμα;

Τα MH-60R έχουν “κλείσει” σαν συμφωνία εδώ και περισσότερο από ένα έτος. Ξέρουμε τα πάντα, έχουν συμφωνηθεί και οι τελευταίες λεπτομέρειες. Το κόστος, μιας και θα πάνε μαζί με παραγγελία του USN και τρίτης χώρας (Ταϊβάν), θα είναι εξαιρετικά χαμηλό, και έτσι θα αποσύρουμε τα παρωχημένα ΑΒ-212ASW. Μέχρι πότε θα πετούν τα ΑΒ212; Μέχρι να παγώσει ο ήλιος, οκ…

Τι θα γίνει επιτέλους με τις ανάγκες για νέα πλοία; Καταρχάς ας δούμε τι γίνεται με τις “ενδιάμεσες λύσεις”. Υπάρχουν μεταχειρισμένα;

Οι Adelaide σύμφωνα με το ΠΝ ήταν σε “άθλια κατάσταση”. Πουλήθηκαν για ένα κομμάτι ψωμί στη Χιλή, που τις βρήκε εξαιρετικές. Δηλαδή, οι S που έχουμε είναι ικανότερες και καλύτερες από τις Adelaide; Και στην τελική, πόοοοοοσα λεφτά χρειαζόντουσαν για να έρθουν στα “ελληνικά” στάνταρντς; Μήπως τελικά δεν είχαμε τα χρήματα να τις αγοράσουμε και απλά κουράζαμε τους Αυστραλούς; και δουλεύαμε το “πόπολο”;

Είναι κοινό μυστικό πως το ΠΝ συζητά για ΑΒ, και δεν είναι κάτι που το έχει γράψει μόνο η ΠΤΗΣΗ, αλλά και αρκετές έγκυρες εφημερίδες και ιστοσελίδες. Τα ΑΒ με εναλλακτικά τα Ticonderoga “παίζουν” και οι συζητήσεις σε διπλωματικό επίπεδο έχουν προχωρήσει. Τι περιμένουμε να δούμε; τι λείπει για να κλείσει μια κάποια συμφωνία; τι πρέπει να γίνει; τουρκική γεώτρηση ανάμεσα στη Γαύδο και την Κρήτη;

Ας δεχτούμε πως το ΠΝ, μετά την “εμπειρία” των C.F.Adams και των Knox, που αναγκάστηκε να επενδύσει μεγάλα ποσά σε πλοία που αποσύρθηκαν σε λιγότερα από 15 χρόνια μετά την είσοδό τους σε υπηρεσία, θέλει νέα πλοία. Το δεχόμαστε, αρκεί βέβαια να ισχύει και να μην είναι υπεκφυγή για να μην γίνει τίποτα στο τέλος.

Θέλει νέα πλοία, που ειλικρινά το αποδεχόμαστε σαν άποψη, μάλλον και την στηρίζουμε σα θέση. Το τελικό κόστος θα είναι πολύ χαμηλότερο σε βάθος χρόνου, ένα θέμα που θα αναλύσουμε στο μέλλον. Τι κάνουμε όμως με νέα πλοία; Γίνεται κάτι και δεν το ξέρουμε;

Τι γίνεται πλέον με τις Belh@rra; Θα κλείσει η συμφωνία; Πόσες θα είναι τελικά; πόσο θα κοστίσουν; πως θα πληρωθούν; ποιο είναι επιτέλους το χρηματοδοτικό, υπάρχει; πότε θα έρθουν; μέχρι τότε τι κάνουμε; κι όταν λέμε δυο πλοία, μας αρκούν για την αποκατάσταση μιας ισορροπίας στο Αιγαίο; είναι αυτό που θέλουμε; μας φτανουν; Θα τις πάρουμε με CAMM, ECM, RAM, με κουπιά και έμβολο, με τι επιτέλους; ή μήπως δεν θα τις πάρουμε; Αν όχι, ας πάμε παρακάτω…

Οι ΗΠΑ τι προτείνουν; πως θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός αν δεν υπάρχει ανταγωνισμός; Μήπως αν είχαμε κάνει έναν διαγωνισμό, από πχ το 2016, θα είχαμε τώρα φέρει όλο τον πλανήτη να “σκοτώνετε” στην πόρτα μας για να πάρει τον εκσυγχρονισμό του ΠΝ; μήπως έφερναν μεταχειρισμένα πλοία, χρηματοδοτήσεις κοκ; Το κάνουν τώρα οι ΗΠΑ, αλλά κάποιος πρέπει να μιλήσει μαζί τους…

Γιατί αφήνουμε την Ιταλία απέξω; Οι δυο ιταλικές FREMM δεν μας έκαναν; Τώρα δηλαδή που κατέληξαν στην Αίγυπτο είναι καλύτερα; Δεν θα μπορούσαν οι Ιταλοί να έχουν έρθει με ένα πλήρες πακέτο “προσφορών”; Με χρηματοδότηση; ή μήπως ήρθαν και τους στείλαμε από εκεί που ήρθαν;

Τι γίνεται με την σχεδιαστική ομάδα της ALS; Το 2015 “πετάχτηκε” εκτός ΥΠΕΘΑ μετά από πολλά χρόνια προσπαθειών. Όλη η δουλειά που είχε γίνει μέχρι τότε θα μπορούσε να έχει οδηγήσει σε ένα αποτέλεσμα. Σήμερα, μιλά κάποιος μαζί τους; ενδιαφέρεται το ΠΝ; Το Εθνικό Πλοίο θα πρέπει να σχεδιαστεί εκτός Ελλάδος;

Η αλλαγή της κυβέρνησης δεν είναι δικαιολογία καθώς το Κράτος υποχρεούται να έχει συνέχεια. Όπως επίσης δεν μπορεί να φταίει πάντα ο προηγούμενος. Άλλωστε, η νέα Κυβέρνηση σε λίγους μήνες συμπληρώνει ένα έτος στην εξουσία. Όπως δεν είναι δικαιολογία πλέον ο κορωνοϊός. Ο Π/Υ που ψηφίστηκε πέρσι, δεν αλλάζει στα Υπουργεία, απλά ενισχύονται κάποια για την αντιμετώπιση της κρίσης ενώ παύει να ισχύει το πλεόνασμα. Άρα, έστω και λίγα, υπάρχουν κάποια χρήματα. Ή μήπως τελικά πάλι το ΥΠΕΘΑ θα είναι η Ιφιγένεια; Γιατί ΠΑΛΙ να μην αγοράσουμε κάτι για να παίζει “μπάλα” το ΥΠΟΙΚ;

Και στην τελική, τα 530 εκ. ευρώ της Άμυνας θα σώσουν την παρτίδα; γιατί πάντα πρέπει να πληρώνει η Άμυνα τα σπασμένα; ξεχάσαμε σε λιγότερους από δυο μήνες το τι έγινε στον Έβρο; Τι πρέπει να κάνει η Τουρκία για να αποφασίσουμε πως πρέπει να δώσουμε κάτι σε αμυντικές δαπάνες; Υπερπτήση πάνω από την Κέρκυρα; Έχουν φτάσει οι “κόκκινες” γραμμές να αποτελούν το πιο σύντομο ανέκδοτο.

Θεωρούμε πως η Κυβέρνηση έχει κάθε νομιμοποίηση να προχωρήσει στις απαραίτητες εξοπλιστικές δαπάνες χωρίς να φοβάται το όποιο πολιτικό κόστος. Αλλιώς, ας μην το κουράζουμε, ας κλείσουμε σαν “Κράτος” μια συμφωνία με τον Ερντογάν να περνούν τα επιβατικά πλοία μας για τα νησιά χωρίς να πληρώνουμε τέλη διέλευσης. Φθηνότερο δεν είναι;

Και στην τελική, μπορούμε να μετατρέψουμε τα εκσυγχρονισμένα Ρ-3Β να μεταφέρουν ασθενείς. Γιατί έτσι όπως πάμε, θα είναι το μόνο που θα παραλάβει το ΠΝ στο μέλλον. Μην ξεχνάμε, πως άλλη μια φορά στην Ιστορία μας είχαμε καταργήσει το Ναυτικό για οικονομικούς λόγους. Λίγο πριν την Άλωση. Εντάξει, αποφάσισαν να το διακινδυνεύσουν τότε οι άνθρωποι…
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.