Περισσότερα F-15 και F-16 για την USAF; Τι διδάσκει για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία;

H USAF εξακολουθεί να εξετάζει το ενδεχόμενο της προμήθειας πρόσθετων μαχητικών F-15 και F-16 για την κάλυψη των επιχειρησιακών της αναγκών, δεδομένου ότι οι ρυθμοί προμήθειας μαχητικών F-35 δεν επαρκούν. Προς το παρόν ο μέσος όρος των μαχητικών του τύπου που παραδίδονται μέχρι σήμερα είναι 48 μονάδες, ενώ προβλέπεται η παράδοση 60 για το 2020, και η αύξηση του αριθμού παραδόσεων σε ετήσια βάση στις 80 για τα επόμενα χρόνια. Ακόμα και υπό αυτό το δεδομένο σε ισχύ, οι επιτελείς της USAF διευκρινίζουν ότι και οι δύο αυτοί τύποι μαχητικών, F-15 και F-16, θα παραμείνουν, ή θα πρέπει να παραμείνουν, σε υπηρεσία τουλάχιστον μέχρι το 2045, προκειμένου να μπορούν να καλύπτονται επαρκώς οι επιχειρησιακές ανάγκες σε παγκόσμιο επίπεδο, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των λιγοστών F-22 και των F-35.

Από: defence-point.gr - Γράφει ο Στέργιος Θεοφανίδης

H Αμερικανική Αεροπορία σε πρώτη φάση έχει ζητήσει οικονομικές προσφορές από τη Boeing για την προμήθεια 72 F-15X (μία πλήρους Πτέρυγας Μάχης δηλαδή), ενώ δεν έχει εγκαταλείψει την ιδέα της δομικής αναβάθμισης (που περιλαμβάνει και αντικατάσταση πτερύγων) σε παλαιότερες εκδόσεις του μαχητικού σε συνδυασμό και με εκσυγχρονισμό του ηλεκτρονικού τους εξοπλισμού.

Σε ό,τι αφορά στο στόλο των F-16, αυτό που γνωστοποιήθηκε είναι η διατήρηση σε υπηρεσία τουλάχιστον 300 μονάδων, οι οποίες θα λειτουργούν συνεργατικά με τα F-35 και F-22 σε πρωτεύοντες και δευτερεύοντες ρόλους.

Η απόφαση αυτή που συγκεντρώνει πολύ μεγάλες πιθανότητες υλοποίησης, είναι σχετική και με τις παγκόσμιες εξελίξεις στο πλαίσιο προγραμμάτων εκσυγχρονισμού μαχητικών F-16, καθώς στο πρόγραμμα CAPES (Combat Avionics Program Extension Suite) που έχει αδρανοποιηθεί ουσιαστικά από το 2015, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής η Ταιβάν, η Νότια Κορέα και η Σιγκαπούρη.

Η USAF αναζητά κεφάλαια προκειμένου να εκσυγχρονίσει τον συγκεκριμένο αριθμό μαχητικών F-16 (εξοπλίζοντάς τα με ραντάρ AESA και νέα συστήματα ζεύξης δεδομένων), έστω και τμηματικά, ενώ ακόμα και το USN μελετά το ενδεχόμενο περαιτέρω περικοπής του αριθμού των μαχητικών F-35C που τελικά θα προμηθευτεί, προκειμένου να υλοποιήσει προγράμματα δομικής αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού ηλεκτρονικών στο στόλο των F/A-18E/F που διαθέτει.

Τα ελληνικά και παγκόσμια δεδομένα…

Οι σκέψεις και οι μελέτες σχετικά με την παράταση της δομικής ωφέλιμης ζωής των F-15 και F-16 στις τάξεις της USAF, σε συνδυασμό φυσικά με τον εκσυχρονισμό των ηλεκτρονικών και του εξοπλισμού αποστολής τους, δεν είναι κάτι το νέο. Υπάρχουν εδώ και μία δεκαετία τουλάχιστον…

Η εφαρμογή ενός εκτεταμένου προγράμματος δομικής αναβάθμισης μάλιστα για τα αναχαιτιστικά F-15C, στα τέλη την προηγούμενης δεκαετίας, όταν καταγράφηκαν δύο περιστατικά καταστροφικής αστοχίας στον αέρα, είχε κοστολογηθεί στα 40 περίπου εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα!

Το ποσό τότε θεωρήθηκε υπερβολικό αλλά στα χρόνια που μεσολάβησαν, αποδείχθηκε στην πράξη ότι η USAF δεν έχει τη δυνατότητα να τα αποσύρει στο σύνολό τους αντικαθιστώντας τα με F-35A. Τουλάχιστον όχι με τους ρυθμούς που θα επιθυμούσε…

Από τη μία πλευρά επιθυμεί τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Lightning II, αλλά από την άλλη οι καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί σε συνδυασμό με τις υπερβάσεις κόστους, μετατόπισαν προς τα πίσω χρονικά τη μείωση της τιμής ανά μονάδα και – το σημαντικότερο ίσως – και τη μείωση του κόστους υποστήριξης και επιχειρησιακής αξιοποίησης.

Οι αριθμοί του προγράμματος F-35 είναι τέτοιοι που τελικά οι επιθυμητές οικονομίες κλίμακας θα επιτευχθούν. Ως προς αυτό δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Μέχρι τότε όμως, το σύνολο των αεροπορικών δυνάμεων που αξιοποιούν μαχητικά F-15 και F-16 και έχουν ήδη προμηθευτεί F-35 ή πρόκειται να προμηθευτούν, αναζητά οικονομικά εφικτές και επιχειρησιακά επαρκείς λύσεις, για να παρατείνει την επιχειρησιακή τους ζωή.

Σημαντική πρόσφατη εξέλιξη που επιβεβαιώνει το γεγονός αυτό, είναι η πρόσφατη ανακοίνωση από την πλευρά της Ιαπωνίας για τον εκσυγχρονισμό 98 μαχητικών F-15J/DJ της JASDF (Japan Air Self Defense Force).

Υπό αυτό το πρίσμα, ακόμη και χώρες όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Νορβηγία, παρά το γεγονός ότι δεν θα πάνε σε εκσυγχρονισμό των F-16A/B MLU που διαθέτουν, θεωρείται δεδομένο ότι θα τα διατηρήσουν σε υπηρεσία για πολλά ακόμη χρόνια, παρά το ότι θα έχουν παραλάβει το σύνολο των F-35A που έχουν παραγγείλει.

Χώρες χωρίς άμεση απειλή δηλαδή και με οικονομίες σαφώς ισχυρότερες της ελληνικής. Αυτός είναι και ο λόγος της επιμονής μας στο ζήτημα του εκσυγχρονισμού του στόλου των F-16C/D Block 30 και Block 50 της Πολεμικής Αεροπορίας.

Άλλο ένα ζωτικής σημασίας ζητούμενο για την ελληνική άμυνα που έχει παραπεμφθεί στις καλένδες. Ο χρόνος που έχει μεσολαβήσει από την εποχή που πάρθηκε επίσημα η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών Block 52+ και Βlock 52+ Advanced μας επιτρέπει να δούμε τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει.

Η πρόθεση που είχε ανακοινωθεί τότε, και φυσικά έμεινε πρόθεση (!), ήταν ο παράλληλος εκσυγχρονισμός των Block 30 και Block 50, χαμηλού κόστους, με τα απάρτια και τα συστήματα που θα προέκυπταν από τον εκσυγχρονισμό των Block 52+ και Block 52+ Advanced.

H ενέργεια αυτή μάλιστα είχε λογική δεδομένου ότι τουλάχιστον για τα Block 50 ήταν έτοιμη… Δεδομένου ότι η ανάπτυξη της διαμόρφωσης Block 52+ έγινε στο τελευταίο ελληνικό Block 50 (145) που κατασκευάστηκε (χρησιμοποιήθηκε ως πρωτότυπο με την κωδική ονομασία TC-1), μάλιστα, τουλάχιστον για τα Block 50 το κόστος θα ήταν σημαντικά χαμηλότερο… Παρά το γεγονός αυτό σχετική απόφαση δεν έχει παρθεί.

Όσο για τα Block 30, το κόστος ασφαλώς θα είναι μεγαλύτερο, λόγω των περισσότερο εκτεταμένων τροποποιήσεων που πρέπει να γίνουν κυρίως στο πρόσθιο τμήμα της ατράκτου για την εγκατάσταση των νέων συστημάτων.

Από πλευράς κόστους επομένως συμφέρει πράγματι ο εκσυγχρονισμός στο επίπεδο Block 52+ Advanced… Αλλά μόνο για τα Block 50. Επιχειρησιακά θα είναι αποδοτικό για τα επόμενα 20 χρόνια τα Block 30 και -50 να εκσυγχρονιστούν σε Block 70.

Όταν αεροπορικές δυνάμεις όπως η USAF (για τα F-15 και F-16) και η Ιαπωνική JASDF (για τα F-15J) πρόσφατα, απευθύνονται σε τέτοιες λύσεις, κάτι που αποτελεί εγγύηση για την συνέχεια των διαδικασιών υποστήριξης στο μέλλον, δεν βλέπουμε τον λόγο να μην τις υιοθετήσουμε και εμείς. Δεν βλέπουμε το λόγο για τον οποίο δεν έχει αποφασιστεί και υπογραφεί η “έτοιμη” λύση του εκσυγχρονισμού των Block 50 σε Block 52+ Advanced τουλάχιστον.

Εν πάσει περιπτώσει, δεδομένου ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 84 μαχητικών F-16C/D Block 52+ και Block 52+ Advanced της Πολεμικής Αεροπορίας, τώρα περνά στη φάση της υλοποίησης, υπάρχουν ακόμα τα περιθώρια “συμπληρωματικής παραγγελίας”.

Είτε με την πιο οικονομική εναλλακτική της αναβάθμισης τους σε Block 52+ Advanced και των Block 30 σε Block 70, είτε με την επιχειρησιακά βέλτιστη λύση του εκσυγχρονισμού και των δύο παλαιών εκδόσεων σε Block 70. Δεν χωρούν δικαιολογίες για περαιτέρω καθυστερήσεις…

Αυτό είναι δε το πρώτο κεφάλαιο που πρέπει να κλείσει σχετικά με την περαιτέρω αξιοποίηση του στόλου των F-16, ελλείψει κονδυλίων για την προμήθεια επαρκούς αριθμού νέων μαχητικών προς αντικατάσταση των F-4E AUP και των Mirage 2000EG προσεχώς, αλλά και των F-16C/D Block 30 σε δεύτερο χρόνο.

Το επόμενο βήμα έχει να κάνει με την προμήθεια νέων όπλων και συστημάτων. Ατρακτίδια στοχοποίησης SNIPER και Legion, πύραυλοι AIM-120D και JSM είναι ορισμένα μόνο από αυτά που επιβάλλεται να αποκτήσει η Πολεμική Αεροπορία, ΕΦΟΣΟΝ φυσικά επιθυμούμε να την διατηρήσουμε αξιόμαχη στα χρόνια που έρχονται… Δεν υπάρχει τίποτα λιγότερο από αυτό.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.