Το "κρυφό" κόστος των διοδίων

Όσοι πραγματοποιούν σήμερα μακρινά ταξίδια στην Ελλάδα, απολαμβάνουν ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Εντούτοις ο μεγάλος αριθμός διοδίων κατά μήκος μιας διαδρομής, πέρα από το ότι ανακόπτει το ρυθμό του ταξιδιού, δημιουργεί και έναν εύλογο προβληματισμό ως προς τις επιπτώσεις στην κατανάλωση και στο περιβάλλον που προκαλούν αυτές οι αλλεπάλληλες διακοπές.

Από: capital.gr

Η έρευνα της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, την οποία δημοσιεύει το περιοδικό 4ΤΡΟΧΟΙ στο τεύχος Δεκεμβρίου, αποκαλύπτει πως κάθε άλλο παρά αμελητέα είναι η επίδραση των διοδίων στον τομέα της κατανάλωσης και κατ' επέκταση στην περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Πιο συγκεκριμένα, η παρεμβολή ενός εγκάρσιου σταθμού συμβατικών διοδίων συνεπάγεται επιπλέον κόστος για τον οδηγό ενός αυτοκινήτου, λόγω της αύξησης της κατανάλωσης καυσίμου, που κατά μέσο όρο ανέρχεται στα 0,16 ευρώ.

Αυτό σημαίνει πως για όλο το στόλο που διέρχεται από ένα σταθμό διοδίων το συνολικό κόστος των καυσίμων που δαπανώνται αγγίζει το 1,5 εκατομμύριο ευρώ.

Αν κάνουμε αναγωγή σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη (~500 χλμ. με 11 σταθμoύς διοδίων), προκύπτει ένα ετήσιο κόστος της τάξεως των 17 εκατομμυρίων ευρώ λόγω της επιβάρυνσης καυσίμου. Το πόσο αυτό διπλασιάζεται αν συνυπολογιστούν τα οχήματα κατηγορίας 3 και 4 (φορτηγά και λεωφορεία).

Η ετήσια αυτή περιβαλλοντική και οικονομική επιβάρυνση προβληματίζει για το μέγεθός της, συνυπολογίζοντας ότι η εκτίμησή της έγινε βάσει οχημάτων έως 5 ετών, ενώ στην Ελλάδα η μέση ηλικία είναι 15,4 έτη, δηλαδή οχήματα που κατά βάση έχουν σαφώς μεγαλύτερες εκπομπές και κατανάλωση καυσίμου.

Όπως φάνηκε στη σχετική μελέτη του ΑΠΘ, η χρήση των ηλεκτρονικών διοδίων έναντι συμβατικών μειώνει σημαντικά την επιβάρυνση σε εκπομπές ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου γι αυτό και είναι σημαντικό να ενοποιηθεί το σύστημα των e-pass στα διάφορα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων, ενώ εξίσου θετικό θα ήταν να υιοθετηθεί ένα διαφορετικό σύστημα χρέωσης για τη χρήση του εθνικού οδικού δικτύου που θα μπορούσε να ακολουθηθεί το πρότυπο της Ιταλίας, όπου υπάρχουν σταθμοί διοδίων μόνο στις εισόδους και εξόδους των αουτοστράντα.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.