Και μετά τις 2 πρώτες Belh@rra, τι; Αγοράζουμε άλλες 2 ή πάμε σε περισσότερες Gowind, με κατασκευή στην Ελλάδα;

Όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες συγκλίνουν στο γεγονός ότι η αγορά 2 φρεγατών Belh@rra έχει “κλείσει” από ελληνικής πλευράς. Αν και τίποτε επίσημο δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη, είναι προφανές πως η νέα κυβέρνηση συνεχίζει τις συνομιλίες με τους Γάλλους, από το σημείο που τις είχε αφήσει η προηγούμενη. Και όχι μόνο συνεχίζει, αλλά δείχνει πως τις εξελίσσει. Ειδικά μετά την συνάντηση Μητσοτάκη-Μακρόν στη Γαλλία, τα πράγματα δείχνουν πως έχουν “πάρει το δρόμο τους”.

Αναδημοσίευση από: ptisidiastima.com

Από όσα ξέρουμε, αν και είναι δύσκολο να έχουμε υπογραφές μέχρι το τέλος του χρόνου, εντούτοις μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020 η Ελλάδα, από όσα έχουν γίνει γνωστά, θα αγοράσει το 2ο και 4ο πλοίο από τη σειρά παραγωγής στη Γαλλία. Μέχρι τότε, θα έχουν κλείσει διάφορες λεπτομέρειες, που αφορούν κυρίως τα θέματα οπλισμού των πλοίων, καθώς, σε γαλλική υπηρεσία θα έχουν μόνο δυο εκτοξευτές Α50, ενώ σε ελληνική γίνεται προσπάθεια να “χωρέσουν” τρεις Α50 και ένας Α70.

Επίσης, θα έχει λυθεί και ο γρίφος του CIWS, του ECM/ESM, αλλά και άλλων “θεμάτων”, ενώ το πυροβόλο θα είναι των 76 χιλ. και το ελικόπτερο φυσικά το MH-60R. Ενώ για πρώτη φορά, θα μπει στο Αιγαίο σοβαρή φρεγάτα με δυνατότητες AAW/ABD, ενώ το ραντάρ Sea Fire 500 θα προσφέρει σημαντικά στις δυνατότητες έγκαιρης προειδοποίησης, όχι μόνο των ομάδων κρούσης του ΠΝ, αλλά όλης της ελληνικής αεράμυνας.

Τώρα, με, ας πούμε δεδομένη, την απόκτηση δυο φρεγατών κλάσης Belh@rra, το ΠΝ βάζει σε υπηρεσία ένα πλοίο κατά πολύ ανώτερο από ότι έχει σήμερα ή θα αποκτήσει στο μέλλον το Τουρκικό Ναυτικό. Ακόμη και οι από δεκαετίας αναμενόμενες φρεγάτες TF-2000, με το ραντάρ CAFRAD, θα έχουν ίσως συγκρίσιμες δυνατότητες, ενώ είναι σε αμφισβήτηση ποιο βλήμα θα ανταγωνιστεί τους ελληνικούς ASTER 30, καθώς η πιθανότητα παροχής αμερικανικών SM-2 BlockIIIb/c μάλλον δεν υπάρχει. Ίσως κάποια νεώτερη έκδοση του HISAR, αλλά με δυνατότητες ούτε καν κοντά στον ASTER 15.

To θέμα είναι πως το Τουρκικό ΠΝ θα έχει αρκετά σύγχρονα πλοία σε υπηρεσία, τις κορβέτες MILGEM, τις φρεγάτες MILGEM/Instabul, αλλά και, hopefully (για αυτούς) τις φρεγάτες TF-2000. Φυσικά θα παραμένουν σε υπηρεσία οι “παλιές” MEKO200TN TrackII καθώς και οι μισές εκσυγχρονισμένες Gabya (με τον εκτοξευτή Mk41), τουλάχιστον μέχρι να μπουν σε υπηρεσία οι TF-2000. Όλα αυτά δεν αντιμετωπίζονται με τις 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ και δυο Belh@rra. Οι εναπομείνουσες Kortenaer πρέπει να αντικατασταθούν, τουλάχιστον μία προς μία.

Το θέμα είναι πως θα αντικατασταθούν οι Kortenaer, και θα συμπληρωθούν οι απαραίτητοι “αριθμοί”. Το θέμα είναι πως η καλύτερη λύση θα ήταν η αγορά περισσότερων φρεγατών Belh@rra, που θα αποδώσουν ένα ομοιογενή στόλο, με εξαιρετικές ικανότητες, που θα υπηρετεί τουλάχιστον μέχρι το 2060. Το θέμα είναι πως το κόστος μια τέτοιας κίνησης θα ήταν δυσβάστακτο, συνεπώς πλέον πρέπει να επιλέξουμε. Τι να επιλέξουμε;

Είναι προφανές πως θα πρέπει να επιλέξουμε ποιότητα vs ποσότητας, δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Αν υποθέσουμε πως το ΠΝ με τις 2 Belh@rra παίρνει τα πλοία AAW που τόσο καιρό ανέμενε, πρέπει να δούμε πως θα πλαισιώσει αυτά τα πλοία. Άλλωστε, το SeaFire 500 των Belh@rra, που θα δρουν σα ναυαρχίδες των ομάδων κρούσης του ΠΝ, μπορεί να συντονίζει την Α/Α άμυνα όλου του Στόλου. Αλλά τι αξία θα έχει να συντονίζει τις βολές NSSM (Sea Sparrow) από τις φρεγάτες Kortenaer του ’80; Καμία.

Είναι προφανές πως χρειαζόμαστε πλοια. Οι Γάλλοι είναι προφανές πως έχουν έρθει όχι μόνο για την αγορά 2 πλοίων, αλλά τουλάχιστον 4. Το θέμα είναι αν τα επόμενα 2 πλοία θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα, σε ποια ναυπηγεία, κι αν το κόστος τους θα ήταν συγκρίσιμο με τα υπόλοιπα πλοία. Και το σημαντικότερο, θα μείνουμε στα 4 πλοία, συν 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, ή θα προχωρήσουμε σε νέες ναυπηγήσεις;

Δεν ξέρουμε αν το ΠΝ έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του την αγορά μεταχειρισμένων φρεγατών πολλαπλού ρόλου για την συμπλήρωση των αριθμών μετά την απόσυρση των Kortenaer.

Μπορεί δηλαδή όσα συζητάμε εδώ, για τις ΜΕΚΟΑΝΖ της Αυστραλίας, τις Μ της Ολλανδίας/Βελγίου, τις F-123 να τις έχει ήδη μελετήσει το ΠΝ, και να υπολογίζουν εκεί για το μέλλον.

Η άλλη λύση είναι να αγοράσουμε ένα φθηνότερο πλοίο, με διαστάσεις κοντά στις ΜΕΚΟ200ΗΝ, που θα καλύψει τις ανάγκες μας για ένα πλοίο πολλαπλών ρόλου, και ειδικά ανθυποβρυχιακού πολέμου. Εκεί θα μπορούσε μια ιδανική λύση να είναι μια κορβέτα, όπως η Gowind 2500/3100. Μας φαίνεται εξαιρετικά περίεργο οι συζητήσεις μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας να αφορού το εξής ένα πλοίο, την Belh@rra. Λες και οι Έλληνες αξιωματικοί δεν ξέρουν τι συμβαίνει τριγύρω τους.

Ίσως λοιπόν να είναι καλύτερο, η συμφωνία για την αγορά των 2 πλοίων, να περιλαμβάνει την κατασκευή σε ελληνικά ναυπηγεία, κατά το πρότυπο της Αιγύπτου, κάποιων φρεγατών Gowind με εξοπλισμό πολλαπλών ρόλων. Αντί δηλαδή του SF500 να έχουμε ένα άλλο, 3D μεν αλλά χαμηλότερων επιδόσεων ραντάρ (NS50;), να φέρουν ίσως ASTER 15 ή κάποιον άλλο πύραυλο χαμηλότερων επιδόσεων του ASTER 30, και να αναλάβουν τον ρόλο της ASW άμυνας.

Το κόστος 4 τέτοιων πλοίων, δεν θα ξεπερνούσε το 1,5 δις ευρώ, επιτρέποντας έτσι την δημιουργία ενός στόλου με 2 Belharra, 4 MEKO200HN και 4 Gowind HN εντός της επόμενης δεκαετίας. Από εκεί και πέρα το ΠΝ, θα μπορούσε να αποφασίσει με νηφαλιότητα, προς το τέλος της επόμενης δεκαετίας, το αν ήθελε επιπλέον Belh@rra ή Gowind, για να αντικαταστήσει τις τελευταίες σε υπηρεσία τότε Kortenaer.

Το θέμα είναι πως το ΠΝ θα χρειαστεί ένα γιγάντιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, κι αυτό δεν μπορεί να σταματήσει στα δυο πλοία, ακόμη κι αν αυτά ήταν δυο αντιτορπιλλικά Arleigh Burke. Δεν υπάρχει Ναυτικό με δυο συν 4 πλοία, ούτε είμαστε στο 1912 να σηκώσει στις πλάτες του ένα Αβέρωφ όλες τις ελληνικές προσπάθειες. Κάτι έχουν μάθει τα τελευταία 100 χρόνια οι γείτονες.

Ας μην δώσουμε δίπλα στο νέο Αβέρωφ, πάλι το σύγχρονο αντίστοιχο των παρωχημένων θωρηκτών που το συνόδευσαν στις δυο ναυμαχίες.

Το ιδανικό θα ήταν, από τη στιγμή που για διάφορους λόγους (χρηματοδότηση, διεθνείς σχέσεις) το ΠΝ στρέφεται στη Γαλλία και συγκεκριμένα στη Naval Group, να δούμε όλες τις δυνατότητες που προσφέρει αυτή η κίνηση.

Η NG είναι αυτό που λέμε “μεγάλο μαγαζί” και μπορεί να προσφέρει αρκετές λύσεις που θα ταίριαζαν μια χαρά στα ελληνικά μέτρα, αλλά και τον περιορισμένο προϋπολογισμό μας. Οι Gowind θα ήταν μια εξαιρετική λύση… Αλλιώς, η απόκτηση περισσότερων Belh@rra, και η δημιουργία ενός μικρότερου σε αριθμού πλοίων Στόλου είναι μονόδρομος…




Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.