Πολεμικό Ναυτικό: Οι φρεγάτες F-124 ως επιλογή νέου πλοίου Αεράμυνας Περιοχής

Σε αυτό το αφιέρωμα παρουσιάζεται η Γερμανική φρεγάτα Αεράμυνας Περιοχής F-124. Σημειώνεται ότι είχαμε αναλύσει μέσα από τα προηγούμενα άρθρα μας, τις Ισπανικές F-100 και τις Ολλανδικές LCF ως τα πλέον ιδανικά πλοία με χαρακτηριστικά Αεράμυνας Περιοχής ικανά να καλύψουν την επιχειρησιακή απαίτηση του ΠΝ για παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο.
Να τονιστεί πως με αυτά τα πλοία είχε «παίξει» και η Π.Α με τις 340 και 343 Μοίρες σε αποστολές ναυτικής κρούσης. Τα αποτελέσματα για τη ΠΑ σε εικονικές προσβολές υπήρξαν ταπεινωτικά λόγω των αισθητήρων του πλοίου και των βλημάτων.

Από: defencereview.gr - Ευθύμιος Λάζος

Η φρεγάτα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής τύπου F-124 κλάσης “Sachsen” έλκει τη σχεδιαστική της καταγωγή από τις φρεγάτες τύπου F-123 κλάσης “Brandenburg”. 
 
Σε συνέχεια του αφιερώματός μας στο πρόγραμμα ναυπήγησης φρεγατών αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, παρουσιάζουμε τη φρεγάτα τύπου F-124 κλάσης “Sachsen” F-124. Η κοινοπραξία έχει συσταθεί από τα ναυπηγεία Howaldtwerke-Deutsche Werft (HDW), Blohm & Voss και Thyssen Nordseewerke, τα οποία ανήκουν στην εταιρία ThyssenKrupp Marine Systems. 

Η πρώτη φρεγάτα του τύπου (F-219 “Sachen”), από τις τρεις που υπηρετούν στο γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό (Deutsche Marine), καθελκύστηκε στα ναυπηγεία της Blohm & Voss την 1η Φεβρουαρίου του 1999 και παραδόθηκε στις 29 Νοεμβρίου του 2002 (στον γερμανικό στόλο εντάχθηκε στις 31 Δεκεμβρίου του 2003). 

Η δεύτερη φρεγάτα (F-220 “Hamburg”) καθελκύστηκε στα ναυπηγεία της HDW την 1η Σεπτεμβρίου του 2000 και παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2004 (εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 31 Δεκεμβρίου του 2004). Τέλος, η τρίτη φρεγάτα (F-221 “Hessen”) καθελκύστηκε στα ναυπηγεία της Thyssen Nordseewerke στις 14 Σεπτεμβρίου του 2001 και παραδόθηκε στις 7 Δεκεμβρίου του 2005 (εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 21 Απριλίου του 2006). 

Το κόστος ναυπήγησης των τριών σκαφών ανήλθε στα € 2,1 δις.

Το εκτόπισμα των φρεγατών είναι 5.690 τόνοι (πλήρης φόρτος), ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 143 μέτρα x 17,44 μέτρα x 5 μέτρα. Οι ανάγκες επάνδρωσής τους ανέρχονται στα 241 άτομα, εκ των οποίων τα 228 άτομα είναι το πλήρωμα του πλοίου και τα 13 άτομα είναι το προσωπικό εξυπηρέτησης του ελικοπτέρου (πιλότοι, τεχνικοί). Από το 228 άτομα του πληρώματος του πλοίου, τα 37 είναι αξιωματικοί, τα 67 είναι υπαξιωματικοί και τα 124 άτομα είναι ναύτες.
Ομοίως, από τα 13 άτομα του προσωπικού εξυπηρέτησης του ελικοπτέρου, οι δύο είναι αξιωματικοί, οι πέντε υπαξιωματικοί και οι έξι είναι σμηνίες. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στην αυξημένη επιβιωσιμότητα του σκάφους, η υπερκατασκευή του οποίου είναι σπονδυλωτή και χωρίζεται σε 58 τμήματα και έξι χωρίσματα με ενισχυμένη θωράκιση. 

Επιπλέον, έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες για τη μείωση του μαγνητικού, ακουστικού και υπέρυθρου ίχνους του πλοίου, μείωση η οποία επιτυγχάνεται με τη χρήση κεκλιμένων επιφανειών και με την εξάλειψη των ορθογώνιων σχημάτων στην υπερκατασκευή. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία, οι φρεγάτες F-124 μπορούν να απορροφήσουν πλήγμα από βλήμα με πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας βάρους 150 κιλών (επιπέδου MM-40 Exocet).

Το σύστημα πρόωσης των φρεγατών F-124 είναι διαμόρφωσης CODAG (Combined Diesel And Gas). Κάθε πλοίο ενσωματώνει δύο πετρελαιοκινητήρες τύπου 20V 1163 TB93 της MTU μέγιστης ισχύος 2 x 9.920 ίππων στις 1.350 στροφές το λεπτό και έναν αεροστρόβιλο κινητήρα τύπου LM-2500 PF/MLG της General Electric μέγιστης ισχύος 31.501 ίππων στις 3.600 στροφές το λεπτό. Οι πετρελαιοκινητήρες βρίσκονται τοποθετημένοι σε ειδικές κάψουλες προκειμένου να επιτευχθεί μείωση του θορύβου κατά την κίνησή τους. Κινούν δύο έμβολα, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο και τα οποία καταλήγουν σε ισάριθμες πεντάφυλλες έλικες ελεγχόμενης κίνησης.
Η παροχή ισχύος εξασφαλίζεται από τέσσερις γεννήτριες ισχύος 1.000 kW έκαστη (1.340 ίππων). Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμέ ότι η μέγιστη ταχύτητα του σκάφους είναι της τάξεως των 29 κόμβων, ενώ για βέλτιστο δυνατό έλεγχο του συστήματος πρόωσής του, το σκάφος είναι εφοδιασμένο με προηγμένο σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου βλαβών τύπου IMCS. Η μέγιστη αυτονομία του σκάφους ανέρχεται στα 4.000 ναυτικά μίλια (7.408 km) με ταχύτητα πλεύσης τους 18 κόμβους την ώρα (33 km/h). Το πλοίο μπορεί να κινηθεί είτε με τους πετρελαιοκινητήρες μόνο είτε με τον αεροστρόβιλο κινητήρα μόνο ή συνδυαστικά (διαδικασία CODAG). Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι της τάξεως των 29 κόμβων την ώρα (54 km/h).

Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός των πλοίων αποτελείται από μια σειρά σύγχρονων μέσων επιτήρησης, διοίκησης και ελέγχου και επικοινωνιών. Το σύστημα διαχείρισης μάχης που έχει επιλεγεί είναι το SEWACO FD της Thales Nederland. Το σύστημα χρησιμοποιεί τη βάση δεδομένων Sigma Splice και ενσωματώνει ολοκληρωμένο δίκτυο επικοινωνιών, το οποίο περιλαμβάνει 17 κονσόλες πολλαπλών χρήσεων, δύο μεγάλες οθόνες απεικόνισης τακτικών δεδομένων, 12 θύρες διασύνδεσης αισθητήρων και ένα κεντρικό όργανο ελέγχου τύπου COSMOS. Η ταχεία και ασφαλής διαβίβαση όλων των δεδομένων, μέσω του συστήματος SEWACO FD, επιτυγχάνεται και υποστηρίζεται από την αρχιτεκτονική ΑΤΜ (Asynchronous Transfer Mode).

Ο κύριος αισθητήρας επιτήρησης και ελέγχου είναι το ραντάρ πολλαπλών ρόλων ενεργής διάταξης φάσης τύπου APAR (Active Phase Array Radar). Το ραντάρ έχει τέσσερις σταθερές κεραίες (μη περιστρεφόμενες) σε πυραμιδοειδή διάταξη. Κάθε κεραία αποτελείται από 3.424 στοιχεία εκπομπής/λήψης ανακλώμενου κύματος, τα οποία λειτουργούν στη ζώνη συχνοτήτων Χ (7-12,5 GHz).

Το APAR έχει εμβέλεια 150 km για εναέριους στόχους ή 32 km για στόχους επιφανείας ή 75 km για έρευνα του ορίζοντα, δηλαδή του ακρότατου ορίου όπου η θάλασσα “εφάπτεται” με τον ουρανό. Μπορεί επίσης να εκτελέσει περιορισμένη έρευνα περιοχής σε συνεργασία με το ραντάρ έρευνας αέρος μεγάλης εμβέλειας SMART-L, έρευνα με παρεχόμενα στοιχεία από άλλους αισθητήρες του πλοίου, έλεγχο πυρός του πυροβόλου και επιχειρησιακό έλεγχο έως και 16 βλημάτων SM-2MR Block IIIA και ESSM με τη μέθοδο της διακοπτόμενης κατάγαυσης συνεχούς κύματος (ICWI = Interrupted Continuous Wave Illumination).
Το ραντάρ SMART-L (Signaal Multibeam Acquisition Radar for Tracking, L-Band) λειτουργεί πλέον στη ζώνη συχνοτήτων D (1-2 GHz) και όχι στη ζώνη L όπως καταγράφεται στην ονομασία του. Χρησιμοποιεί 16 στοιχεία κεραιών για εκπομπή/λήψη ανακλώμενου κύματος συν οκτώ επιπλέον στοιχεία αποκλειστικά και μόνο για λήψη ανακλώμενου κύματος. 

Το SMART-L παράγει 16 δέσμες κύματος ταυτόχρονα με τη διαδικασία του ψηφιακού σχηματισμού δέσμης (beamforming). Η κάθετη καθοδήγηση των δεσμών, καθώς και η διαδικασία σταθεροποίησης της εκπομπής ενάντια στην απότομη αλλαγή πορείας του πλοίου επιτυγχάνονται ηλεκτρονικά, ενώ ο οριζόντιος έλεγχος των δεσμών επιτυγχάνεται μηχανικά. Οι διαστάσεις του SMART-L (μήκος x ύψος x πλάτος ) είναι 8,4 μέτρα x 4 μέτρα x 4,4 μέτρα, ενώ το εύρος της δέσμης κυμαίνεται από 2,2ο (οριζόντια) και από 0-70ο (κάθετα). Η πόλωση του κύματος της δέσμης είναι κάθετη. Το ραντάρ ενσωματώνει και σύστημα IFF τύπου Mk.XII. 

Η μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού ανέρχεται στα 85 km για βλήματα τεχνολογίας cruise, στα 400 km για μαχητικά αεροσκάφη ή στα 480 km με το βελτιωμένο λογισμικό ELR (Extended Long Range) ή στα 600 km για αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας επιπέδου P-3 Orion. Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το SMART-L μπορεί να ιχνηλατήσει έως 1.000 εναέριους και 100 θαλάσσιους στόχους.

 Για την επιτήρηση της θαλάσσιας επιφάνειας έχει προτιμηθεί το ραντάρ Triton-G, το οποίο συνεπικουρεί το ραντάρ ναυτιλίας και πλοήγησης του σκάφους. Τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό συμπληρώνουν το ηλεκτροπτικό σύστημα ελέγχου πυρός τύπου MSP 500 (του πυροβόλου), το υπέρυθρο σύστημα επιτήρησης και ιχνηλάτησης μεγάλου βεληνεκούς Sirius LR-IRST, η συσκευή σονάρ τύπου DSQS-24B, ένα σονάρ συρόμενης διάταξης τύπου LF ACTAS, ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου τύπου FL-1800 SII και ένας εξαπλός εκτοξευτής αναλώσιμων παραπλάνησης τορπιλών τύπου SRBOC.

Ο εξοπλισμός ναυτιλίας και επικοινωνιών του σκάφους περιλαμβάνει δύο ραντάρ ναυτιλίας, δύο δορυφορικά συστήματα ναυτιλίας τύπου SATNAV, δύο αδρανειακά συστήματα πλοήγησης τύπου MINS, ωκεανογραφικά βοηθήματα σε ηλεκτρονική μορφή τύπου ECDIS, δορυφορική μονάδα πρόβλεψης καιρικών φαινομένων, εσωτερικό και εξωτερικό σύστημα επικοινωνίας του σκάφους, πομποδέκτες UHF/SHF, δορυφορικές επικοινωνίες, ζεύξεις δεδομένων Link-11 και Link-16, ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου και διαχείρισης μηνυμάτων τύπου IMUS, σύστημα FOCON 32 και μονάδες κρυπτογράφησης.

Ο αντιαεροπορικός εξοπλισμός του πλοίου περιλαμβάνει σύστημα κάθετης εκτόξευσης τύπου Mk.41 VLS (Vertical Launching System) 32 θέσεων (κελιών) με τυπική διαμόρφωση 32 βλήματα τύπου RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) και 24 RIM-66M2 SM-2MR Block IIIA (κάθε κελί του Mk.41 VLS μπορεί να δεχθεί ή ένα βλήμα SM-2 ή τέσσερα ESSM) και δύο συστήματα αντιαεροπορικής αμύνης μικρού βεληνεκούς τύπου RIM-116 RAM (Rolling Airframe Missile) στην έκδοση 21 βλημάτων. Το βλήμα RIM-162 ESSM έχει διαστάσεις (μήκος x διάμετρο) 3,66 μέτρα x 25,4 εκατοστά και βάρος 280 κιλά, εκ των οποίων τα 39 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή θραυσμάτων.
Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει είναι τα 4 Mach, ενώ η μέγιστη εμβέλεια εμπλοκής είναι τα 50+ km. Το βλήμα RIM-66M2 SM-2MR Block IIIA έχει διαστάσεις (μήκος x διάμετρο x άνοιγμα πτερυγίων) 4,72 μέτρα x 34,3 εκατοστά x 1,08 μέτρα και βάρος 708 κιλά. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 3,5 Mach και μέγιστη εμβέλεια εμπλοκής 167 km. Το βλήμα RIM-116 RAM έχει διαστάσεις (μήκος x διάμετρο x άνοιγμα πτερυγίων) 2,78 μέτρα x 12,7 εκατοστά x 44,5 εκατοστά και βάρος 73,5 κιλά, εκ των οποίων τα 11,3 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή θραυσμάτων. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει το βλήμα είναι τα 2 Mach και η μέγιστη εμβέλεια εμπλοκής είναι τα 7,5 km.

Ο εξοπλισμός προσβολής των φρεγατών F-124 περιλαμβάνει οκτώ εκτοξευτές βλημάτων επιφανείας-επιφανείας τύπου RGM-84D Harpoon Block-1C/-1D, έξι εκτοξευτές (δύο τριπλούς) τορπιλών διαμετρήματος 324mm τύπου Mk.32 Mod.9 για τορπίλες τύπου MU-90 Impact, ένα πυροβόλο τύπου Otobreda της OTO Melara διαμετρήματος 76mm με κάννη μήκους 62 διαμετρημάτων, δύο πυροβόλα τύπου Mauser διαμετρήματος 27mm για γενική χρήση και ένα ελικόπτερο βάρους 15 τόνων ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων. Για τον έλεγχο του ελικοπτέρου, το πλοίο είναι εφοδιασμένο με αυτόματο σύστημα πρόσδεσης ελικοπτέρου τύπου HHS (Helicopter Handling System). Κάθε πλοίο είναι σε θέση να υποστηρίξει ταυτόχρονα δύο ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου τύπου ΝΗ-90 NFH (ΝΑΤΟ Frigate Helicopter) ή ένα ελικόπτερο ανεφοδιασμού τύπου ΕΗ-101 Merlin.
Το βλήμα RGM-84D Harpoon Block-1C/-1D έχει διαστάσεις (μήκος x διάμετρο x άνοιγμα πτερυγίων) 4,6 μέτρα x 34 εκατοστά x 91 εκατοστά και βάρος 628 κιλά, εκ των οποίων τα 221 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας θραυσμάτων. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει είναι τα 864 km/h, ενώ η μέγιστη εμβέλειά του είναι της τάξεως των 140 km. Το πυροβόλο Otobreda έχει βάρος 7.500 κιλά χωρίς τα συνυπολογιστεί το βάρος των πυρομαχικών. Το πυροβόλο έχει όρια ανύψωσης από -15ο έως +85ο και μέγιστη ταχύτητα ανύψωσης τις 35ο το δευτερόλεπτο. Οριζόντια, το πυροβόλο μπορεί να περιστραφεί με μέγιστη ταχύτητα 60ο το δευτερόλεπτο. Το μέγιστο βεληνεκές που επιτυγχάνει το πυροβόλο είναι τα 18,4 km και το δραστικό βεληνεκές του περιορίζεται στα 8 km. 

Οι τορπίλες MU-90 Impact της ανήκουν στο διαμέτρημα των 324mm. Έχουν μήκος 2,85 μέτρα και βάρος 304 κιλά. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνουν κυμαίνεται από τους 29 κόμβους/ώρα (54 km/h) έως τους 50 κόμβους/ώρα (93 km). Ανάλογο της μέγιστης ταχύτητας είναι και το μέγιστο βεληνεκές της τορπίλης. Έτσι, με ταχύτητα 29 κόμβους/ώρα, το μέγιστο βεληνεκές είναι της τάξεως των 25 km, ενώ με ταχύτητα 50 κόμβους/ώρα το μέγιστο βεληνεκές περιορίζεται στα 10 km. Η τορπίλη μπορεί να επιχειρεί σε μέγιστο βάθος έως και 1.000 μέτρων και σε ελάχιστο βάθος 25 μέτρων.

Τέλος, το πλοίο ενσωματώνει ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων τύπου FL1800SII ECM της EADS Systems and Defence Electronics, το οποίο αποτελείται από εξαπλό εκτοξευτή αναλώσιμων SRBOC. Το σύστημα ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης είναι τύπου Maigret ESM, επίσης της EADS Systems and Defence Electronics. Για τον εσωτερικό έλεγχο των λειτουργιών και της γενικής κατάστασης, το πλοίο ενσωματώνει ολοκληρωμένο και πλήρως αυτόματο σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης τύπου IMCS (Integrated Control and Monitoring System). Το σύστημα προσφέρει μόνιμη καταγραφή και παρουσίαση της κατάστασης του πλοίου και εκτελεί λειτουργίες ελέγχου του συστήματος κίνησης, των ηλεκτρικών εγκαταστάσεων, της γενικής λειτουργίας του σκάφους και ελέγχει πιθανές ζημιές μέσω του συστήματος IBDCS (Integrated Battle Damage Control System).
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.