Η φθηνότερη πρόταση για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ έρχεται από τη Σουηδία και υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις του ΠΝ! Sea Giraffe και CMS 9LV Mk4 στο Αιγαίο;

Εξελίξεις αναμένεται να έχουμε σύντομα σχετικά, ίσως και εντός του έτους, σε ότι αφορά το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ του ΠΝ. Ένα πρόγραμμα που τώρα που μιλάμε θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί, δυστυχώς τα τελευταία χρόνια ενεγράφη στις ελληνικές καλένδες. Ευτυχώς (το “ευτυχώς” εντός εισαγωγικών), η τουρκική προκλητικότητα έκανε την προηγούμενη πολιτική ηγεσία να αντιληφθεί πως το ΠΝ χρειαζόταν ενίσχυση άμεσα.

Αναδημοσίευση από: ptisidiastima.com

Δυστυχώς όμως, δυο κρίσιμα προγράμματα για το μέλλον του ΠΝ, η προμήθεια των τορπιλών βαρέως τύπου για τα υποβρύχια 214ΗΝ αλλά και ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των ΜΕΚΟ200ΗΝ, συζητήθηκε πολύ αλλά δεν προχώρησαν καθόλου.

Το ΠΝ φυσικά δεν έχει σταματήσει τις διαπραγματεύσεις, και έχει συγκεντρώσει/ μελετήσει/ αξιολογήσει όλες τις προτάσεις που έχουν υποβάλει οι ενδιαφερόμενοι ανάδοχοι. Τώρα, για να μειώσει το κόστος και να αξιοποιήσει 100% τα διαθέσιμα χρήματα θα κάνει τις εργασίες στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, ενώ η επιθεώρηση/ ανακατασκευή του προωστηρίου σκέους και του συστήματος μετάδοσης κίνησης θα πληρωθούν από άλλους κωδικούς. Συνεπώς, το ποσό που έχει προβλεφθεί για τον εκσυγχρονισμό, θα “πέσει” σχεδόν κατά 100% πάνω στα πλοία.

Τώρα, έχουμε γράψει τι θέλει να κάνει το ΠΝ στα πλοία. Τα κυριότερα “σημεία” είναι το νέο CMS (Combat Management System), και ένα νέο, 3D radar που θα βελτιώσει τις ικανότητες αεράμυνας του πλοίου. Αν εξαιρέσουμε την επιθυμία του ΠΝ για δυο αυτόματους πυργίσκους για ελαφρά πυροβόλα, δεν προβλέπεται περαιτέρω ενίσχυση της ισχύος του πλοίου. Άλλωστε, οι ΜΕΚΟ200ΗΝ ήταν ανέκαθεν εξαιρετικά εξοπλισμένες για το μέγεθός τους φρεγάτες, και το βασικό τους πρόβλημα είναι η γήρανση του ηλεκτρονικού τους εξοπλισμού.


Αντιλαμβανόμαστε πως πολλοί αναγνώστες μας θα “επαναστατήσουν” με την παραπάνω άποψη, αλλά δυστυχώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι φρεγάτες γενικών καθηκόντων (multi-purpose frigates), με συγκεκριμένο εκτόπισμα, και λύσεις του στυλ “βάλτε και SM-2 ή Aster 30” δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται σοβαρά. Αντίθετα, το ΠΝ πολύ σοφά προχωρά σε νέο 3D ραντάρ, που θα μπορεί να αξιοποιήσει καλύτερα τους ESSM Block II, αν και όταν καταφέρουμε να τους αγοράσουμε.

Συνεπώς, σε αντίθεση με τις επιλογές του περιορισμένου εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης S, ο αντίστοιχος των ΜΕΚΟ200ΗΝ θα βοηθήσει το ΠΝ να διατηρήσει σε υπηρεσία μια εξαιρετική κλάση πλοίων.

Τώρα, ο Π/Υ των 100 εκ. ευρώ είχε, με διάφορες πιέσεις από το ΠΝ, φτάσει τα περίπου 140 με 160 εκ. ευρώ, με το ποσό των 150 εκ. ευρώ να “φαντάζει” αρκετά εφικτό. Το πρόβλημα ήταν πως πολλές προτάσεις ήταν αρκετά “ακριβότερες” από αυτό το budget, και είχαν κατά καιρούς ακουστεί διάφορες λύσεις, όπως “εκσυγχρονισμός 3 ή και 2 φρεγατών αντί για 4”, ή τοποθέτηση μόνο του CMS και ραντάρ στο… μέλλον.

Οι προτάσεις αυτές, που διακινούνται έντονα μάλιστα, δεν προέρχονταν από τις τάξεις του ΠΝ, αλλά από τους υποψήφιους αναδόχους. Αντίθετα, στο ΓΕΝ μάλλον ανεβάζουν …πίεση όταν ακούν τέτοιες προτάσεις, τη στιγμή που όλα τα πλοία διατηρούνται σε εξαιρετική κατάσταση, ακόμη και η Φ/Γ ΥΔΡΑ, η παλαιότερη όλων. Έτσι, οι αξιωματικοί που ασχολούνται με το πρόγραμμα υπερβάλλουν εαυτόν στις διαπραγματεύσεις.

Το αποτέλεσμα είναι αυτή την στιγμή να υπάρχει μια πρόταση που καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του Ναυτικού, είναι εντός προϋπολογισμού και μάλιστα έχει πολύ μικρό χρόνο ολοκλήρωσης, πιθανά κάτω από τα 4 έτη που έχει υπολογίσει το ΠΝ για τον εκσυγχρονισμό των 4 πλοίων. Η πρόταση αυτή έρχεται από την Σουηδία και περιλαμβάνει ηλεκτρονικά συστήματα της Saab!


Η τελευταία προσφέρει στο ΠΝ τo Sea Giraffe, χωρίς μέχρι τώρα να έχει αποσαφηνιστεί αν πρόκειται για την έκδοση Sea Giraffe AMB που “φοράνε” τα LCS της Austal, τα Independence Class, ή η νεώτερη έκδοση, Sea Giraffe 4A, που ενσωματώνει τεχνολογία AESA. Και οι δυο εκδόσεις θεωρούνται ανώτερες της “κλασικής λύσης” της κατηγορίας, SMART-S, ενώ κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως η Saab ενδέχεται να έχει ενσωματώσει τεχνολογία GaN στο Sea Giraffe 4A.

Αντίστοιχα, το CMS που προτείνουν οι Σουηδοί είναι το ανοιχτής αρχιτεκτονικής 9LV. Το τελευταίο δεν είναι φυσικά Tacticos, ούτε SETIS ή CMS330, αλλά είναι ένα εξαιρετικό CMS, που έχει τοποθετηθεί σε αρκετά πολεμικά πλοία. Σχετικά άγνωστο, θα πρέπει όμως να πούμε πως το σύστημα έχει τοποθετηθεί στις εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ANZAC του Αυστραλιανού Ναυτικού και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Αυτό σημαίνει πως πιθανή εγκατάσταση σε ελληνική ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν ενέχει τόσους τεχνολογικούς κινδύνους όσους κάποιο άλλο, “νέο” CMS.

Το 9LV μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να ολοκληρώσει τα περισσότερα όπλα που μεταφέρουν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόσφατα έγινε βολή ESSM από φρεγάτα με 9LV), το Sea Giraffe είναι της ίδιας εταιρείας, ενώ το DA08 και το σόναρ θα καταφέρουν εύκολα να ολοκληρωθούν.


To θέμα είναι πως οι πληροφορίες αναφέρουν το γεγονός ότι οι Σουηδοί προσφέρουν και ένα προηγμένο σύστημα ESM, που θα αντικαταστήσει το -εντελώς- παρωχημένο σύστημα που φέρουν σήμερα οι ΜΕΚΟ200ΗΝ. Κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως δεν γνωρίζουμε αν το ΠΝ έχει επιλέξει μεταξύ του SME-150 ή του SME-250, με το δεύτερο να διαθέτει και ψηφιακό δέκτη ELINT. Το σίγουρο είναι πως οι δυνατότητες των ΜΕΚΟ200ΗΝ με οποιοδήποτε από τα συστήματα αυτά θα αυξηθούν κατακόρυφα.

To τι θα γίνει, και τι θα αποφασιστεί δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί. Το γεγονός όμως πως οι Σουηδοί αποφάσισαν να καλύψουν τις ανάγκες του ΠΝ, με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό χωρίς εκπτώσεις, με λύσεις δοκιμασμένες και υπερσύγχρονες. Εδώ πρέπει να πούμε πως το ΠΝ διαπραγματεύεται σκληρά, και αναμένουμε κι άλλους πιθανούς “μνηστήρες” του προγράμματος να αποφασίσουν να “κατεβούν”.

Κλείνοντας, θα πρέπει να πούμε κάτι που θα βάλει σε σκέψεις αρκετούς φίλους μας. Πιθανή επιλογή της σουηδικής λύσης, σημαίνει πως οι ελληνικές MEKO200HN θα έρθουν πολύ κοντά, από πλευράς συμβατότητας, με τις αυστραλιανές φρεγάτες ANZAC. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πολλά σήμερα, αλλά στο μέλλον, όταν οι ANZAC αρχίσουν να γίνονται διαθέσιμες, τότε δεν αποκλείεται η “σουηδική λύση” να παίξει σημαντικό ρόλο στο μέλλον του Στόλου.






Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.