Μπορούν δυο “κούκοι” από τη Γαλλία (Belh@rra) να φέρουν την Άνοιξη στο ΠΝ;

Η ανάγκη ενίσχυσης του ΠΝ είναι ξεκάθαρη. Ο στόλος των φρεγατών έπρεπε να είχε ανανεωθεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Θυμίζουμε πως πριν περίπου μια δεκαετία το ΠΝ είχε ξεκινήσει τις συζητήσεις για την αγορά 6 φρεγατών FREMM-HN, μια παραλλαγή της γαλλικής FREMM στα μέτρα όμως του ΠΝ, ένα πολεμικό πλοίο που δεν είχε να ζηλέψει τίποτα σε δυνατότητες ή ισχύ από ένα αντιτορπιλλικό αεράμυνας περιοχής.


Οι συζητήσεις συνεχίστηκαν για αρκετά χρόνια, αν και η Ελλάδα είχε μπει στην εποχή των Μνημονίων. Το θέμα είναι πως την περίοδο εκείνη, η επιλογή της FREMM φαινόταν η μόνη “λύση” (σε σχέση με τις άλλες διαθέσιμες λύσεις, που ήταν αρκετά παλαιότερες), ένα πλοίο που βρισκόταν πολλές γενιές μπροστά από τα πλοία που υπηρετούσαν μέχρι τότε στο ΠΝ. Εδώ πρέπει να πούμε, πως ιστορικά, το ΠΝ, όταν επέλεξε το ίδιο τα πλοία που θα έβαζε σε υπηρεσία από την αρχή, ο Στόλος αποκτούσε πλοία κορυφαία στο είδος του παγκοσμίως.

Τι εννοούμε; θα αναφέρουμε τρεις γνωστές περιπτώσεις. Τις φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ, τις ΤΠΚ Super Vita, και τα υποβρύχια 214ΗΝ. Όταν τα πλοία αυτά μπήκαν σε υπηρεσία, ήταν ότι καλύτερο υπήρχε σε υπηρεσία στον τομέα τους παγκοσμίως. Οι ΜΕΚΟ200ΗΝ ήταν τότε η πλέον ισχυρή και ισορροπημένη φρεγάτα γενικών καθηκόντων, οι Super Vita ακόμη και σήμερα έχουν ισχύ κορβέτας, και το ΠΝ, ελλείψει μεγαλύτερων πλοίων τις χρησιμοποιεί σαν κορβέτες, και τα 214ΗΝ, ακόμη και σήμερα δεν έχουν αντίπαλο στην περιοχή.



Βέβαια, εδώ πρέπει να πούμε πως όλα τα προγράμματα του ΠΝ ποτέ δεν φτάνουν στους αριθμούς που επιθυμεί το ΠΝ. Για παράδειγμα, όλοι ξέρουμε πως το ΠΝ αναμένει 2 ακόμη υποβρύχια 214ΗΝ, τα οποία είναι άγνωστο αν και πότε θα έρθουν να ενισχύσουν τον Στόλο. Επίσης, λίγοι θυμούνται πως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν θα ήταν 4 μόνο πλοία, αλλά 6. Τα 2 τελευταία υπήρχαν δε σκέψεις να είναι ακόμη ισχυρότερα σε σχέση με τα πρώτα 4 (εκτοξευτές Μk41 κοκ). To τι συνέβη, ή μάλλον το τι δεν συνέβη, το ξέρουμε…

Μετά την αξέχαστη FREMMιάδα του περασμένου έτους, έγινε πλέον κατανοητό πως η τότε πολιτική ηγεσία είχε καταλάβει πως χωρίς ισχυρό ναυτικό, καλύτερα να ξεχάσουμε όχι απλά Κύπρο και Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και μέρος του Αιγαίου, του ζωτικού χώρου της Ελλάδος. Το θέμα όμως είναι, πως μετά την -αρκούντως εξευτελιστική– κατάληξη της υπόθεσης των δυο FREMM, τίποτε άλλο δεν έγινε για την ενίσχυση του ΠΝ. Ούτε καν ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν ξεκίνησε, ούτε η προμήθεια τορπιλών, ούτε η αναζήτηση μεταχειρισμένων πλοίων “ενδιάμεσης λύσης”.

Τι προχώρησε; οι Γάλλοι πρέπει να ομολογήσουμε πως είναι αρκετά πεισματάρηδες. Δεν θα άφηναν να χαθεί μια εξαιρετική ευκαιρία να “διεισδύσουν” σε ένα κορυφαίο δυτικό ναυτικό, με πλοία πρώτης γραμμής. Γιατί άλλο είναι να πουλάς στην Αίγυπτο, Σαουδική Αραβία ή Ταϊβάν, κι άλλο να πουλάς στην Ελλάδα. Οι Έλληνες έχουν ένα Ναυτικό που ξέρει να κερδίζει, και πιστευούμε πως είναι “τιμή” για πολλούς να υπηρετούν πλοία τους με την ελληνική σημαία.

Η υπόθεση του ελληνικού ενδιαφέροντος για Belh@rra είναι γνωστή. Η περίφημη ψηφιακή φρεγάτα των Γάλλων αποτελεί την “απόλυτη” εξέλιξη στον τομέα, ενσωματώνοντας κάθε ναυπηγική τεχνολογία, παράλληλα με ότι κορυφαία υπάρχει σε ναυτικό όπλο. SeaFire 500, συνδυασμένο με ASTER 30 και mdCN (SCALP NAVAL), σε ένα εκτόπισμα φρεγάτας γενικών καθηκόντων, με πλήρωμα μόλις 125 στελεχών. Κι όλα αυτά, με κορυφαία συστήματα ECM και ESM, καθώς και ικανότατα sonar (με αντίστοιχες δυνατότητες ASW).

Τώρα, η προσφορά των δυο Belh@rra είναι γνωστή, πάνω κάτω. Οι Γάλλοι έχουν προτείνει να μας δώσουν δυο από τις φρεγάτες που έχουν προγραμματίσει να παράξουν οι ναυπηγικές κλίνες της Naval Group, και να μην έχουν διαφορές από τις γαλλικές (εκτός κι αν επιθυμούμε να προσθέσουμε περισσότερα συστήματα, πχ επιπλέον εκτοξευτές για mdCN ή ASTER 30).

Τώρα, από όσο γνωρίζουμε, η πληρωμή των δυο φρεγατών δεν θα γίνει τελικά με τις περίφημες “επιστροφές των κερδών των ελληνικών ομολόγων”, αλλά με άλλη, γαλλική πάντα χρηματοδότηση. Η Naval Group έχει κάνει πολλή δουλειά στο να λύσει το πρόβλημα της χρηματοδότησης, και προφανώς έχει βρεθεί λύση με την βοήθεια της γαλλικής κυβέρνησης.

Κάπου εδώ έχει βοηθήσει σημαντικά και η κάθετη πτώση του κόστους δανεισμού της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς η απόδοση του 10ετούς ομολόγου έχει πέσει σε ιστορικά χαμηλά, ακόμη και πριν την κρίση. Επίσης, πιθανή ένταξη της χώρας μας στο QE της ΕΚΤ, θα προσφέρει μεγαλύτερη ρευστότητα, ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ άτυπα η νέα κυβέρνηση διαπραγματεύεται ήδη χαμηλότερα πλεονάσματα(;).

Όλα αυτά, προφανώς θα δώσουν τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο για την αγορά των δυο φρεγατών. Κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως η πραγματική αξία των πλοίων φυσικά και δεν θα είναι 2 ή 2,5 δις ευρώ, οι αναγνώστες μας ήδη γνωρίζουν ποιο είναι το πραγματικό κόστος των πλοίων. Το πρόγραμμα συνολικά θα φτάσει ή και θα ξεπεράσει τα 2 δις, αλλά όχι για 2 πλοία. Δείτε παρακάτω το ρεπορτάζ που είχαμε κάνει για το πραγματικό κόστος των Belh@rra.
Αν διαβαστεί προσεκτικά το άρθρο, θα καταλάβει κάποιος πως το κόστος των 2,5 δις που έχει αναφερθεί, αφορά 4 πλοία κι όχι 2. Η αγορά όμως 2 πλοίων, ακόμη και τόσο προηγμένων, δεν θα είχε κάποια αισθητή διαφορά στην εξέλιξη της ναυτικής ισορροπίας δυνάμεων στην περιοχή. Ούτε καν τα 4 πλοία, δεν θα φέρουν κάποια σημαντική εξέλιξη, καθώς η αγαπητή γειτονική μας χώρα, ετοιμάζεται να ρίξει στο νερό, λίαν συντόμως κορυφαίας ισχύος φρεγάτες κλάσης Instabul και TF-2000. Και μάλιστα, οπλισμένες και εξοπλισμένες με τουρκικής εξέλιξης και κατασκευής πυραύλων, ραντάρ, ΣΕΠ και σόναρ.

Είναι προφανές, πως το ποσό που έχει διαρρεύσει περί 2,5 δις, αφορά 4 πλοία με τον οπλισμό τους. Το θέμα είναι πως η Ελλάδα και το ΠΝ δεν έχει να διαθέσει 2,5 δις, ούτε καν 1,25 δις για τα 2 πλοία. Όταν όμως μιλάμε για “πρόγραμμα”, τότε εννοούμε την αρχική σύμβαση μαζί με όλα τα δικαιώματα προαίρεσης. Την βλακεία -ευγενικά το λέμε- να αγοράζουμε κάποτε τεθωρακισμένα VBL αποσπασματικά, χωρίς διαπραγμάτευση, το Ναυτικό δεν σκοπεύει να την ξανακάνει. Θα κλείσει μια συμφωνία, που θα καλύπτει το σύνολο των αναγκών του, με μια προβολή των διαθέσιμων χρημάτων σε βάθος 10ετίας+.


Τώρα, ξέρουμε πως η οικονομική “διευκόλυνση” που προσφέρουν οι Γάλλοι είναι “μοναδική”, και μέχρι σήμερα δεν μπορεί να έρθει άλλη ανταγωνιστική πρόταση. Δηλαδή, υπάρχουν οι προτάσεις των Αμερικανών με τις LCS, αλλά οι τελευταίοι δεν έχουν να προσφέρουν λύσεις πέραν των FMS, αλλά για τα αμερικανικής κατασκευής υποσυστήματα. Δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες, καθώς τα σημεία των διαπραγματεύσεων παραμένουν απόρρητα, αλλά τονίζουμε πως οι Γάλλοι έχουν έρθει με σοβαρές λύσεις, που ταιριάζουν στις ελληνικές δυνατότητες.

Τώρα, το θέμα είναι πως από όσο γνωρίζουμε, η πρόταση στο πρώτο σκέλος αφορά δυο πλοία που θα κατασκευαστούν στη Γαλλία. Εκεί η Γαλλία δεν μπορεί να προσφέρει υποκατασκευαστικό έργο σε ελληνικά ναυπηγεία, αλλά μπορεί να προσφέρει έργο στα υποσυστήματα, από τα ηλεκτρονικά μέχρι και τα όπλα. Τα επόμενα δυο πλοία, θα μπορούσαν να κατασκευαστούν στην Ελλάδα, αλλά…

Υπάρχει ένα αλλά, πάντα υπάρχει δηλαδή. Για να κατασκευαστούν, εκτός του ότι πρέπει να υπάρξει συμφωνία με κάποιο ελληνικό ναυπηγείο (Σύρος, Ελευσίνα ή Σκαραμαγκάς), πρέπει να γίνει και επένδυση στο ναυπηγείο αυτό. Αν όμως γίνει μια επένδυση υποδομών, μόνο για δυο πλοία, είναι σίγουρο πως το κόστος κατασκευής θα είναι υψηλότερο από ότι αν αυτά κατασκευαστούν στην Γαλλία.

Αν όμως, η Ελλάδα συμφωνήσει σε ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα ναυπήγησης νέων φρεγατών, και το ΠΝ δεσμευτεί πως σε βάθος 20ετίας θα αγοράσει Belh@rra ή βελτιωμένες εκδόσεις αυτών (ή άλλων φρεγατών), για την αντικατάσταση των 9 συνολικά φρεγατών κλάσης S, τότε πλέον υπάρχει λόγος να γίνει η επένδυση σε υποδομές για την κατασκευή στην Ελλάδα των +2 φρεγατών. Αν όχι, τότε απλά ας αγοραστούν τα πλοία από την Γαλλία, και ας διαπραγματευτούμε την εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στα υποσυστήματά τους.

Σε κάθε περίπτωση, 2 Belh@rra ελάχιστη διαφορά θα κάνουν στο Αιγαίο ή την Ανατολική Μεσόγειο. Το ΠΝ χρειάζεται ένα πρόγραμμα που θα αντικαταστήσει τις 9 Kortenaer μέχρι το 2032. Συνεπώς, στα επόμενα 15 χρόνια, η Ελλάδα θα μπορούσε να ναυπηγήσει 8 νέα πλοία, ομογενοποιώντας τον Στόλο στο μέγιστο βαθμό, αποκτώντας ότι καλύτερο υπάρχει σε πλοίο σήμερα.

Πρέπει βέβαια εδώ να τονίσουμε το οικονομικό θέμα. Η ΠΑ με το πρόγραμμα των F-16V, ουσιαστικά “ξόδεψε” τα χρήματα που την αναλογούσαν τουλάχιστον μέχρι το 2023 (ασχέτως αν οι πληρωμές θα συνεχιστούν και μετά). Με τις Belh@rra, το ΠΝ θα ξοδέψει τα δικά του κονδύλια, ενώ πιο πριν θα πρέπει να έχουν “κλείσει” ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών, οι τορπίλες βαρέος τύπου, τα ελικόπτερα MH-60R και η ολοκλήρωση των δυο επιπλέον Super Vita. Κάπου εκεί θα μας απασχολήσουν προφανώς και τα δυο τελευταία υποβρύχια 214ΗΝ. Τι θα κάνει μετά το ΠΝ; “Καθάρισε” την τουρκική απειλή με 2 πλοία;

Το θέμα της εγχώριας ναυπήγησης των  Belh@rra είναι και δεν είναι συνδεδεμένο με ελληνικά ναυπηγεία. Η ΟΝΕΧ αγόρασε δυο ναυπηγεία, χωρίς να έχει στο μυαλό της ή έστω στα Business Plans τουλάχιστον τις νέες φρεγάτες, απλά θα κάνει ότι κάνει και στη Σύρο, θα φέρνει πλοία και θα τα επισκευάζει. Το ίδιο πρέπει να γίνει και με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς δεν γίνεται η βιωσιμότητα των Ναυπηγείων (όποια κι αν είναι αυτά) να περνούν πάντα μέσα από το ΠΝ.

Το θετικό στην όλη ιστορία είναι πως η νέα πολιτική ηγεσία φαίνεται διατεθειμένη να συνεχίσει την δουλειά που είχε γίνει μέχρι σήμερα,συνεχίζοντας και εντατικοποιώντας τη μελέτη λύσεων για την ενίσχυση του ΠΝ. Έτσι το σίγουρο είναι πως οι Επιτελείς μας δεν θα βρεθούν αντιμέτωοι με ανόητες “ιδέες” για …Kalibr και ναυτικά …F-15, αλλά φαίνεται πως το ΥΠΕΘΑ γνωρίζει το πρόβλημα και είναι διατεθειμένο να κάνει ότι πρέπει προκειμένου να ενισχυθεί επιτέλους το ΠΝ με πραγματικά πλοία, κι όχι paper projects και υποσχέσεις. Περιμένουμε να υπάρξουν εξελίξεις σε διάφορα θέματα στο συντομότερο δυνατόν.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.