Η δράση της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο

Ένα αναλυτικό μέρα προς ημέρα ιστορικό αφιέρωμα στην δράση της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας στο μέτωπο της Ηπείρου εναντίον της ιταλικής Αεροπορίας. Από το ιστορικό αρχείο της Π&Δ.

H ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΟΙΤΑΛΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ

ΗΜΕΡΕΣ ΗΡΩΩΝ
H ΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ APXH TOY ΕΛΛΗΝΟ-ITΑΛΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Τα παρακάτω είναι μιά χρονολογική, αναλυτική περιγραφή των γεγονότων που αφορούν τις αεροπορικές επιχειρήσεις από τις πρώτες Ιταλικές προκλήσεις το καλοκαίρι του 1940 μέχρι και την επέμβαση της R.A.F. μετά από εννέα ημέρες άνισου, από κάθε πλευρά, αγώνα κατά την διάρκεια του Ελληνο-Ιταλικού πολέμου.

Αναδημοσίευση από: ptisidiastima.com
του Δημήτρη Στεργίου


8 ΙΟΥΛΙΟΥ 1940: Αεροσκάφος βομβαρδισμού τύπου S.M. 79 της 41ης σμηναρχίας (Gruppo) με έδρα το Μπρίντεζι πραγματοποιεί αναγκαστική προσγείωση στην Κρήτη. Τα πέντε μέλη του πληρώματος συλλαμβάνονται.

12 ΙΟΥΛΙΟΥ 1940: Τρία Ιταλικά αεροσκάφη βομβαρδίζουν και πολυβολούν μικρό σκάφος που χρησιμοποιούσε το πολεμικό μας ναυτικό για την εξυπηρέτηση των φάρων στό Ιόνιο ενώ αμέσως μετά επιτείθενται και στο αντιτορπιλικό “Υδρα” που έσπευσε για βοήθεια. Οι Ιταλοί προβάλουν σαν δικαιολογία την παρουσία Αγγλικών πλοίων στην περιοχή και την κατά συνέπεια εσφαλμένη αναγνώριση από τα πληρώματα.

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 1940: Οι δικαιολογίες “πέφτουν στο κενό” όταν Ιταλικά αεροσκάφη βομβαρδίζουν τα αντιτορπιλικά “Βασιλευς Γεώργιος” και “Βασίλισσα Ολγα” στον Κορινθιακό κόλπο και κατόπιν επιτείθενται εναντίον δύο Ελληνικών υποβρυχίων που βρισκόντουσαν στον κόλπο Λεπαντό.

15 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1940: Τορπιλισμός του ελαφρού καταδρομικού “Έλλη” στο λιμάνη της Τήνου. Το πλοίο βυθίζεται την 09:45 ενώ κατά την επίθεση σκοτώθηκε ένα μέλος του πληρώματος και τραυματίστηκαν 29. Δύο τορπίλες που δεν βρήκαν το στόχο τους εξεράγησαν στην αποβάθρα με αποτέλεσμα τον ελαφρό τραυματισμό πολλών παρευρισκομένων και τον θάνατο μίας γυναίκας από καρδιακή προσβολή. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας στις 18:20 δύο Ιταλικά αεροσκάφη πολυβολούν Ελληνικό πλοίο που έπλεε δύο μίλια ανοικτά των ακτών της Κρήτης. Οι Ιταλοί αρνούνται κατηγορηματικά κάθε ανάμιξη αλλά μετά το τέλος του πολέμου αποκαλύπτεται και επίσημα ότι η επίθεση στην Τήνο πραγματοποιήθηκε από το Ιταλικό υποβρύχιο “Delfino”.

28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940:
– Εναρξη εχθροπραξιών από τις 5:30 τα ξημερώματα. Πρώτη αποστολή από την Ελληνική πλευρά η αναγνώριση των εχθρικών θέσεων με απογείωση δύο αεροσκαφών Hs 126 της 3ης Μοίρας Στρατιωτικής Συνεργασίας από το αεροδρόμιο της Κοζάνης για λογαριασμό του Τακτικού Στρατηγίου Δυτικής Μακεδονίας. Κατόπιν συννενοήσεως τα δύο αεροσκάφη πέταξαν πάνω από τους δύο τομείς στους οποίους είχε χωρισθεί το μέτωπο. Με την ολοκλήρωση των παρατηρήσεων του το πλήρωμα του αεροσκάφους που κάλυψε τον τομέα της Κορυτσάς με χειριστή τον Σμηναγό Σ.Νανόπουλο και παρατηρητή τον Επισμηναγό Σ.Τσουβαλά, έχοντας ήδη πάρει πορεία επιστροφής ενεπλάκη σε αερομαχία με Ιταλικό αεροσκάφος δίωξης τύπου CR 42 της 393 Μοίρας ( Squadriglia) και χειριστή τον Υποσμηναγό (Tenente) Mario Gaetano Carancini, χωρίς αποτέλεσμα.

– Στις 8:00 Ιταλικά αεροσκάφη βομβαρδίζουν το αεροδρόμιο Τατοϊου, χωρίς να υπάρξουν ζημιές. Απώλειες δεν είχαν ούτε οι Ιταλοί λόγω του περιορισμένου δραστικού βεληνεκούς των Ελληνικών A/A πυροβόλων το οποίο δεν ξεπερνούσε τα 3.000 μέτρα. H 24η μοίρα δίωξης εξοπλισμένη με αεροσκάφη Bloch MB151 που είχε επωμισθεί με τη ευθύνη της προάσπισης της περιοχής των Αθηνών και επιχειρούσε από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας δεν κατόρθωσε να προλάβει τους Ιταλικούς σχηματισμούς λόγω του ότι η αεράμυνα καθυστέρησε να ειδοποιήσει πιστεύοντας ότι επρόκειτο για Ελληνικά Blenheims !!!. Επικεφαλής των Ελληνικών καταδιωκτικών τέθηκε εκείνη την ημέρα ο Υποσμηναγός Γ. Δούκας.

– Οκτώ αεροσκάφη τύπου Savoia S.81 της 38ης πτέρυγας (stormo) βομβαρδισμού που επιχειρούσαν από το αεροδρόμιο Αυλώνας στην Αλβανία πραγματοποίησαν προσβολές στο οδικό δίκτυο Δολιανών-Καλπακίου κατά τις πρώτες απογευματινες ώρες υπό τις διαταγές του σμήναρχου (Colonello) Ludovico.

– 13 αεροσκάφη βομβαρδισμού τύπου Cant Z.1007 bis συνοδευόμενα από αεροσκάφη Fiat BR 20 και S.81 της 37ης πτέρυγας και από άγνωστο αριθμό αεροσκαφών τύπου S.79 της105ης αυτόνομης σμηναρχίας βομβαρδισμού που επιχειρούσε από Αλβανικό έδαφος βομβαρδίζουν την πόλη και τις εγκαταστάσεις του λιμανιού της Πάτρας, τον Ισθμό της Κορίνθου και την ναυτική βάση Πρέβεζας. Ενα S.81 χτυπήθηκε από A/A πάνω από την πόλη των Πατρών και παρά το ότι αποκόπηκε από τον σχηματισμό κατόρθωσε να επιστρέψει αλλά καταστράφηκε σε αναγκαστική προσγείωση στο Otranto της νότιας Ιταλίας.

– Ιταλικά αεροσκάφη βομβαρδίζουν την περιοχή της Λάρισας. Ενώ ο Ιταλικός σχηματισμός ήδη πλησιάζει την πόλη του Βόλου τρία αεροσκάφη τύπου RZL.24 της 23ης μοίρας διώξεως με χειριστές τους Υποσμηναγό Π. Μπούσιο, Ανθυποσμηναγό Λ.Παρίση, Σμηνία Ι.Κουγιουμτζόγλου, απογειώνονται από το αεροδρόμιο του Αμπελώνα γιά να “προλάβουν” τους εισβολείς γιατί και εδώ η αεράμυνα Θεσσαλίας (ΔΑΠ/Β) σήμανε συναγερμό καθυστερημένα. Κατά την απογείωση το αεροσκάφος του Σμηνία Κουγιουμτζόγλου συνετρίβει στον Πηνειό λόγω απώλειας στήριξης με αποτέλεσμα τον τραυματισμό του.

29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940:
– Περιορισμένη δραστηριότητα λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών. Μοναδική εξαίρεση η εκτέλεση τριών αναγνωριστικών αποστολών από δύο αεροσκάφη τύπου Potez 63 της 31ης Μοίρας Β0ομβαρδισμού που επιχειρούσε από το αεροδρόμιο των Νιαματών, με πληρώματα τους Σμηναγό Γ.Καρναβιά (χειριστή), ανθυποσμηναγό Α.Βλαντούση και Σμηναγό Λ.Κουζίγιαννη, Ανθυποσμηναγό Ν.Τρουπάκη με μέτρια αποτελέσματα λόγω χαμηλής νέφωσης και κακοκαιρίας. Το ένα από τα δύο αεροσκάφη επέστρεψε λόγω τραυματισμού του χειριστή Σμηναγού Κουζίγιαννη Γ.από θραυσματα βλήματος 37 χιλιοστών αντιαεροπορικού πυροβόλου πάνω από την περιοχή Ελαία.

30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940:
– Βελτίωση του καιρού. Αεροσκάφη τύπου Henschel Hs 126 της 3ης Μοίρας Στρατιωτικής Συνεργασίας εκτελούν από νωρίς το πρωί έξι συνολικά εξόδους γιά αναγνώριση και προσβολή στόχων εδάφους πάνω από την περιοχή της Καστοριάς και τον ευρύτερο τομέα της Ηπείρου. Το πρώτο επεισόδιο που αναφέρθηκε ήταν η εμπλοκή δύο Ης 126 με τρία Ιταλικά αεροσκάφη τύπου Fiat CR.32 της 394ης Μ.Δ. που επιχειρούσε από το αεροδρόμιο της Κορυτσάς, χωρίς να σημειωθούν απώλειες και από τις δύο πλευρές λόγω εμπλοκής των πολυβόλων του επικεφαλή του Ιταλικού σχηματισμού Υποσμηναγού Mario Frascadore που έδωσε την ευκαιρία στα δύο Henschel να κρυφτούν στην πυκνή νέφωση. Λίγο αργότερα δύο Ηe126 με πληρώματα τους Αρχισμηνία Τσάντα (χειριστή), Ανθυποσμηναγό Γιάνναρη Ε.(παρατηρητή) και Ανθυποσμηναγό Παπαμιχαήλ Λαζ.(χειριστή), Επισμηνία Γεμενετζή K. (παρατηρητή) εμπλέκονται με πέντε CR.42 της 393 Μ.Δ. Που υπαγόταν στην 160η Σμηναρχία. O διοικητής της 160ης και επικεφαλής του Ιταλικού σχηματισμού Αντισμήναρχος (Tenente Colonello) Zanni επιτείθεται και προξενεί σοβαρές ζημιές στο Henschel με αριθμό σειράς Σ 44 των Τσάντα-Γιάνναρη τραυματίζοντας θανάσιμα τον δεύτερο. O Τσάντας κατόρθωσε να κρυφτεί στα σύννεφα και να πραγματοποιήσει λίγο αργότερα αναγκαστική προσγείωση στην θέση “προφήτης Ηλίας” λίγο έξω από το χωριό Βασιλειάδα (B.A. Καστοριάς). Εκεί αντιλαμβάνεται ότι ο Γιάνναρης είναι νεκρός, ο πρώτος νεκρός της αεροπορίας μας στον Β.Π.Π. Οι Παπαμιχαήλ-Γεμενετζής σκοτώθηκαν αμυνόμενοι όταν το αεροπλάνο τους καταρρίφθηκε από τον Αρχισμηνία
(Sergente Maggiore) Walter Ratticchieri και κατέπεσε στον Σμόλικα.

– H 31η M.B. εκτελεί ξανά μία σειρά αναγνωριστικών πτήσεων πάνω από τις περιοχές Καλιμάς και Ερσέκας της Κορυτσάς με δύο Potez 63 χωρίς όμως αποτέλεσμα λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών. Το ίδιο απόγευμα άλλο ένα αεροσκάφος της Μοίρας απογειώνεται με την ίδια αποστολή γιά την ίδια περιοχή.

31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940:
– Μετεωρολογικές συνθήκες που δεν επιτρέπουν την διεξαγωγή επιχειρήσεων. Τις πρώτες πρωινές ώρες οκτώ αεροσκάφη τύπου S.81 της 38ης πτέρυγας βομβαρδισμού πετούν πάνω από το μέτωπο σε αποστολή προσβολής στόχων εδάφους. H πυκνή και χαμηλή νέφωση απέτρεψε τους Ιταλούς από το να δώσουν συνέχεια στην προσπάθεια τους για εντοπισμό Ελληνικών θέσεων και έτσι επέστρεψαν άπραγοι. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας γίνεται άλλη μία απόπειρα με τρία αεροσκάφη του ίδιου τύπου της 38ης η οποία είχε το ίδιο αποτέλεσμα.

– Αεροσκάφη διώξεως των τύπων CR.32 και CR.42 της 160ης Σμηναρχίας απογειώνονται από το αεροδρόμιο της Κορυτσάς με αποστολή τον πολυβολισμό των αεροδρομίων Φλώρινας και Καστοριάς (;) χωρίς επιτυχία. Στίς 17:30 της ίδιας ημέρας δύο CR.32 της 394ης Μοίρας Δίωξης χάθηκαν πάνω από τις γραμμές του μετώπου κατά την διάρκεια αποστολής αναζήτησης Ελληνικών αεροσκαφών που πετούσαν πάνω από την περιοχή Μπιλίστε σύμφωνα με αναφορές Ιταλικών επίγειων τμημάτων. Χωρίς να μπορούν να προσανατολιστούν οι δύο Ιταλοί χειριστές, Υποσμηναγός Dino Ciarlo και Ανθυπασπιστής (Maresciallo) Marcello Lui εξάντλησαν τα καυσιμά τους κάνοντας κύκλους πάνω από το μέτωπο και αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα αεροσκάφη τους. O Ciarlo πιάστηκε αιχμάλωτος ενώ ο Lui κατόρθωσε να επιστρέψει με τα πόδια (!) στην Κορυτσά.

– Πρώτη αποστολή φωτοαναγνώρισης μέσα στο Αλβανικό έδαφος από την 32η M.B. που ήταν εξοπλισμένη με α/φη Blenheim IV και επιχειρούσε από το αεροδρόμιο Βασιλικής (Βοεβόδα) στα Τρίκαλα. Το πλήρωμα του αεροσκάφους (αριθμός σειράς B 260) αποτελούν οι Υποσμηναγός Α.Παπαϊωάννου χειριστής, Ανθυποσμηναγός Χατζιωάννου K. παρατηρητής, και Αρχισμηνίας Σάκης Γ. πολυβολητής. Προβλήματα στην ηλεκτρική τροφοδοσία των φωτομηχανών “Nistri” είχαν σαν αποτέλεσμα την αποτυχία της αποστολής παρά το γεγονός ότι οι πληροφορίες που συνέλλεξε το πλήρωμα αποδείχθηκαν πολύτιμες κατά την διάρκεια αποστολών βομβαρδισμού δύο ημέρες αργότερα.

1 NOEMBPIOY 1940:
– Σημαντική βελτίωση του καιρού. Στίς 8:35 δέκα αεροσκάφη τύπου S.M.79 του 105ης αυτόνομης σμηναρχίας βομβαρδισμού απογειώνονται από το αεροδρόμιο των Τιράννων με αποστολή τον βομβαρδισμό, του λιμανιού κυρίως, της Θεσσαλονίκης. Στην αποστολή τίθεται επικεφαλής ο γαμπρός του Μουσσολίνι και υπουργός εξωτερικών της Ιταλίας Galeazzo Ciano o oποίος ήταν και διοικητής της μονάδας και έφερε τον βαθμό του Αντισμήναρχου. Στούς σχηματισμούς των βομβαρδιστικών κάλυψη παρείχαν πέντε CR 42 της 393ης Μ.Δ. του 160ης σμηναρχίας με έδρα το αεροδρόμιο της Κορυτσάς και επικεφαλή τον Επισμηναγό (Maggiore) Angelo Mastragostino. Επτά PZL 24 της 22ης Μ.Δ. απογειώθηκαν από το αεροδρόμιο του Σέδες για να αναχαιτήσουν τους εισβολείς χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ενα CR 42 υπέστει σοβαρές ζημιές αλλά κατόρθωσε να επιστρέψει στην Κορυτσά.

– Δεύτερη Ιταλική επιδρομή από δέκα αεροσκάφη τύπου Z.1007bis των 260ης και 263ης M.B. (106η και 107η σμηναρχία της 47ης πτέρυγας βομβαρδισμού) με έδρα το Grottaglie της Ιταλίας, συνοδευόμενα από τέσσερα CR 42 της 393 Μ.Δ. βομβαρδίζουν την Λάρισα και στη συνέχεια την Θεσσαλονίκη. Διοικητής της 260ης είναι ο γιός του Μουσσολίνι Σμηναγός Bruno Mussolini ενώ λέγεται ότι στην συγκεκριμένη αποστολή συμμετείχε και ο δεύτερος γιός του Ιταλού δικτάτορα, Vittorio. Και κατά την διάρκεια της επιδρομής αυτής τα Ιταλικά αεροσκάφη ενεπλάκησαν με PZL 24 της 21ης Μ.Δ. που επιχειρούσε από προκεχωρημένο αεροδρόμιο στην Καλαμπάκα. Κατά την διάρκεια της εμπλοκής ένα αεροσκάφος της 263ης M.B. υπέστη σοβαρές ζημιές αλλά το πλήρωμα κατόρθωσε να το επαναφέρει σε Ιταλικό έδαφος. Κατά την διάρκεια των δύο αυτών επιδρομών 59 Θεσσαλονικείς βρήκαν το θάνατο και 84 τραυματίστηκαν, ενώ στην Λάρισα οι νεκροί έφτασαν τους 14 και οι τραυματίες τους 10.

– H Ιταλική αεροπορία εκτελεί επιδρομές σε όλη σχεδόν την Ελληνική επικράτεια και πιό συγκεκριμένα στον Πειραιά με αποτέλεσμα τον τραυματισμό τριών πολιτών, στην Κέρκυρα με 8 νεκρούς και 37 τραυματίες, την Κόρινθο με έναν νεκρό, τα Χανιά με 6 νεκρούς και 25 τραυματίες, το Μέτσοβο τα Μέγαρα την Καστοριά την Θήβα και το Ρέθυμνο ενώ επλήγη και η εγκατάσταση του ασυρμάτου της Πρέβεζας.

– Την ημέρα αυτή το 150ο γκρούπ μετασταθμεύει από το Τορίνο με τις 363, 364, και 365 Μ.Δ. με δύναμη 36 συνολικά αεροσκαφών CR.42. H 363η επιχειρεί πλέον από το αεροδρόμιο των Τιράννων με διοικητή τον Σμηναγό Luigi Mariotti, η 364 από τα Βάλονα με διοικητή τον Σμηναγό Nicola Magaldi και η 365η από το Αργυρόκαστρο με διοικητή τον Σμηναγό Giorgio Graffer. Λίγο μετά την άφιξή τους αεροσκάφη των 364 και 365 Μ.Δ. απογειώνονται γιά την παροχή συνοδείας σε Ιταλικές M.B. Σε επιδρομή στην Κέρκυρα.

– Αργά το απόγευμα λίγο πρίν από την δύση του ήλιου τρία Blenheim IV της 32ης M.B. απογειώθηκαν με αποστολή τον Βομβαρδισμό των αεροδρομίων Ντρένοβας και Κορυτσάς. O βομβαρδισμός στην Ντρένοβα δεν είχε κάποιο αποτέλεσμα στην Κορυτσά όμως ένα από τα Ελληνικά Blenheims με χειριστή τον Υποσμηναγό Μαργαρίτη K. έπληξε το κτίριο που στέγαζε το κέντρο επιχειρήσεων των μονάδων που έδρευαν εκεί με αποτέλεσμα τον θάνατο ανεξακρίβωτου αριθμού χειριστών κατά πλειοψηφία (αναφορές έχουν γίνει γιά 40, 25, ή 15 άτομα) και τον τραυματισμό 20. Κανένα Ιταλικό αεροσκάφος δεν έπαθε ζημιές στο έδαφος, λίγο μετά το τέλος της επιδρομής όμως ένα CR 32 και ένα CR42 προερχόμενα από το αεροδρόμιο των Τιράνων καταστράφηκαν επιχειρώντας να προσγειωθούν στον γεμάτο κρατήρες διάδρομο του αεροδρομίου. Κατά την διάρκεια της επιστροφής το ένα από τα τρία Blenheims με χειριστή τον Υποσμηναγό Μαραβέλια Φ. χάθηκε πάνω από τον Θεσσαλικό κάμπο. Αναζητώντας το αεροδρόμιο της Βασιλικής το πλήρωμα πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση σε ένα χωράφι, όπου οι αγρότες έκαιγαν ξερά χόρτα, πιστευοντας ότι βρισκόταν πάνω από το αεροδρόμιο και ότι οι φωτιές αποτελούσαν την σήμανση του διαδρόμου!!!.

– Στίς 17:20 δύο Potez 63 της 31ης M.B. με πληρώματα τους Ανθυποσμηναγό Τρουπάκη N. χειριστή, Χρηστίδη X. πολυβολητή και Ανθυποσμηναγό Βλαντούση A. χειριστή, Μεττάκο Ελ. Πολυβολητή απογειώνονται από το αεροδρόμιο των Νιαματών με αποστολή την προσβολή Ιταλικών μηχανοκίνητων τμημάτων στα Δολιανά. Μισή ώρα αργότερα στις 17:50 λόγω προβλημάτων που παρουσίασε ο ένας κινητήρας του, απογειώνεται και τρίτο Potez με την ίδια αποστολή και πλήρωμα τους Σμηναγό Κουζίγιαννη Λ. χειριστή και έφεδρο Ανθυποσμηναγό Κόβατζη Σ. πολυβολητή. H αποστολή στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία αλλά κατά την επιστροφή ο Κουζίγιαννης χάνει τον προσανατολισμό του πάνω από τον Θεσσαλικό κάμπο γιατί παρά το ότι είχε συμφωνηθεί με την διοίκηση αεράμυνας να παραμείνει ανοικτός ένας προβολέας κατακόρυφα στην Λάρισα σαν σημείο αναφοράς, ο Στρατός δεν κράτησε την υπόσχεσή του. Βλέποντας τον χρόνο να περνά ο Κουζίγιαννης αποφασίζει να κατευθυνθεί πρός το λεκανοπέδιο της Αττικής. Κατόρθωσε τελικά να φτάσει πάνω από την Σαλαμίνα όπου εντοπίστηκε από τους προβολείς της αεράμυνας ενώ φτάνοντας πάνω από το Φάληρο εξαντλούνται τα καύσιμά του και οι κινητήρες σβήνουν. Οι A/A πυροβολαρχίες Μενιδίου και Κηφισιάς που είχαν έγκαιρα ειδοποιηθεί καθοδήγησαν με τους προβολείς τους το Potez μέχρι το αεροδρόμιο Τατοϊου όπου ο Κουζίγιαννης πραγματοποίησε μία ατυχή αναγκαστική προσγείωση. Μόλις οι τροχοί ακούμπησαν στο έδαφος η αριστερή πτέρυγα προσέκρουσε πάνω σε ένα AVRO 504 το οποίο είχε τοποθετηθεί μαζί με άλλα οχήματα και αντικείμενα στο διάδρομο για να παρεμποδίσει μία αιφνίδια πιθανή αεραπόβαση των Ιταλών!!!. O Κόβατζης τραυματίστηκε ελαφρά ενώ ο Κουζίγιαννης επέζησε με δύο σπασμένους σπονδύλους και δεν ξαναπέταξε ποτέ…

2 NOEMBPIOY 1940:
– Στις 7:00 το πρωί τρία PZL 24 της 21ης Μ.Δ. Που αποσπάσθηκαν στο αεροδρόμιο της Βασιλικής απογειώνονται με χειριστές τους Υποσμηναγό Σακελλαρίου I. (επικεφαλής), Ανθυποσμηναγό Κατσαρό I. και Σμηνία Παπαδόπουλο X. Και αποστολή την καταδίωξη άγνωστου τρικινητήριου μονοπλάνου που πετούσε σε απόσταση δύο χιλιομέτρων δυτικά του αεροδρομίου σε ύψος 100 μέτρων. Οι τρείς χειριστές επιτέθηκαν στο αεροσκάφος αναγκάζοντας το πλήρωμα να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στην δεξιά όχθη του Πηνειού δυτικά της πόλης των Τρικάλων. Λίγο αργότερα αποκαλύφθηκε ότι το αεροσκάφος ήταν ένα Junkers 52 που ανήκε στην Ελληνική Εταιρία Εναερίων Συγκοινωνιών (Ε.Ε.Ε.Σ.) με κυβερνήτη τον εν αποστρατεία Σμηναγό Φραγκίστα Γ.!!!.

– Στίς 11:05 τα ίδια αεροσκάφη απογειώνονται ξανά κατόπιν διαταγής της Διοικησης -εροπορίας Βομβαρδισμού (Δ.Α.Β) με αποστολή την κάλυψη της 8ης Μεραρχίας Ιππικού. Επικεφαλής του σχηματισμού τίθεται και πάλι ο Υποσμηναγός Σακελλαρίου με τον Παπαδόπουλο δεξιά και τον Κατσαρό αριστερά του. O ασύρματος του Σμηνία Παπαδόπουλου ήταν εκτός λειτουργίας. Όταν ο σχηματισμός έφτασε στην περιοχή περιπολίας πάνω από το βουνό Μιτσικέλι βόρεια των Ιωαννίνων κοντά στην Ζίτσα σε ύψος 3000 μέτρων εντόπισε σχηματισμό πέντε Z 1007bis με πορεία πρό Βορρά. Οι Κατσαρός και Σακελλαρίου κατόπιν συνενοήσεως επιτίθενται αμέσως στα Ιταλικά βομβαρδιστικά χωρίς να αντιληφθούν ότι τρία CR 42 που πετούσαν ψηλότερα τους είχαν εντοπίσει και είχαν ήδη πάρει θέσεις βολής πίσω τους. H επίθεση των Ιταλικών καταδιωκτικών στράφηκε στο αεροπλάνο του Σακελλαρίου ο οποίος δεν πρόλαβε να αντιδράσει και χτυπήθηκε θανάσιμα. Το αεροπλάνο του Υποσμηναγού συνετρίβει λίγο έξω από την Ζίτσα. O Παπαδόπουλος που κατά πάσα πιθανότητα είχε δεί πρώτος τα Ιταλικά καταδιωκτικά δεν είχε την δυνατότητα να ειδοποιήσει τους δύο συναδέλφους του και έτσι βρέθηκε μόνος αντιμέτωπος με τα CR 42. Στην προσπάθειά του να αποφύγει τα Ιταλικά πυρά μπήκε σε ανοικτή αριστερή στροφή όταν μία ριπή πολυβόλου πέτυχε την δεξαμενή καυσίμου και το αεροπλάνο τυλίχτηκε στις φλόγες και κατέπεσε έξω από τα Γιάννενα. O Σμηνίας Παπαδόπουλος σκοτώθηκε πρίν την ανάφλεξη του αεροπλάνου από χτύπημα στο κεφάλι. O Κατσαρός που δεν είχε κάν αντιληφθεί τα Ιταλικά καταδιωκτικά συνέχιζε την επιθεσή στον σχηματιμό των βομβαρδιστικών όταν είδε το αεροπλάνο του Παπαδόπουλου να πέφτει φλεγόμενο. Στην συνέχεια δέχεται την επίθεση όλων των Ιταλικών καταδιωκτικών και μπαίνοντας σε αριστερή κλειστή στροφή πέφτει σε περιδίνηση από την οποία βγαίνει μετά από λίγα δευτερόλεπτα. Οι Ιταλοί συνεχίζουν να βάλλουν εναντίον του και έτσι αναγκάζεται να ρίξει ο ίδιος το PZL σε περιδίνηση γιά δευτερη φορά οριζοντιώνοντας σε πολύ μικρό ύψος. Χωρίς να έχει οπτική επαφή με εχθρικά αεροσκάφη πλέον αλλά και χωρίς πυρομαχικά πήρε πορεία επιστροφής. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν την κατάρριψη τριών ή τεσσάρων Ιταλικών αεροσκαφών κατά την διάρκεια της αερομαχίαςαυτής.

– Λόγω της σημαντικής βελτίωσης του καιρού οι Ιταλικές M.B. πραγματοποίησαν επιδρομές καθ” όλη την διάρκεια της ημέρας. Το πρωί τέσσερα S.81 που ανήκαν στις 39η και 40η πτέρυγες της 38ης Σμηναρχίας Βομβαρδισμού που επιχειρούσαν από τα Βάλονα επιτέθηκαν στα Δολιανά. Ένα από τα αεροσκάφη της 202ης M.B. από Ελληνικά A/A και εξεράγει στον αέρα σε ύψος 3000 ποδών περίπου σκοτώνοντας όλα τα μέλη του πληρώματος. Κυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν ο Ανθυπασμηναγός (Sottoten) F. Ruggero.

– Επίσης αεροσκάφη S.81 της 37ης πτέρυγας βομβάρδισαν την Κέρκυρα. Λίγο αργότερα έξι Junkers 87B Stuka της 96ης Σμηναρχίας συνοδευόμενα από υδροπλάνα Cant Z .506B της 35ης Πτέρυγας βομβαρδίζουν γιά δεύτερη φορά το νησί προξενώντας μεγάλες υλικές ζημιές.

– Πέντε Ju.87R με μεγαλύτερη ακτίνα δράσης βομβάρδισαν την πόλη των Ιωαννίνων μαζί με 10 Z.1007 bis της 47ης Πτέρυγας.

– Εννέα Z.1007bis της 47ης Πτέρυγας έπληξαν την Λάρισα και τον σιδηροδρομικό σταθμό Γιδά.

– Δέκα BR 20 της 37ης Πτέρυγας βομβάρδισαν την Πάτρα. Εναντίον της πόλης εκείνη την ημέρα έγιναν τρείς επιδρομές.

– Εννέα Z.1007bis της 50ης αυτόνομης Σμηναρχίας που επιχειρούσε από το Μπρίντεζι στις 13:10 εμπλέκονται με 8 PZL 24 της 22ης Μ.Δ. ενώ πετούσαν πρός την Θεσσαλονίκη. O Ανθυποσμηναγός Μητραλέξης M. επιτίθεται στο αριθμού σειράς MM.22381 Ιταλικό βομβαρδιστικό μέχρι που τα πυρομαχικά του εξαντλούνται. Σε μία ύστατη προσπάθεια να καταρρίψει το εχθρικό αεροπλάνο βύθισε με πλήρη στοιχεία κινητήρος και με την έλικα τσάκισε το κάθετο σταθερό του με αποτέσμα να πέσει σε περιδίνηση και να συντριβεί κοντά στο χωριό Γερακαρού στην περιοχή του Λαγκαδά. Μετά την στρέβλωση της έλικας και την καταστροφή του κινητήρα του Δ 130 ο Μητραλέξης προσγειώνεται αναγκαστικά κοντά στο σημείο που προσεδαφίστηκαν τα τέσσερα μέλη του πληρώματος αφού κατόρθωσαν να εγκαταλείψουν το ακυβέρνητο Z 1007 bis. O χειριστής του αεροσκάφους Ανθυποσμηναγός Pasqualotto B. σκοτώθηκε. O Μητραλέξης μετά την προσγείωσή του αιχμαλώτησε και τα τέσσερα μέλη του πληρώματος και τα οδήγησε στην Στρατιωτική Διοίκηση Θεσσαλονίκης.

– Κατά την διάρκεια της ίδιας αερομαχίας ο Σμηνίας Δάγκουλας ανέφερε ότι κατέρριψε άλλο ένα Ιταλικό βομβαρδιστικό που αποκόπηκε από τα άλλα αεροσκάφη του σχηματισμού αφού το καταδίωξε σχεδόν μέχρι τα Αλβανικά σύνορα. Επιστρέφοντας όμως τα καυσιμά του εξαντλήθηκαν και πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στη Βέροια.

– Άλλη μία επιβεβαιωμένη κατάρριψη της 22ης Μ.Δ. ήταν αυτή του Z 1007 bis με αριθμό σειράς MM 22152 της 210ης M.B το οποίο κατέπεσε στο χωριό Αμπελόκηποι νότια της Καστοριάς, ενώ σοβαρές ζημιές προκλήθηκαν σε άλλο ένα αεροσκάφος της 211ης M.B. που κατόρθωσε να επιστρέψει στο Μπρίντεζι με έναν πολυβολητή νεκρό.

– Στις 15:30 όλα τα διαθέσιμα αεροπλάνα (πέντε ή έξι συνολικά) απογειώνονται ξανά γιά να αναχαιτήσουν εχθρικούς σχηματισμούς που πλησίαζαν την Θεσσαλονίκη. Αυτή τη φορά οι Ιταλοί επανήλθαν με σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό βομβαρδιστικών που έφτανε τα 15 συνοδευόμενα από 7 CR 42. Πάνω από τον Αξιό άρχισε μία σκληρή αερομαχία αποτέλεσμα της οποίας ήταν η κατάρριψη του Σμηνία Λαμπρόπουλου K. από Ελληνικής πλευράς. O Λαμπρόπουλος πριν χτυπηθεί επιτέθηκε στον αρχηγό του σχηματισμού των CR 42 και τον τραυμάτισε θανάσιμα γεγονός που επιβεβαιώθηκε λίγο αργότερα όταν το αεροπλάνο βρέθηκε προσγειωμένο σε ένα χωράφι με τον χειριστή νεκρό, ακόμη δεμένο στο κάθισμά του. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο διοικητής της 22ης Μ.Δ. Σμηναγός Αντωνίου A., κατέρριψε ένα CR-42 σε εκείνη την αερομαχία. Μικρές ζημιές προκλήθηκαν και στο αεροσκάφος του Επισμηνία Φίλη Δ. ο οποίος παρά τον τραυματισμό του κατόρθωσε να προσγειωθεί στο Σέδες.

– H 24η Σμηναρχία αποτελούμενη απο τις 354η 355η και 361η Μοίρες Διώξεως και διοικητή τον Αντισμήναρχο Eugenio Leotta μετασταθμεύει με όλη την δύναμη των Fiat G.50bis που διέθετε στο αεροδρόμιο των Τιράνων.

– Αναφέρεται ότι ο συνολικός αριθμός των Ιταλικών αεροσκαφών που έδρασαν εκείνη την ημέρα 170, ενώ οι απώλειες από τις επιδρομές έφτασαν τους 86 νεκρούς και 165 τραυματίες στην πλειοψηφία Θεσσαλονικείς.

– Τις πρώτες βραδυνές ώρες τρία Blenheim της 32ης M.B. βομβαρδίζουν και πάλι το αεροδρόμιο της Κορυτσάς με αποτέλεσμα την καταστροφή ενός CR 42 και τον θάνατο του χειριστή του Επισμηνία (Sergente) Pippo Ardesio. Κατά την διάρκεια της επίθεσης ο Ιταλός χειριστής επιχειρώντας να απογειωθεί παρασύρθηκε από το ωστικό κύμα μίας έκρηξης με αποτέλεσμα να συντριβεί έξω από τον διάδρομο.

– Νωρίς το πρωί τρία αεροσκάφη Breguet 19 της 2ης Μοίρας Στρατιωτικής Συνεργασίας, απογειώνονται από το αεροδρόμιο της Κοζάνης γιά την εκτέλεση αποστολών αναγνώρισης και προσβολής Ιταλικών επίγειων τμημάτων, πετώντας σε διαφορετικούς τομείς πάνω από το μέτωπο. Στις 7:00 το ένα από τα αεροσκάφη με πλήρωμα τους Σμηνία Κατσούλα I. χειριστή και Ανθυποσμηναγό Καρακίτσο Δ. παρατηρητή, ακολουθώντας την διαδρομή Σαμαρίνα-Ρωμηός-Κεράσοβο-Φούρκα, εντοπίζει συγκέντρωση στρατεύματος στον δρόμο Σαμαρίνας-Δίστρατου. Κατεβαίνοντας χαμηλότερα το πλήρωμα επιβεβαιώνει την ταυτότητα των επίγειων τμημάτων καθώς οι Ιταλοί ανοίγουν διάπλατα τα πλαίσια αναγνώρισης θεωρώντας προφανώς το αεροσκάφος φίλιο. Με την επιστροφή τους στην Κοζάνη οι δύο αεροπόροι ενημερώνουν αμέσως την διοίκηση του B Σώματος Στρατού χωρίς ίσως να συνειδητοποιούν ότι μόλις είχαν “παραδώσει” την πιό σημαντική πληροφορία που ουσιαστικά καθόρισε και την έκβαση του Ελληνο-Ιταλικού πολέμου.

– Λίγο αργότερα κατόπιν διαταγής του επιτελάρχη του B Σώματος Στρατού απογειώνεται άλλο ένα Breguet της 2ης Μ.Σ.Σ. με πλήρωμα τους Ανθυποσμηναγό Κοντολέφα M. παρατηρητή και Σμηνία Σκλήρη M. χεριστή και αποστολή την ενημέρωση με ρίψη φακέλου οδηγιών μίας Ιλλαρχίας Ιππικού που κατευθυνόταν πρός τις εχθρικές θέσεις, αλλά και Ελληνικών μονάδων στην περιοχή του Μετσόβου. Οι οδηγίες “παραδώθηκαν” χωρίς κανένα πρόβλημα στην Ιλλαρχία, στο Μέτσοβο όμως το πλήρωμα αντιμετώπισε σθεναρή αντίσταση και κινδύνευσε από φίλια αντιαεροπορικά πυρά οπότε αναγκάστηκε να ματαιώσει την αποστολή επιστρέφοντας στην Κοζάνη.

– Στις 14:00 τρία Breguet φορτωμένα με βόμβες των 100 και των 22 λιβρών απογειώνονται με πληρώματα τους Σμηναγό Κουτσούκο H. διοικητή της 2ης ΜΣΣ και επικεφαλή του σχηματισμού και Ανθυποσμηναγό Καρακίτσο σαν παρατηρητή, Σμηνία Σκλήρη M. χειριστή – Πολίτη Δ. παρατηρητή και τέλος Νικολακόπουλο E. χειριστή και Μαρουλάκο Π. παρατηρητή, με αποστολή την επιβεβαίωση της πρωινής πληροφορίας και την προσβολή των Ιταλικών τμημάτων. Φτάνοντας πάνω από το Ρωμηό τα Ελληνικά πληρώματα εντοπίζουν τις θέσεις των Ιταλών και αρχίζουν την επίθεση βυθίζοντας σε πολύ μικρό ύψος (κάτω από τα 100 μέτρα) προξενώντας σοβαρές ζημιές. Επιστρέφοντας συνάντησαν μία Επιλαρχία Ιππικού στην οποία και έριξαν με ερματισμένο φάκελο πληροφορίες σχετικά με τις ακριβείς θέσεις των Ιταλών όπως τις είχαν σημειώσει λίγο πρίν.

3 NOEMBPIOY 1940:
– Οι Ιταλοί βομβαρδίζουν ξανά την Θεσσαλονίκη με εννέα Z-1007bis της 47ης Πτέρυγας που συνοδευόταν από τα πρωτο εμφανιζόμενα Fiat G 50 bis της 24ης Π.Δ.. Πέντε συνολικά PZL 24 της 22ης Μ.Δ. απογειώθηκαν από το αεροδρόμιο της Μίκρας για να αναχαιτήσουν τους Ιταλικούς σχηματισμούς. O Υποσμηναγός Γιαννικώστας K. αφού καταδίωξε ένα Ιταλικό βομβαρδιστικό που αποσπάστηκε από τον σχηματισμό του, κατόρθωσε να το καταρρίψει πάνω από Γιουγκοσλαβικό έδαφος.Η κατάρριψη επιβεβαιώθηκε και από τον Στρατό. Αλλο ένα Z 1007bis με αριθμό σειράς MM21673 της 262ης M.B. κατέρριψε ο Επισμηνίας Π. Αργυρόπουλος αν και οι A/A πυροβολαρχίες διεκδίκησαν την κατάρριψη αυτή. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Σμηνίας Δάγκουλας κατέρριψε ένα Ιταλικό καταδιωκτικό. Οι A/A πυροβολαρχίες της Θεσσαλονίκης κατέρριψαν τρία Ιταλικά βομβαρδιστικά δύο από τα οποία έπεσαν μέσα στην πόλη και ένα έξω από το χωριό Χαρμανίκιοι. Τα συντρίμια μέσα στο Ελληνικό έδαφος επιβεβαίωσαν λίγο αργότερα την κατάρριψη 12 συνολικά Ιταλικών αεροσκαφών κατά πλειοψηφία βομβαρδιστικών στις επιδρομές της Θεσσαλονίκης. Μέχρι και το τέλος του χρόνου οι Ιταλοί δεν βομβάρδισαν ξανά την πόλη…

– H 21η Μ.Δ. ύστερα από τα τραγικά συμβάντα της προηγούμενης ημέρας στέλνει τέσσερα PZL γιά κάλυψη της 8ης Μεραρχίας. Την ίδια στιγμή οι Ιταλοί κάλυπταν τον ίδιο τομέα με 20 έως 25 αεροσκάφη. Χειριστές των τεσσάρων αεροσκαφών της 22ης Μ.Δ. ήταν οι Σμηναγός Κέλλας I., διοικητής της 22ης, Υποσμηναγός Στυλιανόπουλος M., Σμηνίας Κωστορίζος N. και Σμηνίας Χριζόπουλος K. O Χριζόπουλος αμέσως μετά την απογείωση του αναγκάστηκε να ματαιώσει και να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση λόγω διαρροής λαδιού. Στην επιστροφή ο Κωστορίζος που παρείχε κάλυψη στους δύο συναδέλφους του πετώντας ψηλότερα δέχτηκε την επίθεση Ιταλικών καταδιωκτικών σε ύψος 6000 μέτρων.Λόγω του ότι ο ασύρματός του ήταν εκτός λειτουργίας δεν μπόρεσε να ειδοποιήσει τους άλλους χειριστές,κατόρθωσε όμως να διαφύγει παρά το ότι το αεροσκάφος του είχε υποστεί σοβαρές ζημιές και να προσγειωθεί αναγκαστικά στις Ελληνικές γραμμές.

– Οκτώ Blenheim IF της 30ης Μοίρας της R.A.F. προσγειώνονται στην Ελευσίνα υπό την διοίκηση του του Επισμηναγού Shannon μαζί με τέσσερα Bristol Bombay της 216ης Μοίρας.

4 NOEMBPIOY 1940:
– Τέσσερα Ju 87 R της 96ης Σμηναρχίας συνοδευόμενα από το πρωτότυπο του Savoia S.86, χειριστής του οποίου ήταν ο αρχιδοκιστής της εταιρίας Ανθυπασπιστής Elio Scarpini, προσβάλουν Ελληνικά τμήματα και στόχους σε όλο σχεδόν το μήκος του μετώπου.

– Αεροσκάφη S.79 και S.81 της 38ης Πτέρυγας βομβαρδισμού πλήττουν επίσης τις Ελληνικές δυνάμεις κατά μήκος του μετώπου.Ο Ελληνικός στρατός ανέφερε την κατάρριψη ενός S.81 που συνετρίβει με αποτέλεσμα τον θάνατο του χειριστή Επισμηναγού Mosca και των τεσσάρων υπολοίπων μελών του πληρώματος.

– Οκτώ Z1007bis της 50ης Σ.Β. βομβαρδίζουν το λιμάνι του Βόλου. Αναφέρεται η κατάρριφη ενός αεροσκάφους από Ελληνικά A/A πυροβόλα.

– Βάσει αναφορών των 21ης και 23ης Μ.Δ. τρία Ιταλικά βομβαρδιστικά καταρρίφθηκαν εκείνη την ημέρα, δύο από τον Ανθυποσμηναγό Κατσαρό και ένα από χειριστή της 23ης το όνομα του οποίου δεν έγινε γνωστό. Οι Ιταλοί δεν επιβεβαίωσαν ποτέ αυτές τις καταρρίψεις.

– Τα χαράματα ένα Breguet 19 της 2ης Μ.Σ.Σ. απογειώνεται από το αεροδρόμιο της κοζάνης με πλήρωμα τους Ανθυποσμηναγό Βολάνη Α.,χειριστή και Ανθυποσμηναγό Καρακίτσο Δ. παρατηρητή, για αποστολή αναγνώρισης επιβεβαιώνοντας την υποχώρηση των Ιταλικών δυνάμεων, από τις αρχικές τους θέσεις στην περιοχή της Σαμαρίνας.

– Λίγο αργότερα τρία Breguet 19 απογειώνονται με αποστολή την καταγραφή των Ιταλικών θέσεων και την προσβολή τους. Φτάνοντας στην περιοχή της Σαμαρίνας αρχίζουν την προσβολή των Ιταλικών τμημάτων από πολύ μικρό ύψος, προξενώντας σοβαρές ζημιές. Τέσσερα CR 42 της 395 Μ.Δ. εντοπίζουν τα Ελληνικά αεροσκάφη και αμέσως τα δύο με χειριστές τους Ανθυποσμηναγό Lorenzo Clerici και Επισμηνία Domenico Facchini επιτείθονται, ενώ τα άλλα δύο παραμένουν στο ύψος τους παρέχοντας κάλυψη. Τα Ελληνικά πληρώματα αρχικά αιφνιδιάστηκαν κατόπιν όμως ανταπέδωσαν τα πυρά χωρίς όμως αποτέλεσμα. Αποτέλεσμα της εμπλοκής ήταν η καττάριψη του Breguet 19 με πλήρωμα τους Επισμηναγό Κατάσσο Φρειδερίκο, χειριστή και Ανθυποσμηναγό Σαρβάνη Αχιλλέα, παρατηρητή. Το αργοκίνητο Breguet πήρε φωτιά στον αέρα και συνετρίβει λίγα δευτερόλεπτα αργότερα ενώ και τα δύο μέλη του πληρώματος θα πρέπει να είχαν ήδη σκοτωθεί από τα πυρά των CR 42. Το δεύτερο Breguet (αρ. σειρ. Σ.418) με πλήρωμα τους Σμηναγό Κουτσούκο, χειριστή και Υποσμηναγό Καρακίτσο, παρατηρητή, υπέστη σοβαρές ζημιές αλλά χάρη στους επιδέξιους χειρισμούς του Σμηναγού κατόρθωσε να διαφύγει και να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση σε ένα χωράφι 2 χιλιόμετρα νότια του χωριού Ξηρολίμνη δυτικά της Κοζάνης. O Καρακίτσος που είχε τραυματιστεί κατά την διάρκεια της εμπλοκής μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της Κοζάνης ενώ πάνω στο κατεστραμένο Breguet μετρήθηκαν τα “ίχνη” 52 βλημάτων. Το τρίτο Breguet με πλήρωμα τους Ανθυποσμηναγό Μουλόπουλο Δ., χειριστή και Αρχισμηνία Κροκίδη A. παρατηρητή, υπέστη επίσης ζημιές αλλά κατόρθωσε πετώντας πολύ χαμηλά να διαφύγει και να επιστρέψει στο αεροδρόμιο της Κοζάνης.

– Αναφέρεται ότι αεροσκάφη των 31ης και 32ης M.B. Έπληξαν Ιταλικά μηχανοκίνητα τμήματα στο ύψωμα Προφήτης Ηλίας.

– Πρωτη αποστολή της 30ης M.B. της R.A.F., με απογείωση από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας για πτήση περιπολίας κατά την διάρκεια της οποίας οι Αγγλοι καταδίωξαν ένα υδροπλάνο τύπου Cant Z.501 που διέφυγε μπαίνοντας στην πυκνή νέφωση.

5 NOEMBPIOY 1940:
– Αλλα τέσσερα Blenheim IF της 30ης M.B. της RAF προσγειώνονται στην Ελευσίνα προερχόμενα από την Αίγυπτο.

– H Ιταλική αεροπορία πραγματοποιεί αναγνωριστικές πτήσεις και προσβολές στόχων εδάφους στον άξονα Κέρκυρας-Ιωαννίνων ενώ βομβαρδίζονται το Παλαιό Φάληρο και ο Πειραιάς. Κατά την διάρκεια του βομβαρδισμού του Πειραιά αναφέρεται η κατάρριψη δύο Ιταλικών βομβαρδιστικών, η μία από τις οποίες έγινε απο την RAF.

– H 31η M.B. με τρία Potez 63 βομβαρδίζει γιά άλλη μία φορά το αεροδρόμιο της Κορυτσάς με αποτέλεσμα την καταστροφή τριών καταδιωκτικών καθώς και εγκαστάσεων. Το αεροδρόμιο επλήγη με 24 βόμβες από ύψος 300 περίπου μέτρων.

– Έξι Fairey Battle της 33η M.B. βομβαρδίζουν το αεροδρόμιο του Αργυροκάστρου με βόμβες των 100 κιλών. Κατά την απογείωση τους ένα από τα Ελληνικά αεροσκάφη συνετρίβει το πλήρωμα όμως διασώθηκε.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ :
H ΑΕΡΟΠΟΡΟΡΙΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ TOY “4, Η.Κατραλαμάκη
AIR WAR FOR YUGOSLAVIA GREECE AND CRETE 1940-41, Christopher
Shores, Brian Cull, Nicola Malizia.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, Τόμος Γ: 1930-1941

Πρώτη online δημοσίευση 28/10/2018
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.