Blackburn T.3 Velos, το ελληνικό αεροσκάφος παράκτιας άμυνας - Τι όπλα έφερε

φωτο wikipedia
Σαν σήμερα στις 01/07/1925 σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας άρχισαν στο Εργοστάσιο Αεροπλάνων Φαλήρου (μετέπειτα Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων – ΚΕΑ) οι εργασίες για την παραγωγή στην Ελλάδα του πρώτου επιχειρησιακού αεροσκάφους, το οποίο ήταν ένα διθέσιο τορπιλοπλάνο τύπου Τ.3Α «Βέλος», σχεδιασμένο από την βρετανική εταιρεία Blackburn Aeroplane and Motor co. Η πρώτη σειρά τορπιλοπλάνων-υδροπλάνων Τ.3Α «Βέλος» χρησιμοποιήθηκε για τον εξοπλισμό της Ναυτικής Αεροπορίας.

Περισσότερα όμως στοιχεία παρέχει η wikipedia

Το Blackburn T.3 Velos (Βέλος) ήταν διθέσιο Βρετανικό υδροπλάνο παράκτιας άμυνας της δεκαετίας του 1920, που κατασκευάστηκε από την Blackburn Aeroplane & Motor Company Limited, στο αεροδρόμιο Μπρο (Brough Aerodrome) και το Ελληνικό Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών. Συνολικά κατασκευάστηκαν 22 αεροσκάφη.

Σχεδίαση και εξέλιξη

Το βασικό σχέδιο του Blackburn Dart εξελίχθηκε σε διθέσια έκδοση ώστε να καλύψει τις απαιτήσεις του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού για ένα υδροπλάνο παράκτιας άμυνας. Το αεροσκάφος που προέκυψε έγινε το T.3 Velos, ένα υδροπλάνο διπλών πλωτήρων. Το Velos διέφερε από το κανονικό Dart T.2 αφού διέθετε διθέσιο πιλοτήριο με ένα οπίσθια τοποθετημένο πυροβόλο Lewis, αυξημένη μεταφορική ικανότητα οπλισμού με τέσσερις βόμβες των 230 λιβρών τοποθετημένες κάτω από τις πτέρυγες και την ικανότητα να επιχειρεί είτε ως υδροπλάνο με πλωτήρες είτε ως συμβατικό αεροσκάφος.

Το 1925 μία μικρή παρτίδα τεσσάρων αεροσκαφών κατασκευάστηκαν στο αεροδρόμιο Μπρο για λογαριασμό του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Αργότερα τον ίδιο χρόνο το αεροσκάφος επιλέγει ως ο πρώτος τύπος που κατασκευάστηκε κατόπιν αδείας στην Ελλάδα, σε ένα εργοστάσιο που κατασκευάστηκε από τη Blackburn και λειτούργησε βάσει ενός πενταετούς συμβολαίου. Το Εργοστάσιο Αεροσκαφών, που αργότερα μετονομάστηκε Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών ή Ελληνικό Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών, λειτούργησε στο Παλαιό Φάληρο και κατασκεύασε 12, Ελληνικής κατασκευής, αεροσκάφη T.3 Velos. Το πρώτο αεροσκάφος παραγωγής πέταξε τον Μάρτιο του 1926.

Η Blackburn κατασκεύασε δύο επιπλέον T.3, γνωστά ως T.3A Velos, αρχικά για δοκιμές των νέων μεταλλικών πλωτήρων της εταιρίας και αργότερα ένα από αυτά πραγματοποίησε μία περιοδεία επίδειξης και προώθησης πωλήσεων στην Νότια Αμερική, το 1927. Παρά την προώθηση όμως το T.3A δεν απέσπασε παραγγελίες. Αμφότερα τα T.3A τροποποιήθηκαν σε εκπαιδευτικά υδροπλάνα και εντάχθηκαν στην ήδη υπάρχουσα δύναμη των τεσσάρων αεροσκαφών παραγωγής που διέθετε η Σχολή Εφέδρων της Blackburn (Blackburn Reserve School - North Sea Aerial and General Transport Co. Ltd), για την αντικατάσταση των εκπαιδευτικών Dart στην παροχή εκπαίδευσης. Μετά το 1929, όλα τα T.3A τροποποιήθηκαν σε συμβατικά αεροσκάφη και συνέχισαν να βρίσκονται σε υπηρεσία μέχρι την αντικατάστασή τους από τα Ripon και τα Baffin το 1933.

Επιχειρησιακή ιστορία

Το Blackburn T.3 Velos χρησιμοποιήθηκε σε ρόλους παράκτιας άμυνας και ως τορπιλοπλάνο από της Ελληνικές μοίρες Ναυτικής Αεροπορίας. Οι επιχειρήσεις ξεκίνησαν με την είσοδό του σε υπηρεσία το 1926 στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού και επιχειρούσε από το αεροδρόμιο Τατοΐου και τον κόλπο του Φαλήρου. Δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ σε μάχη οπότε είναι άγνωστο το πως θα ανταποκρίνονταν σε τέτοια περίπτωση, καθώς η ταχύτητά του ήταν χαμηλή ακόμα και για τα αεροπλάνα εκείνης της εποχής. Παρέμεινε σε υπηρεσία σε μάχιμες μοίρες μέχρι το 1934 ενώ όλα τα αεροσκάφη αποσύρθηκαν το 1936.


Περιγραφή
Αποστολή Υδροπλάνο παράκτιας άμυνας / Εκπαιδευτικό
Πλήρωμα 2
Κατασκευαστής Blackburn Aircraft
Διαστάσεις
Μήκος 10,82 μ
Εκπέτασμα 14,78 μ
Ύψος 3,73 μ
Επιφάνεια πτέρυγας 60,76 μ²
Βάρος
Άδειο 1.764 κιλά
Μέγιστο 2.812 κιλά
Πηγή ισχύος
Κινητήρες 1× Napier Lion IIB
Ισχύς 450 ίπποι
Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα 172 χλμ/ώρα 107 μίλια/ώρα
Υπηρεσιακή ταχύτητα 114 χλμ/ώρα 71 μίλια/ώρα
Μέγιστο ύψος 4.300 μ
Ταχύτητα ανόδου 3,2 μ/δευτ.
Οπλικό φορτίο
Πυροβόλα 1× πυροβόλο Lewis των 7,7 χιλ (0,303 ίντσες)
Βόμβες Μέχρι τέσσερις των 104 κιλών (230 λίβρες)
Τορπίλες Μία των 18 ιντσών (45,7 εκ)
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...