Όταν ανακαλύψαμε με εννιά χρόνια καθυστέρηση ότι η Τουρκία αγοράζει Type 214

Αναστάτωση και αιφνιδιασμό φαίνεται πως προκάλεσε στον ελληνικό λαό… διά των μέσων ενημέρωσης η πρόσφατη είδηση του γερμανικού τηλεοπτικού δικτύου ARD, σύμφωνα με το οποίο το Βερολίνο συμφώνησε να παραδώσει στην Τουρκία έξι επιθετικά υποβρύχια τα οποία κατασκευάστηκαν από κοινού με μια τουρκική εταιρεία.

Του Γιώργου Τσιμπούκη
Αναδημοσίευση από: defence-point.gr

Την είδηση αυτή την μετέδωσε το Δελτίο Ειδήσεων (Tagesschau) του πρώτου δημόσιου γερμανικού ραδιοτηλεοπτικού δικτύου ARD το οποίο δημοσίευσε ουσιαστικά την γραπτή απάντηση της γερμανικής κυβέρνησης σε σχετική επερώτηση που κατέθεσε το κόμμα της γερμανικής Αριστεράς (Die Linke).

Η είδηση προκάλεσε σόκ στον Ελληνικό λαό ο οποίος ξαφνικά… ενημερώθηκε ότι οι Τούρκοι απέκτησαν ή πρόκειται σύντομα να παραλάβουν έξι υπερσύγχρονα επιθετικά υποβρύχια τα οποία θα ανατρέψουν την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο και στην Αν Μεσόγειο.

Σχεδόν το σύνολο των ελληνικών ΜΜΕ αναπαρήγαγαν την είδηση με εντυπωσιακούς τίτλους που μόνο τρόμο προκαλούσαν στους αναγνώστες τους οι οποίοι μάθαιναν ότι η Τουρκία προχώρησε σε ένα νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα που απειλεί την Ελλάδα από την «κακή» Γερμανία.

Όμως σε κανένα από τα δημοσιεύματα που είτε αποκάλυπταν τραγική άγνοια είτε στόχο είχαν να ανησυχήσουν τον αναγνώστη, δεν δόθηκε η πρέπουσα σημασία, ότι όπως αναφερόταν στο γερμανικό δημοσίευμα η συγκεκριμένη παραγγελία είχε συμφωνηθεί μεταξύ της Γερμανίας και της Τουρκίας στις 2 Ιουλίου του 2009.

Η σύμβαση αυτή ενεργοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2011 με την καταβολή της πρώτης δόσης από τα 2,5 δις ευρώ που θα κοστίσουν τα υλικά και υποσυστήματα που θα προδώσει η HDW και οι υποκατασκευαστές του υποβρυχίου.

Πιο αναλυτικά το πρόγραμμα ναυπήγησης έξι υποβρυχίων για το Τουρκικό Ναυτικό ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2006 με την δημοσίευση πρόσκληση για την ναυπήγηση έξι υποβρυχίων με σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP: Air Independent Propulsion). Η πρόσκληση αυτή αναθεωρήθηκε επτά μήνες αργότερα τον Ιούλιο του 2007.

Τον Νοέμβριο του 2007 κατατίθενται στο Τουρκικό Ναυτικό συνολικά τρείς προσφορές η πρώτη από τη γαλλική εταιρεία DCNS η οποία προσέφερε το υποβρύχιο Scorpene, τη γερμανική εταιρεία HDW/MFI Business Partnership η οποία προσέφερε το υποβρύχιο Type 214 και την ισπανική εταιρεία NAVANTIA S.A. η οποία προσέφερε το υποβρύχιο S-80A.

Τον Αύγουστο του 2008 δέκα μήνες μετά την κατάθεση των προσφορών το Τουρκικό Ναυτικό επιλέγει την γερμανική εταιρεία HDW/MFI Business Partnership και ξεκινά τις διαπραγματεύσεις για την παραγγελία, οι οποίες καταλήγουν στην υπογραφή της σύμβασης τον Ιούλιο του 2009.

Βασικό στοιχείο της σύμβασης είναι ότι και τα έξι υποβρύχια θα ναυπηγηθούν στην Τουρκία στο ναυπηγείο Gölçük με υλικά και υποσυστήματα που θα κατασκευαστούν στο εξωτερικό και θα συναρμολογηθούν και ολοκληρωθούν στην Τουρκία.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποτελεί για το Τουρκικό Ναυτικό την τελευταία παραγγελία για την ναυπήγηση υποβρυχίων σε ξένη εταιρεία, αφού μέσα από το πρόγραμμα ναυπήγησης των 6 Type 214 η Τουρκία φιλοδοξεί να αποσπάσει την απαραίτητη τεχνολογία για την σχεδίαση και ναυπήγηση του Εθνικού Υποβρυχίου του MiLDEN (Milli Denizaltı).

Για τον λόγο αυτό οι Τούρκοι είχαν ζητήσει από τους Γερμανούς την ολοκλήρωση στα έξι υπο παραγγελία υποβρύχια σειράς τουρκικών υποσυστημάτων αίτημα που οι Γερμανοί δέχτηκαν επισημαίνοντας όμως τον τεχνολογικό κίνδυνο και φυσικά το επιπλέον κόστος.

Έτσι τον Ιανουάριο του 2011 η Τουρκική Υπηρεσία Εξωτερικού Εμπορίου συνάπτει δάνειο ύψους 2,5 δις ευρώ με τις γερμανικές τράπεζες Bayerische Landesbank και WestLB, για την χρηματοδότηση του προγράμματος το οποίο ενεργοποιείται τον Ιούλιο του 2011.

Στο ποσό που οι Τούρκοι έλαβαν ως δάνειο για την ναυπήγηση των έξι υποβρυχίων δεν υπολογίζεται το κόστος ανάπτυξης και παραγωγής των τουρκικών υποσυστημάτων και αισθητήρων που θα ολοκληρωθούν σε αυτά τα σκάφη.

Το πρόγραμμα αντιμετωπίζει ορισμένα προβλήματα που σχετίζονται με τις βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν στο Type 214ΤΝ όπως κωδικοποιήθηκε η τουρκική έκδοση, οι οποίες περιλαμβάνουν την επιμήκυνση του σκάφους κατά 1 μέτρο δηλαδή από 65,3 μέτρα που είναι η ελληνική έκδοση στα 66,3 μέτρα και την αύξηση του εκτοπίσματος από 1.860 τόνους σε κατάδυση που είναι η ελληνική έκδοση στους 2.023 τόνους.

Η επιμήκυνση του σκάφους επιλέχτηκε για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ευστάθειας που είχε παρουσιάσει υπο συγκεκριμένες συνθήκες το αρχικό υποβρύχιο κλάσης Παπανικολής.

Τελικά μετά από τέσσερα και πλέον χρόνια στις 10 Οκτωβρίου του 2015 ξεκινά η ναυπήγηση του πρώτου από τα έξι υποβρύχια στο κρατικό ναυπηγείο του Gölçük το οποίο ειδικεύεται από την δεκαετία του 1970 στην ναυπήγηση υποβρυχίων.

Το πρώτο υποβρύχιο ονομάζεται TCG Pirireis, το δεύτερο TCG Hızır Reis, το τρίτο TCG Murat Reis το τέταρτο TCG Aydın Reis, ενώ για τα υπόλοιπα δύο δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη τα ονόματα τους.

Σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις η ναυπήγηση του υποβρυχίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2021 και οι δοκιμές εν’ όρμω και οι θαλάσσιες δοκιμές θα διαρκέσουν ένα χρόνο (αρχές 2021 – αρχές 2022), ώστε προς τα μέσα του 2022 με αρχές του 2023 να παραδοθεί το Piri Reis στο Τουρκικό Ναυτικό.

Φυσικά αυτό το χρονοδιάγραμμα ενδεχομένως να αλλάξει, λόγω πιθανών προβλημάτων που θα ανακύψουν από την ολοκλήρωση των άνω των 18.000 διαφορετικών υποσυστημάτων και λογισμικού που θα παράγουν 12 τουρκικές εταιρείες που το Τουρκικό Ναυτικό έχει δηλώσει ότι θα εγκαταστήσει στην κλάση υποβρυχίων Reis, με την προϋπόθεση φυσικά ότι τα γερμανικά συστήματα θα μπορέσουν να συνλειτουργήσουν με τα τουρκικά και δεν θα οδηγηθούν οι δύο πλευρές σε φιάσκο.

Υπο αυτές τις συνθήκες τα έξι υποβρύχια κλάσης Reis θα παραδοθούν την χρονική περίοδο 2022-2028 με το πρώτο να καθίσταται πλήρως επιχειρησιακό το 2024 δηλ. 13 χρόνια αφότου ο Παπανικολής (S-120) εντάχτηκε στην δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού…

Με λίγα λόγια αυτά είναι τα έξι υπερσύγχρονα γερμανικά υποβρύχια που το Βερολίνο θα παραδώσει στην Τουρκία και θα ανατρέψουν την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο στο άμεσο μέλλον. Τα συμπεράσματα δικά σας.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...