Αίφνης ανέκυψε θέμα “ταχέων φρεγατών” LCS Freedom όπως της Σαουδικής Αραβίας για το Ναυτικό…

Τρείς σημαντικές ειδήσεις που αφορούν την Εθνική Άμυνα και προέκυψαν από την επίσκεψη του Έλληνα Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Ναυάρχου Ευάγγελου Αποστολάκη, όπως αποκάλυψε στο άρθρο του στο «Βήμα» ο έγκυρος δημοσιογράφος Άγγελος Αθανασόπουλος. Ειδήσεις οι οποίες χρήζουν όμως ανάπτυξης και σε δεύτερο στάδιο, σχολιασμού.

Του Γιώργου Τσιμπούκη
Αναδημοσίευση από: defence-point.gr
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με το δημοσίευμα του «Βήματος», ο Έλληνας Αρχηγός ΓΕΕΘΑ κατά την διάρκεια της επίσκεψης του στο Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ έθεσε στους αμερικανούς συνομιλητές του τρία βασικά θέματα που ενδιαφέρουν άμεσα τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Συγκεκριμένα ο Α/ΓΕΕΘΑ συζήτησε το ενδεχόμενο παραχώρησης δύο αντιτορπιλικών τύπου Arleigh Burke, δεύτερον, την προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών MQ-1 Predator και, τρίτον, την πιθανή ένταξη της χώρας μας στο πρόγραμμα κατασκευής «ταχέων φρεγατών» κλάσης LCS Freedom.

Αν και το πρώτο αίτημα είναι γνωστό εδώ και αρκετά χρόνια καθότι το Πολεμικό Ναυτικό εκτιμά ότι τα πλοία αυτά είναι τα πλέον κατάλληλα για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών στην Αν Μεσόγειο, ειδικότερα δε μετά την ανακάλυψη των κοιτασμάτων φυσικού αερίου νότια της Κύπρου, το τρίτο αίτημα που έθεσε ο Α/ΓΕΕΘΑ στους Αμερικανούς φέρεται να αναφέρθηκε για πρώτη φορά σε μια τέτοια επίσκεψη.

Το νέο αίτημα εκτιμάται ότι αφορά την έκδοση της φρεγάτας κλάσης Freedom που πρόσφατα παρήγγειλε η Σαουδική Αραβία στο πλαίσιο του εξοπλιστικού προγράμματος Saudi Naval Expansion Program II, αφού η έκδοση που παραλαμβάνει το Ναυτικό των ΗΠΑ είναι μια ελαφριά εξοπλισμένη φρεγάτα αποστολή της οποία είναι η πραγματοποίηση επιχειρήσεων σε παράκτιο περιβάλλον υπό την αεροπορική προστασία φίλιων δυνάμεων.

Η Σαουδαραβική φρεγάτα ονομάζεται Multi-Mission Combat Ship, έχει μήκος 118,6 μέτρα, πλάτος 17,6 μέτρα, βύθισμα 4,3 μέτρα, εκτόπισμα 3.600 τόνους, προωστικό σκεύος τύπου CODAG που επιτρέπει την επίτευξη μέγιστης ταχύτητας 30 κόμβων.

Ο εξοπλισμός της φρεγάτας περιλαμβάνει, το κύριο ραντάρ έρευνας TRS-4D AESA της γερμανικής εταιρείας Hensoldt, δύο συστήματα ελέγχου πυρός τύπου CEROS 200 της σουηδικής εταιρείας Saab, τοποθετημένα στο εμπρόσθιο και πίσω τμήμα της υπερκατασκευής του πλοίου.

Περιλαμβάνουν ραντάρ και ηλεκτρο-οπτικό σύστημα ημέρας/νύκτας, σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου WBR-2000 της αμερικανικής Argon ST, σύστημα προειδοποίησης απειλών, το σύστημα αντιμετώπισης τορπιλών AN/SLQ-25 και κατά πάσα πιθανότητα την ρυμουλκούμενη διάταξη σόναρ CAPTAS της γαλλικής Thales. Το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης της φρεγάτας είναι το γνωστό COMBATSS-21 της αμερικανικής Lockheed Martin.

Ο οπλισμός του πλοίου αποτελείται από το κύριο πυροβόλο Bofors Mk110 των 57 χλστ της BAE Systems, οκτώ εκτοξευτές MK41 VLS στην πλώρη για 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους RIM-162 ESSM (Evolved SeaSparrow Missile).

Επίσης, οκτώ πυραύλους επιφανείας-επιφανείας RGM-84 Harpoon Block II της αμερικανικής εταιρείας Boeing, ένα εγγύς αντιαεροπορικό/αντιπυραυλικό σύστημα MK-15 Mod.31 SeaRAM της αμερικανικής Raytheon με 11 βλήματα, δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Narwhal των 20 χλστ της γαλλικής εταιρείας Nexter καθώς και ένα ελικόπτερο MH-60R Seahawk.

Η συνολική αξία της σαουδαραβικής παραγγελίας για τέσσερα πλοία, πλήρως εξοπλισμένα με πλήρη υποστήριξη, ανταλλακτικά, εκπαίδευση και τη δημιουργία της κατάλληλης υποδομής επιμελητείας θα φτάσει τα 6 δις δολάρια (5 δις ευρώ).

Το αίτημα του Έλληνα Αρχηγού προς τις ΗΠΑ έρχεται την στιγμή που το Πολεμικό Ναυτικό και η ΓΔΑΕΕ έχουν ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την απόκτηση από την Ελλάδα αριθμού των γαλλικών φρεγατών αεράμυνας περιοχής Belh@rra (με κόστος ανά μονάδα σύμφωνα με την διαμόρφωση του Γαλλικού Ναυτικού 760 εκατ. ευρώ), όταν αυτές θα είναι διαθέσιμες στο δεύτερο μισό της επόμενης δεκαετίας (το πρώτο πλοίο της νέας κλάσης θα παραδοθεί στο Γαλλικό Ναυτικό το 2025).

Ουσιαστικά, το Πολεμικό Ναυτικό επιδιώκει να εξετάσει όλες τις πιθανές δυνατότητες ανανέωσης του Στόλου του με πλοία που υπηρετούν ήδη σε άλλες ναυτικές δυνάμεις, τα οποία θα διαθέτουν δοκιμασμένα οπλικά συστήματα, και η χρηματοδότηση της ναυπήγησης τους δεν θα περιλαμβάνει δανεισμό από τις διεθνείς αγορές, λόγω της γνωστής οικονομικής κατάστασης της χώρας με τα υψηλά και μεταβαλλόμενα επιτόκια δανεισμού.

Για τους λόγους αυτούς, το Πολεμικό Ναυτικό προσπαθεί όπως φαίνεται, είτε να αποκτήσει γαλλικά πλοία τα οποία θα αποπληρωθούν όπως έχει αναφερθεί από επίσημα χείλη, από τα κέρδη των ελληνικών κρατικών ομολόγων που η Γαλλία κατέχει και τα οποία θα πρέπει κάποια στιγμή να αποδοθούν στην Αθήνα, είτε αμερικανικά μεταχειρισμένα πλοία ή νέας ναυπήγησης, τα οποία θα μπορούσαν να αποπληρωθούν μέσω πιστώσεων FMS (Foreign Military Sales).

Όποια και αν είναι τελικά η επιλογή της Ελλάδας, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τη διαμόρφωση του πλοίου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού και το τελικό κόστος απόκτησης των πλοίων, καμία από τις δύο παραπάνω επιλογές δεν θα μπορούσε να αποδώσει στο Πολεμικό Ναυτικό έστω και ένα πλοίο τα επόμενα 5-7 χρόνια.

Kανένα από τα δύο πλοία δεν θα είναι πλήρως επιχειρησιακό την περίοδο αυτή, ώστε να δοκιμαστεί σε ρεαλιστικές συνθήκες και να αντληθούν συμπεράσματα για την απόκτηση ή την απόρριψή του από το Πολεμικό Ναυτικό.

Φυσικά πάντοτε υπάρχει και το ενδεχόμενο το Πολεμικό Ναυτικό να ρισκάρει στην εξ΄αρχής επιλογή κάποιου από τα δύο πλοία και ίσως και να δικαιωθεί, όπως δικαιώθηκε με τα υποβρύχια Type 214 τα οποία όλοι οι «ειδικοί» θεωρούσαν προβληματικά…

Κανένας δεν αντιλαμβανόταν ότι οι πραγματικά ειδικοί του χώρου, δηλ. η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού και τα στελέχη του, πίστευαν σε αυτά τα σκάφη και τελικά με πολύ κόπο και επιμονή απέδειξαν ότι είχαν δίκιο.

Υπό αυτά τα δεδομένα, το Πολεμικό Ναυτικό έχει μπροστά του τουλάχιστον μια προβληματική επταετία, χωρίς να υπάρχουν στο ορίζοντα άμεσες λύσεις όπως συνέβη στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και 2000, όταν η Ολλανδία πωλούσε μαζικά τις φρεγάτες κλάσης “Kortenaer” τις οποίες απέκτησε έναντι χαμηλού τιμήματος.

Δυστυχώς, η μόνη άμεση λύση φαίνεται να είναι η αγορά ξανά μεταχειρισμένων πλοίων, έως ότου αποφασίσουμε τελικά τι επιθυμούμε και να ξέρουμε με βεβαιότητα τι μπορούμε να αγοράσουμε με τα χρήματα που θα διαθέτουμε μετά τη λήξη των περιοριστικών οικονομικών μέτρων του όποιου μνημονίου…

Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...