Ποιες οι πιθανότητες να ενισχυθεί το Ελληνικό ΠΝ με φρεγάτες La Fayette προς άμεση ενίσχυση ή/και αντικατάσταση μη εκσυγχρονισμένων Kortenaer;

Όπως πρώτη είχε γράψει η Π&Δ πριν λίγες βδομάδες, το γαλλικό περιοδικό Mer Et Marine είχε ξεκαθαρίσει πως το Γαλλικό Ναυτικό δεν μπορεί με τίποτα να αποχωριστεί τις ολοκαίνουργιες φρεγάτες του κλάσης FREMM. Με το αεροπλανοφόρο στο ναυπηγείο σε εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης, οι δυνατότητες κρούσης του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού βασίζονται στις 16 MdCN (SCALP Naval) των 5 φρεγατών FREMM που υπηρετούν αυτή την στιγμή.


Λογικά λοιπόν, προκειμένου η Γαλλία να καταφέρει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, βασίζεται στις λιγοστές  FREMM, τις πρώτες αξιόλογες φρεγάτες που μπαίνουν σε γαλλική υπηρεσία εδώ και πολύ καιρό. Να θυμίσουμε, οι Γάλλοι ναύαρχοι εκφράστηκαν μέσω τη γαλλίδας υπουργού Αμύνης, όταν αυτή επισκέφτηκε το Ναύσταθμο και το πλοίο που έβαλε τους πυραύλους εναντίον εγκαταστάσεων στη Συρία, όταν η τελευταία είπε πολύ ευγενικά στους Έλληνες «ξεχάστε το». 

Άποψη του περιοδικού είναι πως πραγματικά υφίστατο θέμα FREMM για την Ελλάδα, καθώς το ΠΝ δεν ξύπνησε μια μέρα και είπε «ας προετοιμαστούμε για FREMM»! Τώρα αν αυτό «κάηκε» προ ή μετά των δηλώσεων Κουβέλη δεν το γνωρίζουμε. Ίσως είναι κάτι που δεν θα το μάθουμε ποτέ. Πάντως, ασχέτως πολιτικών τοποθετήσεων, ο ΑΝΥΕΘΑ δεν θα εξέθετε ευαυτόν και τον πρωθυπουργό, αν δεν υπήρχε πράγματι θέμα. Ποιο θα μπορούσε να ήταν αυτό το θέμα; Μήπως τελικά η συζήτηση ήταν για LaFayette, όπως με είπε λίγο μετά το Mer Et Marine;

Το FS Surcouf (F 711) σε ανεφοδιασμό σε καύσιμα από το USS Seattle. κατά την διάρκεια της Operation Enduring Freedom. U.S. Navy photo by PhotographerÕs Mate 1st Class Jim Hampshire.

Ας λάβουμε υπόψη στην σκέψη μας μερικά δεδομένα. Καταρχάς, θέλουμε να πιστεύουμε πως πράγματι έχει τεθεί θέμα γαλλικών πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό. Όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν πως το ΠΝ επιθυμεί την αγορά φρεγατών Belh@rra, εξοπλισμένες με ραντάρ Sea Fire και πυραύλους Aster 30, που πραγματικά θα φέρουν την αεράμυνα Στόλου στον 21ο αιώνα, και θα ενισχύσουν τον Στόλο για δεκαετίες. Τα πλήρως ψηφιακά πλοία θα έρθουν όμως στις θάλασσές μας περίπου το 2024 (αν φυσικά τα παραγγείλουμε), και συνεπώς είναι λίγο «μακρυά» για να καλύψουν τις ανάγκες μας. Ανάγκες που εμείς οι ίδιοι αφήσαμε να γίνουν πιεστικές, εγκαταλείποντας το Πολεμικό Ναυτικό με πλοία που σε λίγο θα είναι 40 ετών.

Φτάσαμε στο σήμερα, όπου το Πολεμικό Ναυτικό επιβιώνει χάρη στο φιλότιμο και τον επαγγελματισμό των στελεχών του. Και πως αλλιώς μπορούν και πλέουν πλοία που κατασκευάστηκαν, μαζί με όλα τους τα υποσυστήματα πριν από 40 χρόνια; Καλώς ή κακώς, τα στελέχη του ΠΝ και ειδικά οι μηχανικοί, κάνουν πραγματικά θαύματα με τις διαθεσιμότητες που επιτυγχάνουν τα πλοία μας.

H La Fayette με ενδιαφέρον φόντο…

Με 3 μη εκσυγχρονισμένες φρεγάτες Kortenaer σε πλήρη λειτουργία, το ΠΝ είναι προφανές πως χρειάζεται περισσότερα πλοία για να εκτελέσει όλες τις αποστολές του. Αλλιώς θα είχε αποσύρει τις μη εκσυγχρονισμένες μονάδες, οι οποίες σημειωτέον θα έμεναν σε υπηρεσία ακόμη και μετά την είσοδο των FREMM σε υπηρεσία, όπως επίσης γράψαμε πρώτοι.

Επιστρέφουμε όμως στην υπόθεση «FREMM«. Έχουμε λοιπόν την αποδοχή του γεγονότος ότι η Ελλάδα συζητά με την Γαλλία για τις Belh@rra, αλλά κάπου εκεί ακούμε και το νέο! Θα έρθουν άμεσα δυο φρεγάτες FREMM που υπηρετούν αυτή την στιγμή στο Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, και μάλιστα με leasing. Η συνέχεια είναι γνωστή, το Γαλλικό Υπουργείο Άμυνας αντέδρασε, κι εμείς ξεχάσαμε τις νέες φρεγάτες που μάλιστα θα ερχόντουσαν μέσα στο καλοκαίρι. Κι εκεί πλέον το γαλλικό περιοδικό Mer Et Marine, που μιλάει με υψηλόβαθμα στελέχη μέσα στο Γαλλικό Ναυτικό, «ρίχνει» μια βόμβα. Μήπως οι Έλληνες θα πάρουν τελικά LaFayette;

Τι εστί LaFayette; ένα υπέροχο πλοίο, με εμφάνιση κρουαζιερόπλοιου και οπλισμού πυραυλακάτου. Παρεμπιπτόντως, η εκτίμηση του Πολεμικού μας Ναυτικού στην εν λόγω κλάση φρεγατών, είναι περίπου όσο αυτή προς έναν ψύλλο στον κόρφο… Υπάρχει όμως κάτι που εδώ δεν πρέπει να μας διαφεύγει. Η Γαλλία μάλλον θα πουλήσει πλοία στο ΠΝ, και μάλιστα Belh@rra, κι αυτό είναι κάτι που έχει σχεδόν συμφωνηθεί, λόγω της χρηματοδότησης της αγοράς από επιστροφές χρημάτων ελληνικών ομολόγων. Κάτι που δεν φαίνεται πως θέλει να το κάνει η Γερμανία ή η Ιταλία για παράδειγμα.

Από την στιγμή λοιπόν που υπογραφεί ένα τέτοιο συμβόλαιο, όπως συνηθίζεται θα μπορούσε ο πωλητής να δώσει μαζί και κάποιο «δώρο» στον πελάτη. Δεν τα λέμε πλέον Αντισταθμιστικά, γιατί από αυτά μάλλον δεν πήγαμε και πολύ καλά τις παλιές «καλές» εποχές. Αν λοιπόν οι Έλληνες επιμένουν να θέλουν άμεσα φρεγάτες, το Γαλλικό ΠΝ έχει διαθέσιμες LaFayette! Και μάλιστα έχει διαθέσιμες δυο, καθώς από τις 5 που διαθέτει θα εκσυγχρονίσει τις 3! Για τέτοιες «συμπτώσεις» μιλάμε.

Θέλουμε εδώ να πούμε πως ενώ οι LaFayette δεν φημίζονται και πολύ για την ισχύ πυρός τους, αλλά οι «αδελφές» κλάσεις, όπως η Formidable της Σιγκαπούρης, η Kang Ding της Ταϊβάν και η Al Riyadh της Σαουδικής Αραβίας δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα. Οι εξαγωγές λοιπόν δεν πήγαν τόσο άσχημα, αν και βέβαια ένα μικρό σκανδαλάκι στην Ταϊβάν αναφέρθηκε (για την διαδικασία επιλογής).

Οι φρεγάτες λοιπόν φέρουν:
8 × Exocet MM40 block II
1 × 100 mm TR αυτόματο πυροβόλο
2 × 20 mm πυροβόλα F2
1 × Crotale CN2 σε ρόλο CIWS

Επίσης φέρουν μόνο ένα ραντάρ  DRBV 15C, ενώ οι περιορισμένοι αισθητήρες του ολοκληρώνονται σε ένα ΣΕΠ SEAO/OPSMER. Το πλοίο δεν διαθέτει καν σόναρ, αλλά έχει ικανό σύστημα ECM/ESM. Το πλέον ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του πλοίου είναι το χαμηλό RCS, που σύμφωνα με πληροφορίες είναι μειωμένο κατά περίπου 60% σε σχέση με ένα πλοίο αντίστοιχου μεγέθους. Επίσης, το σύστημα πρόωσης, βασισμένο σε κινητήρες diesel (CODAD), προσφέρει οικονομία καυσίμου, χαμηλά κόστη συντήρησης αλλά και ταχύτητα που δεν ξεπερνά τους 25 κόμβους. To ενδιαφέρον είναι πως έχει πολύ μικρό ηχητικό ίχνος, προκειμένου να δίνει μικρό στόχο στις εχθρικές τορπίλες. Είναι ένα πλοίο που σχεδιάστηκε με το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, όταν πλέον η Γαλλία θα πολεμούσε σε περιφερειακούς πολέμους, κι όχι με το Σοβιετικό Ναυτικό. Τώρα βέβαια το πλοίο έχει λιγότερη ισχύ από την τελευταία ρωσική κορβέτα, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.
Τα πλοία θεωρούνται πως είναι σε εξαιρετική κατάσταση, και αυτός είναι ο λόγος που το Γαλλικό Ναυτικό θα εφαρμόσει περιορισμένο εκσυγχρονισμό από το 2020. Στον εκσυγχρονισμό αυτόν θα τοποθετηθεί νέο ΣΕΠ, θα αντικατασταθούν οι Crotale από το σύστημα SADRAL, ενώ θα τοποθετηθεί για πρώτη φορά Sonar τροπίδας. Ο εκσυγχρονισμός θα γίνει στα πλαίσια προγραμματισμένης συντήρησης των πλοίων και θα ολοκληρωθεί σχετικά σύντομα.

Αν υποθέσουμε τώρα πως τα δυο μη εκσυγχρονισμένα πλοία δωθούν στην χώρα μας, αυτά θα μπορούσαν σχετικά άμεσα να ενταχθούν στο Πολεμικό Ναυτικό με αναγκαίες όμως μετατροπές. Καταρχάς θα πρέπει να αντικατασταθεί το παλαιό πυροβόλο των 100 χιλιοστών από κάποιο μεταχειρισμένο Oto Melara των 76 χιλιοστών. Αν τώρα υποθέσουμε πως με την παραλαβή τους θα βγουν εκτός υπηρεσίας μια ή δυο μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer, τότε στην θέση του Crotale μπορεί να τοποθετηθεί ένα Phalanx CIWS. Το πλοίο θα συνεχίσει βέβαια να στερείται αξιόπιστης αντιαεροπορικής προστασίας, αλλά ούτως ή άλλως έχει αρκετό χώρο για τοποθέτηση συστήματος κάθετης εκτόξευσης πυραύλων, όπως το Mk48, Mk41 ή φυσικά Sylver. Υπενθυμίζουμε πως όλοι οι εξαγωγικοί πελάτες έχουν τοποθετήσει Oto Melara στην θέση του πυροβόλου των 100 χιλιοστών, ενώ η Σαουδική Αραβία έχει τοποθετήσει Sylver με ASTER 15! Συνεπώς στο μέλλον, η τοποθέτηση ενός 16πλου SYLVER ή Mk48 με ESSM θα μπορούσε να κάνει την φρεγάτα πολλαπλών ρόλων.

Φυσικά μια μικρή αναβάθμιση θα απαιτούσε την εγκατάσταση ενός αξιόπιστου σύγχρονου ραντάρ όπως τo Thales SMART-S Mk2, σόναρ, και συστήματος αντιαεροπορικών πυραύλων. Ελπίζουμε πως το κόστος θα μπορούσε να «καλυφθεί» με τον ίδιο τρόπο που θα καλύπτονταν και οι Belh@rra. Φυσικά το ΠΝ θα είχε σοβαρές ενστάσεις σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αλλά δεν πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι τα πλοία είναι σε καλή κατάσταση, αρκετά σύγχρονα, και με μικρές αντικαταστάσεις συστημάτων που θα γινόντουσαν άμεσα σε επίπεδο Ναυστάθμου (Oto Melara, Phalanx, ίσως νέο ραντάρ) θα μπορούσαν να ενισχύσουν άμεσα τον Στόλο. Το πλοίο μπορεί επίσης να δεχτεί χωρίς πρόβλημα ελικόπτερα S-70B.

Όλα αυτά θα μπορούσαν να προέλθουν από αποψίλωση συστημάτων από παλαιές Kortenaer. Σε δεύτερη φάση θα μπορούσαν να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα ΕΜΖ, που θα προσέθετε και δυνατότητες παροχής αντιαεροπορικών πυραύλων. Σημειώνουμε πως η κλάση Formidable έχει ραντάρ Herakles, όμοιο με των FREMM, ενώ μπορούν να μεταφέρουν και ASTER 30! Αν τα πλοία παραχωρούνταν τελικά δωρέαν, ή έστω κάποιου συμβολικού τιμήματος, μήπως θα άξιζε να το δούμε;

Η La Fayette (F-710) ενώ πλησιάζει το αεροπλανοφόρο USS Harry S. Truman (CVN 75). U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Ricardo J. Reyes
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...