Κι αν δεν πάρει τελικά η Τουρκία τα F-35A, λύθηκε το πρόβλημά μας;


Πριν λίγες μέρες είχαμε θίξει το θέμα «Ο γείτονας, η κατσίκα του και η απόλυτη κατάντια μας«, όταν μια ολόκληρη χώρα ελπίζει στις αποφάσεις του Αμερικανικού Κογκρέσου προκειμένου να πάρει μια αμυντική «ανάσα». Δεν είναι ποτέ δυνατόν, να ελπίζουμε σε ένα «Από Μηχανής Θεό» για να λυθεί το πρόβλημα που λέγεται τουρκικά F-35A.

Αναδημοσίευση από: ptisidiastima.com

Στην αρχή κοροϊδευόμασταν μεταξύ μας θεωρώντας πως το αεροσκάφος «δεν κάνει», και πως είναι ένας ιπτάμενος «κουβάς». Όταν μετά από «ώριμη» (;) σκέψη διαπιστώσαμε πως το αγοράζουν οι μεγαλύτερες αεροπορίες στον κόσμο, τότε αρχίσαμε να αναρωτιώμαστε αν τα ελληνικά καφενεία κάνουν κάποιο «λάθος» (αν είναι ποτέ δυνατόν), και τελικά οι Αεροπορίες των ΗΠΑ, Βρετανίας, Ιαπωνίας, Ισραήλ, Νορβηγίας κοκ «κάτι ξέρουν», και το αεροσκάφος αξίζει. Τότε, αντί να σοβαρευτούμε, αρχίσαμε τον χορό της βροχής, με την ελπίδα η βροχή να πνίξει τα κακά F-35… Το κακό είναι πως τα τουρκικά αεροσκάφη είναι ήδη στον αέρα…

Τον τελευταίο καιρό έχουν πυκνώσει οι κινήσεις από πλευράς ΗΠΑ για την απαγόρευση παράδοσης των τουρκικών F-35A. Καθώς οι κινήσεις αυτές είναι καθαρά πολιτικές, και απαιτεί ψήφιση από τα νομοθετικά σώματα των ΗΠΑ, και φυσικά υπογραφή του Προέδρου, το πιθανότερο είναι να πάρουν αρκετό χρόνο, και φυσικά η παράδοση των πρώτων 2 F-35A να γίνει κανονικά στις 21 Ιουνίου, λίγο πριν τις τουρκικές εκλογές. Έτσι ο Ερντογάν θα μπορεί να λέει πως «παίζει» την «διαβολική» Δύση στα δάχτυλα, και οι ΗΠΑ δεν «τόλμησαν» να μην δώσουν στην Μεγάλη Τουρκία το καλύτερο μαχητικό τους σε παραγωγή σήμερα.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι τελικά τα τουρκικά μαχητικά θα μεταφερθούν σε τουρκικό έδαφος. Το τελευταίο προβλέπεται να γίνει του χρόνου, αλλά μέχρι τότε, κι αν δεν αλλάξει πορείας προς την δημοκρατία η Τουρκία, τα αεροσκάφη δεν θα παραδοθούν ποτέ. Διαβάστε το δημοσίευμά μας εδώ…

Το πιθανότερο είναι να παραμείνουν στις ΗΠΑ, είτε σε χρήση στην Luke AFB είτε σε αποθήκευση, και οι Αμερικανοί να περιμένουν από τους Τούρκους απτές αποδείξεις πως «συμμορφώθηκαν». Σε μια Τουρκία, με έναν επανεκλεγμένο Ερντογάν, πανίσχυρο, με υπερεξουσίες, κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο. Και θα γίνει δυσκολότερο. Τα ελληνικά καφενεία βέβαια θα δημοσιεύουν βαθυστόχαστες αναλύσεις για παράδοση των μαχητικών στην Τουρκία εντός καλοκαιριού, αλλά θα φέρνουν και μαρτυρίες για παραβίαση του FIR Αθηνών από F-35A, τα οποία δεν τα είδαν βεβαίως βεβαίως τα ελληνικά ραντάρ, αλλά μας το είπε μέσω διπλωματικής οδού ομόδοξον έθνος που μας αγαπά (κάπου στο βάθος)…

Ας υποθέσουμε λοιπόν πως τα τουρκικά F-35A δεν θα παραδοθούν, και η παραγγελία είτε ακυρώνεται, είτε καθυστερεί να υλοποιηθεί. Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα και την Ισορροπία Δυνάμεων στο Αιγαίο; Σωθήκαμε;

Το F-35A είναι μια απλή συνισταμένη στην συνολική προσπάθεια της Τουρκίας να μετατραπεί σε περιφερειακή υπερδύναμη. Όλοι πιστεύουν, κι ορθά, πως το F-35A είναι όπλο πρώτου πλήγματος. Πως ένα ωραίο πρωϊνό θα ξυπνήσουμε και θα έχουν  πληγεί ανεπανόρθωτα οι βαριές υποδομές της ελληνικής αεράμυνας. Shelters αεροσκαφών, κέντρα διοίκησης,  μεγάλα ραντάρ που καλύπτουν τομείς, αποθήκες όπλων και καυσίμων, εκτοξευτές πυραύλων Patriot και HAWK. Λογικά θα έχει πληγεί ο Ναύσταθμος Σαλαμίνας και οι μεγάλες μονάδες του Στόλου, οι πυροβολαρχίες των Exocet MM40, αλλά και οι όρχοι των Leo2HEL, PzH2000 και MLRS. Μαζί θα έχουν πληγεί και βαριές υποδομές της οικονομίας, τα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής της χώρας, οι γέφυρες Ισθμού, Ρίου, οι νέες γέφυρες της Εγνατίας και της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ, τα λιμάνια του Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Ραφήνας, Βόλου κοκ. Εφιαλτικό σενάριο; Ρωτήστε και τους Αιγυπτίους ή τους Σύριους, το έζησαν το 1967, ή τους Ιρακινούς, το 1991.

Η μη λοιπόν παράδοση των F-35A μπορεί από μόνη της να αποτρέψει αυτό το σενάριο; όλα αυτά δεν θα συμβούν αν δεν παραδοθούν τα F-35A; Με αυτό το πλευρό να κοιμάστε!
Η Τουρκία είναι επικίνδυνη ακόμη κι αν δεν παραλάβει τα F-35A. Καταρχάς το σενάριο που περιγράψαμε παραπάνω δεν μπορεί να υλοποιηθεί ακόμη και με την ύπαρξη F-35A, η ελληνική άμυνα είναι αρκετά ισχυρή και ικανή να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο πρώτο πλήγμα. Άλλωστε το ελληνικό δόγμα, όντας καθαρά αμυντικό, περιλαμβάνει στον σχεδιασμό απορρόφηση πρώτου πλήγματος, και εξαπόλυση εκδικητικής αντεπίθεσης με κάθε μέσο. Το θέμα είναι πως μια τουρκική προσπάθεια δεν απαιτεί τα F-35A για να γίνει. Τα μέσα υπάρχουν ήδη, ή θα υπάρξουν ακόμη περισσότερα στο άμεσο μέλλον. Εξηγούμαστε ως συνήθως.



Η σύγχρονη κρούση γίνεται με όπλα stand-off. Το καλύτερο όπλο stand off στο ελληνικό οπλοστάσιο παραμένει το SCALP EG, που θα το φέρουν σε περίοδο επιχειρήσεων κάποια, λίγα Mirage 2000-5Mk2, καθώς τα περισσότερα θα έχουν ρόλους αεράμυνας (και πολύ «δουλειά» εκείνες τις ώρες). Τα JSOW είναι περισσότερο «τακτικό» όπλο, και δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σαν πύραυλος cruise, είναι φυσικά stand-off αλλά με μικρή ακτίνα δράσης. Κάπου εκεί όμως τελειώνουν οι ελληνικές «λύσεις».
Από τουρκικής πλευράς τα πράγματα δεν δείχνουν αντίστοιχη πενία. Καταρχάς η Τουρκική Αεροπορία έχει στην διάθεσή της τον αρκετά αξιόπιστο SLAM. Αν τώρα ο SLAM δεν προκαλεί «δέος», και αν υποθέσουμε πως έχει αγοραστεί σε «ελεγχόμενες» ποσότητες από τις ΗΠΑ, ας μιλήσουμε λίγο για το SOM. O SOM θα μπορούσαμε να πούμε πως υπό συνθήκες είναι ο τουρκικής κατασκευής SCALP EG. Κατασκευάζεται σε αρκετές εκδόσεις.
  • SOM A: Η βασική έκδοση, με κατεύθυνση GPS/INS, που μάλλον αγοράστηκε σε μικρές ποσότητες
  • SOM B1: Βελτιωμένη έκδοση, με προσθήκη αισθητήρα IR για το τελικό στάδιο προσέγγισης
  • SOM B2: Όμοια με την Β1 αλλά με ειδική διπλή διατρητική κεφαλή, για καταστροφή στόχων υψηλής αξίας
  • SOM J: Έκδοση του Β1 που θα μπορεί να μεταφέρεται από το F-35
Θεωρητικά η ακτίνα δράσης του πυραύλου είναι 250 χιλιόμετρα, πρακτικά όμως η ακτίνα αυτή μπορεί να διαφέρει, και ειδικά αν γίνει άφεση από μεγάλο ύψος να είναι πολύ μεγαλύτερη. Υπενθυμίζουμε και οι Storm Shadow/SCALP EG έχουν αντίστοιχη εμβέλεια, αλλά στην πραγματικότητα αυτή μπορεί να είναι μεγαλύτερη των 500 km. Οι SOM κατασκευάζονται στην Τουρκία, και συνεπώς δεν υπάρχει εξωτερικός έλεγχος πόσοι τέτοιοι πύραυλοι αγοράστηκαν και είναι στο οπλοστάσιο της ΤΗΚ.
Επίσης, πρόσφατα η Τουρκία απέκτησε την δυνατότητα να κατασκευάζει δικό της μικροκινητήρα που θα τοποθετηθεί στην θέση του γαλλικού Microturbo TRI 40 που σήμερα κινεί τον SOM. Μια γρήγορα ερώτηση σε αυτό το σημείο, τι είναι πιο επικίνδυνο, 40 βόμβες laser από 20 F-35A ή 400 πύραυλοι SOM B1/B2 που θα εκτοξεύσουν 200 μαχητικά F-16/F-4; Μπορούν να αναχαιτιστούν 400 πύραυλοι cruise SOM-B και αν ναι πως; (απαντήσεις του στυλ «Συριακή Αεράμυνα» παρακαλούμε να μην γραφούν, αλλιώς διαβάστε το περιοδικό «τα παραμύθια της Χαλιμάς» στην σελίδα που λέει για φτηνούς ελαφρώς μεταχειρισμένους SA-2/SA-3, ή εναλλακτικά το έγκυρο «Υπάρχει ο Άη-Βασίλης»).
Δεν πάμε πολύ παρακάτω, μένουμε Ελλάδα ακόμη, και φυσικά Τουρκία. Υπάρχει κάτι ακόμη, ίσως πολύ πιο επικίνδυνο του F-35A, το οποίο απλά δεν θέλουμε να ξέρουμε! Αυτό το «κάτι» λέγεται «βαλλιστικοί πύραυλοι«, και απλά επιχειρούμε να το αγνοούμε. Ίσως γιατί πολλοί θεωρούν πως οι βαλλιστικοί πύραυλοι είναι κάτι πολύ ανακριβές για όπλο, άντε να μας τα ρίξουν οι Τούρκοι και να πέσουν σε χωράφια και σε λιβάδια. Εδώ πεφωτισμένα sites μας είχαν πείσει πως η αντιμετώπιση των F-35A ήταν τα «βλογημένα» Su-35GR, θα πιστέψουμε ότι οι τουρκικοί βαλλιστικοί μπορούν να χτυπήσουν κάτι περισσότερο από μαντριά;

Υπάρχει κάτι που λέγεται Yildirim, δεν είναι μουσουλμάνος τραγουδιστής, μην το ψάχνουμε για την επόμενη Eurovision, αλλά βαλλιστικός πύραυλος. Βγαίνει σε τρεις εκδόσεις, τον Yıldırım I με εμβέλεια 150 km, τον Yıldırım II με εμβέλεια τα 300 km και τον Yıldırım III που φτάνει τα 900 km. Μάλιστα. Ερωτήσεις κανείς; Που φτάνουν τα 900 χιλιόμετρα; Ας δούμε που φτάνουν πρώτα τα 300 χιλιόμετρα του II. Με εκτόξευση από κάπου στην Σμύρνη, η Τανάγρα, ο Ναύσταθμος και η Κερατέα είναι εντός εμβέλειας. Τα 900 χιλιόμετρα μην το ψάξετε καν. Θα δείτε ότι κινδυνεύουν και οι λιμενικοί σταθμοί στα Ιόνια. Για να μην το ξεχάσουμε, μιλάμε για κεφαλή μάχης με βάρος μισού τόνου

O βασικός BORA με εμβέλεια 280 χιλιόμετρα
Αν τώρα ο Yildirim δεν σας γεμίζει το «μάτι» λόγω ίσως και την κινεζικής του καταγωγής, ας πάμε στον BORA. Ο τελευταίος είναι νέας γενιάς βαλλιστικός πύραυλος, ας πούμε μια τουρκική έκδοση του Iskander ή LORA. Φυσικά έχει αναπτυχθεί στην Τουρκία, έχει εξαιρετικά μικρό CEP, και στην βασική του έκδοση μπορεί να φτάσει τα 300 περίπου χιλιόμετρα. Στην έκδοση BORA II μπορεί να φτάσει τα 1000 km. Σας χαλάμε την Κυριακή μάλλον, αλλά κάποιος πρέπει να τα πει.
Αν λοιπον τώρα θεωρεί κάποιος πως για εξαπολύσει ξαφνική επίθεση η Τουρκία χρειάζεται τα F-35A, πλανάται πλάνην οικτράν. Μπορεί να το κάνει χωρίς καν αεροπορία, ή θα μπορεί σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Αν μάλιστα μεταφέρει κονδύλια από την αγορά των F-35A σε βαλλιστικούς πυραύλους, σύντομα θα έχει αρκετούς βαλλιστικούς πυραύλους για να καλύψει κάθε θέση μάχης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων επιπέδου διμοιρίας όλμων και πάνω. Εντάξει, είμαστε υπερβολικοί, αλλά προσπαθούμε να τραβήξουμε την προσοχή στο πρόβλημα.

Αν τώρα όλα αυτά δεν σας φτάνουν, ας σας εκπλήξουμε λέγοντας σας λίγα πράγματα για την απειλή που αντιπροσωπεύουν τα κάθε λογής τουρκικά UCAV. Αν κάποιοι είχατε φοβηθεί για το -πραγματικά ευφάνταστο και μη στηριζόμενο σε λογική- σενάριο κατάληψης νησιού κεντρικού Αιγαίου από …stealth ελικόπτερα των τουρκικών ειδικών δυνάμεων, μάλλον θα πρέπει να σκεφτείτε το πρόβλημα που παρουσιάζει για την ελληνική αεράμυνα η δύναμη των τουρκικών UCAV. Πετώντας ψηλά ή χαμηλά, οπλισμένα με UMTAS ή άλλα όπλα, εξοπλισμένα με συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, με δυνατότητα αναμετάδοσης εικόνας σε πραγματικό χρόνο, μπορούν να φέρουν το χάος στην ελληνική αεράμυνα κι όχι μόνο. Βολές σε ραντάρ ή εκτοξευτές πυραύλων, παρεμβολές σε συστήματα επικοινωνιών, υποκλοπές, ακόμη και δεδομένα βολής σε SOM, BORA, Yildirim μπορούν να γίνουν ένας καταστροφικός συνδυασμός.

Όλα όσα σας θίξαμε, έχουν μια σημαντική παράμετρο. Δεν χρειάζονται εξειδικευμένο προσωπικό (πχ αρκετούς ικανούς πιλότους) για να μπουν σε εφαρμογή. Δηλαδή, η «καραμέλα» του ότι η τουρκική αεροπορία έχει φυλακίσει πάνω από τους μισούς πιλότους (τους έχει) και δεν μπορεί να πετάξει αποτελεσματικά τα αεροσκάφη της, απλά δεν ισχύει. Δεν χρειάζονται πυρηνικοί φυσικοί για να βάλουν δεδομένα βολής στους Yildirim/BORA, δεν χρειάζεται να έχεις τελειώσει το Top Gun για να ρίξεις SOM από τα 200+ χιλιόμετρα. Επίσης δεν χρειάζεται να έχεις καν δίπλωμα αυτοκινήτου για να πετάς κάποιο Bayraktar ή ΑΝΚΑ.
Θίξαμε λίγα από τα προγράμματα της Τουρκίας που μπορούν να υποκαταστήσουν ικανοποιητικά τα F-35A. Δεν μιλάμε για τα υπόλοιπα προγράμματα της Τουρκίας, όπως τα επιθετικά ελικόπτερα, τα άρματα μάχης (με ενεργά συστήματα προστασίας από αντιαρματικούς πυραύλους), οι νέες κορβέτες/ φρεγάτες/ πυραυλάκατοι, τα νέα υποβρύχια, τα νέα αποβατικά, τα νέα πυροβόλα, τα νέα αντιαεροπορικά κάθε είδους, οι πασίγνωστοι S-400. Δεν μιλήσαμε για τους νέους τουρκικής κατασκευής πυραύλους αέρος-αέρος, αέρος-επιφανείας, επιφανείας-επιφανείας. Δεν μιλήσαμε για τα νέα μεταγωγικά αεροσκάφη, τα νέα ελικόπτερα, τα νέα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου. Οι περισσότεροι στην Ελλάδα έμαθαν τα Koral όταν πεφωτισμένα sites είπαν πως έριξαν το Mirage 2000-5Mk2 του Σμηναγού Μπαλταδώρου (μη σεβόμενοι ούτε τον αείμνηστο Ήρωα Σμηναγό, ούτε την οικογένεια του, ούτε την ίδια την ΠΑ).
Όπως λοιπόν βλέπουμε, όπως λένε και οι Άγγλοι, τα F-35A είναι the least of our concerns. Το ότι τα πεφωτισμένα sites δεν έχουν ανακαλύψει όσα σας είπαμε (θα τα δείτε τις επόμενες εβδομάδες να εμφανίζονται δειλά-δειλά) είναι γιατί απλά δεν είχαν από κάπου να τα κάνουν κόπι παστέ. Αυτό προσπαθούσε να πει και ο ΑΓΕΑ όταν έλεγε ότι δεν μας ενδιαφέρουν μια φούχτα F-35A, άλλα είναι τα προβλήματά μας. Φυσικά λοιδορήθηκε από τους εξειδικευμένους «γνώστες», αλλά εδώ λοιδορήθηκε ο ΑΓΕΣ που κατάφερε να εξασφαλίσει 70 μάχιμα ελικόπτερα OH-58D Kiowa Warrior έναντι πινακίου φακής, με ανταλλάκτικά για τα υπόλοιπο της επιχειρησιακής τους ζωής. Το καλό είναι πως αυτή την στιγμή στην στρατιωτική ηγεσία των ΕΔ της χώρας βρίσκονται πράγματι οι κατάλληλοι άνθρωποι, και υπάρχει μια εξαιρετική ηγετική ομάδα.

Επιθετική αναγνώριση στο Αφγανιστάν με Kiowa Warrior
Αναφέραμε το πρόβλημα γιατί πρέπει κάτι να γίνει. Σκεφτείτε να συμβεί κάτι, και μιλώντας ο εκάστοτε Έλληνας πρωθυπουργός με τον Ερντογάν (που μάλλον θα κυβερνά για πολλά χρόνια), του πει «κάνε πίσω στην Χ βραχονησίδα, αλλιώς εκτοξεύουμε 500 Yildirim». Η απάντηση πρέπει να υπάρχει όχι για να γίνει πόλεμος, αλλά για να μην γίνει πόλεμος ποτέ. Η ειρήνη εξασφαλίζεται μόνο όταν υπάρχει ισορροπία.

Αυτός είναι και ο λόγος που η ΠΑ επιθυμεί τα 85 «πολυεργαλεία» F-16V, που θα μοιραστούν σε απίθανα σημεία στην ελληνική ενδοχώρα και κάθε άνανδρη επίθεση θα βρει άδεια τσιμέντα. Γιαυτό το Ναυτικό ήθελε SCALP Naval στις FREMM. Γιαυτό ο Στρατός ετοιμάζεται με ευκίνητες και ικανές μονάδες που μπορούν να πολεμήσουν ακόμη κι αν δεν υπάρχουν οι βάσεις τους. Δεν λέμε εδώ περισσότερα και για ευνόητους λόγους, αλλά και γιατί θα επανέλθουμε στο θέμα (θέματα).
Λύσεις και απαντήσεις σε όλα αυτά υπάρχουν. Και υπάρχει και η απαραίτητη γνώση στα στελέχη των Ελληνικών ΕΔ για να επιλέξουν την καλύτερη. Απλά θεωρήσαμε πως ήταν υποχρέωσή μας να γράψουμε το άρθρο, καθώς στην Ελλάδα τα θαύματα κρατούν 40 μέρες. Τα F-35A είναι το κερασάκι στην τούρτα των τουρκικών εξοπλισμών. Τα λέμε και τα ξαναλέμε συνέχεια, και δυστυχώς δεν υπάρχει η απαραίτητη σοβαρότητα από μεγάλη μερίδα του «ειδικού» τύπου. Δεν προσπαθούμε εδώ να «προωθήσουμε» λύσεις όπως άλλοι έναντι «ανταλλάγματος». Προσπαθούμε να αναδείξουμε το πρόβλημα. Αν παραδεχτούμε πως υπάρχει πρόβλημα, τότε θα υπάρξει και η λύση. Αλλά εδώ πιστέψαμε στον Σώρρα, τους Ελ, τους ψεκασμούς, τα τσάμπα Su-35GR, θα κολλήσουμε κάπου αλλού;
Μάριος Δημητρίου




Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...