Και μετά τον εκσυγχρονισμό των F-16 τι; Με τι αεροσκάφος θα πετά η ΠΑ το 2040;

Η υπόθεση εκσυγχρονισμός των F-16 έκλεισε. Μια απόφαση που ήταν μονόδρομος χρειάστηκε κάμποσα χρόνια, κυβερνήσεις, υπουργούς και Αρχηγούς για να ληφθεί. Το πέρασμα των χρόνων την έκανε λύση ακριβή, αλλά τα λάθη πάντα πληρώνονται. Όπως και να ΄χει έκλεισε και τώρα θα αξιολογηθεί η υλοποίησή της.

Από: militaire.gr

Τώρα που κανείς δεν μπορεί να μας “κατηγορήσει” ότι υποστηρίζουμε ή δεν υποστηρίζουμε τη λύση που δόθηκε και οι αγωνίες πολλών καταλάγιασαν, μπορούμε να θέσουμε το ερώτημα: μέχρι πότε η ελληνική ΠΑ θα πετάει με F-16;

Μήπως θα πρέπει από τώρα να αρχίσει να σκέφτεται την επιλογή του επόμενου βήματος που πρέπει να κάνει; Γιατί ως γνωστόν η απόφαση για την ένταξη σ΄ ένα αεροναυπηγικό πρόγραμμα ή η απόφαση για την αγορά ενός νέου μαχητικού αεροσκάφους χρειάζεται κάμποσα χρόνια για να υλοποιηθεί. Κι εμείς έχουμε ήδη χάσει και χρόνια και ευκαιρίες.

Είναι μονόδρομος η επιλογή του F-35 ως το επόμενο βήμα; Σ΄ αυτό το ερώτημα μπορούμε να απαντήσουμε άμεσα: Όχι. Και για να τολμήσουμε να πούμε και κάτι παραπάνω, νομίζουμε ότι το F-35 με τα μέχρι στιγμής δεδομένα δεν είναι ένα αεροσκάφος που “κουμπώνει” με τις ανάγκες της δικής μας ΠΑ. Αυτό είναι άλλο θέμα συζήτησης…

Μέχρι πότε λοιπόν θα πετάνε οι πιλότοι μας με F-16;

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού έχει σχεδιαστεί να τελειώσει το 2028. Συνεπώς υποθέτουμε ότι τα εκσυγχρονισμένα F-16 θα παραμείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον μέχρι το 2040 με 2045! Ο πρώην Α/ΓΕΕΘΑ Μ.Κωσταράκος σε κείμενό του στο facebook κάνει λόγο για το 2050!

Μέχρι τότε και με βάση τα δεδομένα που έχουμε σήμερα, απέναντί μας θα έχουμε μια τουρκική αεροπορία σαφώς αναβαθμισμένη και εκσυγχρονισμένη. Μην γελιόμαστε. Με τον Ερντογάν ή μετά απ΄ αυτόν οι ΗΠΑ θα παραδώσουν τα F-35 στην Τουρκία.

Είναι κακό που εμείς θα έχουμε παραμείνει στα F-16; Είναι νομίζουμε ώρα να κάνουμε έναν ειλικρινή απολογισμό, τώρα που αποφασίστηκε ο τελευταίος εκσυγχρονισμός τους. Εκτός αν τα εκσυγχρονίσουμε ξανά το 2040!

Η ελληνική ΠΑ διαθέτει δύο τύπους μαχητικών αεροσκαφών ως αιχμή του δόρατος: Τα F-16 και τα Mirage 2000. Και τα δύο “έβγαλαν με το παραπάνω” τα λεφτά τους. Και εξηγούμαστε:

•Το F-16 είναι ένα αεροσκάφος μπεστ σέλερ! Έχει πουλήσει περισσότερο από κάθε άλλο αεροσκάφος στον κόσμο. Είναι ένα αεροσκάφος που στην ελληνική ΠΑ προσέφερε σε “ποσότητα” και είναι ιδανικό για την καθημερινή “λάντζα” στο Αιγαίο. Δεν αποδείχτηκε τόσο φθηνό όσο θέλουν να μας το παρουσιάζουν. Οι δομικές αναβαθμίσεις που αναγκαστήκαμε να κάνουμε για παράδειγμα –κι όχι μια φορά– το κάνουν μάλλον ακριβότερο από τα γαλλικά Mirage 2000. Απλά …δεν μας φάνηκε το κόστος, γιατί όταν προέκυψαν τα προβλήματα δεν τα μάθαμε! Επιπλέον τα όπλα που φέρει το αμερικανικό μπεστ σέλερ σε καμία περίπτωση δεν κάνουν τη διαφορά στο Αιγαίο. Επαναλαμβάνουμε όμως ότι το αεροσκάφος υπηρέτησε και υπηρετεί με συνέπεια ,τουλάχιστον στις ημερήσιες αποστολές, στην ΠΑ. “Γράφει” καθημερινά ,χρόνια τώρα, πολλές ώρες πτήσης για περιπολίες και αναχαιτίσεις.

•Το Mirage 2000 έδωσε και δίνει ποιότητα στην ΠΑ. Κατασυκοφαντημένο από το αμερικανικό λόμπι, αντιμετωπίζεται μονίμως, μάλλον απαξιωτικά. Ανεξήγητο αν σκεφτούμε τι όπλα μπορεί να φέρει! Είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά στο Αιγαίο. Είναι το αεροσκάφος που τη νύχτα των Ιμίων πέταξε κανονικά, έτοιμο να αναλάβει πολεμικές αποστολές, την ίδια ώρα που τα ελληνικά και τουρκικά F-16 δεν μπορούαν να πετάξουν λόγω καιρικών συνθηκών. Ακριβότερο όπως λένε στη συντήρησή του, δεν χρειάστηκε πάντως καμία απολύτως δομική αναβάθμιση, όπως είχε συμβεί και με τα Mirage F-1 που είχαν αποσυρθεί “άθικτα”.

Η απόφαση του εκσυγχρονισμού των F-16 ήταν μονόδρομος που έπρεπε να τον έχουμε ακολουθήσει εδώ και χρόνια. Καλό θα ήταν να κάναμε το ίδιο και για τα Mirage 2000, αν και με τα χρήματα που δίνουμε για τα F-16 δύκολο το βλέπουμε. Αυτό που δεν συζητείται καν όμως είναι να μην υπάρξει η απαραίτητη υποστήριξη των όπλων που φέρουν τα Mirage 2000. Αυτό θα ΄ναι κανονικό έγκλημα για την ΠΑ. Η αξία των μαχητικών μας δεν μπορεί να κρίνεται μόνο από το πόσο καλά “βλέπουν”, αλλά και από το τι μπορούν να “ρίξουν”. Και τα δύο σημαντικά νομίζουμε.

Σ΄ έναν εκσυγχρονισμό αεροσκαφών πρέπει να φροντίσεις και για τα δύο. Γιατί αν τακτοποιήσεις μόνο το ένα απ΄ αυτά , τότε ο εκσυγχρονισμός είναι πολύ ακριβός…

Αυτά με τις αναβαθμίσεις. Το ερώτημα είναι τώρα τι κάνουμε; Θα είμαστε ευχαριστημένοι με την εικόνα της ΠΑ σε 10-15 χρόνια με αεροσκάφη τρίτης γενιάς, όταν οι αντίπαλοί μας θα χρησιμοποιούν αεροσκάφη 5ης γενιάς και πιθανόν να έχουν υλοποιήσει κι άλλα αεροναυπηγικά σχέδια που έχουν; Το δικό μας όραμα για την ΠΑ του 2030 ας πούμε είναι ένας στόλος εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών τρίτης γενιάς;

Προφανώς κανείς δεν μπορεί να ΄χει τέτοιο όραμα.

Θα ΄πρεπε ήδη να ΄χει υπάρξει προβληματισμός για το επόμενο “αεροπορικό βήμα”. Υπήρξε επί Καμμένου ένας προβληματισμός που περιορίστηκε στη περίπτωση του F-35. Θα πρέπει να υπάρξει πιο συστηματική προσπάθεια, έρευνα και προβληματισμός. Δεν υπάρχει μόνο το F-35, υπάρχουν κι άλλα αεροσκάφη και όπως λέει η ειδησεογραφία έρχονται περισσότερα. Ποιο μας κάνει υπάρχουν ειδικοί να το αποφασίσουν, όποια άποψη κι αν έχει ο καθένας μας. Οι αεροπόροι γνωρίζουν τις ανάγκες που πρέπει να καλύψουν κι αυτοί θα προτείνουν. Η ευθύνη των πολιτικών είναι να συνεννοηθούν και να δώσουν το πράσινο φως για να ξεκινήσει η διαδικασία αναζήτησης της επόμενης μέρας.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...