Πόσο έτοιμη επιχειρησιακά είναι η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία σήμερα;

Αναδημοσίευση από: bankingnews.gr

Ποια τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα έναντι της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Με αφορμή το πολεμικό κλίμα που προσπαθεί να δημιουργήσει τελευταία η Τουρκία, με τις ολοένα εντεινόμενες παραβιάσεις/παραβάσεις/εμπλοκές με την Πολεμική μας Αεροπορία και αποτέλεσμα τη συνεχή εγρήγορση, αλλά και καταπόνηση των πληρωμάτων και αεροσκαφών, με τραγική κατάληξη άλλο ένα τραγικό δυστύχημα χθες, παρουσιάζουμε, σύμφωνα με διεθνείς, ελληνικές και τουρκικές πηγές, την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία από πλευράς επιχειρησιακής ετοιμότητας του ανθρώπινου δυναμικού και των αεροσκαφών της.

Αποτέλεσμα εικόνας για turkish pilots

Στις 11 Μαρτίου 2015, ο τότε Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας και Αεράμυνας της Τουρκικής Αεροπορίας (Türk Hava Kuvvetleri: ΤΗΚ) Πτεράρχος Abidin Ünal προχώρησε σε εφ΄όλης της ύλης ενημέρωση για την κατάσταση στον Κλάδο, ανακοινώνοντας τον τερματισμό των πτήσεων και τον οριστικό παροπλισμό των εναπομεινάντων 8 αναγνωριστικών αεροσκαφών RF-4E την επομένη.
Είχε προηγηθεί η απώλεια 6 Ιπταμένων με τη συντριβή ζεύγους αεροσκαφών RF-4E της 173 Moίρας στις 24 Φεβρουαρίου 2015 και την συντριβή αεροσκάφους F-4Ε/2020 της 112 Μοίρας στις 5 Μαρτίου 2015.
Σύμφωνα με τον υφιστάμενο προγραμματισμό, η ΤΗΚ αναμένεται να παροπλίσει 7 αεροσκάφη F-4E εντός του 2019 και τα τελευταία 20 το 2020, ενώ η παράδοση του πρώτου αεροσκάφους F-35A έχει προγραμματιστεί για το τρέχον έτος. Επομένως η ονομαστική δύναμη μαχητικών αεροσκαφών της ΤΗΚ ανέρχεται σήμερα σε 233 F-16 (29 Block 50+ Adv, 169 Block40/50, 35 Block 30) και 27 F-4E/2020.

Το χρονοδιάγραμμα παροπλισμού των αεροσκαφών F-4E/2020 της ΤΗΚ


Αποχωρήσεις Ιπταμένων της ΤΗΚ την περίοδο 2010-2015

Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν το 2015, συνολικά 567 Ιπτάμενοι εγκατέλειψαν τις τάξεις της ΤΗΚ την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου 2010 και Μαρτίου 2015, εκ των οποίων 193 αποστρατεύτηκαν, 306 παραιτήθηκαν και 68 μεταπήδησαν στις Τουρκικές Αερογραμμές (Türk Hava Yolları: THY) επί συνόλου 1.280 Ιπταμένων.
 

Υπενθυμίζεται ότι το μόνιμο προσωπικό των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων έχει δικαίωμα υποβολής αίτησης αποστρατείας μόνο κατά τους δύο πρώτους μήνες (Ιανουάριο-Φεβρουάριο) έκαστου έτους, ενώ με σχετική νομοθετική ρύθμιση του Ιουνίου 2012 ο υποχρεωτικός χρόνος παραμονής πριν την υποβολή παραίτησης μειώθηκε στα 10 έτη υπηρεσίας.
Ο Πτέραρχος Ünal εμφανίστηκε αισιόδοξος τότε, ότι ο συνολικός αριθμός Ιπταμένων θα ανέλθει σε 1.300 τα επόμενα έτη. Ο ίδιος επεσήμανε πως κάθε Ιπτάμενος υποχρεούται να συμπληρώσει κατ΄ελάχιστο ετήσιο αριθμό 180 ωρών πτήσης ή να πραγματοποιήσει 144 εξόδους, ήτοι 15 ώρες πτήσεις ή 12 εξόδους κάθε μήνα, κατά τα πρότυπα του ΝΑΤΟ.
Ακολούθως οι Επιτελείς της ΤΗΚ παρουσίασαν στοιχεία κόστους του κύκλου εκπαίδευσης των Ιπταμένων στους 3 τύπους αεροσκαφών που υπήρχαν τότε σε υπηρεσία (από νεοτοποθετημένους έως αρχηγούς ζεύγους/400 ώρες πτήσης, αρχηγούς τετράδας/600 ώρες πτήσεις και εκπαιδευτές/750 ώρες πτήσης).

Στοιχεία κόστους εκπαίδευσης Ιπταμένων της ΤΗΚ σε τουρκικές λίρες (TL), ισοτιμία 2015
 

Η κατάσταση στην ΤΗΚ μετά το πραξικόπημα του 2016

Η Τουρκική Αεροπορία ήταν ο Κλάδος που επλήγη περισσότερο από τις αθρόες αποτάξεις στελεχών μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος στις 15 Ιουλίου 2016. Με βάση τις νομοθετικές πράξεις που εκδόθηκαν μεταξύ Ιουλίου 2016-Αυγούστου 2017 αποτάχθηκαν 672 Ιπτάμενοι με αποτέλεσμα η αναλογία χειριστών ανά μαχητικό αεροσκάφος από 1,5/1 να μειωθεί σε 0,8 προς 1. Ειδικά για τα F-16 που αποτελεί το βασικό κορμό της ΤΗΚ, η αναλογία έπεσε σε 0,4/1. Σημειώνεται ότι το ΝΑΤΟϊκό πρότυπο προβλέπει ως ιδανική την αναλογία 2,5:1 και αποδεκτή όχι χαμηλότερη του 1,25:1.

 
 O Αντισμήναρχος Mustafa Ertürk, Δν/της Επιχειρήσεων της 3ης Κύριας Αεροπορικής Βάσης στο Ικόνιο, επικεφαλής της τουρκικής αποστολής στην Άσκηση RED FLAG 2016-2, πριν και μετά το πραξικόπημα.

Η τουρκική κυβέρνηση διπλασίασε τις αποδοχές του ιπτάμενου προσωπικού και ξεκίνησε διαφημιστική εκστρατεία για την επαναπρόσληψη παραιτηθέντων χειριστών με πενιχρά αποτελέσματα, καθώς μόλις 36 Ιπτάμενοι εγκατέλειψαν τις θέσεις τους στην πολιτική αεροπορία και επανεντάχθηκαν στην ΤΗΚ (12 στις 9 Νοεμβρίου 2016 και 24 στις 18 Μαΐου 2017).
Η αποτυχία εθελοντικής πρόσκλησης οδήγησε στην έκδοση του Διατάγματος 694 της 25ης Αυγούστου 2017, βάσει του οποίου ανακαλούνται υποχρεωτικά στην ενεργό υπηρεσία οι απόστρατοι που δεν είχαν συμπληρώσει χρονικό διάστημα 18 ετών κατά το χρόνο αποστρατείας τους, για περίοδο 4 ετών, διαφορετικά αναστέλλονται οι συμβάσεις εργασίας τους και θα πρέπει να αναζητήσουν εργασία στο εξωτερικό.

Σχετική εικόνα

Οι απόστρατοι κλήθηκαν εντός 15 ημερών από την κοινοποίηση της πρόσκλησης να υποβληθούν σε υγειονομικές εξετάσεις από κρατικά νοσοκομεία -μετά και τη μεταβίβαση των στρατιωτικών νοσοκομείων στο υπουργείο Υγείας- και ακολούθως να μεταβούν στο Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής και Φυσιολογίας Πτήσεων (USAEM) στο Δορύλαιο (Eskişehir).
Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, το Διάταγμα 694 απέδωσε την επαναφορά 193 Ιπταμένων στις 20 Οκτωβρίου 2017, από τον στόχο των 220 που είχε τεθεί αρχικά, εκ των οποίων 78 από τις Τουρκικές Αερογραμμές και 95 από την Pegasus Airlines.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονισθεί ότι η Άγκυρα είχε απευθύνει αίτημα στις ΗΠΑ για την αποστολή 6 Αμερικανών εκπαιδευτών F-16 στην Τουρκία, το οποίο απερρίφθη λόγω και της μεγάλης έλλειψης Ιπταμένων που παρατηρείται στην USAF την τελευταίο περίοδο. Αντίστοιχο αίτημα προς το Πακιστάν ήταν μεν θετικό, χωρίς όμως να λάβει την απαραίτητη έγκριση από πλευράς ΗΠΑ, δεδομένων των περιορισμών που διέπουν τις διμερείς συμφωνίες αμυντικού υλικού.

Η επιχείρηση "ΚΛΑΔΟΣ ΕΛΑΙΑΣ"

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, ήταν αναμενόμενο πως η ΤΗΚ θα προχωρούσε σε επίδειξη επιχειρησιακών δυνατοτήτων κατά την πρώτη ημέρα της Επιχείρησης "ΚΛΑΔΟΣ ΕΛΑΙΑΣ". Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, κατά την ημέρα έναρξης της δεύτερης τουρκικής εισβολής στην Συρία προσβλήθηκαν επιτυχώς 108 από τους 113 ειδικούς στόχους σε επτά τομείς της Αφρίν.
Η δύναμη αποτελούνταν από 72 μαχητικά F-16 και F-4E/2020, εναέριου ανεφοδιασμού KC-135R και ΑΣΕΠΕ E-7T, με τα τελευταία να παραμένουν στον αέρα για 10 ώρες.
Όσον αφορά τις Πολεμικές Μοίρες, συμμετείχαν F-16 από την 132 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Ικονίου/Konya), την 161 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Πανόρμου/Bandirma), τις 181 και 182 Μοίρες (Αεροπορική Βάση Άμιδας/Diyarbakir), την 192 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Παλαιοκάστρου/Balıkesir) και F-4E/2020 από την 171 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Μελιτηνής/Malatya).

Αποτέλεσμα εικόνας για air operations in afrin

Μέχρι σήμερα, αντίστοιχη καταγεγραμμένη δραστηριότητα της ΤΗΚ ήταν η ταυτόχρονη παραμονή 54 αεροσκαφών στον αέρα στις 16 Δεκεμβρίου 2007, τα οποία προσέβαλαν τότε 22 στόχους στο Βόρειο Ιράκ. Σε κάθε περίπτωση, οι αριθμοί αυτοί υπολείπονται σημαντικά των αντίστοιχων που επέδειξε η Ισραηλινή Αεροπορία το 2006 στο Λίβανο, προσβάλλοντας 7.000 στόχους σε διάστημα 34 ημερών (κατά μέσο όρο 205 στόχους ανά ημέρα) με 352 εξόδους σε ημερήσια βάση.


Αποτέλεσμα εικόνας για air operations in afrin

Διαρροές της ΤΗΚ στον τουρκικό Τύπο αναφέρουν ότι πραγματοποιήθηκε ρίψη 100 τόνων βομβών καθοδήγησης GPS το πρώτο 24ωρο. Η μαζική χρήση κατευθυνόμενων όπλων στην Συρία και το Ιράκ κατά την τελευταία τριετία φέρεται πως έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του αποθέματος, παρά τις παραγγελίες εγχώριων συλλογών καθοδήγησης και πυρήνων για βόμβες, συμπεριλαμβανομένων και των διατρητικών ΝΕΒ που πλέον βρίσκονται σε σειριακή παραγωγή.

 Αποτέλεσμα εικόνας για turkish pilots

Πότε αναμένεται η πλήρωση των κενών που άφησε στην ΤΗΚ το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 2016; Έμπειροι παρατηρητές υποστηρίζουν πως η επαναφορά διεξαγωγής των Ασκήσεων ANADOLU KARTALI στο μέλλον, θα αποτελούσε μία από τις σοβαρότερες ενδείξεις αποκατάστασης της πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας της ΤΗΚ.

Με στοιχεία από το e-amyna.com και το "Πτήση και Διάστημα"
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...