Ενδιαφέρον θα έχει το υβριδικό “ιαπωνικό” α/φ με ολίγη και από F-22/F-35 διότι...

Πρόσφατα η Lockheed Martin πρότεινε στην Ιαπωνία ένα μαχητικό-υβρίδιο των F-22/F-35. Το αεροσκάφος θα ονομαστεί πιθανώς F-3 και θα είναι το πλέον προηγμένο μαχητικό στον κόσμο. Το γιατί η Ιαπωνία καταφεύγει στις ΗΠΑ είναι μεγάλη ιστορία.


Μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η Ιαπωνία από αντίπαλος κατέστη σύμμαχος των ΗΠΑ. Η χώρα ήταν μια από τις πρώτες που προμηθεύτηκε τα F-104 Starfighter, τα F-4 Phantom και τα F-15 Eagle.

Από τα τελευταία πάνω από 200 κατασκευάστηκαν εγχώρια ως F-15J. Τα μαχητικά αυτά αποτελούν και σήμερα τον κορμό της ιαπωνικής Αεροπορίας αλλά έχουν πλέον αρχίσει να δείχνουν την ηλικία τους.

Υπάρχει άλλωστε και η Κίνα τα μαχητικά της οποίας με αυξανόμενο ρυθμό πραγματοποιούν πτήσεις γύρω στα όρια του ιαπωνικού εναέριου χώρου. Η κινεζική Αεροπορία θα διαθέτει σύντομα επιχειρησιακά μαχητικά 5ης γενιάς J-20 και FC-31.

Η Ιαπωνία σχεδίαζε να προμηθευτεί το αμερικανικό F-22 Raptor, αλλά η εξαγωγή του απαγορεύτηκε από της ΗΠΑ για ευνόητους λόγους. Οι Ιάπωνες απογοητεύτηκαν από την απαγόρευση και άρχισαν να αναπτύσσουν πρωτότυπα μαχητικά ελπίζοντας πάντα πως η απαγόρευση για το F-22 θα αρθεί.

Το πρωτότυπο ATD-X ή X-2, πέταξε τον Απρίλιο του 2016. Όμως η κατασκευή πρωτοτύπων απέχει πολύ από την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου μαχητικού 5ης γενιάς το οποίο θα μπορεί να ενταχθεί σε μαζική παραγωγή. Η αεροπορική βιομηχανία της Ιαπωνίας αποδείχθηκε κατώτερη του αναμενομένου.

Οι Ιάπωνες δεν έχουν εξειδίκευση στα ηλεκτρονικά, στη διασύνδεση συστημάτων, στα ηλεκτρονικά αντίμετρα και πάνω από όλα στην τεχνολογία stealth. Αν η Ιαπωνία ήθελε να κατασκευάσει ένα μαχητικό υπεροχής μόνη της θα έπρεπε να είχε υψηλές δυνατότητες σε αυτές τις τεχνολογίες.

Όμως την κατασκευή εγχώριου μαχητικού υπεροχής δεν την αντέχει και η οικονομία. Το χρέος της χώρας ως ποσοστό του ΑΕΠ αγγίζει το 253%, ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Έτσι αντί να επιμείνουν στο εγχώριο μαχητικό, οι Ιάπωνες, σκέφτηκαν να το αναπτύξουν με εξωτερική βοήθεια.

Και η βοήθεια ακούει στο όνομα Lockheed Martin. Πέραν της ρωσικής Sukhoi και της κινεζικής Chengdu,η Lockheed Martin είναι η μόνη αεροδιαστημική εταιρεία του κόσμου που ανέπτυξε και παρήγαγε μαχητικά stealth 5ης γενιάς. Και αυτό ακριβώς προσφέρει στους Ιάπωνες, μια «μίξη» του F-22 και του F-35, συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία αμφοτέρων.

Έτσι πιστεύεται πως το ιαπωνικό F-3 θα θυμίζει εξωτερικά το F-22 και εσωτερικά το F-35. Θα είναι φυσικά τεχνολογίας stealth, με δύο κινητήρες, εξαιρετικά ευέλικτο, ικανό να μεταφέρει μεγαλύτερο οπλικό φορτίο και θα διαθέτει τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα του F-35.

Υπό ιδανικές συνθήκες θα έχει όλα τα καλά στοιχεία και των δύο μαχητικών χωρίς κανένα αρνητικό τους, ενώ θα μπορεί να το κατασκευάζει εγχωρίως τοποθετώντας ιαπωνικά ραντάρ και ιαπωνικούς κινητήρες.

Το F-3 επίσης θα μπορούσε να προσελκύσει και ξένους πελάτες που λόγω της απαγόρευσης δεν μπορούν επίσης να αποκτήσουν το F-22 αλλά χρειάζονται ένα αεροσκάφος υπεροχής. Η Ιαπωνία, η Αυστραλία, το Ισραήλ, η Σαουδική Αραβία επιθυμούσαν να αποκτήσουν το F-22.

Πάντως και η USAF από τα 700 F-22 που επιθυμούσε κατέληξε με 187 επιχειρησιακά αεροσκάφη. Οπότε αναρωτιέται κανείς, εάν η Ιαπωνία θα αποτελέσει πεδίο δοκιμής για κάτι καινούργιο, με την αμερικανική USAF να αντιστρέφει την πολιτική δεκαετιών υπέρ της χρήσης αεροσκάγους εξειδικευμένου στην κρούση (strike) και άλλου στην εναέρια υπεροχή / κυριαρχία (superiority / dominance).

Όταν ολοκληρώθηκε η παραγωγή του μαχητικού η αμερικανική αεροπορική υπεροχή δεν αμφισβητείτο. Τώρα όμως που η ρωσική και η κινεζική αεροπορία ενισχύονται και επενδύουν στα μαχητικά 5ης γενιάς αυτό άλλαξε. Αν πάντως η Ιαπωνία καλύψει το κόστος ανάπτυξης του F-3 και η USAF θα μπορούσε να προχωρήσει σε παραγγελία χαμηλώνοντας το κόστος απόκτησής του για όλους.

Πόσο σύντομα θα μπορούσαν όλα αυτά να συμβούν; Ένα υβρίδιο F-22/F-35 θα χρειαζόταν πιθανώς 10 χρόνια ανάπτυξης και το κόστος θα ήταν μεγαλύτερο των 60 δισ. δολαρίων. Το 2017 μελέτη της USAF υπολόγισε το κόστος απόκτησης επιπλέον 194 F-22 στα 50 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 10 θα κάλυπταν το κόστος επανεκκίνησης της γραμμής παραγωγής.

Τα ιαπωνικά F-15J ίσως χρειαστεί να επιχειρήσουν για μια ακόμα δεκαετία, ίσως και περισσότερο. Φαίνεται όμως πως θα έχουν έναν αξιόλογο αντικαταστάτη. Η Ιαπωνία έχοντας γείτονες Ρωσία και Κίνα δεν έχει και πολλές επιλογές, παρά το υψηλό κόστος. Πάντως όποιο πετά το νέο αεροσκάφος θα διαθέτει, χωρίς αμφιβολία, το φονικότερο όπλο στον αέρα.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...