Οι Τούρκοι παρενόχλησαν τη γαλλική φρεγάτα… και ο λόγος της ιταλικής υποχώρησης

Αναδημοσίευση από: defence-point.gr

Σοβαρά ερωτήματα εγέρθηκαν από την παθητική στάση της ιταλικής κυβέρνησης τις προηγούμενες ημέρες, αναφορικά με την υπόθεση παρακώλυσης του πλωτού γεωτρύπανου ιταλικών συμφερόντων SAIPEM12000 από το τουρκικό Ναυτικό, ενόσω αυτό επιχειρούσε να πλησιάσει την προσδιορισμένη περιοχή ερευνών στο οικόπεδο 3 της Κυπριακής ΑΟΖ.

Όπως έχει γίνει γνωστό, το πλωτό γεωτρύπανο που έχει μισθωθεί από την ιταλική ημικρατική εταιρεία ΕΝΙ για την πραγματοποίηση ερευνών για φυσικό αέριο στην θαλάσσια περιοχή στην περιοχή «Σουπιά» νοτιοανατολικά του ακρωτηρίου Κάβο Γκρέκο, παρεμποδίστηκε από το τουρκικό Ναυτικό για δύο εβδομάδες (9 Φεβρουαρίου-23 Φεβρουαρίου).

Ως αποτέλεσμα, η ΕΝΙ να αναγκαστεί να το αποσύρει από την περιοχή σήμερα το πρωί στις 09.05 και να το στείλει στο Μαρόκο όπου θα πραγματοποιήσει αντίστοιχες εργασίες. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν τα κυπριακά ΜΜΕ, ο καπετάνιος του γεωτρύπανου προσπάθησε με μεγάλο ρίσκο να αντιμετωπίσει τα τουρκικά πολεμικά πλοία φτάνοντας σχετικά κοντά στον στόχο «Σουπιά».

Ο στόχος αυτός βρίσκεται ακριβώς στα όρια της παράνομης τουρκικής Navtex. Όταν μετά από συνεχείς ριψοκίνδυνους ελιγμούς και έχοντας αντιμετωπίσει τέσσερα επικίνδυνα περιστατικά, αρχικά με μια τουρκική φρεγάτα και στη συνέχεια με άλλα δύο τουρκικά πολεμικά πλοία, αναγκάστηκε να απομακρυνθεί από την περιοχή, καθώς απειλήθηκε με εμβολισμό.

Η απόφαση αυτή της ΕΝΙ ελήφθη παρά την αρχική στήριξη που είχε παράσχει η ιταλική κυβέρνηση στην αντιπαράθεση της εταιρείας της χώρας με το τουρκικό κράτος όταν η Ρώμη αποφάσισε στις 13 Φεβρουαρίου, τέσσερις μέρες μετά την παρεμπόδιση του γεωτρύπανου από την Άγκυρα, να στείλει για την προστασία του SAIPEM12000 ιταλική φρεγάτα.

Συγκεκριμένα έστειλε τη φρεγάτα Euro (F575) κλάσης Maestrale που ανήκει στη ΝΑΤΟϊκή δύναμη Task Group 440.03, η οποία συμμετείχε μέχρι εκείνη την ημέρα στην επιχείρηση “Sea Guardian” (12 Φεβρ-4 Μαρτ. 2018) στην Δυτική και Κεντρική Μεσόγειο.

Οι Τούρκοι παρενόχλησαν και τη γαλλική φρεγάτα

Σύμφωνα με την ιταλική ιστοσελίδα «republika.it», παρότι ο κυβερνήτης της ιταλικής φρεγάτας Euro (F575) είχε λάβει από τη Ρώμη εντολές για την προστασία του Saipem 12000 από τα τουρκικά πλοία και τη συνοδεία του, είχε επιπρόσθετα λάβει τη σύσταση να αποφύγει οποιαδήποτε σύγκρουση μέχρι να λυθεί το ζήτημα δια της διπλωματικής οδού.

Πάνω δε από όλα, να συντονίσει τις κινήσεις του με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά πλοία που βρίσκονται στην περιοχή την ελληνική φρεγάτα Λήμνος (F451) και την ισπανική φρεγάτα ESPS Navarra (F-85), οι οποίες έπλεαν την περίοδο εκείνη στην θαλάσσια περιοχή νότια της Κύπρου.

Κι ενώ όπως φαινόταν η Ρώμη είχε αποφασίσει να δείξει «πυγμή» απέναντι στην Άγκυρα, εντός φυσικά κάποιων πλαισίων, τελικά η ιταλική φρεγάτα Euro (F575), σύμφωνα με τουρκικές πηγές, φαίνεται να κατευθύνθηκε προς τον Λίβανο.

Το γεγονός ότι το ιταλικό πολεμικό πλοίο έλαβε εντολή να σπεύσει προς το σημείο που βρισκόταν το Saipem 12000 στις 13 Φεβρουαρίου και ακολούθως δεν υπήρξε κάποια ανανέωση των πληροφοριών για την αποστολή του επιβεβαιώνει εμμέσως τον παθητικό ρόλο του ιταλικού Ναυτικού σε αυτή την κατάσταση.

Εάν στα παραπάνω προστεθεί η χθεσινή πληροφορία ότι το γαλλικό πολεμικό πλοίο Jean De Vienne (D643) τύπου Type F70 AS που διέσχισε τον θαλάσσιο χώρο τον οποίο οι Τούρκοι είχαν δεσμεύσει με την παράνομη NAVTEX για ασκήσεις, δέχθηκε ενοχλήσεις από τα τουρκικά πολεμικά πλοία, εγείρονται εύλογα ερωτήματα για την παθητική στάση της ιταλικής κυβέρνησης.

Ο παράγων εσωτερική ιταλική πολιτική σκηνή…

Η μόνη λογική απάντηση για τη στάση των Ιταλών σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα για την ιταλική οικονομία, μιας και η ΕΝΙ είναι κατά το ήμισυ κρατική εταιρεία, είναι το καθεστώς της υπάρχουσας κυβέρνησης στη Ρώμη. Πρόκειται κατ’ ουσία για υπηρεσιακή κυβέρνηση, αφού στις 4 Μαρτίου πρόκειται να διεξαχθούν στην χώρα εθνικές εκλογές για την ανάδειξη της νέας κυβέρνησης.

Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Πάολο Τζεντιλόνι ανέλαβε στις 12 Δεκεμβρίου του 2017 την εντολή σχηματισμού μιας κυβέρνησης συνασπισμού τριών κομμάτων, από τον πρόεδρο Σέρτζιο Ματαρέλα, μετά την παραίτηση του τότε πρωθυπουργού, Ματέο Ρέντσι, στις 7 Δεκεμβρίου 2017.

Ο νέος πρωθυπουργός δεν διαθέτει την ιδιαίτερη νομιμοποίηση, αφού δεν ανέλαβε τα καθήκοντα του μέσω λαϊκής ψήφου οι οποίες θα πραγματοποιηθούν σε 12 ημέρες από σήμερα. Υπό αυτές τις συνθήκες, εκτιμάται ότι ο Πάολο Τζεντιλόνι δεν θα μπορούσε να λάβει μια τόσο σημαντικής βαρύτητας πολιτική απόφαση ακόμα και για ένοπλη αντιπαράθεση με την Τουρκία, όταν σε λίγες ημέρες μπορεί και να μην είναι πια πρωθυπουργός.

Επομένως, η παρούσα παθητική στάση της Ιταλίας απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα μπορεί είναι μόνο μια προσωρινή επιλογή, η οποία υιοθετήθηκε λόγω της πολιτικής κατάστασης στην Ιταλία και η οποία εκτιμάται ότι θα μεταβληθεί όταν η χώρα αποκτήσει μια νέα εκλεγμένη κυβέρνηση. Την ανάλυση αυτή επιβεβαίωσαν πριν από λίγο σε τηλεφωνική επικοινωνία με το «DP» εξαιρετικά αξιόπιστες ιταλικές δημοσιογραφικές πηγές.

Η οικονομική διάσταση της γεώτρησης στον στόχο Σουπιά στο οικόπεδο 3 της Κυπριακής ΑΟΖ είναι πολύ μεγάλη για την ΕΝΙ και φυσικά για το Ιταλικό Υπουργείο Οικονομικών και δεν πρόκειται εύκολα να εγκαταλειφτεί. Οι δηλώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΝΙ, Κλαούντιο Ντεσκάλτσι, ήταν απόλυτα χαρακτηριστικές…

«Είναι σαφές ότι από τη στιγμή που μετά από τη γεώτρηση αυτή πρέπει να πάμε σε άλλη χώρα, είναι πολύ πιθανό ότι τις ημέρες αυτές θα πρέπει να μετακινηθούμε, θέτοντας υπό συνθήκες ασφαλείας την αναζήτηση αυτή», είχε αναφέρει και προσέθεσε: «Στη συνέχεια, θα επιστρέψουμε, περιμένοντας να βρεθεί μια λύση από την διεθνή διπλωματία».

Σύμφωνα με τον Διευθύνων Σύμβουλο της ΕΝΙ, «όλα εξαρτώνται από τις δύο πλευρές. Έχουμε άδειες που διαρκούν πολλά χρόνια. Εάν υπάρχουν εμπόδια σταματάει ο χρόνος, ωστόσο δεν φύγαμε ούτε από τη Λιβύη, ούτε από άλλες χώρες όπου υπήρχαν περίπλοκες καταστάσεις».

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι χθες, ιταλικές πηγές διέψευδαν την είδηση που μετέδιδαν τουρκικά ΜΜΕ περί συνάντησης εκπροσώπων του ψευδοκράτους και της εταιρείας ΕΝΙ. Μήπως οι νέες τουρκικές αθλιότητες και η τουρκική συμπεριφορά απέναντι στο πλωτό γεωτρύπανο των Ιταλών οφείλεται στη διάψευση των βολικών διαρροών περί συναντήσεων Τούρκων και Τουρκοκυπρίων;

Εν κατακλείδι, όπως φαίνεται, η υπόθεσης της γεώτρησης της ιταλικής ημικρατικής εταιρείας ΕΝΙ στον στόχο «Σουπιά» δεν έχει τελειώσει και σύντομα θα έχουμε την επιστροφή της μεγάλης αυτής ευρωπαϊκής χώρας στην κυπριακή ΑΟΖ με νέα κυβέρνηση, υπό νέες συνθήκες.

Το σίγουρο είναι ότι οι Ιταλοί έχουν κάθε συμφέρον να συντονίσουν τις ενέργειές τους με την Αθήνα και τη Λευκωσία, στην προσπάθεια κινητοποίησης – επιτέλους – της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία θα πρέπει να αποφασίσει εάν σκοπεύει να προασπίσει την ενεργειακή της ασφάλεια ή όχι…
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...