Σκύρος: Ένα Στρατηγικό νησί, ένα νησί πλατφόρμα Στρατηγικών Οπλων

Αναδημοσίευση από: viadiplomacy.gr

ΠΕΤΡΟΣ ΟΥΤΣΗΣ

Όποιος δει με προσοχή τον χάρτη, στο Αιγαίο ο μόνος χώρος που δίνει την δυνατότητα να κινηθούν οι ναυτικές μονάδες σχετικά μακρυά από στεριά και νησιά είναι ο χώρος ανάμεσα σε Σκύρο, Λήμνο, Μυτιλήνη και Χίο.

Σε αυτό τον χώρο η Σκύρος είναι η κορυφή σε ένα τρίγωνο το οποίο ελέγχει κάθε τι που κινείται η πρόκειται να κινηθεί σε αυτή την θαλάσσια περιοχή. Η στρατηγική θέση της Σκύρου έγινε αντιληπτή όταν φάνηκε ο ρόλος που θα έπαιζαν τα σύγχρονα μαχητικά στο Αιγαίο.

Οι εργασίες για την κατασκευή της βάσης ξεκίνησαν λιγότερο από ένα χρόνο μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και συγκεκριμένα το Μάιο του 1975 και ολοκληρώθηκαν έξι χρόνια αργότερα το καλοκαίρι του 1981.
 
Στην Σκύρο όλες οι εγκαταστάσεις του αεροδρομίου μεταξύ αυτών και τα υπόστεγα των αεροσκαφών βρίσκονται μέσα στο βουνό

Πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες, στις 20 Σεπτεμβρίου του 1977 συστάθηκε το Αεροπορικό Απόσπασμα Σκύρου που υπαγόταν στο ΑΤΑ και διοικητικά υποστηριζόταν από την 142 ΣΑΕ (ΠΑΕ) και κατόπιν από την 111ΠΜ.

Το καλοκαίρι του 1978 (3 Ιουλίου) προσγειώθηκε στο νέο τότε αεροδρόμιο το πρώτο αεροσκάφος της ΠΑ ένα T-33 με αριθμό σειράς 916 που είχε καθήκοντα συνδέσμου. Η 135ΣΜ συγκροτήθηκε επίσημα λίγο μετά την ολοκλήρωση των εργασιών τον Δεκέμβριο του 1981 και πολύ σύντομα ξεκίνησε να υποδέχεται τα πρώτα αεροσκάφη επιφυλακής.

Αυτά ήταν τα F-5A Freedom Fighter (15 Φεβρουαρίου 1982) ενώ το 1984 ακολούθησαν τα Mirage F1CG και των Μοιρών της 114ΠΜ. Στη δεκαετία του 90 βασικοί φιλοξενούμενοι παρέμειναν τα F1 τα οποία στη συνέχεια συμπληρώθηκαν από τα F-4E και αργότερα από τα Mirage 2000. Από τον Δεκέμβριο του 1999 έχει εγκατασταθεί και αναπτυχθεί στο αεροδρόμιο και η 22η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων Patriot.

Το πρώτο και σημαντικότερο όσο και προφανές επιχειρησιακό πλεονέκτημα της 135ΣΜ είναι ότι περιορίζει σημαντικά τους χρόνους μετάβασης των μαχητικών readiness στους χώρους όπου η τουρκική Αεροπορία πραγματοποιεί τις παραβιάσεις της στο Α.Αιγαίο.

Εκτός όμως από τα καθαρά επιχειρησιακά οφέλη υπάρχουν και τα οικονομικά εξαιτίας της μικρότερης κατανάλωσης καυσίμου. Το αεροδρόμιο της Σκύρου απέχει 105 χλμ. από την Τανάγρα και από την 111ΠΜ 150 χλμ.

Ένα Στρατηγικό σημείο, πλατφόρμα Στρατηγικών όπλων

Αυτό που κάνει σημαντική τη Σκύρο δεν είναι μόνο η θέση που κατέχει στην καρδιά του Αιγαίου αλλά και τα όπλα που «κάθονται» πάνω της. Το αεροδρόμιο στο νησί δίνει την δυνατότητα στα Mirage 2000-5 και τα F16 να αυξάνουν το χρόνο παραμονής τους πάνω από το Αιγαίο, να έχουν περισσότερο χρόνο στην εμπλοκή αερομαχιών – σε μια πλήρη εμπλοκή οι Τούρκοι δεν έχουν χρόνο πάνω από 6 λεπτά λόγω καυσίμων – και τέλος να επιστρέφουν με ασφάλεια πίσω.
 
© Γιάννης Ρηγόπουλος Τα αεροσκάφη Mirage 2000-5 με οπλικό φορτίο τους τα βλήματα MICA αποτελούν ένα απο τους μεγαλύτερους φόβους της τουρκικής Αεροπορίας

Η επιστροφή με ασφάλεια έχει να κάνει με τον ασπίδα που παρέχει η η 22η Μοίρα Κατευθυνομένων Βλημάτων Patriot η οποία αναπτύχθηκε στο νησί τον Δεκέμβριο του 1999. Μαζί με την 21 Μοίρα Κατευθυνομένων Βλημάτων της Κερατέας, τις 23 και 24 της Θεσσαλονίκης, την 25 της Χρυσούπολης και την 26 ΜΚΒ στο Κατσιμίδι Αττικής, δημιουργείται ένα «τείχος» όπου επιτρέπει στα Mirage 2000-5 και F16 να επιχειρούν με ασφάλεια.

Επίσης στο νησί υπάρχουν και τα συστήματα μικρού ύψους και συγκεκριμένα τα AASRD Hellas και πρόκειται για τα FΙΜ-92 Stinger, δηλαδή τα ίδια βλήματα με αυτά που εκτοξεύουν οι αντίστοιχοι φορητοί εκτοξευτές FIM-92 Stinger (ο EΣ διαθέτει 500 εκτοξευτές). Τα ASRAD Hellas υπηρετούνται από δύο άτομα, τον οδηγό και τον χειριστή, και φέρουν τετραπλό εκτοξευτή με τέσσερα βλήματα έτοιμα προς βολή και τέσσερα σε εφεδρικά κάνιστρα. Τα συστήματα έχουν βεληνεκές 5 χιλιομέτρων κατάλληλα και ελικόπτερα η αεροσκάφη που κινούνται σε χαμηλά ύψη.


Ο τρόμος του Τουρκικού Ναυτικού «φωλιάζει» στο νησί

Σε προηγούμενο άρθρο μας για τα στρατηγικά όπλα της Ελλάδας, αναφερθήκαμε στον AM39 Exocet blockII, ένα βλήμα όπου είναι ικανό να πλήξει σε τέτοιο σημείο το Τουρκικό Ναυτικό ώστε αυτό να χάσει σημαντικές μονάδες του.
 
Στον πόλεμο των Φώκλαντς το 1982 ο πύραυλος Exocet βύθισε τα 2 από τα έξι πλοία που έχασαν οι Βρετανοί.

O AM39 Exocet εκτοξεύεται από Μirage 2000 BGM/ EGM και ο συνδυασμός της εμβέλειας του πυραύλου (70 χιλιόμετρα μέγιστο) με την εμβέλεια του Patriot συγκροτούν έναν θανάσιμο πλεονέκτημα στον έλεγχο του ‘Τριγώνου» Σκύρου, Μυτιλήνης και Χίου

Στην Σκύρο όμως σε λίγο καιρό θα βρίσκονται και συστοιχίες MM40 Exocet Block 3 που ήδη υπηρετούν στην πυραυλακάτο ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ (Ρ70), τέταρτης τύπου Super Vita.





Με μια εμβέλεια που αγγίζει τα 180 χλμ η Σκύρος θα μπορεί να ελέγχει πλέον και τα Στενά

Σηκώνονται και εξαπολύουν το «θανατηφόρο» όπλο της Πολεμικής Αεροπορίας

Το Mirage 2000-5 είναι και αυτό από μόνο του πλατφόρμα «Στρατηγικών Όπλων» και είναι αυτό που κάνει πολλούς να αναρωτιούνται γιατί η αναβάθμιση τους δεν αποτελεί προτεραιότητα. Από την Σκύρο τα Mirage 2000-5 μπορούν να επιχειρούν – με όλα τα πλεονεκτήματα που αναφέραμε παραπάνω – και να εξαπολύει το Στρατηγικό Όπλο που έχει στις αποθήκες της η Πολεμική Αεροπορία

Η ΠΑ έχει πλέον από το 2009 επιχειρησιακά τα δικά της όπλα για έναν πόλεμο εξ αποστάσεως (αναλόγως της μεθοδολογίας μέτρησης – 34 το ελάχιστο, 120 το ανώτατο όριο), τους πυραύλους κρουζ SCALP-EG, ένα όπλο κωδικοποιημένο στην κατηγορία LACM, το οποίο αναπτύχθηκε από ειδικούς στην Γαλλία και την Βρετανία. Αυτός ο πύραυλος ακριβείας είναι εξοπλισμένος με την τελευταία λέξη της τεχνολογία κατασκευής και πλοήγησης. Το αεροδυναμικό σχήμα της ατράκτου αυτού του υποηχητικού πυραύλου, και τα υλικά κατασκευής, το καθιστούν σχεδόν μη ανιχνεύσιμο από τα ραντάρ του εχθρού. Η ΠΑ προμηθεύτηκε αυτό το όπλο από την Γαλλία.

Ο πύραυλος σκέφτεται

Ο SCALP-EG είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο οπλικό σύστημα που μπορεί να συγκριθεί με ένα αυτόνομο αεροσκάφος εν πτήσει. Μοναδική είναι και η αλληλεπίδραση των επιμέρους στοιχείων του συστήματος: Η επεξεργασία των διαθέσιμων γεωγραφικών δεδομένων, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός μέσω φόρτισης των αποστολών από υπολογιστή, η απελευθέρωση από το αεροσκάφος-φορέα, η ακολουθούμενη αυτόνομη ελεύθερη πτήση σε μια μεγάλη απόσταση και η καταπολέμηση του στόχου. Στην ΠΑ ο πύραυλος είναι πιστοποιημένος για το μαχητικό αεροσκάφος Mirage 2000-5 MkII. Με τα αεροσκάφη αυτά είναι εξοπλισμένη η 331Μ στην 114 Πτέρυγα Μάχης.



Για τον λόγο της καταπολέμησης του στόχου, με τη μοναδική τεχνολογία της πολεμικής κεφαλής BROACH μπορεί να διαπεράσει ακόμα και τέσσερα μέτρα πάχους σκυρόδεμα. Κανένα συγκρίσιμο σύστημα στον κόσμο δεν είναι πιο αποτελεσματικό. Η κεφαλή έχει βελτιστοποιηθεί ειδικά για χρήση κατά εν μέρει σκληρών στόχων και στόχων επιφανείας, όπως κέντρα διοίκησης, καταφύγια αεροσκαφών, γέφυρες, αεροσκάφη στο έδαφος ή και ελλιμενισμένα πλοία. Στόχοι υψηλής αξίας του εχθρού. Πιο αναλυτικά, η βάρους 450 πυροκεφαλή αποτελείται από ένα σύστημα αισθητήρων, μια προ-γόμωση, το κύριο στοιχείο διείσδυσης (κύρια γόμωση) και το κύριο φορτίο του συστήματος προγραμματιζόμενης πυροδότησης.

Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις

  • Καθοδήγηση: GPS /INS + IIR (τελική φάση) με Terrain Masking και Terminal pop-up maneuver
  • Πολεμική Κεφαλή: Bomb Royal Augmenting Charge (BROACH) με τρεις τρόπους λειτουργίας βάρους 120 Kg
  • Εμβέλεια: 300 km
  • Βάρος: 1300 kg
  • Άνοιγμα Πτερύγων Καθοδήγησης: 2.84m
  • Μήκος: 5.1m
  • Πλάτος: 0.630 m
  • Ταχύτητα: 0.85 Mach
  • Τύπος Φέροντος Αεροσκάφους: M-2000-5
  • Στόχοι: Ευκολίες Αεροδρομίων, Ελλιμενισμένα Πλοία, Γέφυρες, Ενισχυμένοι στόχοι καθώς και Στόχοι στρατηγικού ενδιαφέροντος

Η Σκύρος είναι τμήμα από ένα σύνολο σχεδιασμένο ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά, και λειτουργεί. Οι Τούρκοι αν υπήρχε μια περίπτωση να είναι σίγουροι για νίκη στα σημεία θα το είχαν κάνει ήδη για να οδηγήσουν την Ελλάδα στο Διεθνές Δικαστήριο για έναν συμβιβασμό.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...