Όχι άλλο F-15, θα σκάσουν τα καζάνια

Αναδημοσίευση από: ptisidiastima.com

Την ιδέα του τίτλου μας την έδωσε φίλος αναγνώστης, και παραφράζοντας την γνωστή ατάκα από την ταινία του ελληνικού κινηματογράφου, την προσαρμόσαμε στο σημερινό μας ΘΕΜΑ. Η ιστορία λοιπόν έχει να κάνει με τα F-15. Κρυφό όνειρο και πόθος, όχι μόνο δικό μας, αλλά πολλών άλλων αεροποριών στον πλανήτη είναι το «απόλυτο» αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής F-15. Βέβαια F-15 υπάρχουν πολλά, όπως τα «κλασικά» F-15C/D, F-15C/D AESA, F-15E, F-15E AESA (F-15SA, F-15QA), τα F-15 του Ισραήλ με τις τροποποιήσεις που τους έχουν γίνει κοκ. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι πως δεν είναι όλα τα F-15 ίδια…

Η αλήθεια είναι πως το 1999 βρεθήκαμε πολύ κοντά στην αγορά αεροσκαφών F-15H (F-15E). Τότε η χώρα μας, προσπαθώντας να συνέλθει από το σοκ των Ιμίων αλλά και της απειλής πολέμου στην Κύπρο σε περίπτωση εγκατάστασης των S-300 στο νησί, σκέφτηκε πολύ σοβαρά την αγορά ενός game changer όπως το F-15E. Αντίστοιχα είχε πράξει και η Νότιος Κορέα με το F-15K, ένα αεροσκάφος που μπορεί να κάνει κυριολεκτικά τα «πάντα». Να είναι φορτωμένο με έξυπνα όπλα, να περιπολεί για ώρες πάνω από μακρινούς στόχους χωρίς ανεφοδιασμό, και να πλήττει τους αντιπάλους του με τον ικανό αριθμό ΑΙΜ-120 που μεταφέρει, ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με το ισχυρό φορτίο αέρος-εδάφους.
F-15E, το αεροσκάφος πάνω στο οποίο θα βασιζόταν το ελληνικό F-15H (U.S. Air Force photo/Master Sgt. Karen J. Tomasik)

Πάμε πάλι στο F-15. Η μη επιλογή του από την ΠΑ στις αρχές του αιώνα, φάνηκε ότι απομάκρυνε τις πιθανότητες απόκτησής του από την Ελλάδα. Το 2015 όμως, ο τότε νέος Υπουργός Αμύνης Πάνος Καμένος, δεν μπορούσε να κρύψει τον θαυμασμό του για το αεροσκάφος, και πολλές φορές επίσημα ή ανεπίσημα προσπάθησε να πετύχει την προμήθειά του από την ΠΑ (με δωρεάν παραχώρηση). Φυσικά οι όποιες προσπάθειες να βρει διαθέσιμα F-15C/D (F-15E είναι είδος εν ανεπαρκεία στην USAF, και η αξία τους αυτή την στιγμή είναι ισάξια ή και ανώτερη των F-35 λόγω των πολεμικών επιχειρήσεων που έχουν εμπλακεί οι ΗΠΑ και την αξία του Strike Eagle).

Φυσικά τα F-15C/D είναι κι αυτά είδος σε έλλειψη στις ΗΠΑ, καθώς οι αριθμοί των διαθέσιμων αεροσκαφών μειώνονται λόγω παλαιότητας και χρήσης. Τα F-22 ποτέ δεν κατάφεραν να αντικαταστήσουν τα θρυλικά F-15, συνεπώς όσα έχουν (απο)μείνει επωμίζονται την αεράμυνα της Βόρειας Αμερικής μαζί με τα ελάχιστα F-22 σε υπηρεσία. Άρα διαθέσιμα μεταχειρισμένα F-15 δεν υπάρχουν
F-15C σε εναέριο ανεφοδιασμό

Πάμε τώρα να το δούμε λίγο διαφορετικά. Ο ΥΠΕΘΑ πιθανότατα δεν έλεγε «λόγια του αέρα», και εξηγούμαστε.
  1. Καλώς ή κακώς, βρέθηκαν F-15D για το Ισραήλ. Όταν λοιπόν βρίσκονται πραγματικά πολύτιμα διθέσια αεροσκάφη (τα -D είναι πολύ πιο σπάνια από τα -C), γιατί να μην μπορούν να βρεθούν και λίγα μονοθέσια; 36 αεροσκάφη που θα εξοπλίσουν δυο ελληνικές μοίρες δεν μπορούν να βρεθούν;
  2. Η USAF βάζει συνεχώς σε υπηρεσία F-35 (με αργούς ρυθμούς μεν, αλλά βάζει δε). Ανάμεσα στις Μοίρες που αλλάζουν τύπο είναι και κάποιες με F-15C/D. Από εκεί, αν τα αεροσκάφη από τις Μοίρες που μεταπίπτουν δεν σταλούν σαν συμπλήρωμα σε άλλες μάχιμες Μοίρες που διατηρούν F-15C/D, τότε θα υπάρξουν διαθέσιμα αεροσκάφη.
  3. Το Ισραήλ λαμβάνει στρατιωτική βοήθεια από τις ΗΠΑ, η Ελλάδα όχι. Συνεπώς υπάρχει θέμα παραχώρησης δωρεάν υλικού από τις ΗΠΑ. Εδώ όμως θα πούμε ότι οι σχέσεις Ελλάδος-ΗΠΑ διανύουν την καλύτερη περίοδό τους μετά την Μεταπολίτευση (αν εξαιρέσουμε την προχτεσινή μας ψήφο κατά των ΗΠΑ στον ΟΗΕ). Ταυτόχρονα η Ελλάδα φαίνεται πως είναι ο κοντινότερος και ισχυρότερος σύμμαχος του Ισραήλ στην περιοχή. Ενίσχυσή της με αεροσκάφη F-15 μάλλον θα περνούσε από την αρμόδια επιτροπή του Κονγκρέσου.
  4. Οι σχέσεις Τουρκίας-ΗΠΑ είναι στο ναδίρ. Ο Τραμπ συνεχίζει να στέλνει όπλα στους Κούρδους της Συρίας, και οι Τούρκοι φοβούνται πως αμερικανικοί TOW θα συνεχίσουν να κάνουν τα τεθωρακισμένα τους ανταλλακτικά. Οι λεκτικές επιθέσεις του Ερντογάν στις ΗΠΑ έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Συνεπώς οι Τούρκοι δεν θα μπορούν να κάνουν και πολλά σε ένα ενδεχόμενο παραχώρησης F-15.
  5. Είναι προφανές, πως αν ο Τραμπ θέλει να στείλει ένα μήνυμα στην Τουρκία, μπορεί να το κάνει μέσω παραχώρησης έναντι πινακίου φακής μεταχειρισμένων αεροσκαφών στην Ελλάδα. Συνεπώς, χωρίς να χρειαστεί να «διολισθήσει» σε λεκτικές διαμάχες με τον Ερντογάν, παραχωρεί στην Ελλάδα F-15 και οι Τούρκοι παθαίνουν «κρίση».
  6. Υπάρχει θέμα αμερικανικής βάσης στην Σούδα. Μιας και οι απαιτήσεις τύπου A. Burke ή Ticonderoga δεν «παίζουν» πια, η λύση δυο Μοιρών F-15 δεν μοιάζει και τόσο εξωπραγματική (σε σχέση με τα πλοία με AEGIS).
  7. Ακόμη και δωρεάν να δοθούν τα αεροσκάφη, οι ΗΠΑ δεν χάνουν. Οι ανάγκες FOS και αναβάθμισης (δομική και ραντάρ AESA) θα φέρει αρκετά δολάρια στην αγαπημένη εταιρεία του αμερικανού προέδρου, Boeing (1-0). Και ότι λεφτά δίνονται στην Boeing, κόβονται από την «κακή» Lockheed Martin (2-0 υπέρ Τραμπ). Πιθανότατα δε με αυτά τα αεροσκάφη αποσύρονται αργά ή γρήγορα και τα όποια Μ2000 από ελληνική υπηρεσία και οι Γάλλοι βρίσκονται σε λίγα χρόνια εκτός ελληνικής ΠΑ (3-0).
  8. Ενισχύονται οι δεσμοί Ισραήλ και Ελλάδος, καθώς πλέον θα επιχειρούν με όμοιους τύπους αεροσκαφών, και πιθανότατα ελληνικά αεροσκάφη να συν-συντηρούνται/αναβαθμίζονται σε ισραηλινό ή/και ελληνικό έδαφος. Και το ισραηλινό λόμπι είναι πανίσχυρο.
F-15D

Όλα αυτά, κι άλλα που ίσως μας διαφεύγουν, είναι μερικοί καλοί λόγοι για να μας δώσουν οι ΗΠΑ τα «μαγικά», «θρυλικά» κοκ αεροσκάφη. Η αλήθεια είναι πως μερικά F-15 θα έφερναν σε άλλη διάσταση την ελληνική αεράμυνα. Πανίσχυρο ραντάρ, ακόμη και χωρίς AESA, δυνατότητα εντοπισμού στόχων ίσως και μέχρι την Άγκυρα, ελπίδες πως ίσως μπορεί να δει σε ικανοποιητική απόσταση το F-35 (πάντως μάλλον όχι σε απόσταση μικρότερη από αυτή βολής ΑΙΜ-120, δεν αναφερθούμε περισσότερο καθώς αυτό και μόνο είναι ένα ΘΕΜΑ). Δεν αναφέρουμε την δυνατότητα κάλυψης της Κύπρου, καθώς στο θέμα (Ενιαίου Αμυντικού Χώρου) αυτό έχουμε αναφερθεί πολύ αναλυτικά στο τρέχον τεύχος Δεκεμβρίου.

Μάλιστα. Καλά όλα αυτά, γιατί άλλωστε να μην ζήσουμε κι εμείς το όνειρο που ζούσαν οι Έλληνες το ’70 και ’80 όταν έλεγαν με στόμφο «Φάντομ»; (ή Φάνδομ). Ένα ανίκητο μαχητικό, που θα μας κάνει να κοιμόμαστε ήσυχοι, και θα μας φουσκώνει τα στήθια με περίσσια εθνική υπερηφάνεια. Η απάντηση που μπορούμε να δώσουμε είναι δυστυχώς ερώτηση, η εξής: Πλάκα κάνετε, έτσι;

F-15C (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Kristen A. Heller)

Από τις σελίδες που περιοδικού, και από το site μας, έχουμε υποστηρίξει πολλές φορές το γεγονός ότι η ΠΑ διατηρεί ακόμη ικανοποιητική επιχειρησιακή ικανότητα. Με πατέντες, με το προσωπικό να «λιώνει» στις Μονάδες, χωρίς κρίσιμα ανταλλακτικά, αλλά η ΠΑ πετάει. Προβλήματα υπάρχουν, και συσσωρεύονται, και κάποια στιγμή θα «σκάσουν», πιθανότατα όλα μαζί. Κάποιοι τύποι αεροσκαφών ήδη έχουν αρκετά προβλήματα, αλλά είπαμε, η ΠΑ δεν γεννήθηκε χτες, οι άνθρωποι εκεί έχουν γνώσεις και κουλτούρα δεκαετιών. Μέχρι τότε όμως το προσωπικό κάνει πολύ περισσότερα από αυτά που προβλέπεται και πληρώνεται να κάνει. Το θέμα είναι λοιπόν, για πόσο ακόμη η ΠΑ θα μπορεί να πετάει; ας εξηγηθούμε, να μην παρεξηγηθούμε ως συνήθως.
  • Έχουμε καλύψει τις ανάγκες σε ανταλλακτικά και FOS των F-16 και Mirage 2000, για να αναζητούμε να βάλουμε έναν νέο τύπο μαχητικού στην ΠΑ;
  • Ναι, το F-15 μπορεί να μεταφέρει «έναν σκασμό» ΑΙΜ-120. Έχει κανείς κάτσει να μετρήσει πόσους ΑΙΜ-120 έχουμε; και ποιους τύπους. Και ΠΟΤΕ ΛΗΓΟΥΝ;
  • Μόνο ΑΙΜ-120 θέλει το F-15; AIM-9 ή IRIS-T δεν θα έχει το εργαλείο; Πόσους έχουμε; Είναι τόοοοοσοι πολλοί που φτάνουν να καλύψουν και τις «νέες» Μοίρες; Εκτός κι νομίζουν κάποιοι πως οι ΑΙΜ-9Ρ είναι το κατάλληλο όπλο για τα F-15. Βέβαια μπορούμε να τα στέλνουμε σε αναχαιτίσεις με τα βλήματα του Μ61 και οι πιλότοι και από τις δυο πλευρές να συμφωνήσουν να παίξουν στο ριμέικ «Μάχη της Αγγλίας» με τζετς
  • Αν «παίξει» το να τα κάνουμε F-15E, με δυνατότητες κρούσης, τι όπλα θα φέρουν; Iron Bombs (αν δεν τις έχουμε πουλήσει), ή θα περισσέψει κανά JSOW από την «τεράστια» παραγγελία τους;
  • Έχουμε σκεφτεί το κόστος υποστήριξης, το κόστος εισαγωγής νέου τύπου σε υπηρεσία, νέοι εξομοιωτές;
  • Εκσυγχρονισμό θα τους κάνουμε ή θα τα αφήσουμε με τα παλιά, καλά APG-63 (non AESA); αν ναι, να υποθέσουμε ότι θα έχουμε κάνει εκσυγχρονισμό στα F-16 και θα μας έχουν περισσέψει ψιλά στο Ταμείο;
  • Κάποια «θεματάκια» δομικής ακεραιότητας, θα τα δούμε ή όχι; ή θα θεωρήσουμε πως οι ΗΠΑ θα μας δώσουν αυτά που αναβάθμισαν δομικά πριν λίγο καιρό; Αν είναι έτσι, ας ζητήσουμε και F-35 for free.
F-15E (U.S. Air Force Photo/Airman 1st Class Tristan Biese)

Δεν είμαστε κατά την προμήθειας F-15. Είμαστε υπέρ και το λέμε ξεκάθαρα. Είμαστε υπέρ οτιδήποτε κάνει ισχυρότερες τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Και είμαστε υπέρ αν υπήρχαν κάποιες προϋποθέσεις και αυτές είναι πολλές και γίνονται όλο και περισσότερες.

Απλά έχουμε ένα «κακό». Δεν κοιτάμε τα «νούμερα». Δεν μας νοιάζει αν μπορεί κάθε F-15 να φέρει 4 ΑΙΜ-120 + 4 ΑΙΜ-9, ενώ το F-16 μπορεί 4+2, δεν μας νοιάζουν τα +100 ή +200 ναυτικά μίλα επιπλέον ακτίνας δράσης. Μας νοιάζει εμάς τους ενοχλητικούς αν το κάθε F-16, M2000, το κάθε μελλοντικό F-15 κοκ έχει δυο τρία γεμίσματα από αυτούς τους πυραύλους. Το ξαναλέμε, το πυροβόλο Μ61 με τα πυρομαχικά των 20 mm είναι φτηνό μέσο, αλλά μάλλον δεν θα ρίξει και πολλά αεροπλάνα στο μέλλον.

Που θέλουμε να καταλήξουμε; Σε κάτι που έχουμε γράψει και παλαιότερα άρθρο μας «Ας αφήσουμε τα φοβερά «νέα» όπλα, κι ας αξιοποιήσουμε αυτά που έχουμε«, πως έχουμε ήδη αρκετά οπλικά συστήματα που χρειάζονται εκ νέου ενεργοποίηση και εκσυγχρονισμό. Δεν χρειάζεται να πετάξουμε τις όποιες επενδύσεις έχουμε κάνει.
Αν ποτέ συμβεί, θα θέλαμε να είμαστε οι πρώτοι που θα πάρουμε αυτή την φωτογραφία σε ελληνικό αεροδρόμιο, ελληνικά F-15

Σε ότι αφορά τα F-15, η ξεκάθαρη άποψη είναι πως μπορούν να αλλάξουν την εικόνα στο Αιγαίο, προφανώς υπέρ μας. Μιλάμε για ένα πανίσχυρο αεροσκάφος, που ο μεγάλος κώνος επιτρέπει την φιλοξενία του AN/APG-63, με τεράστια κεραία και μεγάλη ισχύ εκπομπής. Θεωρούμε πολύ δύσκολο να βρούμε αεροσκάφη  (στην περίπτωση που πραγματικά βρούμε αεροσκάφη F-15C/D) με ραντάρ AESA. Το μόνο σίγουρο είναι πως σε κάθε περίπτωση θα χρειαστούν πολλά χρήματα (απροσδιόριστο πόσο) για να καταφέρεις να κρατήσεις σε ικανή επιχειρησιακή ετοιμότητα ικανό αριθμό από τα F-15 που θα παραλάβει η ΠΑ. Και δεν πάμε καθόλου στο θέμα εκσυγχρονισμού, καθώς η μόνη αεροπορία που εκσυγχρονίζει αργά αλλά σταθερά τα F-15 της είναι η USAF (δομικά, αλλά και με νέο AESA και το βασικότερο, με νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου), με ότι σημαίνει αυτό για  το κόστος των «εκσυγχρονισμένων» F-15.

Πιθανότατα οι πόροι θα μπορούσαν να βρεθούν αν αποσύραμε απευθείας F-4E, Mirage 2000 EGM/BGM, F-16 Block 30, αλλά και εξετάζαμε την πώληση των Mirage 2000-5MK2. Αλλά όλα αυτά είναι σκόρπιες σκέψεις, και προφανώς δεν υπάρχει κάποιο σχέδιο, ούτε συζήτηση επί του θέματος. Αν τώρα, πραγματικά είναι να έρθουν F-15, σε ικανό αριθμό (24-36 τουλάχιστον αεροσκάφη), μαζί με ανταλλακτικά, εξομοιωτές πτήσης, FOS για μερικά χρόνια, και επιπλέον όπλα τότε είμαστε διατεθιμένοι να το βάλουμε στην φετινή μας λίστα δώρων που έχουμε ζητήσει από τον Άγιο Βασίλη, και να μην ξαναζητήσουμε χριστουγεννιάτικο δώρο για μια 5ετία.

Αλλιώς θα παραφράσουμε την αγαπημένη ελληνική ταινία (άλλη μια φορά). Όχι άλλο F-15, θα σκάσουν τα καζάνια.

Δεν ελπίζουμε ότι τα παραπάνω θα βάλουν τέλος στην λαγνεία των F-15 ή ότι θα επικρατήσει επιτέλους ορθολογισμός. Απλά ελπίζουμε να προβληματίσουμε…
F-15C Eagle 44th Fighter Squadron (U.S. Air Force photo/Senior Airman Peter Reft)
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...