Τα βρετανικά αεροπλανοφόρα που δεν ναυπηγήθηκαν ποτέ

Αναδημοσίευση από: proelasi.org

Γράφει ο Στάθης Βασιλείου

To 2017 κλείνει με μια μεγάλη προσθήκη στο οπλοστάσιο του Βρετανικού Ναυτικού, την ένταξη του αεροπλανοφόρου Queen Elizabeth των 65,000 τόνων.

Αν και πρωτοπόρο στην ανάπτυξη και χρήση του αεροπλανοφόρου, το βρετανικό ναυτικό δεν είχε, μέχρι σήμερα, την πολυτέλεια ενός πλοίου μεγαλύτερου από τους 32,000 τόνους, περιοριζόμενο σε μετατροπές εμπορικών ή πολεμικών πλοίων και ναυπηγήσεις κατά κύριο λόγο μεταξύ 13,000 και 24,000 τόνων.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όμως, τα σχέδια για ένα μεγάλο αεροπλανοφόρο λίγο έλειψε να γίνουν πραγματικότητα. Καθώς τα παλιά αεροπλανοφόρα που ναυπηγήθηκαν στη διάρκεια του πολέμου παροπλίζονταν, σχέδια έγιναν για μια νέα κλάση αεροπλανοφόρων που θα μετέφεραν 36 πολεμικά αεροσκάφη κρούσεως και αναχαιτίσεως (Phantoms και Buccaneers), 4 ιπτάμενα ραντάρ (Fairey Gannet) και 8 ελικόπτερα (4 ASW και 2 SAR). Η νέα κλάση θα αριθμούσε 4 πλοία, θα είχε εκτόπισμα 55,000 τόνους και θα ονομαζόταν (κατά σατανικό τρόπο) Queen Elizabeth CVA-01.



Οι ομοιότητες δεν τελειώνουν εδώ. Τα νέα αεροπλανοφόρα θα είχαν ευρύχωρα καταστρώματα για ταυτόχρονη απονήωση τριών αεροσκαφών, διπλό πύργο-νησίδα, όπως τα QE του 21ου αιώνα και θα κινούνταν από ένα υπερσύγχρονο σύστημα ατμοστροβίλων. Οι εσωτερικοί χώροι ήταν αρκετοί για να τους επιτρέπουν να μεταφέρουν σε περιόδους ανάγκης μία επιπλέον μοίρα αεροσκαφών, πρόβλεψη που διαθέτουν και τα σύγχρονα αεροπλανοφόρα του βασιλικού ναυτικού.

Τελικώς, τα φιλόδοξα σχέδια εγκαταλείφθηκαν. Η Λευκή Βίβλος του 1966 δεν ανέφερε καν τα νέα αεροπλανοφόρα καθώς το κόστος για κάθε πλοίο είχε εκτοξευθεί από τα £55 δις στα £70 και παρά το γεγονός ότι θυσιάστηκε αρχικά το 4ο και στη συνέχεια και το 3ο πλοίο. Το Βρετανικό Ναυτικό θα έπρεπε να παραμείνει στην κλάση Invincible για το υπόλοιπο του 20ού αιώνα αναμένοντας μια καλύτερη μέρα, που ευτυχώς για τα σχέδιά του ήρθε φέτος. Αν τα αεροπλανοφόρα είχαν ναυπηγηθεί τη δεκαετία του ’60, τα ονόματά τους θα ήταν:
HMS Queen Elizabeth, CVA-01
HMS Duke of Edinburgh, CVA-02 και
HMS Prince of Wales, CVA-03


Η αρχική σχεδίαση προέβλεπε κανονικά διπλή νησίδα εμπρός-πίσω αλλά στην πορεία ο ενδιάμεσος χώρος «γέμισε» με διαμερίσματα ενημέρωσης προσωπικού και στάθμευσης οχημάτων εξυπηρέτησης. Γενικά, το σχέδιο δέχτηκε πολλές παρεμβάσεις με αποτέλεσμα το εκτόπισμα να αναφέρεται σε διάφορες πηγές από 53,000 ως 60,000 τόνους.

Μαζί με αυτά ακυρώθηκε και η κλάση αντιτορπιλικών Type 82 που θα παρείχαν αντι-αεροπορική προστασία στα Α/Φ με το σύστημα Sea Dart. Παρόλα αυτά, το HMS Bristol (D23) πρόλαβε να ναυπηγηθεί και υπηρετεί ακόμα, το μοναδικό πλοίο της κλάσης του αν και σε στατικό εκπαιδευτικό ρόλο.


HMS Bristol (D23)
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...