Τα (αφρικανικά) μονοπάτια της Turkish Airlines

Αναδημοσίευση αποσπάσματος από: dimokratianews.gr

Πώς η αεροπορική εταιρία της γείτονος, που εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως, μπορεί να μεταφέρει και οιονεί παράνομους μετανάστες στην Ε.Ε.

Σε de facto εργαλείο άσκησης διεθνούς επιρροής αλλά και οικονομικής ανάπτυξης αναδεικνύονται για την Τουρκία η Turkish Airlines, η οποία έχει εξελιχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες παγκοσμίως, αλλά και τα κομβικά αεροδρόμια της Κωνσταντινούπολης, προεξάρχοντος του «Ατατούρκ».

Η Turkish Airlines έκλεισε την οικονομική χρήση του 2016 με ζημίες 77.000.000 δολαρίων και πωλήσεις 9,7 δισ. δολαρίων. Εχοντας ως βασικό μέτοχο υπηρεσίες υπό τον άμεσο έλεγχο της κυβέρνησης, και συγκεκριμένα τη Republic of Turkey Prime Ministry Privatization Administration (Υπηρεσία Ιδιωτικοποιήσεων της Δημοκρατίας της Τουρκίας), που κατέχει το 49,12% του μετοχικού κεφαλαίου της, εμφανίζεται να απολαμβάνει την άπλετη κρατική στήριξη, εκτιμούν κύκλοι της διεθνούς αεροπορικής βιομηχανίας.

Σε αυτό, άλλωστε, το πλαίσιο στήριξης εντάσσουν ορισμένες πλευρές και την ανοιχτή πρόσκληση που απηύθυνε πέρυσι ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν σε ακροατήρια Αφρικανών πολιτών να επισκεφτούν την Κωνσταντινούπολη με την Turkish Airlines. Οι σχετικές αναφορές έγιναν κατά τη διάρκεια δηλώσεών του στο πλαίσιο περιοδείας σε τέσσερα αφρικανικά κράτη (Ακτή Ελεφαντοστού, Γκάνα, Νιγηρία και Γουινέα), συνοδεία αποστολής 150 Τούρκων επιχειρηματιών. Οι αναφορές αυτές δεν περνούν, όμως, απαρατήρητες στην τρέχουσα συγκυρία, η οποία χαρακτηρίζεται από την κορύφωση του προσφυγικού ζητήματος και την εκμετάλλευσή του από παράτυπους οικονομικούς μετανάστες που παρεισφρέουν στις ροές των προσφύγων από την Τουρκία προς την Ελλάδα, επιβαρύνοντας έτσι την ανθρωπιστική κρίση.

Ιδιαίτερα, καθώς πληθαίνουν οι πληροφορίες που θέλουν την τουρκική αεροπορική να μεταφέρει με ιδιαίτερα χαμηλές τιμές χιλιάδες τέτοιους μετανάστες από τη βόρεια Αφρική και συγκεκριμένα από χώρες όπως το Μαρόκο και η Αλγερία. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Turkish Airlines εμφανίζει στο σάιτ της ότι έχει καθημερινές πτήσεις από την Αλγερία και πολλές από το Μαρόκο. Στο θέμα αναφέρθηκε, άλλωστε, πέρυσι και ο Ελληνας πρωθυπουργός, ο οποίος τόνισε σε συνέντευξή του: «Οι Turkish Airlines δίνουν τη δυνατότητα χωρίς βίζα, διότι υπάρχει διακρατική συμφωνία μεταξύ Τουρκίας και Μαρόκου, να έρχονται (σ.σ.: μετανάστες) με 50 ευρώ χωρίς να τους ελέγχει κανένας κατευθείαν από το Μαρόκο στην Κωνσταντινούπολη και μετά να κατεβαίνουν στις ακτές και να περνούν απέναντι».

Η Τουρκία εγκαλείται συχνά για το καθεστώς απαλλαγής βίζας ή χαλαρής ηλεκτρονικής βίζας που εφαρμόζει, καθώς εκτιμάται ότι πολλοί υπήκοοι χωρών της ευρύτερης περιφέρειας της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, όπως βέβαια και άλλοι, ταξιδεύουν στην Τουρκία μόνο με διαβατήριο καθώς υπάρχουν σχετικές διακρατικές συμφωνίες. Επιπλέον, σύμφωνα με έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Μετανάστευσης του τουρκικού υπουργείου Εσωτερικών με ημερομηνία Ιούνιος 2014, προβλέπεται απαλλαγή από τη βίζα, μεταξύ άλλων, και για «άτομα που ταξιδεύουν και για λόγους ανωτέρας βίας είναι αναγκασμένα να χρησιμοποιήσουν τα τουρκικά λιμάνια από αέρος και θαλάσσης».

Η πολιτική αυτή ενοχοποιείται από πολλούς και ως, ακούσια προφανώς αλλά πραγματική παρά ταύτα, «ανοιχτή πρόσκληση» ακόμα και προς άτομα που θα μπορούσαν να εμπλέκονται σε παράνομες δραστηριότητες, εξηγούν διπλωματικοί κύκλοι. Εκτιμάται πως αυτό το καθεστώς επιτρέπει σε μη επιθυμητούς, οιονεί παράνομους μετανάστες προς την Ευρώπη, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με τους πρόσφυγες, να χρησιμοποιούν τον βαλκανικό προσφυγικό άξονα, γεγονός που συνέβαλε στο κλείσιμο των συνόρων και στον εγκλωβισμό στην Ελλάδα χιλιάδων ατόμων, που δεν έχουν καμία σχέση με την κατάσταση στη Συρία ή σε άλλες εμπόλεμες ζώνες. Πολλοί εξ αυτών φέρεται ότι εκμεταλλεύτηκαν και συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται το εκτενές διεθνές δίκτυο πτήσεων των Τουρκικών Αερογραμμών.

Σημειώνεται ότι η Turkish Airlines πετά σε 235 διεθνείς προορισμούς, σε 113 χώρες και το 70% των πωλήσεων των εισιτηρίων της γίνεται στο εξωτερικό. Ετσι, το αεροδρόμιο «Κεμάλ Ατατούρκ», και όχι μόνον, αλλά και η ανάπτυξη των Turkish Airlines σε υπερ-περιφερειακή δύναμη στις αερομεταφορές έχουν καταστήσει την Κωνσταντινούπολη έναν διεθνές κόμβο μετακίνησης πολύ μεγάλων αριθμών ατόμων, «από τον οποίο θα μπορούσαν πράγματι να διακινηθούν τέτοιες ροές», αναφέρουν άνθρωποι που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...